Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:18

Alicia2u schreef:
Hoe spelen ze dan? Daar moeten ze toch echt voor bij elkaar in dezelfde ruimte staan. Nooit twee paarden zien spelen? I love it. Kan er uren naar kijken.
Mijn paarden rennen niet samen, maar spelen samen. Dat is een verschil: vol van adrenaline rondrennen of leuk met elkaar spelen.

Makkelijk praten hoor allemaal, maar kan ik toch niet zeggen tegen de eigenaar van het paard op de weide naast ons : zet je paard maar bij mijne.. Oja, wij hadden een shetlander, maar die is overlaatst gestorven dusja.. we willen wel een nieuw maatje zoeken maar zijn van plan om een veulentje bij te kopen dus we weten nog niet hoe of wat dus geef er aub zoveel commentaar niet op. We wijken wel heel ver af van de TS haar topic..

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:18

kan die andere discussie trouwens ff in een nieuw topic verder gaan, dat houdt het wel zo overzichtelijk Lachen want ik weet soms echt nie meer welke reacties nou voor wie zijn bedoeld

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:21

mkvdiest schreef:
kan die andere discussie trouwens ff in een nieuw topic verder gaan, dat houdt het wel zo overzichtelijk Lachen want ik weet soms echt nie meer welke reacties nou voor wie zijn bedoeld

Maar deze discussie is net gestopt en idd sorry hiervoor, ik hoefde er ook geen commentaar op maarja, het is een forum maar we gaan inderdaad heel ver offtopic. Mijn excuses, aan TS en al de rest die er ongemakken van ondervindt...

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:22

no prob Lachen en thnx en is wel fijn te horen dat jou paardje dus nu wel beter luisterd

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:23

Ik begon niet met klagen over een paard wat onrustig is in de wei Knipoog

mkvdiest; lees nog eens op http://www.paardnatuurlijk.nl, daar staat echt een goede basis. Weet je er ook meer van, kun je dan je oordeel vellen. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat wanttrouwender tegenover mensen dan anderen.
Ik ken het paard en de TS niet, maar ik krijg niet het idee dat ze een super goede band hebben, sorry. Als je een echt goede vertrouwensband en wederzijds respect hebt, dan gaat je paard echt niet zomaar met je vandoor. Daarvoor heb ik inmiddels (gelukkig) genoeg vertrouwensbanden voor gezien.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:24

@ de bijrijder ik vind dat je hier wel heel hoog van de toren blaast en iedereen onterecht als penny afschildert, er worden hier best nuttige adviezen gegeven en je slaat ze direct van de hand. Bijvoorbeeld het advies over als de mogelijkheid er is er zelf nog een schepje bovenop te doen, dat noem jij een pennyreactie ( Boos! ) terwijl het best weleens zou kunnen helpen.
Een vorige pony van mij had het ook; als zij een lang pad zag was ze ook weg, geen houden aan. Ik heb haar toen nog meer vooruitgejaagd (lang pad Knipoog ) en dat heeft zeer goed geholpen want mevrouw was er snel zat van om moegemaakt te worden dus het spelletje was vlug over Lachen

Ik zou hem zeker terug zetten in het voer om te kijken of het helpt. Dat heeft niets te maken met het "uitmergelen van je paard om er controle over te krijgen" maar gewoon gezond verstand; een paard dat veel energie heeft KAN teveel voer krijgen. Een paard heeft overigens echt weinig krachtvoer nodig dus op veel hooi zal hij echt niet uitmergelen maar alleen geen onnodige energie krijgen.

Longeren wil wel helpen zolang je het gecontroleeerd doet en er geen 'ren maar lekker rondjes' van maakt, want dan krijgt het paard inderdaad alleen maar meer energie. Bijgezet longeren en hem voor het rijden dus al voor je aan het werk te zetten zou best eens kunnen helpen.

Benieuwd of ik nu ook een penny ben

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:24

mkvdiest schreef:
Kafue : kijk eens goed, ik ben niet de topic starter!!!

