Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:25

Er zijn verschillende redenen waarom en waardoor een paard wel of niet schuimt. Dat is al een aantal keren in bokt topics uitgelegd.

De inwerking van een bit op de paardemond is totaal anders dan de inwerking bij bitloos rijden boven de neus. Je kan op beide manieren een paard leren op een teugelhulp te reageren. De bedoeling van goed rijden is dat je bij het paard fysiek en psychisch reacties krijgt, die aansluiten bij de aard van het paard. M.a.w. de fysiologische reactie van het paard moet je zo dicht mogelijk bij de hulpen laten aansluiten, dan heb je en krijg je de minste problemen met je paard.

Het feit of schuimen goed of slecht is, kan je niet direct met ja of neen beantwoorden.
Je moet eerst bepalen waardoor het schuimen veroorzaakt wordt.
Zie eerdere topics over dit onderwerp.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:31

Mijn fjord schuimt zodra ze ontspannen is, dat merk je zelf wel als je rijd

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:53

Er zijn veel ruiters die zeggen of denken dat hun paard volledig los, soepel en ontspannen is. Als je dan goed kijkt of voelt, dan probeert het paard iets te vertellen of te zeggen. Dat wordt niet ontvangen en de boodschap komt dus niet aan bij de ruiter.
M.a.w. het werkelijke beeld of situatie moet in overeenstemming zijn met wat je zelf voelt en ziet. Er zijn tal van paarden die stijf van de spanning rond gaan en schuimen alsof er een skipiste wordt aangelegd, zoveel schuimvlokken zitten er op het paardenlijf. Als dat gebeurt, weet je haast zeker dat er geen sprake van ontspanning, maar spanning is op de verkeerde plaatsen in het paardenlijf. Een paard dat los, soepel en ontspannen gaat, nageeft, actief is en met takt gaat, zal om hele andere redenen schuimen. Als je dat combineert met een bit in de mond, dan ontstaat als reflex de maal- en kauwbeweging met de onderkaak. De deinende beweging van de onderkaak tegen de hals drukt harmonisch op de oorspeeksel klier, waardoor het speeksel netjes en in de juiste mate in de mond wordt afgegeven. Dat is een hele andere vorm van speeksel productie en bij paardrijden gaat het om die vorm van speeksel productie en schuimen als gevolg van de maal- en kajuwbeweging die het paard maakt. Een paard doet dat ook zonder bit en met de tong....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:00

Ach, de mijne schuimt nog wel met halster aan.. *vlák voor het moment dat meneer aan de kletter gaat* én als hij ontspannen loopt..
Dus tja, het kan beide kanten op, je moet alleen wel weten wat het verschil is Lachen

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:34

Ben van mening dat schuimen ontspanning betekend.
Mijn paard schuimt namelijk alleen als ze goed heeft gelopen.
Soms kwijlt ze ook (slierten uit haar mond) maar dan vooral vóór het rijden.
Ik heb een idee dat dat spanning is, maar wel een gezonde spanning.
Ze is super werklustig en zodra wel instappen gaan de slierten over in schuimen.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:37

Ja goed, want dat betekent dat ze erop sabbelen en dan komt er schuim,
betekent dus ook dat ze loslaten in de mond Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:40

mijn paard schuimt ook maar dan vooral als hij hard aan het werk is du ecth dressuurmatig loopt als ik lekker ontspanne naar het bos ga en gewoon rustig aandoen schuimt hij niet. als ik aktief bosrit maakt gaat hij wel schuimen.

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:43

Volgens mij is het ook uit ontspanning. Ik denk dat het wel goed is

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:18

ik denk het ook maar er zijn verschillende theorieen en overal zie ik wel iets van een waarheid in :S

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:24

Allereerst, ik heb niet alle reacties gelezen Lachen

Ik rij sinds 2,5 week bitloos en mijn paard schuimt dan ook gewoon. Ze heeft een randje schuim om haar lippen en soms valt er eens een volkje uit. Volgens mij alleen maar een teken van ontspanning...

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:57

Zover ik weet is het teken van ontspanning. Aangezien ik vaak zat heb gehad, dat als ik mijn paard bitloos longeer of freestyle doe ook schuimt als hij ontspannen is.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:11

Joepju schreef:
Het zijn gewoonte dieren, en daarom denk ik dat hij het rijden in combinatie met het bit (wat hem doet schuimen) zo erg asosieerd , dat als je hem bitloos rijd, hij nog steeds schuimd.
Grote kans dat het minder word als je hem een jaartje alleen maar bitloos gaat rijden... Vork

Ik pak deze er even tussenuit;

Mijn paard schuimde zelden en als hij dat al deed was dat aan 1 kant, hij had dan ook heel veel moeite om aan 1 kant zijn los te laten in de kaak/halslijn. Liet ik hem lopen aan het halster of op een andere manier bitloos leverde wel schuim op aan beide kanten maar dan liet hij weer makkelijker los in kaak/hals.
Ik heb een ander bit en nu zit er wel een wit randje aan beide kanten, paard laat ook aan beide kanten makkelijker los in de kaak/hals lijn.

Ik kan bij mijn paard er dus niet uithalen dat het een gewoonte is en dat hij het daarom bitloos ook doet, er zit ook verschil in welk bitje hij inheeft.. maar ik denk ook dat er idd veel verschillen in de oorzaak zullen zitten Knipoog

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:08

voorzover ik weet is dit goed

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:21

die van mij heeft de laatste weken ook elke keer met rijden een lippenstiftje, en hij gaat hartstikke lekker!
maar als ik buiten rijd en hij veel spanning heeft dan heeft hij ook wel eens schuim, maar dat ziet er anders uit, doorzichtiger, dus ik denk zeker wel dat er een verschil is in ontspannen schuim (nageven enz..) en gespannen schuim (verzet, spanning enz..)

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:51

Mijn haflinger is alleen aan het bit en echt met mij en zichzelf bezig als hij schuimt (en ook knauwt). Schuimt hij niet of knauwt hij niet dan is het (meestal) standaard foute boel.