aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:22

Ziet er geweldig uit, wat moet dat een enorm gevoel van vrijheid geven zowel voor je paarden als voor jou.
Toen ik je profiel gezien had (twee maanden geleden) was ik al onder de indruk.
Lekker doorgaan met genieten van je paardjes, hoop vaker foto´s van jullie te zien, heb enorm veel bewondering voor wat je doet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:28

Wat betreft het zadel, daar denk ik dat men vaker fout in zit. Een perfect passend zadel is zeldzaam, terwijl het lichaam van de ruiter zich zeer goed kan aanpassen aan de rug van het paard. Tel daarbij een vaste zit en goed meebewegen en je bent je eigen stevige zadel.

Wat betreft het bit, ook niet mee eens. Je kan evenveel te vertellen hebben. En als er een hond uit de struiken schiet om mijn paard te bijten, ben ik het ermee eens dat hij wegspringt of slaat...

Het verschil is waarschijnlijk dat je zonder tuigage minder te zeggen hebt NA de schrikreactie. Op het moment van blinde paniek heb je zonder noch met bit wat te zeggen. Daarna kan het paard uit angst doorrennen en dan heb je meer te zeggen met bit.
MAAR de paarden die zo gereden worden, rennen niet door na de eerste vluchtreactie. De ruiter is de leider en vertrouwensbasis, en als die zegt dat het goed is, dan is het goed. Zo werkt dat.

Natuurlijk moet je dat goed kunnen beseffen hoe dat werkt, het is de verantwoordelijkheid van die ruiter om te weten of een paard hem daadwerkelijk vertrouwt en dus zal luisteren na een schrikreactie, dat mag niet overschat worden. Maar voorzover ik het zie gebeurt dat ook niet.

Cap, ja dat is inderdaad veiliger met. Het heelt ook niet alle wonden, soms is het nadeliger,... Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen een cap te dragen, maar ik vind het hier niet echt rampzalig om dat niet te doen: eigen keus.

Prachtige paarden heb je trouwens Ja Bovendien zie je duidelijk dat ze er echt plezier in hebben, dat moet een fantastisch gevoel geven.
Zulke paarden schrikken trouwens ook veel minder snel dan paarden die altijd onder controle gehouden worden. Je moet je paard LEREN denken, hij moet niet steeds van jou afhangen in zijn beslissingen. Een paard kan je ook leren meekijken en mee redeneren. In beperkte mate, maar voelbaar!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:34

Ziet er geweldig en erg vriendelijk uit.Vindt het wel zeer riskant zo bij het verkeer.Met al die aso mobilisten Boos!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:50

Citaat:
Wat betreft het zadel, daar denk ik dat men vaker fout in zit. Een perfect passend zadel is zeldzaam, terwijl het lichaam van de ruiter zich zeer goed kan aanpassen aan de rug van het paard. Tel daarbij een vaste zit en goed meebewegen en je bent je eigen stevige zadel.

Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont Knipoog ) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past. Lachen

Verder zijn het mooe foto's, al kan ik me niet vinden in de motivatie. Het gaat niet om het zadel/zadelloos of om het hoofdstel of om het bit of het halster of bitloos. Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:00

elanor schreef:
Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont Knipoog ) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past. Lachen

Het lichaam en de vetmassa past zich toch echt evengoed tot beter aan dan een hardleren zadel. Je voelt wat er onder je gebeurt en je kan je daaraan aanpassen.
De paardenrug verandert ook qua opbouw, waardoor veel zadels slecht gaan zitten, zonder dat de ruiter het doorheeft.
Ik ben het ermee eens dat een perfect passend zadel geen afbreuk doet aan het goed lopen van een paard, maar een ruiter die goed zit, zit beter dan een zadel dat slecht zit Lachen . Ik reageerde gewoon op een post die aangaf dat een paard het fijner vindt met zadel - dat hoeft niet altijd zo te zijn, en dat moet hier bijvoorbeeld niet per se veranderd worden. Zeker niet als je als ruiter merkt dat je paard fijner loopt zonder zadel, ook al past het. Sommige paarden blijven die toegesnoerde riem lang vervelend vinden, of reageren heel gevoelig als er iets mis zit.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:03

elanor schreef:
Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont Knipoog ) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard.

