te groot belangrijker als te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:02

faz schreef:
33Bonita33 schreef:
ligt eraan hoe groot de pony is en hoe groot jezelf bent.
mijn vz pony is 1.40 en ik zelf ben 1.72 en weeg 56 kilo. ik denk dat ze dit makelijk aan kan voor een foto moet je even mijn profiel bekijken

Ik heb even je profiel bekeken, en het ziet er absoluut niet te groot of iets uit, lief beestje trouwens! Het is ook echt strikpersoonlijk hoor, gewoon het gevoel wat het me geeft, geef mij maar een lekker groot paardje Knipoog

hahha ja ieder voor zich, ik voel me veel lekkerder op mijn lieve verzorgpony die ik van binne en van buiten door en door ken, dat ik er nou wat te groot voor ben vind ik dan maar jammer.
het gaat echt super tussen ons nu en we hebben echt een band opgebouwd in de bijna 2 jaar alweer dat we mekaar kennen, en zou haar echt niet meer kunnen missen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:06

Ik vind te groot minder erg als te zwaar. Ik heb zelf een pony van 1.36m waar ik wedstrijden mee gereden heb. Daar ben ik mee gestopt, omdat ik te groot werd. De combinatie was niet meer zo mooi. Nu rijd ik nog gewoon op Tara en het gaat super! Beter dan ooit tevoren. Haha! Ik merk totaal niet dat ze 'last' van me heeft en zolang dat zo blijft, is er niks aan de hand toch? Knipoog

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:08

33Bonita33 schreef:
hahha ja ieder voor zich, ik voel me veel lekkerder op mijn lieve verzorgpony die ik van binne en van buiten door en door ken, dat ik er nou wat te groot voor ben vind ik dan maar jammer.
het gaat echt super tussen ons nu en we hebben echt een band opgebouwd in de bijna 2 jaar alweer dat we mekaar kennen, en zou haar echt niet meer kunnen missen.

Dat is ook zo, als het maar goed gaat, daar draait het uiteindelijk toch om. Fijn dat jullie zo'n goede band hebben! Vingers aflikken

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:20

ILOVE_TARA schreef:
Ik vind te groot minder erg als te zwaar. Ik heb zelf een pony van 1.36m waar ik wedstrijden mee gereden heb. Daar ben ik mee gestopt, omdat ik te groot werd. De combinatie was niet meer zo mooi. Nu rijd ik nog gewoon op Tara en het gaat super! Beter dan ooit tevoren. Haha! Ik merk totaal niet dat ze 'last' van me heeft en zolang dat zo blijft, is er niks aan de hand toch? Knipoog

nee voor zover ik weet ook niet;) ik denk dat het gewoon weer eens een dom fabeltje is van mensen dat je je pony dan onnodig uit evenwicht brengt:S vind het wel zielug want zo gaan heel veel kleine ponytjes van de ene eigenaar naar de andere. ik vind dat heel veel mensen veelste makelijk weer hun pony verkopen. "een dier heb je niet voor even, maar voor de rest van zijn leven" vind ik!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:23

faz schreef:
33Bonita33 schreef:

Dat is ook zo, als het maar goed gaat, daar draait het uiteindelijk toch om. Fijn dat jullie zo'n goede band hebben! Vingers aflikken

precies daar draait het om;) en zolang zij er geen last van heeft blijf ik ook nog gewoon lekker met haar recreatief rijden, en gaan we in juni mee doen aan de paardenvierdaagse als alles goed gaat:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:34

33Bonita33 schreef:
ILOVE_TARA schreef:

nee voor zover ik weet ook niet;) ik denk dat het gewoon weer eens een dom fabeltje is van mensen dat je je pony dan onnodig uit evenwicht brengt:S vind het wel zielug want zo gaan heel veel kleine ponytjes van de ene eigenaar naar de andere. ik vind dat heel veel mensen veelste makelijk weer hun pony verkopen. "een dier heb je niet voor even, maar voor de rest van zijn leven" vind ik!

Het is geen fabeltje hoor Lachen
Als je een ladder onder je arm pakt (horizontaal dus) is ie veel makkelijker te dragen dan wanneer je hem rechtop houdt. Dat heet een hefboom-effect.
Zo werkt het met te lang zijn ook. Iemand van 1.60 (ook al weegt die persoon 40 kilo) op een Shet kan écht niet, dat is gewoon veel te belastend. Omdat die persoon gewoon te lang is.

Ik vind echt dat mensen een paard moeten zoeken wat past bij hun lengte en gewicht.
Bonite: bij jou past het prima, maar als iemand met de voeten bij de knieën van de pony komt, of er een eind bovenuit steekt, dan kan het imo écht niet Lachen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:43

[/quote]

nee voor zover ik weet ook niet;) ik denk dat het gewoon weer eens een dom fabeltje is van mensen dat je je pony dan onnodig uit evenwicht brengt:S vind het wel zielug want zo gaan heel veel kleine ponytjes van de ene eigenaar naar de andere. ik vind dat heel veel mensen veelste makelijk weer hun pony verkopen. "een dier heb je niet voor even, maar voor de rest van zijn leven" vind ik![/quote]

Het is geen fabeltje hoor Lachen
Als je een ladder onder je arm pakt (horizontaal dus) is ie veel makkelijker te dragen dan wanneer je hem rechtop houdt. Dat heet een hefboom-effect.
Zo werkt het met te lang zijn ook. Iemand van 1.60 (ook al weegt die persoon 40 kilo) op een Shet kan écht niet, dat is gewoon veel te belastend. Omdat die persoon gewoon te lang is.

