Groot probleem bij het opstijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Groot probleem bij het opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 01:01

silvana schreef:
56 kilo Rolleyes ?En ik laat mijn dochter van 32 kilo al niet meer op de shet rijden omdat ik haar te zwaar vind Nagelbijten / Gniffelen

ben ik met je eens. mijn merrie was 97 cm (3 jaar), en toen vertelden twee DA's, mijn osteopaat én een manueel therapeut mij dat ze maximaal 35 kilo mag dragen, incl zadel en kleding, mits ze goed getraind was en verder uitgegroeid. dus zeg maar op een jaar of vijf en goed in training. in die tijd heeft er een paar keer een jongetje van 22 kilo mee gereden, hartstikke leuk!

maar goed, al die experts zullen wel ongelijk hebben, evenals de wetenschappers die zich met dit onderwerp bezighouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:40

Kinke schreef:
Kinke schreef:
Ik heb een vraagje voor TS.....waarom wil je nog op een pony gaan zitten als het 'nipt' is zoals je zelf zegt?

Nog maar een keer herhalen dan....
En wat is er nog leuk aan pony rijden als het dier aangeeft dat er niks leuks meer aan is???

Ik geef het nog niet op Bloos

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:04

Dat probleem heb ik ook heel erg. Mijn paard is zo'n draaikont. Maar de snoepjes methode helpt heel erg goed. Eerst werd ik altijd kwaad op hem maar dan gaat hij juist alleen maar door. Zodra ik hem een snoepje geef staat hij netjes stil Cool

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:12

Fjord_Shet schreef:
Niet? Tong uitsteken

Dacht je zelf wel dan? Je raakt met je tenen bijna de grond.
Ten eerste is het dieronvriendelijk en ten tweede is het een belachelijk gezicht.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:15

Dat is dan behoorlijk vervelend voor jou Tong uitsteken
Ik kom nog niet met me tenen op de grond, sorry, zou nog ff 2 jaar moeten wachten.. Tong uitsteken

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:58

wat ik eigenlijk altijd heb geleerd en ook op jonge paarden toepas, ik zet ze in de hoek..ga eerst wat hangen, zodra ze weg willen stappen spring ik eraf, en begin weer opnieuw..het kost je wat geduld, soms erg veel, en een boel spierpijn maar het loont wel..daarbij wel je rechterteugel iets meer aannemen dan je linker, zodat als ze weg willen lopen ze niet van je weg draaien..en belonen, en dan NIET met snoep!
Gewoon stug doorgaan.
GA me verder niet in de te groot discussie mengen,zonde dat het weer rellen is..gaat een topic aan verloren..Ik denk dat de TS daar dit topic niet voor geopend heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:56

viv77 schreef:
wat ik eigenlijk altijd heb geleerd en ook op jonge paarden toepas, ik zet ze in de hoek..ga eerst wat hangen, zodra ze weg willen stappen spring ik eraf, en begin weer opnieuw..het kost je wat geduld, soms erg veel, en een boel spierpijn maar het loont wel..daarbij wel je rechterteugel iets meer aannemen dan je linker, zodat als ze weg willen lopen ze niet van je weg draaien..en belonen, en dan NIET met snoep!
Gewoon stug doorgaan.
GA me verder niet in de te groot discussie mengen,zonde dat het weer rellen is..gaat een topic aan verloren..Ik denk dat de TS daar dit topic niet voor geopend heeft.

Maar als je nagaat dat de topicstarster meen ik 1.63 is de shet 1.10.Hoeveel opstap problemen kan je dan nog hebben?Daar gooi je toch gewoon je been overheen.
Als het beestje dan echt lastig doet,is er gewoon meer aan de hand.Dan moet je een oorzaak gaan zoeken en die kan zitten in het feit dat het dier te zwaar belast word.

Als algemene norm wordt een 20%regel aan gehouden .Dus dat betekent dat een shet van 200 kilo maximaal 40 kg mag dragen inclusief zadel.Bovendien is het niet alleen het gewicht maar ook je lengt nog eens van tel.Dus als een beestje belast word door een te zware en te lange ruiter krijg je op den duur fysieke problemen.Bovendien is het niet ondenkbaar dat ze hem met opstappen uit balans brengt waardoor de pony weg gaat lopen

En als je dan een vraag stelt en mensen zeggen dat overbelasting een probleem kan wezen en je wilt niet luisteren,dan kan je boos worden omdat het niet in je straatje is.Maar je probleem en dat van het paard raakt niet opgelost.

