bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:59

Moow misschien als je dit filmpje ziet kun je voelen wat de meeste bitloos mensen proberen te bereiken (of laat ik voor mezelf spreken eigenlijk Bloos )

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

Zij rijdt overigens ook met bit dus het bit is geen vies ding, maar als je je paard dingen bitloos aanleert (en beter nog helemaal tuigloos Knipoog ) hoef je het bit steeds minder en minder te gebruiken én leer je nog meer op je zit te rijden.

De ruiter in dit filmpje is een grand prix ruiter overigens Vork

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:03

ja dat is echt super gaaf en mooi en vooral dat zonder tuig, zeer paardvriendelijk!

en ik weet dat veel mensen dit proberen te berijken maar ik werd er gewoon moe van dat het bit door vele wel als een slecht iets werd gezien en daarom wou ik ook weten waarom mensen zijn overgestapt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:06

moow schreef:
ja dat is echt super gaaf en mooi en vooral dat zonder tuig, zeer paardvriendelijk!

en ik weet dat veel mensen dit proberen te berijken maar ik werd er gewoon moe van dat het bit door vele wel als een slecht iets werd gezien en daarom wou ik ook weten waarom mensen zijn overgestapt!
Ik ben overgestapt omdat mijn paard veel beter geageerd op een bitloze optoming,dan op een optoming met een bit.
Ze is rustiger,let beter op,is vrolijker (oortjes erop) schud niet meer met haar hoofd enz.
Ze ging er vroeger nog wel eens vantussen,nam het bit tussen de kiezen,en weg was ze.
Nu gaat ze eigenlijk niet meer.
(sinds ik bitloos rij ben ik er nog niet vandoor gegaan met haar,en ik rij nu zo'n 3 jaar bitloos)
Vroeger reed ik (met losse teugel) met pessoabit,trens,dubbelgebroken,enz..ik heb vanalles gehad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:08

Ik rij het liefst zonder bit, mits verantwoord. Op het moment krijgt Anouar nog al eens de kolder is z'n kop en het blijft toch een arabier in topconditie. Met bit is het dan toch net even veiliger.
Maar zodra het ook maar even kan rij ik zonder bit. Hij heeft een heel moeilijk mondje, klein en heel gevoelig. Eigelijk past er helemaal geen bit in (rij nu met een myler, dat gaat nog het beste) En het is veel handiger met eten en drinken onderweg en op wedstrijd

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:10

Maar deze discussie kun je ook omdraaien Bloos
Ik wordt nl. ook heel moe van het feit dat mensen zich afvragen waarom ik bitloos rij en waarom ik met mijn KWPN-er met super afstamming en dito gangwerk "alleen maar" zonder bit rondhobbel en grondwerk doe Knipoog Waarom we nog niet in het Z zitten en niet elke weer op een wedstrijd terrein te vinden zijn. Mijn paard is inmiddels bijna 8 en kan nog niks Clown (volgens de reguliere denkwijze dan, want ze kan gewoon een bal oppakken en spaanse pas en longeren zonder longeerlijn en schouderbinnenwaarts vanaf de grond enz enz Vork )

Dus het is een discussie die twee kanten uitwerkt Knipoog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:15

@ timbers.

klopt! daar heb je gelijk in, en ik begrijp ook waarom mensen bitloos rijden en ik wou gewoon weten of daar nog meer redens voor waren enzo Lachen
maar ook wou ik zeggen dat naar mijn mening bitloos niet altijd goed, en met bit niet altijd slecht hoeft te zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:24

moow schreef:
nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen

maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!

Dus jij zit je frustratie op ons af te reageren? Nou, ik kan anders een aardig boekje opentrekken over al die zeurpieten die in het dagelijks leven lopen te zeuren op het feit dat ik BITLOOS rij (op mijn stalling ben ik de enige). Maar ik heb besloten gewoon lekker samen met mijn paard ons ding te doen en schijt te hebben aan wat anderen vinden. Tot nu toe zitten ze er namelijk allemaal naast. Tong uitsteken

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:27

ik reageer niet echt mijn frustratie op jullie af, maar ik wou gewoon meer een x kijken wat jullie er allemaal van vinden waarom jullie wel/niet bitloos rijden. omdat ik de laatste tijd het idee krijgt dat steeds meer mensen het bit als een verschrikkelijk ding beginnen te zien.

en ja daar zullen idd best wat mensen zijn die er over zullen zeuren want er zijn ook mensen die over het bit zeuren en vandaar zit topic, dan kunnen ze lekker tegen elkaar aan zeuren;)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:29

moow schreef:
maar ook wou ik zeggen dat naar mijn mening bitloos niet altijd goed, en met bit niet altijd slecht hoeft te zijn.