Ik vind echt dat mensen een paard moeten zoeken wat past bij hun lengte en gewicht.
Bonite: bij jou past het prima, maar als iemand met de voeten bij de knieën van de pony komt, of er een eind bovenuit steekt, dan kan het imo écht niet Lachen[/quote]

ben het wel eens met wat je zegt;)
vind ook dat er een grens is dat als de voeten voorbij de knieen komen dat het dan echt gewoon te groot is dan kun je netzogoed er langs lopen.
maar als je voeten net een stukje onder de buik uit komen vind ik het gewoon kunnen. zolang het gewicht ook nog te dragen is voor de pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:19

Dat klopt ja Ja

Voeten een klein stukje onder de buik is niet erg Lachen

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:35

Maar is het beide niet een relatief begrip?
Want wat is "te" zwaar en wat is "te" groot?

Bij te groot kan ik me nog wel iets voorstellen, op het moment dat jou voeten onder de knieen komen ben je echt te lang, maar wanneer dan te zwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:54

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:38

oké, Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:27

Graag gedaan Haha!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:42

het ziet er dan wel niet uit als iemand te lang is voor een paard maar gewicht is wel veeeeeel belangrijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:36

Vertel, vertel!
Ik ben erg benieuwd naar een onderbouwing Ja

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:50

Ik vind geen van beide kunnen Lachen
het probleem is denk ik alleen dat velen niet weten wanneer ze te lang zijn of wanneer ze te zwaar zijn.

en mochten ze het weten heb je ook altijd een groep die zich er niet bij neer kan leggen Lachen

je bent te lang wanneer je met je voeten voorbij de knieeën komt want je kunt dan de pony in de knieholtes prikken + je brengt de pony heel gemakkelijk (vaak onbewust) uit evenwicht.
Wanneer je merkt dat je, je pony uit evenwicht brengt en je benen komen iets boven de knieën uit zou ik ook adviseren om te stoppen de pony kan dit dan gewoon niet aan Knipoog

Je bent te zwaar als je meer weegt dan 20% van het gewicht van het paard. hierbij moet je de te dikke paarden ook hun vetten meerekenen deze moeten ze immers òòk meeslepen.

Ik rijd zelf op een shetlander en heb me hierin verdiept. ik hoor vaak dat het zielig is of dat ik te groot te zwaar of weet ik wat ben. Ik heb het uitgezocht dus ik weet van mezelf dat het nog kan =) mocht er een dag aanbreken dat ik toch echt te zwaar word zal ik ook ècht stoppen met rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:54

Ik ben het met je eens Lachen

Maar die 20% geldt alleen voor shetten, bij een warmbloed is dat 12% Lachen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:00

ik vind ook geen van bijde kunnen.
vind alleen dat sommige mensen wel erg snel conclusies trekken, met het zogenaamde tegroot zijn voor je pony als je voet net onder de buik uit komt.
tuuurlijk is er een grens, maar dat vind ik toch echt pas als je voet voorbij de knie gaat dat het echt te groot is.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:00

Yamcha schreef:

ja klopt ik ging eigelijk even vanuit mijn eigen situatie uit Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:05

Stephanie schreef:
Yamcha schreef:

ja klopt ik ging eigelijk even vanuit mijn eigen situatie uit Knipoog

heb net ff jou profiel bekeken en 1 topic van jou en je shetlander:D echt een leuk beesje zeg:) je past er nog keii leuk op Lachen kwou dat ik nog op shetjes kon rijden:P maar zit er niet in met mijn lengte:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:06

Stephanie: Hihi veel mensen denk ik Lachen
(vind wel dat jij erg leuke shetten hebt trouwens)
33Bonita33 schreef:
ik vind ook geen van bijde kunnen.
vind alleen dat sommige mensen wel erg snel conclusies trekken, met het zogenaamde tegroot zijn voor je pony als je voet net onder de buik uit komt.
tuuurlijk is er een grens, maar dat vind ik toch echt pas als je voet voorbij de knie gaat dat het echt te groot is.

Ik vind de voet bij de knie te groot Lachen

Maar ik vind ook, dat als de ruiter er een eind bovenuit steekt, en het plaatje niet meer klopt, dat de ruiter dan te groot is Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:20

Om op de vraag terug te komen, mensen vinden het niet belangrijker dat iemand te groot is dan dat ze vinden dat iemand te zwaar is. Ik denk dat dat iedereen te zwaar het belangrijkste vind. Het probleem is meer dat "te groot" heel duidelijk zichtbaar is dus eerder word opgemerkt en uitgesproken dan dat men op het zicht in kan schatten dat iemand te zwaar is.
Als iemand echt duidelijk veel te zwaar is zal je dit aan het paard zien en zal het ook zeker verteld worden.
Maar de ene dikke is de andere niet. Je hebt kleine zware personen die heel zwaar ogen maar lang niet zo zwaar wegen omdat ze klein zijn, en je hebt grotere grovere mensen die niet zo zwaar ogen maar zwaarder kunnen zijn dan die kleinere dikker ogende persoon.