Mijn jongste paard heb ik voordat we begonnen met beleren al leren stilstaan,Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:31

Ik zal ook niet zeggen dat ik haar niet te groot, zwaar enzo vind..wil hier niet gaan rellen..maar probeer gewoon de algemene tips die ik heb gebruikt hier te plaatsen, zodat zij niet alleen maar ook anderen er misschien wat aan hebben..misschien voor een ander paard ofzo..
en ja leren stilstaan is al een heel begin.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:45

gewoon opstijgen en negeren als ze wegloopt gewoop op een been er achteraan springen en je been erovereen gooien en hem dan stilzetten hem laten wachten totdat jij voorwaarts wil.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:49

silvana schreef:
56 kilo Rolleyes ?En ik laat mijn dochter van 32 kilo al niet meer op de shet rijden omdat ik haar te zwaar vind Nagelbijten / Gniffelen

*kuch,kuch*
Een shet heb je in verschillende grotes, mijne is eigenlijke en A pony..
Je hebt ook shets van 88 cm hoor! of zelfs nog kleiner

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:51

Ikima schreef:
Fjord_Shet schreef:
Niet? Tong uitsteken

Dacht je zelf wel dan? Je raakt met je tenen bijna de grond.
Ten eerste is het dieronvriendelijk en ten tweede is het een belachelijk gezicht.

ff bij mij: IK raak met mijn tenen nog niet de grond hoor.. Daar moet ik nog wel een tijdje voor groeien,maar over de lengte heb ik mijn grootste spurt al gehad

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:53

Mag dit topic nu eindenlijk gesloten worden.. Vind het nu zo saai aan het worden en zaterdag komt de hoefsmid, die zal me wel wat raad geven..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:55

Nou ja, dit word ook mijn laatste bericht hier, ga dit topic niet eens meer bijlezen, want zoveel onwil kan ik echt niet tegen. Vind het ook intriest dat je zelfs in je profiel hebt gezet dat het nog wel kan, terwijl iedereen met een beetje verstand van shetten weet dat het niet kan. Ik geloof er dan ook geen zak van dat je het echt aan een DA gevraagt hebt. En je hoefsmid, die is hoefsmid, geen DA..

Al met al: rot voor je pony om zo'n baas te hebben. En nee, echt vriendelijk om te zeggen is dat niet van mij, maar zo denk ik er wel over.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:18

Ik zou als ik jou was of een grotere pony kopen, of andere bezigheden met je shet gaan ondernemen. Je bent te zwaar voor het dier, waardoor hij in protest gaat.

Wat dat betreft hebben ze wel gelijk in dit topic.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:14

Tallie_Ho schreef:
Ik zou als ik jou was of een grotere pony kopen, of andere bezigheden met je shet gaan ondernemen. Je bent te zwaar voor het dier, waardoor hij in protest gaat.

Wat dat betreft hebben ze wel gelijk in dit topic.

Heb al een andere topic geplaatst over wat ik anders kan doen maar dan beginnen ze daar weer te zeuren over te groot zijn voor SNoopy, sorry hoor maar als iedereen zeurt over dat ik te groot ben en te zwaart voor Snoopy dan ben ik nog niet veel geholpen.
Grotere pony mag ik niet.. iK heb wel op bokt een mooie pony zien staan die iemand zoekt die er nog hee soms op rijdt maar hij is 28 jaar, deze zou wel ideaal zijn voor mij, vermits ik een pony zoek waar ik vertrouwen in kan krijgen (krijg ik vooral in Snoopy).
Ik weet dat jullie me te groot en te zwaar vinden maar buiten Snoopy rijd ik bijna nooit, het is het enige paard waarin ik vertrouwen kan krijgen (in manege stijg ik altijd met bibberende benen op).
Iemand vertelde me dat lichtrijden een soort van optie is.. Wat denken jullie erover..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:45

als iedereen dat zegt en ook nog in twee soorten toppics die je hebt geplaatst wordt het dan niet eens tijd om wat aan te gaan nemen i.p.v. zeggen dat het niet waar is.
Zie toch in dat je te groot bent.
Je kunt nog zes toppics plaatsen ze zeggen allemaal hetzelfde.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:49

Snoop_fan schreef:
Iemand vertelde me dat lichtrijden een soort van optie is.. Wat denken jullie erover..

Het enige wat ik denk is: ik mag hopen dat je niet al die tijd op de rug van die pony hebt zitten te stuiteren. Kennelijk is lichtrijden niet eerder in je opgekomen? Dat verklaart nóg een beetje beter waarom 'ie wegloopt bij het opstijgen: namelijk de zere rug die hier al een keer of wat is genoemd. Eerlijk gezegd lijkt mij nog steeds helemaal niet rijden beter dan lichtrijden.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:05

Je wilt toch niet naar ons luisteren want het enige wat je wilt horen is: blijf jij maar lekker 2x per week rijden, dat kan geen kwaad.
Je kan ook een zadel met luchtkussens kopen, dan blijf je een beetje boven je pony zweven en is het niet te zwaar voor hem, en via een krukje opstappen want dan hoef je niet zo aan het zadel te hangen. Haha! .