Ik geloof niet dat het zadel ooit is uitgevonden met het comfort van het paard in gedachten. Tong uitsteken Waarom zou het voor een paard trouwens minder comfortabel zijn als je zonder zadel rijdt? Even aangenomen dat je een goede zit hebt. Beter geen zadel dan een niet perfect passend zadel, lijkt mij.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:08

Knap hoor! De omgeving komt me bekend voor...woon jij in Beverwijk...of lijkt het er alleen maar op?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:09

Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.

Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...
Maar zonder halsring zou ik echt niet aandurven...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:11

BlazingBoots schreef:
Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.

Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...

Ik denk dat het er ook om gaat hoe je dingen aan een paard doorgeeft. Als je paard er echt op afgestemd is dat jij met je zit tekens kan geven die hetzelfde zeggen als een halsring - als een bit, moet dat eigenlijk op dezelfde manier te doen zijn. Maar ik denk ook dat het een hele evolutie is - steeds minder middelen om hetzelfde of zelfs meer te zeggen! Vind het wel erg mooi om te zien Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:12

Mooi hoor wat je kan met je paarden. Al denk ik niet dat elk paard hiervoor geschikt is. Ik weet het je zal wel het tegendeel denken waarschijnlijk. In het verkeer vind ik het wel ronduit gevaarlijk. De kans dat je je paard (goed opgeleid) sneller onder controle krijgt met bit zal wel groter zijn. Vooral als men op dat vlak het gemiddelde paard bekijkt. daarnaast vind ik het gevaarlijk voor andere weggebruikers. Laat staan voor jezelf. een paard is en blijft een vluchtdier. Je kan idd signalen opvangen, maar vroeg of laat gebeurt het weleens dat je een signaal te laat mist. Ik rijd zelf voornamelijk op gevoel, ik kan mn paard rijden met een simpel halster (zelfs erzonder) en zonder zadel, ik kan hem voluit laten gaan en zonder probleem terugnemen. Maar ik zou het buiten gewoon niet doen. Teveel risico.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:13

ponyzotje schreef:
BlazingBoots schreef:

Ik denk dat het er ook om gaat hoe je dingen aan een paard doorgeeft. Als je paard er echt op afgestemd is dat jij met je zit tekens kan geven die hetzelfde zeggen als een halsring - als een bit, moet dat eigenlijk op dezelfde manier te doen zijn. Maar ik denk ook dat het een hele evolutie is - steeds minder middelen om hetzelfde of zelfs meer te zeggen! Vind het wel erg mooi om te zien Ja

Ja dat is ook wel zo....maar toch voor mijn gevoel kan je dan echt helemaal niks als het mis dreigt te gaan...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:16

Je bepaalt zelf hoeveel risico je neemt. Bovendien ben ik het zeker eens met Zitake dat je dat niet met elk paard kan. Misschien met meer dan je op het eerste zicht zou denken, maar dan moet er imo een lange weg aan voorafgaan. Toch echt indrukwekkend.

Het grootste gevaar schuilt er imo in dat mensen die dit niet volledig beheersen zo de straat opgaan. In de piste houd ik niemand tegen (mogelijks mezelf binnenkort) maar buiten is het inderdaad een heel ander verhaal.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:16

Even een serieuze vraag...

Waarom doe je je paard niet gewoon een halster om..ik bedoel, je hoeft hem niet te gebruiken maar je hebt tovh een noodrem...

Want ik denk zelf dat het wel een beetje om het 'shockeren' gaat....
Want zeg nou eerlijk...gaat het om je eigen gevoel om je paard onder controle te hebben, of dat andere mensen zien dat jij je paard onder controle hebt?

