Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:22

En daar kun je dan weer ontopic een discussie over hebben. Knipoog

Jobbeltje schreef:
Dat mensen er tijd en moeite insteken om mij van tips te voorzien is natuurlijk hardstikke mooi, en wie zegt dat ik niks aan de tips die er gegeven zijn gehad heb? Immers de discussie om al dan niet met losse beugels te longeren heeft niet alleen betrekking op jonge paarden.
Daar heb je ook weer gelijk in.
Waarom laat je in dit geval de beugels naar beneden hangen??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:23

xx_Horsiex schreef:
Katja schreef:
Toch raar dat die van jouw bokt onder het zadel en de wij zadelmak maken dat niet doen. Misschien heb je niet het perfecte systeem.

Pop: als je het goed doet worden ze geen 1x bang omdat je de prikkel in hapklare brokjes geeft die ze kunnen verwerken.

Of ze wel of niet bokken ligt niet aan het systeem maar aan het paard. Ieder paard is anders, de een bokt wel en de ander niet.

Amen!!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 09:09

@ Katja, in dit geval waren de beugels eerst opgestoken en zijn ze, door het felle bokken, naar beneden gegleden. Kun je ook op sommige foto's zien. Ze staan niet geheel op volgorde Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:59

tassie schreef:
haha, herkende die foto van Denemarken gelijk
wat ben jij braaf met je cap op aan het longeren zeg Lachen
ziet er goed uit, lekker door blijven longeren, dan kan je er vanzelf op, wanneer wil je er voor het eerst op (heb de andere post niet gelezen, dus weet niet of het daar in staat Knipoog )
veel plezier verder met je paard

Ik ben het overigens niet zelf die staat te longeren, ik heb de foto's gemaakt Knipoog
En Tassie: als je had gelezen, had je inmiddels ontdekt dat de merrie allang zadelmak is Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:04

Jobbeltje schreef:
anniee schreef:
Ik denk dat je te snel gaat. Natuurlijk is het niet vreemd dat je merrie gaat bokken. Wat ik wel vreemd vind is dat je hier zo "stoer" over doet; ik zou juist trots zijn als ze niet zou bokken en vertellen hoe braaf ze alles doet enz in plaats van er zo'n "spectaculair" topic van te willen maken.

Te snel gaan? Ik heb hier nergens in het topic vermeld hoe oud de merrie is. Het betreft hier een 7 (bijna 8) jarige merrie die al een paar jaar onder het zadel is. Ik rijd deze merrie sinds enige tijd in de wedstrijden en in januari gaan we het L1 onveilig maken. Haha!
Merrie was de dag ervoor geschoren, en we wilden gaan rijden maar ze was een beetje fris (aan de hand al wegspringen) dus even longeerlijn eraan geknoopt om haar voor eigen veiligheid wat energie kwijt te doen raken. Niks aan de hand dus Knipoog

Paard is met longeren met zadel op op een of andere manier altijd wat frisser dan gewoon aan de bijzet of in dubbel longe. Heeft niets te maken met wel of geen beugels aan het zadel.

Kortom, dit paard wordt NIET zadelmak gemaakt, maar had gewoon een frisse jolige bui.

Goed dat ik dit stukje lees, voor ik commentaar ga geven. Lachen
Daarna nog wel lekker gereden? Spectaculaire foto's zeg Wow! en heel gaaf dekje Lovers

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:30

Hoe krijg je een topic van 4 pagina's, geniaal Jobbel. Haha!

Mooie actie-foto's van Eeke. Ze was lekker vrolijk zeg. Verstandig dat je d'r eerst aan de longe hebt gedaan. Was ze daarna nog braaf met 't rijden of heb ik daar overheen gelezen? Nerd

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:32

Neonlight schreef:
Nee, HAW is voor rijtechnisch commentaar. Knipoog

En waarom zegt Katja dan dat het een discussie Forum is Verward
Als jullie moderteurs onder elkaar al niet weten wat jullie willen, hoe kunnen jullie dan waarschuwingen geven als het van de 1 wel mag en de ander niet?

Nogal onduidelijke boel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:46

Voor zo'n discussie te voeren is RT-D, er kan daar een topic geopend worden. Sorry voor de onduidelijkheid.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:52

Wat een heerlijke discussie's.
Nou er zijn in iedergeval mooie foto's van gekomen Marijke Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:39

Zo die kan flink bokken. Nooit achter een fries gezocht dat ze zó uit hun dak konden gaan Haha!

