viv77 schreef:wat ik eigenlijk altijd heb geleerd en ook op jonge paarden toepas, ik zet ze in de hoek..ga eerst wat hangen, zodra ze weg willen stappen spring ik eraf, en begin weer opnieuw..het kost je wat geduld, soms erg veel, en een boel spierpijn maar het loont wel..daarbij wel je rechterteugel iets meer aannemen dan je linker, zodat als ze weg willen lopen ze niet van je weg draaien..en belonen, en dan NIET met snoep!
Gewoon stug doorgaan.
GA me verder niet in de te groot discussie mengen,zonde dat het weer rellen is..gaat een topic aan verloren..Ik denk dat de TS daar dit topic niet voor geopend heeft.
Maar als je nagaat dat de topicstarster meen ik 1.63 is de shet 1.10.Hoeveel opstap problemen kan je dan nog hebben?Daar gooi je toch gewoon je been overheen.
Als het beestje dan echt lastig doet,is er gewoon meer aan de hand.Dan moet je een oorzaak gaan zoeken en die kan zitten in het feit dat het dier te zwaar belast word.
Als algemene norm wordt een 20%regel aan gehouden .Dus dat betekent dat een shet van 200 kilo maximaal 40 kg mag dragen inclusief zadel.Bovendien is het niet alleen het gewicht maar ook je lengt nog eens van tel.Dus als een beestje belast word door een te zware en te lange ruiter krijg je op den duur fysieke problemen.Bovendien is het niet ondenkbaar dat ze hem met opstappen uit balans brengt waardoor de pony weg gaat lopen
En als je dan een vraag stelt en mensen zeggen dat overbelasting een probleem kan wezen en je wilt niet luisteren,dan kan je boos worden omdat het niet in je straatje is.Maar je probleem en dat van het paard raakt niet opgelost.
Mijn jongste paard heb ik voordat we begonnen met beleren al leren stilstaan,Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.