Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:40

nog 2 foto's van ons gevonden.

Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:17

Ik heb ooit eens in tenerife gereden, ging met een groep mensen die voor het eerst een paard van dichtbij zagen.
Eigenaar van het spul:
You can ride? No?
Listen!
This (maakt trekbeweging met linkerhand) is left
This (maakt trekbeweging met rechterhand) is right
this (maakt trekbeweging met 2 handen) is stop
Now you can ride! Ariba ariba!!!
Knipoog

Waren overigens super brave beesten die er goed verzorgt uitzagen, wel allemaal stangetjes in, maar goed, doe je niks aan...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:37

x_Mliss schreef:
Jammer dat het niks was.
Ik zelf heb in Salou ook gereden in een bos en bergen.
Op zich zagen ze er wel goed uit.
Ook andalusiers alleen het was bloed link sommige stukken.
En dan bedoel ik een weg van brokke steen waar ik persoonlijk echt niet over heen was gegaan met me eigenpaard.
Op het randje van de berg ik kon naar benede kijken en geloof me als dat ooit fout zou gaan dat overleef je gewoon echt niet.
Stijl naar beneden en dan bedoel ik ook echt stijl.
Wij reden in een bos en vlak achter mijn vriendin die als laatste ree viel gewoon een tak naar beneden als die op haar was gekomen was het nog slecht afgelopen.
Op zich de paarden waren heel lief en hebben het ook naar ons zin gehad rit duurde 3 uur.
Alleen zijn ook wel gevaarlijke dingen gebeurt.
Als ik me zelf de vraag moest stellen nog een keer? Zou ik zeggen nee.
Ik kan me ook niet voor stellen dat die paarden geen blesures hebben zeg aan die benen.
Als het moet galoperen die keihard over brokke steen heen dat intreseerd ze niks.

Wij in Nederland zien het als een dier waar voor wij de zorg dragen wij geven om onze paarden en willen het beste voor ze.
Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt
.

*kuch* als ik zie hoe sommige wedstrijdruiters met hun knol omgaan, moet ik daar ook wel even bij slikken hoor. Die geven ook alleen om de prestaties van een dier, niet of het in de krul trekken al dan niet goed voor hem is.

Ik denk dat er door verschillende Spanjaarden héél wat beter voor de paarden wordt gezorgd dan door sommige nederlanders. Andersom uiteraard ook, maar ik vind het van nogal wat onwetendheid getuigen als je zegt dat de paarden hier in Nederland het zó veel slechter hebben dan in Spanje Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:38

TS.. als je je niet veilig voelt op een paard moet je idd afstappen. Doorgaan is dom, want het feit dat je niet op je gemak bent, maakt het alleen erger want het paard voelt dat. Dus jullie hebben gewoon het meest verstandige gedaan...

Mbt het langs ravijnen en over rotsen rijden... ik heb een trektocht door de dordogne gedaan in een week en dat was geweldig. Inderdaad... langs afgronden en over moeilijk begaanbare stukken, maar met paarden die daar waren opgegroeid en niet beter wisten. Ik leerde daar volledig op hat paard te vertrouwen... het was een kwestie van vooral het paard niet storen op de moeilijke stukken en teugels los, zodat het zelf goed kon kijken waar het liep. Als toeristische ruiten was het vooral belangrijk in te zien dat het paard beter wist wat het deed dan ik omdat ik op een dergelijk terrein geen ervaring had. En dat ging prima. Een hele aparte ervaring. Erg spannend soms, maar geweldig.
Maar de begeleider was nederlands en de paarden waren betrouwbaarm goed getraind en in goede conditie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:46

x_Mliss schreef:
Jammer dat het niks was.
En dan bedoel ik een weg van brokke steen waar ik persoonlijk echt niet over heen was gegaan met me eigenpaard.
Op het randje van de berg ik kon naar benede kijken en geloof me als dat ooit fout zou gaan dat overleef je gewoon echt niet.
Wij reden in een bos en vlak achter mijn vriendin die als laatste ree viel gewoon een tak naar beneden als die op haar was gekomen was het nog slecht afgelopen.
Op zich de paarden waren heel lief en hebben het ook naar ons zin gehad rit duurde 3 uur.
Ik kan me ook niet voor stellen dat die paarden geen blesures hebben zeg aan die benen.
Als het moet galoperen die keihard over brokke steen heen dat intreseerd ze niks.

Wij in Nederland zien het als een dier waar voor wij de zorg dragen wij geven om onze paarden en willen het beste voor ze.
Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt.

Die paarden zijn die ondergrond ook gewend hoor.. Daar breekt een KWPN idd zo zijn benen op, tenzij hij daar zou opgegroeid zijn. In Ijsland heb ik op de meest uiteenlopende ondergronden gereden, met als resultaat een diep respect voor dit dappere paardenras Knipoog

Maar TS: gaf de eigenaar geen tips of aanwijzingen dan?