En daar heb jij ook weer gelijk in, maar (ja er komt een maar Duivel ) mensen denken vaak veel te snel bitloos gaat met mijn paard niet zonder dat ze een poging hebben ondernomen.....hun paard zou dan niet te houden zijn ofzo, maar Anky ging ook aan de kletter met twee stukken ijzer in de mond van het paard Vork

Als een paard er echt van door wil houdt ook een bit hem niet tegen.

Ik heb een keer op een paardje uitgestapt, dus ik teugeltje lang bij het gepje vast. Waarop de eigenaar zegt: contact houden hoor anders gaat ie er vandoor. Onbewust kortte ik meteen mijn teugel in, maar op hetzelfde moment voelde ik onder me het hele paard zich aanspannen. Ik liet teugels weer los en floeps ontspanning. Dat had duidelijk met bit te maken.....druk op teugels = spanning. En hoewel mensen me uit zouden lachen om bitloos bij dit paard voor te stellen omdat ze zo heftig was, zou ik zweren dat ze daar veel beter op zou lopen.

En zo is het met veel meer paarden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:33

Ik zie bitten als verschrikkelijke dingen, omdat ik er zoveel ellende van zie om me heen bij de gemiddelde ruiters. Ik wil trouwens niet beweren dat ik een topruiter ben, ben ik namelijk helemaal niet. Maar ik ben wel bewust bezig dat ik voor mijn lol op mijn paard zit en ik wil dat hij het ook leuk heeft. Ik weet wel dat ik meteen interesse had toen ik meer hoorde over wat een bit in de mond kan aanrichten. Jarenlang wist ik niet beter, maar toen ik me verdiepte in het bit en de paardenmond, was ik meteen om. Zeker met een jong paard in mijn bezit, die nog aan het wisselen is. En ik zie echt het nut er niet van in om hem straks op 5 a 6-jarige leeftijd alsnog een bit in te doen, als hij het bitloos nu al zo goed doet. Waarom zou ik?????
Ik rij hem in op mijn zit, mijn beenhulpen, nou, prima toch......

En 'gevaarlijk' zoals velen een jaar geleden tegen me riepen, whaha, nou, het is echt niet gevaarlijker dan met bit bij mijn paard, hoor. Daar geloof ik werkelijk helemaal niets van. Haha!
Als 'ie gaat, dan gaat hij. Dan liever zonder dan met bit, want dan raakt 'ie in elk geval niet nog meer in paniek door dat ding in zijn mond.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:37

Ik rijd bitloos omdat mijn paard veel meer ontspannen is dan met bit. En ja, ik rijd met hack (foei, wat wreed), omdat ik als hij sjees-zin krijgt buiten, net iets meer te vertellen heb als met bv een Dr. Cook. Ik ben het er overigens helemaal niet mee eens dat een hack per definitie onvriendelijk is. Dat hangt er maar helemaal aan wat voor hack het is en hoe je hem hangt (en gebruikt, maar dat geldt voor alles). Ik heb zelf de "hefboompjes" van een hack in een stalhalster gefreubeld en de neusriem zit zo hoog mogelijk en is zacht, dus dat vind ik absoluut niet onvriendelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:38

Speedster schreef:
Ik rijd bitloos omdat mijn paard veel meer ontspannen is dan met bit. En ja, ik rijd met hack (foei, wat wreed), omdat ik als hij sjees-zin krijgt buiten, net iets meer te vertellen heb als met bv een Dr. Cook. Ik ben het er overigens helemaal niet mee eens dat een hack per definitie onvriendelijk is. Dat hangt er maar helemaal aan wat voor hack het is en hoe je hem hangt (en gebruikt, maar dat geldt voor alles). Ik heb zelf de "hefboompjes" van een hack in een stalhalster gefreubeld en de neusriem zit zo hoog mogelijk en is zacht, dus dat vind ik absoluut niet onvriendelijk.

