Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:12

Nadya schreef:
Denk je dat je paard zich 'aanstelt' (ook zo lekker menselijk gedacht Gestoord ) negeer het dan en/of drijf je paard voorwaarts, als je het niet kan laten.... Maar slaan????

Soms is het volgens mij wel zo, dat als paarden het saai of vervelend vinden, dat ze dan ineens gaan schrikken van bakrandkabouters.
Maar slaan heeft idd totaal geen zin. Wat ik nog weleens deed als meneer een sprong maakte om niks, dat we dan DRIE extra rondjes gingen galopperen. Nou dat was ie dan gauw zat Vork
Want als je niet gelooft dat een paard zich aan kan stellen, dan heet ik je van harte welkom om mijn Charro te leren kennen Haha!
Maargoed, dat hele beest is een verhaal apart. Mijn jongere paard zal zich nooit aanstellen, die is erg rechttoe-rechtaan met denken en veel meer gericht op de mensen straffen o.i.d. zal hem alleen maar meer in paniek helpen.
Melanie_ schreef:
Ik ben ook niet voor slaan hoor, beendruk zou genoeg moeten zijn, maar in mijn geval, hier boven ergens beschreven, wat zou jullie oplossing zijn dan?

Ik zou afstappen.

*edit*
Van de zomer was er een soort fik met veel rook in een tuin (zo'n brandende ton) waar wij vlak langs moesten en 1 van de de paarden wilden er niet langs.
Ik ben afgestapt, heb dat paard aan de teugel gepakt, gewoon druk op de teugel gezet (niet trekken) en meer niet.
Ze liep er zo langs toen ze erachterkwam dat zodra ze een stap naar voren deed, de druk ook weg was.
De eigenaar viel bijna achterover van verbazing btw., die dacht: daar komen we echt nooit langs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:18

Nicolletje, ik denk dat een paard wel degelijk iets aangeeft op zulke momenten. Natuurlijk kun je hem dan gewoon voorwaarts drijven Ja , maar dat slaan wat sommigen blijkbaar doen als ik dit topic lees, gaat er bij mij echt niet in.....

Daarbij acht ik vele ruiters niet in staat om te bepalen of een paard zich wel of niet 'aanstelt'. Kom eens een zaterdagmiddag bij ons in de bak kijken en je snapt wat ik bedoel. Ik zie dan zoveel ruiters die maar doorraggen, terwijl ze totaal niet naar het paard luisteren. En dan vinden ze het gek dat zo'n dier op een bepaald moment zo protesteert dat ze er af vallen....... Tja.......

En voor Melanie: ik zou ook afstappen, of eerst het paard op de grond leren alleen langs dat huis te gaan. Kost wat tijd en geduld, maar dat is echt wel aan te leren..... Leer je paard zich op jou te richten, dan krijg je ze overal langs en overheen. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:29

Aanvulling op Nadya:

Als je een paard leert aan een vrij los halstertouw (teugel) mee te lopen (is mijn ervaring) dan zullen ze gewoon vrijwillig achter je aan lopen.
Misschien niet meteen, als ze het niet gewend zijn, maar uiteindelijk zullen ze idd langs alles komen.
ALS ze dan eens een sprong maken, begrenzen ze zichzelf meteen met het touw (dat is mijn eigen ervaring met 2 totaal verschillende eigen paarden) en dat is voor hun ook meteen de grens: he, dat is druk, niet fijn, niet meer doen.
Als je ze altijd met een strak touw meesleept zijn ze ahw. 'gewend' aan de druk op dat touw en wordt het steeds moeilijker om ze ergens langs te krijgen.
Op de 1 of andere manier doet een paard liever iets, als hij het 'uit zichzelf' mag doen, of iig het paard dat idee geeft, dan dat je hem (met geweld) tot iets dwingt.
Zo zie ik het.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:41

