Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:56

Dit probleem heb ik dus ook met hof Knipoog alleen maar in de winter!!!

Gister heb ik weer een galopje met em gemaakt!!! ging hartstikke goed!!! Haha! maar oke... dat doet er nu niet toe!!!

Eerst wat in de bak rijden enzo.... welles naar buiten maar als je de galop niet vertrouwt ABSOLUUT NIET DOEN want dan gaat het toch mis omdat je pony dan merkt dat je er niet zeker op zit (heb ik ervaring mee!! Knipoog)
Gewoon lekker stap en draf eerst pas als je het echt vertrouwt in galop... ga niet altijd op dezelfde stukken in galop... Als op het stuk waar je anders altijd in galop gaat ook gewoon een keer stappen....!
Als ie wat fris is maar hij voelt toch wel vertrouwd aan die dag en je wilt naar buiten... zet hem dan eerst even in de bak aan het werk... Dan is hij zijn ergste energie al wat kwijt....

Als je toch naar buiten gaat.... ga langs stukken waar bijna geen verkeer of wattan ook is, maar dat doe je meestal wel denk ik!!! Knipoog
En als ie wel gaat... scheur hem om.... (als het lukt dan he!!! Knipoog) Buitenteugel en been er goed bij!!! Of zet hem tegen een hek of sla een laantje in ofzo... (dan minderen ze meestal ook wel wat vaart!!)

En als er een ander opzit vliegt ie ook weg of niet?! Verward

Als je toch met de hulpteugel wilt gaan rijden zou ik zelf de thiedeman eraan doen...
Alleen het lijkt mij , dat als je met hulpteugel hem hebt gereden, en je doet em er weer eens af je pony juist denkt: YES hijs eraf, ik kan weer scheuren...!

En als je vaker buitenrijd?! IS ie dan ook rustiger??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:25

kenomaxbe schreef:
[
Volgens mij ligt de fout hier bij de verstandhouding tussen ruiter en paard. Iemand die zijn paard "knol" noemt, kan geen goeie verstandhouding hebben met zijn paard. Paarden zijn daar heel gevoelig voor. Het is niet omdat het met vorige paarden toevallig wel klikte en het met deze niet gaat je niet automatisch de fout bij het paard moet gaan zoeken. Als het paard geen vertrouwen heeft zoals je zegt, waarin heeft hij dan geen vertrouwen ? Tracht dan toch een band van vertrouwen te smeden met je paard. Een goed begin zou al zijn als je hem nou eens ging bekijken als het liefste paard van de hele wereld !
[/quote]

geloof me, de verstandhouding tussen jou en je paard wordt er niet beter op als je paard je zoiets lapt! Ik was zo woedend op haar, ik wilde haar zo naar de slacht sturen of verkopen aan een willekeurig iemand. Zo woest. We hadden kunnen verongelukken. Basis? sja, in de binnenbak is die er wel. Maar buiten niet meer. We hebben heel vaak buiten uitgestapt en dat doet ze wel als ze weet dat ze dadelijk toch weer om mag draaien om naar huis terug te gaan. MAar als ze verder moet dan moet je echt oppassen hoor. het is pure ongehoorzaamheid, en ze is bang. Maar een paard is in zijn angst en paniek in staat zichzelf een hoop schade te berokkenen.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:54

[quote="Desiree"][
Basis? sja, in de binnenbak is die er wel. Maar buiten niet meer.

Dus de basis is nog niet bevestigd ! Er is nog werk aan de winkel !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:56

[quote="Desiree"][ paddy is voldoende opgeleid, gaat ook al mee op wedstrijden en zo, dat is het punt niet. Maar ze is gewoon ongehoorzaam en zonder vertrouwen. Ligt niet aan mij, want ik heb meerdere paarden gehad en opgeleid,

Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn. Dat is juist de kunst van paardrijden, ook met moeilijke paarden een band van vertrouwen smeden en ze aan jouw hulpen zetten !