Maar dan ga ik er vanuit dat jij weet wat je doet. Ik ga toch echt niet met een hack mijn jonkie inrijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:50

Nee dat zou ik waarschijnlijk ook niet doen. Daar zou ik een ander bitloos hoofdstel of misschien in eerste instantie wel een gewoon stalhalster voor nemen. Dat is het mooie van een jonkie inrijden, je kunt er nog zoveel aan "kneden". Volgens mij zou het zelfs mogelijk zijn om een jonkie optomingsloos in te rijden, ze leren omgaan met (en dus luisteren naar) de signalen die ze aangeleerd krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:56

Optomingloos zou ik niet durven op mijn speelse paard, hoor. Haha!
Zo'n heldin ben ik niet. Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:01

Kom op, een beetje inpakken met cap, bodyprotector, kniebeschermers, elleboogbeschermers...
Maar het principe dat je zelf bepaalt welke afspraken je met je paard maakt (als je in de gelegenheid bent om die inderdaad helemaal zelf te maken), en dat die afspraken voor dat paard heel gewoon zijn, daar geloof ik wel in. Weet een groentje veel dat er normaal gesproken een hoofdstel gebruikt wordt... Paarden die bitloos ingereden worden zeggen ook niet "Heej, daar hoort wel een bit in he?". Beetje een extreem voorbeeld misschien, maar toch...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:06

Speedster, ik heb een dochtertje van ruim 2,5 en ik ben de jongste niet meer, hoor. Haha!
Ik heb een schat van een paard, maar er optomingloos mee gaan rodeo-en, nou nee, hoor.
Dan maar met mijn sidepull, werkt ook prima. Maar ik hoop ooit wel optomingloos te kunnen rijden, als hij eenmaal goed snapt hoe het werkt met mijn zit e.d. Knipoog Lachen
En die tijd komt vanzelf wel, ooit........

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:10

Ik doelde ook niet op jou in het bijzonder Haha! (maar de theorie klinkt mooi Knipoog)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:14

Klinkt zeker mooi, hoor. Lachen
Nu droom ik er maar gewoon van......

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:16

De eerste tuigloze galop die ooit gemaakt heb.....als ik daar weer aan terug denk Haha!
Met mijn ouwe buldozer die vroeger iedereen eraf donderde en met geen stangbit en slofteugel te houden was, kon ik op een lichte ophouding aan de neckrope gewoon tot stilstand brengen Cool
De wereld had kunnen vergaan en ik had het niet gemerkt ik zweefde echt op een wolk!

Die ouwe buldozer had ik trouwens al een tijd niet gereden en twee weken terug ben ik er weer eens op gekropen. Waar we vroeger (16 jaar geleden, ze is nu 21 jaar Haha! ) een stangbit en een slofteugel nodig hadden reed ik haar nu zo weg op de sidepull. Meteen ontspanning, nageeflijk en gewoon fijn Vork

Met mijn andere paardje ben ik bitloos begonnen, ging super. Toen toch weer een bitje erin gehangen, ging ook goed, maar niet beter ofzo. Na een half jaartje met bit en zonder rijden heb ik het bit er weer uitgegooid want het was niet nodig en ik vond mezelf gewoon nog te vaak onrustig in mijn hand Bloos

Maar ik rij ook wel tuigloos want ik ben vaak gewoon te lui om op te zadelen Bloos

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:20

@Nadya: Och ja, dan hebben we tenminste iets om naartoe te werken. Zonder dromen kom je nergens... Kijk maar eens als je een paar jaar verder bent, zul je nog verbaasd staan over jezelf en je paard...

Het stadium neckrope hebben we al bereikt, net als Timbers, nu nog helemaal bloot (wat een tegenstelling eigenlijk, in de bak haast bloot en buiten met hack...).

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:45

Timbers schreef:
Dat had duidelijk met bit te maken.....druk op teugels = spanning. En hoewel mensen me uit zouden lachen om bitloos bij dit paard voor te stellen omdat ze zo heftig was, zou ik zweren dat ze daar veel beter op zou lopen.