Je bent niet de TS, maar je bent wel degene met de grootste bek, die op elke pagina minstens drie meedenkende medebokkers beledigt. Schandalig!! Ik zit werkelijk met open mond te lezen hoe jij goedbedoelde verhalen afwimpelt als 'penny' en mensen gewoon uitlacht. Arrogante meid, ben jij. Je moest je schamen!

Als jij het dan zo goed weet hoe andere mensen het niet moeten doen, dan snap ik niet dat jij bokt nodig hebt voor dit probleem waar toch een redelijk voor de hand liggende oplossing ligt:
Paard minder op stal en zorgen dat de verhouding tussen paard en ruiter goed liggen.

En als je er niet tegen kan dat je niet het antwoord krijgt die je wilt horen, dan moet je het topic niet openen. Maar OCH ja, je was de TS niet: dus waar bemoei je je eigenlijk mee?? Reageer dan gewoon niet!!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:25

Alicia2u schreef:
Ik begon niet met klagen over een paard wat onrustig is in de wei Knipoog

mkvdiest; lees nog eens op http://www.paardnatuurlijk.nl, daar staat echt een goede basis. Weet je er ook meer van, kun je dan je oordeel vellen. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat wanttrouwender tegenover mensen dan anderen.
Ik ken het paard en de TS niet, maar ik krijg niet het idee dat ze een super goede band hebben, sorry. Als je een echt goede vertrouwensband en wederzijds respect hebt, dan gaat je paard echt niet zomaar met je vandoor. Daarvoor heb ik inmiddels (gelukkig) genoeg vertrouwensbanden voor gezien.

Ik sprak dan ook niet tegen u é

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:26

Ik moet sowieso nog even 1 ding kwijt. M'n oude bijrijdster ging een x met hem naar de tankval (een soorrt meertje dicht bij onze stal) we wilden dus met de paarden gaan zwemmen. Mn paard vond het nogal eng, maar we hadden het toch geprobeerd, en geprobeerd, uitendelijk lukte het en stond hij in het water, toe zag hij een visje op de bodem, en hij was weg hoor, me (oude)bijrijdster was eraf gevallen en me paard rende door, ik erachteraan in looppas. Ik riep hem en hij kwam hinnekent naar me toe gerent waardoor ik hem zo weer kon pakken.
dit moest ik gewoon nog even kwijt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:27

mkvdiest schreef:
Kafue : kijk eens goed, ik ben niet de topic starter!!! maar de eigenaresse en ik schreef ook dat ik met een ander paard train op M/Z niveau oftewel daar krijg ik les mee en ik weet hoe een paard moet lopen... zoals ik al geschreven heb loopt hij in de duinen mooi in de houding maar alsnog knalt ie... dus niet gelijk boos worden en uit die boosheid schrijven. K vind je absoluut geen penny maar die info weet ik idd zelf ook al en heb ik al geprobeerd...

Begrijp ik je nu verkeerd dan ofzo rijd jij het paard niet en de topic starter wel?

Een paard dat niet gehorzaam is op alle fronten moet je niet buiten willen rijden niet nu niet vandaag nooit.
Luisteren gehoorzamen de rest komt later.
Een paard volgens het skala rijden en zorgen dat hij ontspannen bij je blijft. Als hij alsnog knalt is hij gewoon niet gehoorzaam en hoort hij niet buiten maar in de buitenbak daar waar hij niet weg kan.

Ik begrijp dat je M Z traint dan zou je idd de beschreven zaken moeten weten. Ik werd boos over het feit dat je PENNY begint te roepen. En ik geef toe bij sommigen denk ik dat ook wel eens. En sommigen doen het erom die geven hun ervaring niet prijs.
Als jij weet hoe een paard moet lopen wil dat nog niet zeggen dat je ook capabel bent om hem daar te krijgen, en ieder paard kan wel eens uit stress weg vliegen kijk naar Anky. Maar als jij M Z traint en rijd dan weet je ook hoe je een paard goed moet rijden en weet je ook waar de oplossing ligt. En in tussentijd is minder voeren helemaal geen slecht idee. >De een kan met minder toe en de ander moet meer. Er zijn hier in de omgeving paarden die springen 1.50 en krijgen een kilo onderhoudsbrok. De maat van voer kan je alleen bepalen als je het paard ziet en observeren kunt.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:28

Leeuwnie schreef:
mkvdiest schreef:
Kafue : kijk eens goed, ik ben niet de topic starter!!!