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:58

Tuurlijk niet, het kan toch zijn dat de basis goed is, maar dat je paard buiten helemaal doorslaat!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:00

Desiree schreef:
Die knol loopt maar een end raak, gaat als ze de kans krijgt een bocht van 90% in vliegende vaart op het asfalt!

Ik blijf erbij, zolang je zo over dit paard denkt, gaat het nooit lukken ! Je moet dat paard een kans geven ! Als hij buiten levensgevaarlijk is ga dan (voorlopig) niet buiten, maar waar je eerst en vooral dringend werk moet van maken is de verstandhouding tussen jou en dit paard. Een paard voelt duidelijk aan hoe jij tegenover hem staat. Als jij vijandig tov het paard bent zal hij je nooit vertrouwen ! Een paard is van nature een vluchtdier, dit paard valt terug op zijn instincten omdat hij alleen zichzelf vertrouwd. Niets knol dus, puur natuur !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:05

russel schreef:
W

Nu we toch zo met die slof bezig zijn, ik longeer regelmatig met slof. Moet ik die dan ook in de kast laten hangen?

Volgens mij wel, ja ! Probeer eens een stootteugeltje.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:07

kayla schreef:
Tuurlijk niet, het kan toch zijn dat de basis goed is, maar dat je paard buiten helemaal doorslaat!

Dit kan, als er iets uitzonderlijks gebeurt. Een paard is ten slotte een vluchtdier. Maar een goed gereden paard vertoont dit verschijnsel nauwelijks, want het vertrouwt zijn ruiter. Het mag zeker geen schering en inslag zijn, dan is er duidelijk iets mis met de opleiding van het paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:42

kenomaxbe"]
[quote="russel schreef:
W

Nu we toch zo met die slof bezig zijn, ik longeer regelmatig met slof. Moet ik die dan ook in de kast laten hangen?

Volgens mij wel, ja ! Probeer eens een stootteugeltje.
[/quote]

Een stootteugel? Waardeloos! Daar kan een paard zich helemaal op vastzetten, dan gaan de spieren zich ontwikkelen achter de kaak en dat willen we nu juist niet. Nee, dan vind ik de slof een stuk beter. die haal je ook achter de oren op het hoofd door en dan via de bitringen naar de longeersingel. Veel en veel beter. Als je nu met een goed alternatief wilt komen, kom dan niet met een stootteugel, noem dan liever de gogue, of nog beter, de pessoa!

Overigens, ik denk dat als de basis NOG zo goed is, dat de basis het vluchtinstinct van een paard NIET kan onderdrukken. dus Keno, kom eens met een GOEDE tip, iets waar ik wat aan heb. Er is namelijk nog iets anders dan rijtechniek: VERTROUWEN! En dat staat totaal los van basis en rijtechniek. En dat heeft ze niet.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:41

Dat heb ik bij Hofnar vorige winter ook gemorken ja... Toen vloog ie in 1 hoek in de binnenbak van de manege steeds weg... Ik dacht ook steeds nu vliegt ie weer weg.. En toen ik dat niet dacht bleef hij bij me Knipoog

En de basis was bij ons ook wel goed... in de bak bleef ie wewl bij me! Maar hij heeft altijd buiten gehad (met wie dan ook op zijn rug) dat ie keihard mocht crossen en dat mocht van mij dan dus niet! En aangezien die anderen allemaal wat ouder zijn, en dus ook sterker kon ik hem niet houden...Boos!

Hou de teugels niet stijf vast en ga niet in elkaar zitten! Laat evt in draf en stap de teugels ietsje langer en pak ze voor de galop 'gewoon' op! GA ook rechtoip zitten!!!!!!!