En zo is het met veel meer paarden Knipoog

Zo ook één van mijn verzorgpaarden. Haast eng om op te rijden met bit, onvoorspelbar, vliegen, opkroppen met been geven (ook al liet je voor helemaal los), altijd zoveel spanning. Ik ben het paard wat ik het meest rijd op gegeven moment bitloos gaan rijden, simpelweg om te kijken wat ze deed. Ze reageerde net zoals met bit. Dus ik had zoiets van waarom met als het zonder ook kan (scheelt weer een bit schoonmaken, en kan ze wat makkelijker een hapje nemen, aangezien ze daarin niet te stoppen is Clown ). Een tijdje terug ben ik het dus ook op het andere, "drukke" paard gaan proberen. Herkende haar niet meer terug. Rustig, niet meer overal van wegvliegen, haast ontspannen. Ondanks de omstandigheden als wind, schemer en ik was zelf erg gespannen (voorval op stal) was zij rustiger aan het eind dan aan het begin, wat normaal gesproken andersom was (redelijk rustig beginnen, maar met gevechten en al bij wijze van spreken eindigen). Ik heb met haar de gok genomen, en ben er zo blij mee!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:58

Toen ik Est met pensioen stuurde en Timber ging inrijden (pas toen ze 4 was Bloos ), dacht ik nog....dat tuigloze ga ik missen. En wat blijkt, met Timber gaat het nog zelfs makkelijker Vork
Er gaat niets boven lekker een zijn met je paard in een tuigloze galop......het is bij mij zelfs zo erg dat ik niet meer lekker op een zadel zit en zeker niet op een boom zadel Bloos Dan zit ik voor mijn gevoel mijlen boven mijn paard Tong uitsteken

Maar ik ga zo niet buiten hoor, dat kan hier niet langs een drukke provinciale weg Knipoog
Met Timber kan ik sowieso nog niet naar buiten en de keren d$at ik met Est naar buiten (ze is met de vut dus meestal gaan we samen wandelen) ga ga ik wel gewoon met touwhalster of sidepull ofzo, maar met neckrope wordt me net iets te veel van het goeie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:31

Ik moet zeggen dat ik juits graag zonder tuig en bit op mijn speelse paard stap.Ik voel hem juist op leven en spelen maar zodra ik stop zeg staat hij heel braaf stil, ook vanuit een speelse galop.

Naar buiten zonder bit ga ik ook wel, bit geeft misschien iets fijner signalen af maar die heb ik ook niet altijd nodig. Als hij op hol slaat heb ik ook niks meer aan het bit, bovendien vlucht hij niet. Als hij schrikt wil hij bij mij blijven en zal dus niet onder me vandaan rennen.

Met alleen een neckrope naar buiten vind ik eigenlijk weer onverantwoord, iets om zijn hoofd is toch wel een must.

Overgens vind ik een bit helemaal niks 'vies' voor mij maakt het niet uit of ik met of zonder bit rijdt. Voor mijn paard heel duidelijk wel, en dat is dit paard een ander zal het weer niet uit maken.

Er is maar een ding wat ik belangrijk vind en dat is paardvriendelijk kunnen rijden. En dan liever een dikke stang in en losse teugels, op zit rijden ect. dan een touwhalster waar constant aan gerukt wordt.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:10

Tjah, ik heb altijd zoiets van als mijn pony zo'n hekel zou hebben of zoveel hinder zou ondervinden van het bit, waarom hoef ik dan helemaal niks te doen om hem in zn mond te krijgen.... Ik hoef het maar voor zn neus te houden en hij pakt het zelf als ik niet op pas neemt ie zelfs de hele neus riem der bij Tong uitsteken

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:19

Whitepanther schreef:
Tjah, ik heb altijd zoiets van als mijn pony zo'n hekel zou hebben of zoveel hinder zou ondervinden van het bit, waarom hoef ik dan helemaal niks te doen om hem in zn mond te krijgen.... Ik hoef het maar voor zn neus te houden en hij pakt het zelf als ik niet op pas neemt ie zelfs de hele neus riem der bij Tong uitsteken

ahaha..wat bekend.. Haha! doet die van mij ook!!
vind het wel handig!! Bloos