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:34

Ik kende lichtrijden nog eerst niet, maar ik heb het opgezocht en eigenlijk doe ik het al lang..
Maar had het nog nooit door dat ik het deed

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:04

Snap dat je het niet leuk vindt dat je geen grotere pony krijgt van je ouders. Snap ook dat je geen afstand wilt doen van je shet maar je moet wel eerlijk blijven naar je shet toe.
Vriendinnen zullen denk ik niet zo snel eerlijk zeggen dat je te groot bent, ze willen je gewoon niet kwetsen! Ga op zoek naar een andere nieuwe uitdaging waar je ook veel plezier samen met je shet mee kunt hebben.
Een grotere pony van 28 jaar is denk ik geen optie, daar zal je niet al te lang veel plezier mee beleven omdat deze al op leeftijd is. Het kan meevallen want ik ken de pony ik kwestie niet.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:25

Maar het was van iemand op bokt, zal even uitleggen:
Het was een meisje dat een jonge pony en die pony van 28 jaar had.
De oudste pony werd nog 5 keer per week gereden door een verzorgster..

Dit lijkt me ideaal voor mij omdat ik vooral een pony zoek waarmee ik rustig kan rijden en een klein sprongetje kan mee maken.. Maar deze krijg ik waarschijnlijk toch niet van mijn ouders :'(

Mijn vriendinnen vinden vooral van niet, eentje zei dat ik iets nipt te groot was (zei Marieke)
Raven zei dat het nu nog ging maar niet meer zolang.
Lindsay vond van wel (maar zei overdreef wel..)
Dus ik betwijfel het wel, ik heb nu toch al 3 weken ofzo niet meer gereden, mits jullie dit zeiden en ik heel veel begin te twijfelen aan mezelf..
Ik vraag het zaterdag aan een hoefsmid, die weet het inderdaad niet zo goed als een dierenarts maar die kan toch ook al wat weten..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:28

Als je eerst in een ander topic schrijft dat de dierenarts nog nooit bij je shet is geweest omdat dat niet mag van je moeder, dat het dier dus de afgelopen drie jaar niet is geënt en ontwormd, denk ik niet dat de kans groot is dat wie dan ook z'n paardje aan je uitleent, weggeeft of verkoopt. Zeker niet als je daar alle onzinnigheid die je in dit topic hebt geschreven bij optelt.

Ik vind het wel aan je te prijzen, dat je de afgelopen drie weken niet hebt gereden, al zei je van de week nog dat dat was omdat je shet niet goed liep. Ik zeg: houden zo. Ga andere dingen doen met je shet en klim er niet steeds weer op omdat je meer aan je eigen belang denkt dan aan het belang van je pony.

Mijn advies: ga naar een goede manege, probeer daar eerst zo veel mogelijk te leren en te helpen met verzorgen, voordat je er nóg een paard bij neemt en genoodzaakt bent wederom hier op Bokt dingen te vragen die paardenbaasjes gewoon zouden moeten weten vóór dat ze überhaupt één paard hebben. O ja, en nog één ding: leer eens adviezen aan te nemen van mensen die al langer in de paarden zitten dan dat jij zindelijk bent.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:01

Joy76: Dat heb super gezegd, sluit mij hierbij aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:03

ik heb vorige week Flicka (101 cm hoog) twee keer gelongeerd en één keer dresuur gedaan aan de lange lijnen. gisteren heb ik een lange rit gemaakt met haar voor de kar, en vandaag heeft ze een paar sprongetjes gemaakt (los), en wat VD dingetjes gedaan.

slechts enkele voorbeelden voor wat je met je shet kunt doen zonder erop te klimmen. tusen de regels door klinkt het een beetje als 'als ik niet meer op Snoopy kan rijden wil ik op een andere pony wel rijden', en 'ik weet dat ik te groot ben maar ik kan niet zonder Snoopy'.
dat je niet kunt rijden zegt niet dat je de pony weg moet doen of dat je een andere pony moet zoeken om mee te rijden. dat is een keuze die je zelf maakt. als je écht gek bent met die pony ga je lekker met hem bezig, zonder erop te zitten. lijkt mij zo klaar als een klontje.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:58

Probeer je binnenste teugel stakker te houden,
Zo draait ie rondjes om je heen en niet meer heen en weer en is het makkelijker om op te stappen. je moet wel snel handelen natuurlijk! Knipoog
Succes

x