Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:12

Mijn ervaring wat goed werkt bij dit soort paarden is voltes voltes en nog eens voltes rijden.

Net zo lang op de volte blijven tot de rust en ontspanning er is en dan pas weer van de volte af. Zodra er weer spanning en ge-ren komt weer op de volte net zo lang tot er ontspanning is. De gedachte hieracher is om het moeilijk te maken zodra er spanning is en gemakkelijker (rechtuit) zodra er ontspanning is. Paarden die erg graag vooruit willen krijgen meer rust in hun koppie op de volte, omdat het nergens heen gaat en ze er zich dan ook niet druk om hoeven te maken.

Als je jezelf dit als doel stelt en even niet werkt aan de andere rijtechnische zaken (eerst de basis dan de rest), maar eerst dit probleem aanpakt denk ik dat je het jezelf iets gemakkelijker maakt.
Een aantal keer goed consequent deze oefening doen zal al snel verbetering moeten geven. Krijg je een geflipte reactie op je been vraag je terug probeer je nogmaals. Als je consequent bent valt het kwartje meestal vrij snel. Groot deel is ook het karakter van je paard dus je zal het nooit helemaal kunnen veranderen, maar wel enorm kunnen verbeteren.

Het allerbalngrijkste is weten wanneer je moet stoppen. Gaat het lekker ga dan niet door, maar sluit daar af.
Des te beter gaat de volgende keer en je sluit een sessie af met een goed gevoel.

Succes

Groetjes
Nienke

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:14

Ladygiroc schreef:
precies en daarom doe ik het niet
net weer les gehad en het ging weer zwaar kl*te. Paar dagen lekker gereden en vandaag weer rennen. En niet door het vuurwerk want daar schrok ze niet eens van.

Mijn verzorgpaardje is ook niet bang van vuurwerk, ze sprong niet weg ofzo, maar de ontspanning was bij ons ook ver te zoeken hoor. Ze merken toch dat er iets raars aan de hand is en zeker bij zo'n gevoelig paard geeft dat meteen weer een hoop spanning.
Jij bent nog niet ver genoeg met oefenen om haar in zo'n situatie ontspannen te krijgen, maar dat komt wel. Ik zou gewoon door oefenen met deze tips en met je instructrice op de manier zoals je deed toen het wel fijn ging die andere les. Dan zal ze waarschijnlijk volgend jaar met vuurwerk wel meer ontspannen blijven. Deze uitdaging kwam voor jullie nu nog te vroeg denk ik.
Als je haar eerst constant en altijd ontspannen en goed kan rijden onder normale omstandigheden dan kun je daarna gaan proberen of het ook lukt in moeilijkere situaties. Nu kun je dit nog niet van je paard verwachten denk ik.

btw, welk topic was dat nou over moeilijke en makkelijke oefeningen?? Lijkt mij ook wel interessant, maar ik kan hem zo gauw niet vinden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:21

uhm tja.. weet niet hoe ik het in een link moet zetten aurora
op de zelfde manier als foto's?

ik heb mijn paard normaal op een slofje lopen zodat er allemaal wat meer rust in zit. Bij haar en bij mij. Die slof heb ik er van narigheid afgegooit gister. Viel niks mee te beginnen, normale stap zat er niet in..Voltes rijdt ik altijd. zodra ze gaat rennen ho de volte op. maar zelfs dat hielp niet gister. Naja vandaag dagje pessoa en morgen weer eens kijken hoe ze is

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:27

Laat het paard voor het rijden even een uurtje los bak, wei etc rennen. Als je gaat rijden lekker lang gaan poetsen (heeft een kalmerend efect op paarden). Blijf lekker rustig stappen tot dat ie gekalmeerd is, als ie gekalmeerd is beloon je hem door rustig te gaan draven, als ie in de draf rustig is beloon je hem om in een rustige galop te gaan. Blijf de heletijd figuren rijden (vooral voltes, maar let op dat je zijn benen niet overbelast) en nu het belangrijkste STOP ALS HET GOED GAAT. Begin zo iedere keer voor je "echt" begint met de training of als je buiten gaat rijden. Als dit allemaal niet helpt geef hem dan minder (of zelfs geen) krachtvoer en geef hem zoveel mogelijk weidegang.

succes!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:28

ik heb zelf gisteren helemaal niet gereden door het vuurwerk. Eergisteren heb ik het wel geprobeerd, maar ze was gewoon zichzelf niet. Na een half uurtje ben ik gestopt omdat het echt niet ging. Ik ga het strax weer eens proberen, maar dat kost gewoon tijd.