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:18

poes schreef:
x_Mliss schreef:
Jammer dat het niks was.

Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt.

Die paarden zijn die ondergrond ook gewend hoor.. Daar breekt een KWPN idd zo zijn benen op, tenzij hij daar zou opgegroeid zijn. In Ijsland heb ik op de meest uiteenlopende ondergronden gereden, met als resultaat een diep respect voor dit dappere paardenras Knipoog

Maar TS: gaf de eigenaar geen tips of aanwijzingen dan?

nee hij zij niks want hij kon geen woord engels. het enige dat die met ons heeft gecominiceerd is via een vrouw het geld en dat het te nat buiten was. Die finse vrouw reed ook op der eigen paard maar die zij ja ik ken die paarden verder niet in het engels dan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:20

Wat een organisatie zeg... Ik wil nog aannemen dat de paarden wat fris en jullie wat onzeker waren maar ze hoorden jullie gewoon te begeleiden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:31

Hm, het enige dat ik wil zeggen aan TS is dat, had je de teugels gewoon aangenomen, het paard misschien niet meteen ging bewegen na het opstijgen en het ook beter onder controle was te houden.

Er is heus niet zoveel verschil tussen hollandse verhuur bedrijven en buitenlandse.

Als dingen niet zo goed gaan tussen een vreemd paard en jezelf, ligt dat aan gebrek aan ervaring en ruitergevoel, en niet aan het paard of het bedrijf. Een ander rijdt misschien wel vrolijk weg op hetzelfde paard.

Een van de dingen die ik het meest ben tegengekomen in de tijden dat ik moest voorrijden bij mensen die paarden huurden is de enorme zelf overschatting. Daardoor komen ze in de problemen.
Je kunt beter zeggen dat je wat onzeker bent, want normaal is op een vreemd paard in een vreemde omgeving, dan dat je zegt dat je goed kunt rijden, want natuurlijk krijg je dan het lastigste paard, de anderen worden voor de minder ervaren gereserveerd....
Helemaal met buitenritten is het verstandig een mak paard te vragem want men heeft vaak geen idee hoe veel eisend het terrein op zich al is. Ik heb hier wel mensen gehad die toch echt al jaren eigen paarden hadden en wedstrijden reden en alles, maar echt in hun broek scheten op (ja stenige) hellingen en vaak afstegen omdat ze gewoon niet durfden!

Als je weet dat je een mak paard hebt, zit je ook meer ontsapnen en IS het paard ook rustiger. Als je op een paard gaat dat je eigenlijk niet past, dan voelt die dat heus wel en IS ook onrustiger...
een en ander heb je zelf voor een heel groot deel in de hand.

Laat dat een raad zijn voor ieder die in het buitenland een paard huurt voor de eerste keer:
Vraag een supermak paard, al kun je nog zo goed rijden. Pas als je weet hoe paarden en terrein in betreffend land aanvoelen, kun je veiliger een ander soortig paard vragen.
En vraag vooral ook hoe je het paard stopt. In Portugal bv , en wellicht in Spanje ook, doet men een bepaald fluitje om een paard langzamer te laten gaan/gerust te stellen. Die reageren echt niet op een angstig HOOOOOO.... Helemaal niet als dat samen gaat met een verstijfde ruiter...die hem al of niet pijn doet in de mond.

En, over het algemeen lopen de paarden gewoon hun rondje wel achter elkaar aan als je niet te veel doet. Gewoon ontspannen is vaak het geheim.
Er gaat minder mis met volslagen beginnelingen dan met mensen die te veel willen regelen en teveel gevaar zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:38

als een paard te lang op stal heeft gestaan, bv zoals nu ivm slechte weer een paar dagen in een stand, dan is het een tijdbom en niet verstandig om erop te blijven zitten. Ik denk echt wel dat ts geen volkomen beginneling is en volgens mij heeft ze gewoon haar verstand gebruikt.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:49

ik ben in Sevilla afgelopen mei wezen rijden... Daar was het ook met andulusiërs en dat ging echt super!! heb heeerlijk buitengereden en genoten van de vrijheid daar!! ik heb niet op een echte andulusier gezeten maar er zat wel wat bloed in van andulusier.. heb ook nog gesprongen ! was ook supergaaf wel heeeeeeeeeeel anders Haha!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:58

Myukii schreef:
x_Mliss schreef:
Jammer dat het niks was.

Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt
.

*kuch* als ik zie hoe sommige wedstrijdruiters met hun knol omgaan, moet ik daar ook wel even bij slikken hoor. Die geven ook alleen om de prestaties van een dier, niet of het in de krul trekken al dan niet goed voor hem is.

Ik denk dat er door verschillende Spanjaarden héél wat beter voor de paarden wordt gezorgd dan door sommige nederlanders.