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:49

hoi Tong uitsteken

je kan ook eens even proberen met tideman teugel te rijden.
dat is een gewone teugel met ringetjes eraan.
daarbij hoort een soort maringaal die met gespen vast zit.
diegespen gaan van e borst van het paard door de bit ringen heen naar de teugel.
als je een ophouding maakt,dan gaat het paard een beetje door de hals lopen en kan daarom niet zo erg hard.
je kan het een keer proberen.
het is niet zo grof als een slof want met een slof kan het paard niet kijken of er wat aan de hand is bij zijn buurt.
meestal worden ze van een slof alleen maar sterker in de hals.
dus dan zou je altijd met slof moeten rijden.
je kan ook proberen om met een hele groep buiten te gaan rijden in een hele rustige omgeving waar geen verkeer is en waar het omheind is,
daar ga je dan dresuur rijden .
dus eigen lijk een bos dat om heind is waar je gewoon elke week veel dresuur rijdt.
dan weet het paard dat hij zich goed kan ontspannen.
-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-MY

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:58

Desiree schreef :

Een stootteugel? Waardeloos!

Overigens, ik denk dat als de basis NOG zo goed is, dat de basis het vluchtinstinct van een paard NIET kan onderdrukken. dus Keno, kom eens met een GOEDE tip, iets waar ik wat aan heb. Er is namelijk nog iets anders dan rijtechniek: VERTROUWEN! En dat staat totaal los van basis en rijtechniek. En dat heeft ze niet.[/quote]

Desiree,

In jouw geval is een stootteugel zeker niet waardeloos. Een stootteugel houdt het hoofd laag en een laag hoofd is een rustig paard, dit heeft niets met rijvaardigheid te maken, dit is gewoon wetenschappelijk. Bij een lage hooghouding komen bepaalde stoffen vrij in het hoofd die het paard rustig maken ! (omgekeerd trouwens, hoog hoofd is geexiteerd paard) Dus dit kan zeker helpen, dit is trouwens ook waarom al de manégepaarden van Loon op zand een stootteugel dragen !
Akkoord dat basis niet hetzelfde is als vertrouwen, maar een paard waar de basis echt bevestigd is, is goed aan de hulpen, en als zo een paard ergens van schrikt zal je ze veel eerder weer onder de orders hebben !
Vertrouwen : heb je er al eens bij stilgestaan waarom er geen vertrouwen is ? Stel je eens in de plaats van jou paard. Als je dat uitgedoktert hebt kan je tot een oplossig komen. Is ze bang van jou of van de omgeving ? Is ze gewoon laf of gaat ze niet graag wandelen ? Wanneer het paard jou niet vertrouwt kan veel opgelost worden met grondoefeningen doen, echt met je paard spelen in de bak terwijl je ernaast loopt. Dit kan de band tussen jou en je paard enorm smeden. Eens je paard je vertrouwt zal hij veel minder geneigd zijn om er op wandeling vandoor te gaan ! Wees gerust, ik sla hier zo maar niet iets uit mijn botten hoor, ik spreek uit ervaring !
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 10-12-02 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:01

Kawa was eerst niet bang in het bos, maar overdreven fris.
Hij draaide dan ook wel eens om voor iets "engs" maar dat was dan puur gekl**t.
Zou ik bij hem een stootteugel aangedaan hebben weet ik zeker dat ik nu dood was.
Dus ik vind zoiets aanraden erg gevaarlijk.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:08

runningkawa schreef:
Zou ik bij hem een stootteugel aangedaan hebben weet ik zeker dat ik nu dood was.
Dus ik vind zoiets aanraden erg gevaarlijk.

Waarom ? Dat begrijp ik niet ? Het enige paard dat ik geen stootteugel zou aandoen is eentje die achteroverslaat , maar als je dat geleidelijk aan doet, en gaatje per gaatje aanspant gaat die dat ook aanvaarden op den duur. Trouwens het is niet de bedoeling van de stoot om de paarden gevangen te zetten, gewoon het hoofd horizontaal houden is voldoende. Als je paard levensgevaarlijk reageert op de stoot zal hij dat op ander hulpteugels (vb de slof ) zeker ook doen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:16