Voor link heb je een knopje zitten als je naar het post reply venster gaat. Maar als dat niet lukt kun je de link ook gewoon in je tekst zetten als tekst, dan is ie niet aanklikbaar, maar kan ik hem wel in mn adresbalk plakken Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:33

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:37

Tong uitsteken ja zo ja.

Ik vind hete paarden wel een uitdaging altijd. Trage paarden trouwens ook wel als ze een btje willen werken. Het minst leuk om te rijden vind ik paarden die alles goed doen, dan ga ik me snel vervelen Clown

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:41

haha ik rijdt nu een dravertje bij. 1 keer in de week. Bij de eigenaar is het alleen maar racen. Bij mij liept ze gister een hele zijde vol op de ontspanning, nagefelijk. Teugels in een boogje en toch netjes blijven lopen.
Dat vindt ik leuk, heb al veel paarden gereden van draver tot tuiger.
Die draver liep trouwens beter dan mijn eigen paard gister, vondt de eigenaar wel leuk om te horen maar had het liever andersom gehad haha Knipoog

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:43

Tong uitsteken met je eigen paard komt het ook nog wel, kost alleen wat meer tijd.
Maar daar kun je in ieder geval wel heel veel vooruitgang mee boeken nog, dat vind ik zelf altijd het leukste. Als je ziet dat al jouw moeite en al die uren zweten uiteindelijk toch iets opleveren. Dat je paard echt beter gaat lopen Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:45

Hmm, weet niet of het al gevraagd en of gezegd is, het is nogal veel om allemaal door te lezen, maar hoeveel voer (en dan vooral brok) krijgt je paard en hoe is de dagverdeling (rijden, stapmolen, weidegang enz. )

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 16:38

mijn paard heeft eerst op een stal gestaan waar ze heel dag buiten stond en snachts op stal. afgelopen zomer 24/7 op de wei. Nu een stal waar ze alleen buiten komt als ik er zelf ben.
Het maakt bij mijn paard niet uit of ze hele dagen buiten loopt of op stal staat want het blijft hetzelfde. Zelfde als longeren, heeft totaal geen nut en is vaak nog moeilijker te rijden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:33

Tóch zou ik eens kijken of hij niet vaker naar buiten kan, misschien voel je op korte termijn niet zo veel verschil, maar waarschijnlijk op lange termijn wel. Nogmaals ook de vraag: Hoeveel voer (en dan vooral brok) krijgt je paard?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:05

Ladygiroc schreef:
precies en daarom doe ik het niet
net weer les gehad en het ging weer zwaar kl*te. Paar dagen lekker gereden en vandaag weer rennen. En niet door het vuurwerk want daar schrok ze niet eens van.

Als ze ging rennen tussendoor lange teugel maar hielp niks, oh dacht ze, dan kan ik wel dribbelen toch? Pff weet het af en toe niet meer...

de gouden tip zit er nog steeds niet tussen.

Nee oke, je hoeft het ook niet te doen. Ik heb alleen wel paarden gezien waarbij het werkte, als je het op de goede manier deed. Vandaar die tip, maar ik zei al, het is per paard verschillend. Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:55

DresslOver schreef:
Tóch zou ik eens kijken of hij niet vaker naar buiten kan, misschien voel je op korte termijn niet zo veel verschil, maar waarschijnlijk op lange termijn wel. Nogmaals ook de vraag: Hoeveel voer (en dan vooral brok) krijgt je paard?