Bij mijn paard licht het net aan z'n bui! Knipoog
meestal schrikt ze niet zoveel en als ze een keer schrikt negeer ik het en ga ik gewoon door, maar soms is ze in een bui dat ze bij het 3e rondje nog steeds schrikt van iets en dan spreek ik haar boos toe en als het nodig is geef ik haar een tik!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:05

Mijn paard schrikt niet zo vaak, maar als ze schrikt dan straf ik haar niet door middel van tik geven o.i.d. Gewoon net zo lang langs het punt rijden totdat ze er gewoon bij langs rijd en als dat lukt even belonen. Daarna schrikt ze er niet meer van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:08

Ik maak altijd iets meer vaart of zet hem iets harder aan het werk als ik aanvoel dat m'n pony wat terughoudend wordt als hij iets eng vindt. Als het echt echt echt eng is, dan mag hij er van mij rustig naar kijken. Als het nodig is wil ik ook nog wel afstappen om samen te bestuderen wat er nou zo 'gevaarlijk' is. Daarna kan ik altijd weer prima verder rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:11

Ja Il0nkii, en zo bouw je nou echt zelfvertrouwen op bij een paard. Gestoord

Vanmorgen was ik aan het los werken met mijn jonge paard, die nogal schrikkerig reageerde op de afvoer van het water in de bak in de sloot naast de round pen. Hij rende helemaal geflipt rond de eerste minuten en ik heb het gewoon genegeerd, bleef zelf rustig en na ca. 5 minuten, begreep hij dat het stroompje water hem echt niet opat. Kan ik als mens denken 'stel je niet aan', maar een paard ziet dat nou eenmaal anders. En dat mag ook, want weet hij veel...... Paarden zijn er op gebouwd op alles te horen en te zien (dus ook zaken die wij niet eens in de gaten hebben), want stel je voor dat er een wolf uit de struiken springt die hem op wil eten. Vork
Dat instinct zit er nou eenmaal in en juist door ze zelfvertrouwen te geven, zelf geduld te hebben, ze te leren zich op jou te richten, ze te leren zelf een oplossing te zoeken krijg je een bomproof paard. Dus niet door te slaan, lijkt mij overduidelijk.
Na die 5 minuten boeide dat stromende water hem totaal niet meer en kon ik alles met hem doen. Lachen
Ik had mezelf nou niet bepaald stoer gevonden als ik hem voor zijn schrikreactie gestraft had.......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:13

als bij mij een paard schrikt, zoek ik de oorzaak, tenminste meestal. Maar bijvoorbeeld vandaag nog. Ik stond buiten met een haflinger en het was een klein stukje waar we even moesten wachten. Lisaamor stond met 2 haflingers. Er bleek dus een stukje zijl te wapperen. Ik sprak mijn haflinger gerustellend toe, maar rukte toch even aan het halstertouw dat ze stil bleef staan. want de paarden van lisa werden al onrustig. en anders zouden ze zo tegen de auto knallen. Maar een tikje met de zweep hoeft niet altijd negatief te zijn, het kan ook een hulp zijn, om hem te helpen, dat het niet eng is,.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:13

een paard kan overigens wel gewezen worden op het negeren van hulpen gegeven tijdens een schrikreactie... been is altijd voorwaards.. En ook tijdens een reactie op iets moet een paard toch willen luisteren.

Ik heb altijd rilkikkers onder het zadel gehad, voordeel van rilkikker is dat ze gruwelijk groot reageren EN het gelijk weer kwijt zijn, dus je na die sprong 3 meter opzij, gelijk weer verder kan met waar je mee bezig was...
als een paard een uur gaat lopen trutten om ergens niet langs te willen, en dus jouw aanwijzingen negeert.... dan moet je ergens een keer duidelijk gaan maken dat jij die hulpen niet geeft omdat je zo graag aan de lijn doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:16

Ik heb daarnet les gehad met mijn paard en ja, hij schrok Knipoog Iemand buiten de bak liet een trui vallen die in de bak terechtkwam voor mijn paard zijn neus. En hij sprong een meter of 5 weg. Straffen? Nee, wat bereik je daar eigenlijk mee? Als ze jou straffen omdat je schrikt, ga je dan de volgende keer minder schrikken? Nee, omdat dat het hele punt is van schrikken: het gebeurt in een milliseconde en je kan je er niet op voorbereiden.