Je bent niet de TS, maar je bent wel degene met de grootste bek, die op elke pagina minstens drie meedenkende medebokkers beledigt. Schandalig!! Ik zit werkelijk met open mond te lezen hoe jij goedbedoelde verhalen afwimpelt als 'penny' en mensen gewoon uitlacht. Arrogante meid, ben jij. Je moest je schamen!

Als jij het dan zo goed weet hoe andere mensen het niet moeten doen, dan snap ik niet dat jij bokt nodig hebt voor dit probleem waar toch een redelijk voor de hand liggende oplossing ligt:
Paard minder op stal en zorgen dat de verhouding tussen paard en ruiter goed liggen.

En als je er niet tegen kan dat je niet het antwoord krijgt die je wilt horen, dan moet je het topic niet openen. Maar OCH ja, je was de TS niet: dus waar bemoei je je eigenlijk mee?? Reageer dan gewoon niet!!

Hihihi Lips are sealed my thoughts exactly

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:31

Lika93 schreef:
Ik moet sowieso nog even 1 ding kwijt. M'n oude bijrijdster ging een x met hem naar de tankval (een soorrt meertje dicht bij onze stal) we wilden dus met de paarden gaan zwemmen. Mn paard vond het nogal eng, maar we hadden het toch geprobeerd, en geprobeerd, uitendelijk lukte het en stond hij in het water, toe zag hij een visje op de bodem, en hij was weg hoor, me (oude)bijrijdster was eraf gevallen en me paard rende door, ik erachteraan in looppas. Ik riep hem en hij kwam hinnekent naar me toe gerent waardoor ik hem zo weer kon pakken.
dit moest ik gewoon nog even kwijt

Het paard zoekt op dat moment gewoon naar een leider, iemand die hem kan zeggen wat hij moet doen. Dat was toevallig jij. Betekend niet dat je het vertrouwen hebt van je paard, je hebt hem namelijk wel het water in gedwongen (ik neem aan dat hij er uiteindelijk niet vanzelf inliep maar dat je hem aan moest drijven?). Dat is geen vertrouwen en respect, maar onkunde en onzekerheid.

Ik kan met mijn paard zonder touw, zonder halster door de wei lopen, als de andere paarden er ook in staan. Hij gaat achteruit op een kleine vingerbeweging, opzij met een kleine aanwijzing. Hij gallopeerd rondjes om me heen, verandert op de kleinste aanwijzing van hand en doet een vliegende galopwissel. Dat alles omdat ik heb gezorgt dat ik interessanter ben dan die andere paarden. Het heeft me maanden gekost, vaak alleen in de kou in de wei zitten. En dan weet ik dat ik er nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet ben. Dát is een band met je paard.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:33

ja idd ze hebben een vet goede band, als ze even weg is dan is hij dr gelijk aan het zoeken en kijken naar de plek waar ze van daan moet komen...

alicia: k zal die site zeker eens lezen en geloof ook wel dat je in veel dingen gelijk hebt echter ze hebben wel echt een goede band...

en annie nodig ik graag een keer uit om te rijden en dan te proberen nog harder te gaan, vooral als het pad recht naar beneden gaat en je dus ook nog moet opletten dat je niet vooroverslaat...

en 1 kilo basisbrok per dag is echt wel het minimum voor hem per dag... heb je zelf ook ook paard??

leeuwinie: k kan goed begrijpen dat je me nie aardig vind alleen ik schaam me niet ik ben gewoon duidelijk en zeg ook altijd als ik het wel met iemand eens ben. en het thema gaat me wel aan in die zin dat ik hem dus zelf ook rijdt en wel opzoek ben naar een goede oplossing alleen ik wordt wat moe van mensen die niet verder denken dan hun neus lang is en met oplossingen komen die ik al 10x heb weerlegd...

gelukkig probeerd alicia echt mee te denken... helaas nog wel zo'n btje de enige

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:35

alicia: k lees net je bericht.... opzich klopt alles wat je zegt... alleen hoeveel mensen hebben echt zo'n goede band met hun paard??? en die paarden luistern ook vaak wel.... en hoe bouw je zo'n band op, alleen door dat grondwerk of ook weer door andere zaken?