Vaker naar buiten heeft geen zin. Zoals ik al zei heeft ze dat altijd gehad. Op de wei 24/7 en anders smorgens van 9 tot 1 en smiddags van 4 tot 7 rijden enzo.

ze krijgt 2,5 kilo brok per dag (verdeeld over 4 keer) en halve kilo meusli zonder haver. Minder kan ik ze niet geven, dan wordt ze te mager. Ze is nu precies goed.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:41

2,5 kilo vind ik wel behoorlijk veel brok eigenlijk. Als minder niet kan, kun je het dan niet (gedeeltelijk) vervangen door iets anders? Meer hooi, of een soort energie arme brokken??
Natuurlijk gaat het het probleem met rijden niet oplossen, je zal rijtechnisch aan die ontspanning enzo moeten blijven werken. Maar misschien gaat het wel een stukje makkelijker met ander voer.
Wat naar buiten gaan betreft ben ik het eigenlijk wel met Dressl0ver eens dat het beter is om je paard vaker buiten te zetten. Ook al wordt ze er niet rustiger van, paarden horen imo zoveel mogelijk buiten. Maargoed, dat is een andere discussie dus daar zullen we niet over uitwijden hier.

anders krijgen we weer zo'n bladzijden lang reltopic daarover Clown

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:08

mijn paard was ook vroeger erg van het weg rennen en mijn instructrice toen heeft mij heel goed geholpen :
zodra je paard weg rent moet je je been er aan blijven houden je zit eraan houden anders reageert hij niet meer van voren en vooraf longeren en natuurlijk moet je altijd kijken of je zadel en hoofdstel etc goed passen
succes

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:57

bij ons gebruiken ze voor heete paarden een speciaale muslie waar ze rustig van worden en helpt heel goed. en het is niet zo dat een paard dan niets meer kan want het meisje zit in het z2 dressuur en die gebruikt het voor al die oefeningen goed te kunnen doen normaal beukte de pony overal door heen en nu gaat het goed. en het word dan bij ons gebruik bij een klein ponytje die reageerd er ook super op

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:05

Aurora3 schreef:
2,5 kilo vind ik wel behoorlijk veel brok eigenlijk. Als minder niet kan, kun je het dan niet (gedeeltelijk) vervangen door iets anders? Meer hooi, of een soort energie arme brokken??
Natuurlijk gaat het het probleem met rijden niet oplossen, je zal rijtechnisch aan die ontspanning enzo moeten blijven werken. Maar misschien gaat het wel een stukje makkelijker met ander voer.
Wat naar buiten gaan betreft ben ik het eigenlijk wel met Dressl0ver eens dat het beter is om je paard vaker buiten te zetten. Ook al wordt ze er niet rustiger van, paarden horen imo zoveel mogelijk buiten. Maargoed, dat is een andere discussie dus daar zullen we niet over uitwijden hier.

anders krijgen we weer zo'n bladzijden lang reltopic daarover Clown

haha ja inderdaad. Wil toch even zeggen dat ik mijn paard ook het liefst zoveel mogelijk buiten heb maar kan niet anders omdat de meeste stallen hooi voeren en dat mag mijn paard niet. Is asmatisch. de stallen die wel kuil voeren hebben of geen plaats of ze kan helemaal niet los. Dus neem ik liever genoegen met beter iets dan niets. (ben wel verder aan het kijken maar valt vies tegen hier in de randstad)

Brok dat ze nu krijgt heeft wel nodig want ze wordt al wat schraler. En werkt ook vrij intensief 3 dagen per week aan de pessoa.

Ik heb mezelf voor genomen om helemaal opnieuw te beginnen. dus vw-nw en zo weer opnieuw opbouwen.. dan zien we wel weer verder..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:07

2,5 kilo brok vind ik érrug veel, van brok wordt een paard niet dik. Dan kan je beter mais(meel) of paardenmeel bij gaan voeren, iets van muesli of slobber ofzo. Echt ik zou het eens proberen. Mijn paard is 5 en loopt M1, en krijgt in totaal 1 kilo brok op een dag en dat is méér dan genoeg. Ze krijgt er wel 2,5 kilo paardenmeel bij op een dag.

Zou echt eens gaan kijken voor een dikmakertje, (sport) brok heeft dit effect namelijk niet, dat is vooral energie.

Edit; hoop echt dat je iets met de tip doet, ik heb precies zon zelfde paard als jij, als ik haar 2,5 kilo brok zou geven op een dag zou ze tegen het plafond zitten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:21

Mijn paard was ook te schraal: dikmakers bestaan niet, iig niet in de vorm van supplementen als mais, muesli oid. Veearts adviseerde mij onbeperkt droog hooi (geen voordroog dus). Mijn paard krijgt overigens wel meer brok, kilo of 3 minimaal.
Hij komt wel veel in de wei, alleen nu met de vorst is het minder helaas.