Ik liet Falco gewoon even stilstaan en daarna heb ik zonder problemen kunnen verderrijden.

Ik heb dat ook tegen mijn instructrice gezegd: als ik hem gewoon even laat kijken, dan is het eigenlijk al voorbij en zal hij niet moeilijk doen om er voorbij te gaan, als hij het maar kan zien. Moest ik met mijn zweep beginnen slaan, dan zou ik hem alleen meer laten schrikken en dan zou hij overstuur geraken. En bij mijn paard stap je dan beter af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:17

Als ik er op zit drijf ik hem ook voorwaarts, hoor. Maar dat vind ik iets heel anders dan afstraffen met een tik met de zweep. Pling

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:19

Voorwaarts idd, als zijn schrikreactie niet te fel was, drijf ik ook gewoon en dan gaat hij ook gewoon verder. Maar als hij zo eens enorm wegspringt, laat ik hem gewoon kalm worden.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:20

Ik vind niet dat je hem daarvoor moet straffen, meestal laat ik het even kijken en dan verder behalve als hij echt constant als je er voorbij loopt iritant gaat doen, dan geef ik hem meestal wel een tik. Want dan is er niets engs meer aan zegmaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:42

Straffen bij een schrikreactie doe ik nooit. Vaak lig ik in een deuk om de reden waarom ze schrikken; monsterganzen, killervergeetmenietjes, strotvliegputdeksels en levensbedreigense shetlanders. Een haf die ik een tijdje heb gereden presteerde het om de boom in te vliegen toen er twee meisjes aankwamen lopen. Sorry, maar dat vind ik zo lachwekkend...
(scheelt natuurlijk wel dat ze niet er vandoor gaan dan, das minder lachen)
En ik geloof wel dat het werkt, net zoals uitleggen wat het is. Door het lachen raak ik weer ontspannen, dus het paard ook, en als ik ga kletsen op een rustige, normale toon ontspannen de dieren ook weer.
Angstaanjagende objecten in rijbakken worden ook zo samen geinspecteerd, erop of ernaast, en dan is het ook ok.
Misschien scheelt het ook hoeveel geduld je hebt, zeker ook hoe makkelijk je paard is. Mij kan het niet zoveel schelen als het eens wat langer duurt, erlangs gaan ze, vroeg of laat. Wordt het nachtwerk heb ik altijd nog het mobieltje...("pizzakoerier, 1x pizza frutti di mare, derde bospad linksaf" Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:52

ik heb ooit een keer zo verbaast gestaan Lachen ik was aan het rijden op een jonkie, ding was wel een mannetjesputter, maar heel fijn te rijden........ was in de winter en ik had zijn uitrijdeken over de wand van de baan gelegd..... rij ik op een gegeven moment langs, blijft die deken achter mijn teen hangen.........

dus die deken hangt aan mijn voet, peerd in galop, ik denk "wat heb ik nu aan mijn fiets hangen" peerd denkt hetzelfde.... (want die deken flapperde tussen zijn benen) en ik zeg hoooo maar ventje..
Jonkie stopt, ik skup de deken van mijn voet af...... en we gaan 3 seconden later gewoon weer verder Lachen

Kijk, zo moet je het hebben................. maar ik stond wel even te kijken dat hij zo mooi reageerde