Alicia2u

mkvdiest schreef:
ja idd ze hebben een vet goede band, als ze even weg is dan is hij dr gelijk aan het zoeken en kijken naar de plek waar ze van daan moet komen...

Dat is geen vertrouwen en respect, maar onzekerheid.

johanne

als eerste het meeste zal je wel al gehoord hebben, maar buiten zetten echt scheelt een hele hoop. zorgen dat hij elke dag beweging krijgt. bij ons zijn er een 2 pony's die ineens in de bak naar de andere kant scheuren, gewoon om bijna niks. nu hebben ze een passoa bit (volgens mij heet hij zo) en als er wat minder sterke kinderen op rijden. zit hij op het onderste gaatje en mogen ze alleen met lichtdruk / verbinding met de mond rijden. peert hij naar de andere kant meteen de rem erop en stilzetten, dit werkt echt wel bij de meeste. maar rijd er iemand op die nagelijk rijdt gaat hij gewoon naar de bovenste ring, dus als normaal trens bit. als hij maar een gaatje of 2 gaatjes lager komt te zitten de teugel. moeten ze er vanaf blijven en alleen met contact rijden. dit is om dat het bit scherper is als een trens dan. en anders went hij hieraan. met dit bit zet ik haar dan ook echt zo snel mogelijk stil. ze moet het wel leren.
wat vaak mensen doen bijv. met trens bit is alleen maar in houden. maar vaak worden ze hier alleen maar heter van.
wat wij doen is inhouden los inhouden los inhouden los enga zo maar door. dit om de druk eraf te halen. mischien heb je er iets aan. succes

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:37

dankje johanne

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:39

johanne schreef:
als eerste het meeste zal je wel al gehoord hebben, maar buiten zetten echt scheelt een hele hoop. zorgen dat hij elke dag beweging krijgt. bij ons zijn er een 2 pony's die ineens in de bak naar de andere kant scheuren, gewoon om bijna niks. nu hebben ze een passoa bit (volgens mij heet hij zo) en als er wat minder sterke kinderen op rijden. zit hij op het onderste gaatje en mogen ze alleen met lichtdruk / verbinding met de mond rijden. peert hij naar de andere kant meteen de rem erop en stilzetten, dit werkt echt wel bij de meeste. maar rijd er iemand op die nagelijk rijdt gaat hij gewoon naar de bovenste ring, dus als normaal trens bit. als hij maar een gaatje of 2 gaatjes lager komt te zitten de teugel. moeten ze er vanaf blijven en alleen met contact rijden. dit is om dat het bit scherper is als een trens dan. en anders went hij hieraan. met dit bit zet ik haar dan ook echt zo snel mogelijk stil. ze moet het wel leren.
wat vaak mensen doen bijv. met trens bit is alleen maar in houden. maar vaak worden ze hier alleen maar heter van.
wat wij doen is inhouden los inhouden los inhouden los enga zo maar door. dit om de druk eraf te halen. mischien heb je er iets aan. succes

Maar TS zei een of ander van hackemore, dat dit al helemaal niet hielp en ik denk dat hackemore strenger is dan pessoa, of zit ik verkeerd?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:40

Pelhalm om precies te zijn, hij geeft er niet om

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:41

lol hij geeft om niks;)

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:41

das waar

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:43

Mijne was een energiebom maar was toch wel te stoppen met een ander bit dan de kneveltrens, namelijk het pessoabit, als ze zo'n energiestoten had heb ik 2 maal met dit bit naar buiten geweest en toen kon ik ze wel stoppen, maar ik vond het erg voor haar en nogal zielig van mezelf dat ik haar niet in kon houden met een gewoon bit, dus ben ik weer naar de kneveltrens gegaan, en daar rijd ik nu altijd mee en ja, het verbeterd naargelang we meer trainen en meer dingen samen doen, en ja, dat is namelijk wel het leuke eraan..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:46