Denk echt dat je een heel wijs besluit neemt Knipoog , denk dat het vertrouwen bij jouw paard echt nog ontbreekt. Super hoor OK dan!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:28

ik denk dat bij mijn paard het vertrouwen onder het zadel heel erg ontbreekt. Ze heeft 2 jaar bij m'n instructriese gestaan en die had er ook moeite mee. Het is geen makkelijk paard en wij denken dat er iets mee gedaan is wat niet hoort. Sommige dagen loopt ze super en sommige dagen is het zwaar kl*te.

Over dat brok vind ik ook wel meevallen. als ik zie bij mij op stal wat sommige paarden krijgen krijgt die van mij echt barweinig. Ze is wel dik te krijgen hoor met brok maar ze moest ff lijnen Knipoog

Ze loopt nu ff paar dagen aan de pessoa om ze ff ontspannen te laten lopen en dan van 't weekend klim ik er weer op en dan merk ik snel genoeg hoe ze is en loopt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:30

Als dikmakers niet bestaan word mijn merrie schijnbaar dik van lucht, en die is toch ook niet bepaald gemakkelijk dik te krijgen. Maargoed.

Vechten tegen het voer is niet mijn idee van lekker rijden, maar dat zal dan wel aan mij liggen Ja

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:37

Ik denk dat het beste is om overgangen te gaan rijden.
Van stap Draf . Draf Halthouden..En dat een paar rondjes doen.
misschien luisterd je paard dan ook al beter

Succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:39

Als ik je nog 1 tip mee mag geven: gooi die slof weg Knipoog Ontspanning is the keyword.

Weet je wat die van mij bv had (misschien herken je het Haha! ): dan liep ie in draf eindelijk rustig en ontspannen, wil ik een volte draaien, zo gauw ik de hoefslag af ga is het weer gassen.
Mijn instructrice legt echt super de nadruk op VW NW en ontspanning die het paard ZELF opzoekt. Ik denk dat dit voor de mijne het beste is, dan maar niet naar de Olympische Spelen Haha! .
Ik heb ook op andere manieren les gehad en er is anders op mijn paard gereden: het ging alleen van kwaad tot erger...Ter illustratie: Sub topper lag er na 2 dagen langs, ik (B van buiten ruiter) heb dat nog niet mee hoeven maken (wel bijna trouwens Bloos )

Dresslover: natuurlijk gaat ieder pondje door het mondje, maar het is (volgens mij veearts) niet zo dat ze sneller dik worden door muesli, meel, slobber of wat dan ook, als door droog hooi. Waar ik sta zit hooi inbegrepen en een zak muesli ben je gauw 10,- voor kwijt?
Om nog niet te beginnen over bijkomende problemen wanneer je ze overvoert met supplementen. De mijn krijgt ook muesli erbij hoor, vindt ie heerlijk. Maar 1 bakje, na het werk. Niet 3 kilo per dag zoals de fabrikant me wilde laten geloven.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:02

Wij hebben paardenmeel (zal het even uitleggen) dat wordt speciaal door een molenaar gemaakt. Dit geven de DA's uit de buurt ook aan bijv. koliekers die een operatie hebben gehad en aan moeten sterken. Paarden komen hiermee wel sneller aan. Bovendien is het niet zo als bij mais dat er veel eiwitten inzitten en dat je bang moet zijn dat ze bevangen raken of ze zowiezo wat stijfjes de stal uit komen. Natuurlijk kan je een paard bevangen voeren als je maar genoeg geeft, maar normaal gesproken gaat dat hiermee niet, ook niet als je een paar dagen niet rijd en gewoon door voert.

Is verder ook nergens te verkrijgen, pavo heeft iets dergelijks, maar het lijkt er niet echt op, pavo is ook helemaal fijn gemalen, dit zijn hele zaden. waardoor de voedingsstoffen veel meer bewaard worden. kost overigens 15 euro voor een hele zak (ten grootte van normale brokken zak)