Hij zou idd achterover slaan.
ook op de slof ja.
Zelfs op touwtjes met longeren.
En die hingen dan zo los dat ik eerder bang was dat hij erin zou gaan staan, dan dat hij omhoog zou komen.
Sinds kort kan ik pas met een touwtje longeren.
Zonder dat hij in paniek raakt.
Zijn we inmiddels wel 7 jaar verder Lachen

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:27

Ja runnigkawa, inderdaad jouw paardje is geen paard om "hulpteugels" op uit te proberen hé, maar dat zal bij Desiree haar paardje wel niet het geval zijn, aan de voorgaande berichtjes te lezen. Ikzelf gebruik trouwens zelden of nooit hulpmiddelen, rij zelfs af en toe met Flap met helemaal niets (geen zadel en geen kopstuk, moet kunnen hé) maar vorig jaar heb ik ook een paardje op de hof gehad dat echt wegliep toen ze aankwam (hoofd naar de sterren en weg, echt griezelig). Dit heb ik opgelost met de stoot, geen zwaardere bitten, gewoon een stoot eraan en voor de rest een trensje erin, Toen ze ondervond dat ze haar hoofd niet meer de lucht in kreeg is het paardje vanzelf gekalmeerd. Na een maand kon ik gewoon in de groep met mijn trens rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:30

Paddy draait veel om bij het rijden en als ik haar dan weer de goede richting indraai gaat ze achteruit lopen of steigeren. Ik denk dat ze zich dan hevig zal verzetten als ze de belemmering voelt bij een stootteugel en ik ben bang dat er een goede kans bestaat dat ze achterover zal klappen. Is ze eenmaal omgedraaid en zet ze het op het lopen, dan werkt de rem niet meer. Zover probeer ik het niet te laten komen maar ik denk dat we met een stootteugel zullen verongelukken aangezien ze wel degelijk steigert bij het omdraaien. Wat betreft vertrouwen: ik denk dat het inderdaad een heel laf paard is. Enerzijds wil ze in de groep graag voorop omdat ze dominant is, terwijl ze eigenlijk niet durft want ze duikt meteen weg zodra het te spannend wrodt, om daarna weer te voorschijn te komen en voorop te gaan lopen. Ik heb haar op dezelfde manier zadelmak gemaakt als veel andere paarden. Eerst wat mee aanrommelen, borstelen, wandelen en dat soort dingen. Toen ik erop ging zitten was het oke, net als bij de andere paarden. Ze heeft nooit een poging gedaan om me er af te gooien, ook net zo min als de andere paarden. Maar ze was wel vluchterig, meteen al. Heeft 2 jaar geduurd voordat het vluchten er eindelijk uit was. Ik denk ook dat grondwerk goed zou zijn, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dat moet aanpakken en of je daar bepaalde faciliteiten daarvoor nodig hebt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 02:15

Citaat:
Paddy draait veel om bij het rijden en als ik haar dan weer de goede richting indraai gaat ze achteruit lopen of steigeren

Is een kwestie dat ze je dus niet vertrouwt.....

Citaat:
Wat betreft vertrouwen: ik denk dat het inderdaad een heel laf paard is.

Een paard is een vluchtdier dat vluchtgedrag is te beperken doordat het paard vertrouwen moet krijgen, hebben en houden in de ruiter...

Als een paard wil gaan, gaan ze zelfs met een anker aan de staart.
Waarom jezelf en vooral je paard kwellen om toch buiten te gaan rijden?

En alshet "probleem" van omdraaien stijgeren ervandoor gaan er niet is of in mindere maten ligt dat mi aan het feit dat jij dan zelfverzekerde overkomt op je paard.

Je kunt 100 paarden hebben ingereden, 1000 hebben bereden en toch kom je er ooit eens 1 tegen die totaal anders dan al die anderen en dus ook een andere aanpak nodig heeft.