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:28

Nadya, jij ziet het denk ik helemaal verkeerd!
Ik snap ook wel dat paarden mogen schrikken, mensen schrikken ook wel eens! Ze mogen ook 2 keer schrikken maar bij mijn paard is het soms gewoon van ik blijf er lekker boogjes om heen lopen en dat kan zo een heel uur doorgaan! Dat is dus ook niet egt schrikken maar meer vervelend doen. Als ze buiten ergens van schrikt ga ik haar egt niet slaan hoor! en ik vind slaan ook nog een groot woord voor hoe ik de zweep gebruik. En bij mij heeft mijn stem al veel invloed dus is de zweep ook vaak niet nodig!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:58

@KiWiKo: Ik kan me indenken dat je verbaast was...Er zijn genoeg paarden die voor minder aan de haal gaan. Topknollie!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:01

ik heb een wat ouder paardje en die schrikt nooit ergens van.
teminsten eerder niet.
alleen nu staken geen zin meer heeft (bij zijn vorige eigenaar had het wel effect).
gaat hij nu voor alles (alleen buiten) aan de kant springen of voor stil staan.
en dan vraag ik eerst rustig of hij er langs wil.
dan word ik wat booser en geef ik een harder trapje
en als hij echt niet wil lopen kan er best een tikje volgen.
mijn paard schrok nergens van en nu in een keer wel en dat heeft niets met het weer te maken maar met haar zin.

dus dan vind ik wel dat je mag straffen..

niet waneer het paard echt bang en schrikerig is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:48

Ik wil verder niet betweterig overkomen Lottehorse, maar blijkbaar heeft jouw aanpak ook geen effect, anders was het nu inmiddels wel opgelost Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:51

Nicolletje, helemaal met je eens. Ja
Die aanpak werkt dus heel duidelijk niet.

il0nkii, als jouw paard een UUR lang 'boogjes' blijft lopen, lijkt het me dat jouw paard niet op jou gericht is.
Dan zou ik daar eerst d.m.v. grondwerk aan gaan werken.......

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:53

Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je paard schrikt. Wij schrikken ook weleens, nou dan hoop ik toch niet dat ik van mijn vriend of vriendin een tik krijg. Als hij een keert schrikt kan hij er niks aan doen. Al het is dat ze ergens van schrikken wat ze nog nooit gezien hebben, kan je ze er wel "kennis mee laten maken"....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:06

KiWiKo schreef:
een paard kan overigens wel gewezen worden op het negeren van hulpen gegeven tijdens een schrikreactie... been is altijd voorwaards.. En ook tijdens een reactie op iets moet een paard toch willen luisteren.

Ik heb altijd rilkikkers onder het zadel gehad, voordeel van rilkikker is dat ze gruwelijk groot reageren EN het gelijk weer kwijt zijn, dus je na die sprong 3 meter opzij, gelijk weer verder kan met waar je mee bezig was...
als een paard een uur gaat lopen trutten om ergens niet langs te willen, en dus jouw aanwijzingen negeert.... dan moet je ergens een keer duidelijk gaan maken dat jij die hulpen niet geeft omdat je zo graag aan de lijn doet.

Hier ben ik het totaal mee eens. Ja

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:10

Nicolletje schreef:
Ik wil verder niet betweterig overkomen Lottehorse, maar blijkbaar heeft jouw aanpak ook geen effect, anders was het nu inmiddels wel opgelost Lachen

dit gezeur is net bezig Lachen.
aangezien we met dit weer niet vaak buitenrijden heeft het nu nog niet veel efect nee.
maar hoop wel dat het binekort gaat komen Knipoog.

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:13

Flew schreef:
Als mijn paard ergens van schrikt negeer ik dat gewoon en rij ik door.

Als hij bang is, laat ik hem kijken, en beloon ik hem als hij er langs gaat.

Zo doe ik het ook! Knipoog

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:09

Esly_Walonso schreef:
Flew schreef:
Als mijn paard ergens van schrikt negeer ik dat gewoon en rij ik door.

Als hij bang is, laat ik hem kijken, en beloon ik hem als hij er langs gaat.

Zo doe ik het ook! Knipoog

Dit is idd wat ik ook wilde zeggen...