Ik heb mijn paard in maart gekocht. een angsthaas, rende overal voor weg, schoot om niets in de stress. Levensgevaarlijk. Mijn ouders dachten dat ik dood zou gaan.
Ik heb de eerste 3 weken niet gereden, alleen grondwerk gedaan en zelfs toen rende hij weg. Ik heb verschillende malen brandblaren op m'n handen gehad omdat ik niet snel genoeg was met loslaten.
Alleen in de binnenbak was een ramp; alleen maar rondrennen en hinniken. Uiteindelijk ging hij aan mij hangen. Ik kon hem niet alleen laten. Heb een tijd gehad dat ik de enige was die hem in de wei kon zetten. Andere mensen liep hij omver. Alleen vaststaan was een drama, zodra ik wegliep ging hij hangen.
Het was echt geen slecht paard, alleen zo onzeker. Hij keek constant waar ik bleef en kon niets zonder mij oplossen.

Ik heb werkelijk uren in de wei gezeten, gewoon kijken en niets doen, observeren. Toen kwam ik er stukje bij beetje achter hoe de werking in de kudde was en welke positie hij innam en hoe hij daarmee omging. Hij snapte er niets van.
Ik ben gelijk met parelli begonnen toen ik hem had. Door de 7 games kreeg hij langzaam weer vertrouwen, omdat ik hem iets vroeg en hem daarna zelf liet uitzoeken wat te doen. Hij hoefde niets, ik wilde dat hij het voor me zou willen doen, niet dat ik hem moest dwingen.
De basis oefeningen gingen steeds beter en stukje bij beetje de grenzen verleggen: eerste keer naar buiten, een stukje plastic in de bak, een hindernisje enz. Na 3 maanden hadden we het eerste level doorlopen en ik was natuurlijk supertrots.
Nu zijn we ongeveer 4 maanden met level 2 bezig en de oefeningen zijn uitdagender, zowel geestelijk als lichamelijk. Nog steeds zit ik regelmatig gewoon in de wei. Ik vraag hem dingen te doen en dan sta ik hem toe dingen te doen. Soms bied hij dingen zelf aan.
Weet hij het eens niet, dan blijft hij rustig, kijkt naar mij en vraagt wat te doen. Maar omdat onze communicatie beter wordt, komt dat steeds minder vaak voor.
Ook in de kudde is hij een hoop opgeklommen. Hij staat nu zelfs bovenaan in rang! Een goede leider voor de andere paarden. Dit enkel in 9 maanden. Ik vraag we af wat we nog meer kunnen bereiken.

En het mooie is; ik heb meerdere paarden van alle leeftijden gezien die een soortgelijke band hebben met hun eigenaar en verzorgers. Heerlijk is dat! En ongelofelijk om naar te kijken. Het is gewoon bijna een dans. En het mooie is dat die mensen echt niet zoveel anders zijn dan jij en ik. Ze hebben zichzelf gewoon de kans gegeven om zich te ontwikkelen in de taal der paarden. En daaruit bloeit echt altijd iets moois.

EDIT: Zoek op youtube eens op 'nevzorov', 'horsemanship' en 'hempfling'. Dan vind je me toch mooie (soms wat minder mooie) dingen. Ik zeg niet dat deze dingen heilig zijn, er zijn ook punten waarop ik kritiek heb, maar het geeft wel een indruk, waar je dingen uit kan halen die je eventueel zelf zou willen toepassen en bereiken.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:51

even een reactie op de kilo biks per dag... of ik zelf ook een paard heb... ja ik heb er 4. Deze krijgen dus geen biks (goh wat ben ik een dierenbeul) ik zie een paard in de natuur dus ook geen biks eten. biks is alleen verzonnen zodat de mensen het kunne geven en zij hun zakken vullen met geld Lachen

