Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bovendien zie je duidelijk dat ze er echt plezier in hebben, dat moet een fantastisch gevoel geven.
Citaat:Wat betreft het zadel, daar denk ik dat men vaker fout in zit. Een perfect passend zadel is zeldzaam, terwijl het lichaam van de ruiter zich zeer goed kan aanpassen aan de rug van het paard. Tel daarbij een vaste zit en goed meebewegen en je bent je eigen stevige zadel.
) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past. 
elanor schreef:Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past.
. Ik reageerde gewoon op een post die aangaf dat een paard het fijner vindt met zadel - dat hoeft niet altijd zo te zijn, en dat moet hier bijvoorbeeld niet per se veranderd worden. Zeker niet als je als ruiter merkt dat je paard fijner loopt zonder zadel, ook al past het. Sommige paarden blijven die toegesnoerde riem lang vervelend vinden, of reageren heel gevoelig als er iets mis zit. elanor schreef:Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard.
Waarom zou het voor een paard trouwens minder comfortabel zijn als je zonder zadel rijdt? Even aangenomen dat je een goede zit hebt. Beter geen zadel dan een niet perfect passend zadel, lijkt mij. BlazingBoots schreef:Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.
Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...
Maar zonder halsring zou ik echt niet aandurven...
ponyzotje schreef:BlazingBoots schreef:Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.
Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...
Maar zonder halsring zou ik echt niet aandurven...
Ik denk dat het er ook om gaat hoe je dingen aan een paard doorgeeft. Als je paard er echt op afgestemd is dat jij met je zit tekens kan geven die hetzelfde zeggen als een halsring - als een bit, moet dat eigenlijk op dezelfde manier te doen zijn. Maar ik denk ook dat het een hele evolutie is - steeds minder middelen om hetzelfde of zelfs meer te zeggen! Vind het wel erg mooi om te zien
ponyzotje schreef:Zie haar eerste post zou ik zeggen, daar legt ze het duidelijk uit!
Ik neem aan dat je dit niet doet bij een drukke weg, ik vind het prachtig
zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
BlazingBoots schreef:ja die zijn er ook maar op deze manier leer je domme mensen alleen nog maar dommere dingen....
Isegrim schreef:zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
En hoeveel mensen gaan er mét bit de straat op die nauwelijks kunnen rijden? Maakt het veel uit denk je? Domme mensen hou je altijd.
zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage.
het is zonder mijn persoonlijke mening. Ik denk dat ze duidelijk een statement wil maken dat het zo kán - en ze heeft gelijk dat het kan. 't Is echt indrukwekkend om zien.Isegrim schreef:BlazingBoots schreef:ja die zijn er ook maar op deze manier leer je domme mensen alleen nog maar dommere dingen....
Ach, goede zaak voor de evolutie van de mens, de stommelingen roeien zichzelf wel uit.
BlazingBoots schreef:ja en nemen misschien onschuldigen met zich mee....