Want als het eerste jouw antwoord is kan je voor de safefty wel een halstertje omlaten oid.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:20

Zie haar eerste post zou ik zeggen, daar legt ze het duidelijk uit! Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:22

@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
@blazingboots. Heb je groot gelijk in; Overigens moet ik zeggen als ik ga wandelen buiten gebruik ik gewoon mn hoofdstel met bit. Maar 99% van de wandeling gebruik ik mn hoofdstel zeg maar niet en loopt hij aan een lang teugeltje, ja ook met galoperen enzo is dat geen probleem. Maar stel dat ik het nodig heb dan heb ik wel wat meer controle. Lijkt me veiliger voor zowel omgeving, jezelf en het paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:23

ponyzotje schreef:
Zie haar eerste post zou ik zeggen, daar legt ze het duidelijk uit! Lachen

Ik vind het nog steeds geen reden om een noodrem weg te laten....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:24

Grappig dat men hier zeurt over een cap en ik toch heel veel topics van Z ruiter voorbij zie komen met een hoedje of niks op en er daar niks van gezegd word..

Ziet er heel leuk uit, heel vrij Lachen Ik neem aan dat je dit niet doet bij een drukke weg, ik vind het prachtig Lachen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:25

zitake schreef:
@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.

En hoeveel mensen gaan er mét bit de straat op die nauwelijks kunnen rijden? Maakt het veel uit denk je? Domme mensen hou je altijd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:26

ja die zijn er ook maar op deze manier leer je domme mensen alleen nog maar dommere dingen....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:27

BlazingBoots schreef:
ja die zijn er ook maar op deze manier leer je domme mensen alleen nog maar dommere dingen....

Ach, goede zaak voor de evolutie van de mens, de stommelingen roeien zichzelf wel uit. Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:28

ja en nemen misschien onschuldigen met zich mee....

[edit] Je zou maar een paard op je vooruit krijgen!!
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 25-11-07 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Isegrim schreef:
zitake schreef:

En hoeveel mensen gaan er mét bit de straat op die nauwelijks kunnen rijden? Maakt het veel uit denk je? Domme mensen hou je altijd.

Nog altijd teveel naar mijn weten en naar mijn zin. Je hoeft maar eventjes naar zee te rijden om ze te zien. Maar dan nog feitelijk komt het op hetzelfde neer. En idd er zullen altijd wel domme mensen zijn.

ponyzotje

zitake schreef:
@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage.

Het klakkeloos overnemen is inderdaad een gevaar, in het speciaal voor die zaken - niet bitloos - die medische complicaties kunnen oproepen zoals natuurlijk bekappen. Het moet ineens allemaal kunnen voor iedereen.
Ik vind het prachtig en het betekent veel maar het draagt bepaalde risico's met zich mee die niet iedereen kan wegwerken.

BlazingBoots, ik zeg maar he Knipoog het is zonder mijn persoonlijke mening. Ik denk dat ze duidelijk een statement wil maken dat het zo kán - en ze heeft gelijk dat het kan. 't Is echt indrukwekkend om zien.
't Is zoals messen slikken - don't try this at home, behalve als je je er volledig in verdiept hebt. Ook aanvaarden dat het een proces is dat soms erg lang kan duren, is voor sommige mensen moeilijk. Ieder zijn eigen tempo en altijd objectief het risico inschatten..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:29

Isegrim schreef:
BlazingBoots schreef:

Ach, goede zaak voor de evolutie van de mens, de stommelingen roeien zichzelf wel uit. Haha!

Huilen van het lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:30

BlazingBoots schreef:
ja en nemen misschien onschuldigen met zich mee....

Gebeurt bij alle "manieren"..

Eerlijk? Ik heb veel liever bispax naast m'n auto lopen met haar paard dan 90% van de andere ruiters Haha!