Zo werd hier een volwassen man, niet extreem groot op een pony gezet, hij oogde slank maar was wel wat grof gebouwd (de man dus Knipoog )
Wat bleek nu de pony liep heel raar en kon zijn achterbenen alleen naar voren plaatsen door zie via een bochtje naar buiten naar voren te slingeren.
De man was net iets te groot voor de pony maar niet storend. Deze man woog wel over de 90 kilo, dus veel te zwaar wat aan de pony te zien was terwijl niemand dat verwachtte. Daarom ziet men en zegt men het eerder dat iemand te groot is denk ik. Maar zoals iemand al zei overal waar "te" voor staat is niet goed al is het ene minder schadelijk dan het andere.

Ik ben zelf "te" en toch klein en kies daarom zware krachtige paarden uit. Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:46

een beetje offtopic Bloos Nagelbijten / Gniffelen maar dankje wel!

Perrokai dat ben ik met je eens hoor. Ik denk dat met name daarom het heel verstandig zou zijn dat maneges hier ook aandacht aan besteden. Helaas gebeurd dit niet altijd.
Zo heeft er een behoorlijk stevig meisje gereden op de manege waar ik reed. Ik denk dat een kilo of 100 lang niet overdreven is. ze werd vaak op kleine dunne oude paarden gezet omdat ze niet op grotere kon komen... ik snap dat niet Nagelbijten / Gniffelen

ik weet niet of ze nog steeds daar rijd maar ik hoop dat de manege onderhand stappen heeft genomen dat kon gewoon werkelijk echt niet.

Maargoed ik moet dan ook zeggen dat ik zelf op de manege nooit iets geleerd heb over te groot of te zwaar. Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:18

En dan heb je nog dat te groot ook tegelijkertijd wel te zwaar kan zijn, dus het is jammer dat er vaak niet goed naar gekeken word. Ik ken ook een klein heel dik iemand die een iel en klein paard koopt maar er met een krukje ook nog niet eens op kan komen en dan ben je echt verkeerd bezig lijkt mij. Ik heb een fjord van een krappe 1.50, heel stevig ding en daar komt ze met een krukje nog niet op....ze is klein en zegt 80 kilo te wegen maar ik geloof er niets van en zie het ook aan hoe mijn fjord loopt. Ik heb er alle begrip voor daar ik ook te dik ben maar je moet wel je grenzen kennen en die van het paard.

Hier woont ook een meisje van 15 denk ik, zij heeft een grote stevige haflinger van 1.50 ongeveer. Maar het meisje is heel dun en heeft blijkbaar een groeistoornis of iets want ze is 1.80 1.90, iig heel lang maar echt heel tenger. Als zij op haar hafi zit staat het ook niet geweldig, haar benen komen ook onder zn buik vandaan, dit probeert ze op te lossen om met veel te korte beugels te rijden. En haar paardje is haar lust en haar leven en daardoor heeft ze juist ook vriendinnen.....nou laat haar maar genieten denk ik dan, ik zeg er echt niets van.... Knipoog

Tja de meest ideale situatie is een meegroeiend paard. In de lengte dan....niet in de breedte. Maar op en gegeven moment moeten we allemaal verder. Ennne als het had gekund reed ik nu nog lekker op shetlandjes hoor heerlijk toch. De volgende optie was dan een ijslander ook heerlijk, ik ben daar nog niet te groot voor maar in mijn ogen wel veel te zwaar..Als ik ooit nog eens echt slank word is mijn wens een ijslander.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:25

Ik vind te zwaar veel belangrijker dan te groot. Ik heb een ijslander van 1.36 en ik ben zelf 1.78 en weeg 70 kilo. Hij heeft absoluut geen last van mijn lengte, ik rij op hem hetzelfde als op mijn fjord van 1.45. De fjord is vrij fors, daar steek ik niet onder de buik uit, bij de ijslander steek ik er flink onderuit (zie foto's in mijn profiel). Je eigen balans is wel belangrijk, als jij niet goed kan zitten heeft het paard veel meer last van je als je te lang of te zwaar bent.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:10

Sim0ne schreef:
Ik vind te zwaar veel belangrijker dan te groot. Ik heb een ijslander van 1.36 en ik ben zelf 1.78 en weeg 70 kilo. Hij heeft absoluut geen last van mijn lengte, ik rij op hem hetzelfde als op mijn fjord van 1.45. De fjord is vrij fors, daar steek ik niet onder de buik uit, bij de ijslander steek ik er flink onderuit (zie foto's in mijn profiel). Je eigen balans is wel belangrijk, als jij niet goed kan zitten heeft het paard veel meer last van je als je te lang of te zwaar bent.

klopt wat je verteld;) maar als je niet goed kunt zitten dan heeft je paard toch ook gewoon last van je ook al ben je klein..