Dacht in het begin van het topic even dat ik over de leeftijd van het paard had heen gelezen, maar uiteindelijk op pagina 2 toch de leeftijd tegen gekomen

Vooroordeel of niet, wel typisch dat dit niet eerste topic is waar dit gebeurt. bokt blijft bokt....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:08

Jobbeltje, ik heb je reactie gelezen en wat mij betreft: zand erover Knipoog
Je hebt zeker een punt als je aangeeft dat je nergens gerept hebt over een jonge merrie die net zadelmak is, daar heb je gelijk in. De suggestie is enigzins gewekt, maar je hebt het niet met zoveel woorden gezegd, dus in die zin heb je gewoon gelijk Lachen
Ik wilde het je nog even zeggen omdat het van mijn kant flauw zou zijn om wel een modopmerking te plaatsen en daarna net te doen alsof mijn neus bloedt, vandaar dat ik er nog even op terug wilde komen om dit recht te zetten Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:30

Heel sportief oscar!!! Een heel gelukkig nieuwjaar en dat je maar niet teveel topics hoeft te sluiten in 2008!!!!! Vork Vork Vork

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:14

leuke test, maar denk wel dat het een beetje komt door het laatste zinnetje in je topic dat er zo gereageerd werd. Het staat er net of die merrie geen zadel gewend is Duivel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:15

Het suggeert alleen dat de merrie niet vaak met zadel gelongeer wordt.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:59

Katja schreef:
Sta met m'n mond open als ik sommige reacties lees.
Tuurlijk moet een paard wennen aan beugels maar je wilt met zadelmak maken zo min mogelijk spanning hebben zodat het een fijne ervaring voor ze is.
Hard worden ze echt niet van spanning onzeker wel.

Wij longeren de eerste keer met zadel altijd zonder beugels en met een singeltje over het zadel zodat er niets klappert.
Als ze dat fijn verwerken dan gaat het singletje eraf en klapperen de zweetbladen.
Dan pas met korte beugels en als dat fijn gaat met de beugels op m'n eigen lengte.

De laatste jaren hebben we nooit meer een paard gehad die ook maar 1 bokje gegeven heeft met zadelmak maken en die paarden zijn daarna ook heel fijn na te rijden.

ben het helemaal met je eens.
en kom op een paard hardt maken Verward paard krijgt er aleen een nare ervaring van.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:00

Jobbeltje schreef:
@ Katja, in dit geval waren de beugels eerst opgestoken en zijn ze, door het felle bokken, naar beneden gegleden. Kun je ook op sommige foto's zien. Ze staan niet geheel op volgorde Knipoog

mischien handig om dna de beugels er af te halen voor de volgende keer..en als ze dan zonder bokken normaal kan lopen met zadel dan de beugels er aan doen om haar ook daaraan te laten wennen?..

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:16

Wat een leuke fries! Haha!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:20

_Charlotte_ schreef:
Jobbeltje schreef:

mischien handig om dna de beugels er af te halen voor de volgende keer..en als ze dan zonder bokken normaal kan lopen met zadel dan de beugels er aan doen om haar ook daaraan te laten wennen?..

Volgens moet je even alles doorlezen, Tong uitsteken Deze merrie is al 7/8 en wordt al gereden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:08

Ik wil even kwijt dat ik het een briljant topic vind :lY)

Een hele golf bokkers over je heen omdat je een jong beestje voor het eerst aan het longeren bent... met hangende beugels Haha!
Na het lezen van je eerste post ben ik nl even in je profiel wezen spieken voor de leeftijd van je fries en ik heb erg genoten van de reacties van de bokkers... Haha!
Vandaar dat ik ook gewacht heb met posten Clown
Heel verstandig dat je d'r even uit hebt laten razen aan de longe, dit had je denk ik niet onder je kont willen hebben Knipoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:27

Grappig hoe iedereen andere gedachte heeft bij foto's van werkende paarden, mijn gedachte bij deze Fries was dat het een enthousiast vrolijk fris paard is want zijn energie lekker kwijt kan al dollend aan een longeerlijn. Mooie foto's op het juiste moment genomen en een prachtig paard. Niets mis mee en al helemaal niet zielig of angstig.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:59

Dank u voor alle reacties Lachen

@ Oscar: zand erover Lachen

Beugels eraf halen als je doelgericht met een zadel op gaat longeren is natuurlijk een idee. Echter was het hier de bedoeling te gaan rijden en uit veiligheid voor de ruiter merrie eerst even laten vliegen aan de longe.

Sauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:46

ik zou voortaan even de beugels eraf halen omdat dit anders tegen de buik tikt!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:59

Misschien kun je eerst het topic lezen voordat je de zoveelste dezelfde opmerking maakt?

Vind het overigens een erg leuke fries! Wij hebben er thuis ook zo een die compleet uit dr dak kan gaan met flinke bokkesprongen! Gelukkig is ze onder het zadel schaapmak! Lachen

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:00

haha Haha! wat een lekkere BOKKERT,
jou fries kan wel als logo voor bokt:P
ook een leuk dekje wat voor merk?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:16

Hihi, ik dacht al dat deze merrie gereden was etc, anders is ze wel erg goed gebouwd voor een jonge merrie. Maar als ik dit met mijn elfjarige kwpn doe, krijg ik net zo'n effect hoor. Ik steek mijn beugels overigens wel op maar da's dan meer omdat ik mijn zadel niet wil beschadigen, hij kan wel tegen een stootje.