Wat ben ik blij met mijn paardje zeg, ik rijd 4 weken niet, stap op en ga buitenrijden zonder problemen... Ik rij bitloos en zweeploof (sporenloos en ijzerloos) en ik heb nooit problemen. En ja mijn paard staat de hele dag buiten... Zonder gras maar met onbeperkt kuil en hooi, dat is alles wat een paard nodig heeft (met wat vitamine blok erbij aangezien er hier in het hooi niet alles zit wat een paard nodig heeft).
Dus een paard uithongeren hoeft niet hoor, je kan gewoon overgaan op onbeperkt hooi of kuil met weinig eiwitten en suikers. Zo kan hij namelijk wel zijn energie kwijt, die hij nu op bouwt in zijn WC-tje van 3x3 (als hij mazzel heeft) Het longeren en dat soort dingen zal misschien even werken, maar dit is niet het probleem. Ook het springen van 1,5 uur is niks voor een paard, heb dat geen enkele paard in het wild zien doen, vind het eerder dierenmishandeling aangezien hij gewoon anderhalf uur lang elke keer hard neerkomt op zijn voorbenen, waar ze dus neit voor gemaakt zijn (dan nog maar te zwijgen over zijn rug, bekken en dergelijke). Een ander bit inhangen heeft ook geen zin, een paard verzet zich daar alleen maar tegen en gaat dus nog ahrder en er veller tegenin, waarom denken mensen altjd dat ze allesk unnen oplossen met een ander bit of hulpteugels, als je die nodig hebt, zul je toch eens opnieuw rijlessen moeten nemen Lips are sealed
Het probleem is gewoon dat er blijkbaar geen leider is en al helemaal niet als er iemand op zijn rug zit. Daar moet aan gewerkt worden, dat betekend niet dat je een band moet opbouwen met je paard maar moet werken aan leiderschap!!!!!! Band is leuk hoor, die van mij loopt ook als een hondje achter me aan, maar ze zal toch echt moeten luisteren wanneer ik dit wil en niet wanneer zij dit wil.
Dus Lika kijk inderdaad naar de tips over het grondwerk, dit werkt echt en je stimuleert je paard er ook mee, dit vinden ze namelijk een leuke uitdaging en een nieuwe stimulans. Verder vind ik dat je die bijrijdster van je een schop onder haar reet moet geven, als ze zo ook dagelijks reageert, en dna maar pronken met dressuur lopen (paarden in een houding dwingen die ze niet eens horen te doen) dan zou ik haar allang de deur hebben gewezen. Sorry hoor, maar dat ze hier iedereen afbekt, dat zou mijn bijrijdster niet eens mogen doen van me...

Veel succes in ieder geval!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:54

Bij mij op stal hadden ze precies zo'n zelfde paard. Lief beest, ze kon ontzettend mooi en fijn lopen, maar soms was het echt uit het niets opeens rennen. Ik heb er een paar keer op gereden, maar ik vond het echt gewoon eng. Dan liep ze net zo lekker en opeens rent ze in volle rengalop door de bak (heel grote buitenbak). Omdat je er dan ook niet op voorbereid bent, is het natuurlijk gevaarlijk.
Het is met verscheidene instructeurs besproken, maar die pony had gewoon geen respect voor de ruiter. Je kon er ook echt niet mee op buitenrit, want dan zat er al helemaal geen rem meer op. In de omgang was het een superlieve en betrouwbare pony, hoor, niks aan het handje, maar onder het zadel toonde ze gewoon geen respect. Braaf doen wat je vraagt en dan uit het niets gaan rennen. Ook bleek dat het rennen erger was nadat ze een weekend binnen had gestaan vanwege het slechte weer.

De enige oplossingen die ik je dus kan geven vanuit eigen ervaring zijn werken aan het respect en zorgen dat het paard vaker buiten/los loopt. Het is al vaak genoeg gezegd, maar misschien toch het proberen waard.

Je kunt beginnen met longeren en grondwerk, hier zijn genoeg boeken over te vinden hoe je dit juist en professioneel kan doen. Laat het paard echt voor je werken en beloon natuurlijk als dit goed gaat. En laat je paard voldoende bewegen - dat hoeft niet altijd 2 uur achter elkaar rijden te zijn, maar ook gewoon een uurtje rennen in de paddock is soms genoeg.
Misschien kun je ook eens lekker gaan wandelen met je paard. Probeer spelletjes te doen, zoals voetbal of tikkertje. Een band is niet alleen hinniken wanneer je aankomt of weg gaat, maar echt het wederzijdse vertrouwen en respect.