Wat betreft ervandoor gaan en via het bochtige asfalt richting ergens rennen, je verwacht en je paard antwoordt (ooit eens geprobeerd: in bijv bak, teugels losser en denken(en niet van dat doet hij toch niet) ik ga naar links.... en je paard zal naar links gaan in 8 van de 10 X)

Wat ik wel eens deed bij paarden die meenden altijd te moeten gaan crossen ipv een rustig galopje op een zandpad...
Men neme een pad van een kilometer of 4, met aan het eind (of bijna einde) een open weide of akkerland...
Je zet aan het begin van het zandpad de galop in...hij begint te crossen, laat hem crossen...tot het einde aan toe, moe = doorgaan want de ruiter beslist..dan die weide/akker op en doorrijden, matig het tempo (indien nog niet uitgecrost, door gaan) en begin weer bij de basis, stap-draf-stap.
Heeft bij alle paarden met dat idiote verschijnsel geholpen en zonder hulpteugels....die lieten het wel de volgende keer.

En waarom iemand een hulpteugel aan bevelen als je niet weet in welk stadium van africhting die pony of dat paard verkeerd..net zoals de rijkennis van die ruiter????????
Eerder een advies geven laat iemand anders er eens mee naar buiten gaan (met veel ervaring)

En als een paard gaat: niet schreeuwen, niet trekken en niet bang worden...rustig blijven zitten, desnoods benen naar voeren en alle drijvende hulpen weglaten...
Als je paard goed getraind is en alle hulpen vallen weg...zal hij stoppen (mits goed getraind....)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:32

Alane schreef:
En als een paard gaat: niet schreeuwen, niet trekken en niet bang worden...rustig blijven zitten, desnoods benen naar voeren en alle drijvende hulpen weglaten...
Als je paard goed getraind is en alle hulpen vallen weg...zal hij stoppen (mits goed getraind....)

Om te schreeuwen heb ik geen tijd voor, en ik zal echt niet drijven op zo'n moment want dan zal ze nog sneller gaan. Goed getraind of niet: op zo'n moment heeft ze lak aan alle hulpen hoor. al is een paard NOG zo goed getraind, is het altijd nog een paard en geen machine.

Inderdaad, ze heeft geen vertrouwen. Zover was mijn conclusie ook al.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:51

Citaat:
Inderdaad, ze heeft geen vertrouwen. Zover was mijn conclusie ook al.

Ze heeft geen vertrouwen in JOU...

Citaat:
zal echt niet drijven op zo'n moment want dan zal ze nog sneller gaan. Goed getraind of niet: op zo'n moment heeft ze lak aan alle hulpen hoor.

Schijnbaar dan niet als ze wel reageerd op drijvende hulpen....

Hoevaak is je paard er nu vandoor gegaan buiten? en hoelang geleden? En hoevaak probeerd ze het?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:09

Ik kan er niets aan doen dat ze geen vertrouwen heeft. Wat ik met haar gedaan heb was voor andere paarden voldoende en voor haar niet, is het nooit goed.

Ze heeft me dit 1 x gelapt, dat ze ineens omdraaide en er faliekant vandoor ging, dit was n.a.v. een zwart vlekje aan de linker kant wat daar stil lag te liggen. Ik had totaal geen invloed meer, het was alsof ik er niet was. Ik heb me nog nooit zo uitgeschakeld gevoeld als ruiter als toen. Ik begreep dat we zouden verongelukken zodra ze linksaf de weg op zou gaan naar huis. Met heeeeeeeel veel moeite kon ik dat voorkomen door uit alle macht aan de rechter teugel te trekken zodat haar hoofd iets naar rechts ging, hierdoor kon ze niet meer naar links en ze ging rechtdoor. Ondanks dat ze de weg naar huis niet af had geslagen rende ze als een dolle door. Misschien had ik dat beter toe kunnen laten want dan was ze misschien eerder bij zinnen gekomen. MAar dat deed ik dus niet: ik rukte met alle kracht die ik in me had een paar keer in haar mond en EINDELIJK< ik kreeg haar in de stap. We zijn omgedraaid naar huis en ik heb haar met veel moeite in stap kunnen houden.
Ik ben daarna altijd met anderen naar buiten gegaan, 1x met iemand die haar pony niet voortvarend genoeg reed, de pony maakte een neiging om om te draaien en Paddy stond toen al meteen omgedraaid. Weer een nieuwe strijd, ik draaide haar terug, zij achteruit lopen anar de sloot, steigeren, opnieuw omdraaien, ik weer terugdraaien en toen trappen trappen trappen naar voren! dat ik in galop de goede richting in ging tot aan het kanaal en daarna weer terug op MIJN initiatief. zoiets kan nog eens een keer mijn nek kosten, die aanstellerij!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:07