Andersom uiteraard ook, maar ik vind het van nogal wat onwetendheid getuigen als je zegt dat de paarden hier in Nederland het zó veel slechter hebben dan in Spanje Knipoog

heemaal mee eens. Ik had gister springwedstrijd en jemocht 2 parcoursjes springen, ik heb die 2e niet gedaan omdat we waren gevallen en vita het heel goed deed, dus zegmaar als een beloning. Er werd me toch raar aan gekeken.. Bloos
En hij weigerde een keer bij het inspringen, hoor een paar mensen zeggen: ''waarom geeft ze hem nou niet gewoon op zen flikker? '' ehh pardon? Hij doet het ook wel als ik niet boos wordt hoor.. En als hij dat niet zou doen is er iets rijtechnies heel erg mis.

ontopic: wij waren met uitwisseling in Nimes waar we met de klas gingen paardrijden.. Degene die konen rijden kregen felle (maar dan ook echt felle) paarden. Ze wisten al dat ze naar het strand zouden, dus bokken, steigeren dribbelen enz.

Die 'braven' die de mensen meekregen die niet konden rijden, gingen ook de hele tijd uit de rij en draven enzo.
De mensen die al bang waren durfden daarna al helemaal niet meer.. Bloos Ook allemaal stangen en pessoa's enz.
Maar er werd helemaal niets verteld over hoe je moest sturen of remmen ofso, het was echt 'red je maar'

Ik heb ook in Italie western gereden, maar daar was alles heel goed geregeld, wel allemaal stangen, maar het werd goed uitgelegd hoe je die moest gebruiken enz Lachen

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:06

Lusitana schreef:
Hm, het enige dat ik wil zeggen aan TS is dat, had je de teugels gewoon aangenomen, het paard misschien niet meteen ging bewegen na het opstijgen en het ook beter onder controle was te houden.

dat was mijn eerste natuurlijke reactie ook. maar juist daardoor ging die rennen vandaar die losse teugels wat beter ging. Ik denk dat ik wel had doorgereden onder nederlandse of e.v.t. engelse begeleiding dan had ik er zelfs nog wat van kunnen leren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:21

Ik sluit me aan bij voltigeur en lusitana (en nog wat anderen).

De paarden zijn anders, de optoming is anders, de manier van rijden is anders. Stang? Het is maar net wat die paarden gewend zijn. Voor hetzelfde worden ze gereden met losse teugel dan maakt het ook niet uit wat voor bit er in zit.

Dit is gewoon een van de risico's die je kunt lopen als je ergens anders een buitenrit gaat doen. Dat hoeft nog niet eens in het buitenland te zijn, een andere omgeving kan al voor een enorme ervaring zorgen (wil ze de kost niet geven die menen te kunnen rijden en op het strand vervolgens terugkrabbelen).

Neemt niet weg dat de TS een andere ervaring had gehoopt en dat het jammer is dat het zo gelopen is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:14

Deniies schreef:
Lusitana schreef:

dat was mijn eerste natuurlijke reactie ook. maar juist daardoor ging die rennen vandaar die losse teugels wat beter ging. Ik denk dat ik wel had doorgereden onder nederlandse of e.v.t. engelse begeleiding dan had ik er zelfs nog wat van kunnen leren.

Op de foto ben je net opgestegen en zie ik een hangende teugel. Dus die is pas later opgepakt. Wel goed dat je weer geeft als een paard onrustig wordt, maar dat moet natuurlijk geen slappe, doorhangende teugel worden.
Iberische paarden in het algemeen, zijn erg loperig en gevoelig voor de zit en been en lopen door een te strakke teugel heen. Ze gaan daarop erg showen, alle energie gaat dan meer omhoog dan naar voren en niet zelden verheffen ze zich dan op de achterbenen. Het juiste contact is vaak, juist die op de stang gereden worden, net aan gevoel of net niet gevoel met de mond. Het wordt ze nl afgeleerd om op het bit te steunen of druk te nemen, ze ontwijken het bit. Maar ze moeten wel weten dat je de teugels vast hebt en als ze te hard gaan, mag je best gewoon wat pakken en dan weer losser.
Het is jammer dat je niet even wat instructie hebt gekregen, al hadden ze maar even de teugels in je handen gegeven op ongeveer de goede lengte.

Apple, strandritten heb ik ook gedaan (Hargen). We stuurden altijd een paar meiden naar het pavaljoen op het strand, die het van de mensen over konden nemen die niet meer durfden... komt ook veel voor ja. Heb ook wel veel geruilkd. Mijn paard vertrouwden ze blindelings terwijl ze feitelijk een byzonder moeilijke mond had! Maar omdat ze er zo van overtuigd waren dat ze lief was, ging het goed.
Ook op Texel problemen gehad met Duitsers die allemaal beweerden thuis springpaarden te hebben (misschien was dat ook wel zo), maar moeite hadden met de braafste paarden...
Een ander paard in een andere omgeving rijden, IS gewoon anders dan op manege paarden die je kent, of je eigen paard dat je kent, rijden.