Alleen op wandeling gaan met een ander paard of pony die 100% te vertrouwen is !!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:11

Ik zou niet naar buiten gaan tot dat ik het idee heb dat het veilig is........ Het is gevaarlijk buiten rijden. Wat als je tegen iets opknalt, fietser, auto, klein kind?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:15

Een paard is nooit 100% te vertrouwen.

Ik rij een paard dat eigenlijk altijd wel braaf is.
Laatst werkte de rem ook niet zo...dat was omdat ik 'm liet gaan..hij pakte dit volledig op en ging een versnelling hoger. Maarja toen ik terug wilde..deed ie dat pas na een afstandje!
Ik moet wel zeggen..dit was op de terugweg! Dus zeker niet galopperen op de terugweg!
Laatst reed ik langs de weg...paard voelt wat raar..springt ineens opzij en draait vliegensvlug om en wil er van tussen...kop omhoog..briezen..
Ik stuurde hem een erf op na een meter of 10. Hij bleef maar staan draaien, kop omhoog en dat briezen!!
Ik sprong eraf. Ik moet daar niks van hebben op dat steen/asfalt en was gewoonweg bang/geschrokken. Normaal 'relativeert' ie en word rustig. Nu dus niet he. Stukje verderop weer opgestapt en een 20 meter verder er weer af. Hij was nog niet rustig. We waren bij zijn stalling, heb hem nog effe gelongeerd. Was 2 weken geleden.
Wat bleek achteraf. Daar ergens had een dood beest gelegen. Die geur heeft ie natuurlijk opgepikt en was er schijnbaar doodsbang van.
Ik had er dus niks over te vertellen.
Ik dacht daarna er niet meer op te klimmen en anders met slof.
Ik weet nu gelukkig waarom...en heb geen slof..
Normaal rij ik met thiedeman, omdat ik alleen rij en toch iets te vertellen wil hebben...dus in dit soort situaties!
Ik ben nog steeds niet met hem buiten geweest.....[/quote]

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 02:07

gijsenkim schreef:
Ik zou niet naar buiten gaan tot dat ik het idee heb dat het veilig is........ Het is gevaarlijk buiten rijden. Wat als je tegen iets opknalt, fietser, auto, klein kind?

En als je dan niet meer buiten rijd hoe weet je dan of het veilig genoeg is om weer naar buiten te gaan?

Als je buiten gaat rijden ben je altijd mt je paard op de terug weg... hij/zij weet dat hij (m/v) terug gaat naar huis/stal...Als je paard weet dat op gegeven moment dit het laatste stuk voor de stal is...heb je last van gewenning rijdt dan het huis voorbij en de volgende gelijk naar huis, dit zorgt ervoor dat je paard gehoorzaam moet blijven om thuis te komen... en dode dieren en kadaverdeksel blijven altijd een vervelend item voor paarden...dan kom je bij verstijven en zwaar worden bij het punt: paard twijfelt, ruiter verwacht en wordt onzeker en paard weet daardoor dat er gevaar is.... Eraf stappen is een zeer goede optie als jezelf niets met die situatie aan kunt (je weet niet waarom, dus...) Je paard leren kennen, weten en voelen dat hij echt bang is, is er een betere optie...blijven zitten en staan op de plaats en NIETS doen. Ga een leidje zingen en wacht af, laat het paard het zelf oplossen en ondersteun (= beloon) indien er een pas in de goede richting wordt gedaan...