balkjes galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silll91

Re: balkjes galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:08

juist,, en sorry ik ben slecht in afstanden ... ( met sprongen begrijp ik het maar meters..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:09

Klopt, de ene keer maak je er 5 (15 meter) de andere keer 4, de andere keer 6
En dat regel je zelf, al bewust voordat je er opaf rijd. Echt al voor ogen hebbent, ik ga er nu 6 rijden Ja En de keer erop nu gewoon 5.
Dan kun je trainen in schakelen. Je paard zelf uit laten zoeken heeft imo weinig trainings waarde Lachen

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:14

Ja sorry, maar je snapt gelukkig wat ik bedoel Sigaar
en anders:: tja het is kwestie van schakelen, en ik denk dat ik dat dus onbewust bereken Knipoog
mijn pony kan niet harder.. vanwege de afstand die moet kloppen, anders komt het niet uit, en ik zit erop die zegt hoeveel en hoever haar passen moeten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:17

Je pony kan niet harder, rij jij dan altijd full speed door de bak? Lachen Je kunt toch in galop ook schakelen, beetje naar voren, beetje terug? Mss begrijp ik je verkeerd hoor. Lachen

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:38

Ja, mijn pony wordt nogal actief als ze balkjes ziet Bloos en dan wil ze nog wel eens "harder" gaan, dan neem ik haar wel terug hoor, je moet niet denken dat ik door de bak heen zoef Tong uitsteken maar dan zet ze wel eens een pasje bij , dus dit is een goede oefening voor mij en mijn pony

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:05

Alles geeft zijn nut... Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:30

ikenindi schreef:
die van 1.60 is hoger... die kunnen ze zien. op de grond kunnen ze niet zien waar ze hun hoeven plaatsen...

maar juist daarom moet je toch een kleine aanwijzing geven wanneer je paard er over heen moet gaan? dat heet leiden...

Nog nooit een paard gehad die opzij sprong voor een waterplas of raar op keek van strepen op het wegdek? Zijn er namelijk genoeg, paarden zien echt wel wat er voor hun neus ligt!!! Knipoog

Vond het altijd een geweldige oefening om te leren schakelen; dan weer in 4 galopsprongen, dan in 5, vooruit rijden, terug nemen, ideaal om het schakelen aan te leren! vooral voor springruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:36

Maar zelfs voor dresuurruiters
Dan leren ze een goede middengalop rijden en weer terug rijden. Goede punten gegarendeerd Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:45

runningkawa schreef:
Maar zelfs voor dresuurruiters
Dan leren ze een goede middengalop rijden en weer terug rijden. Goede punten gegarendeerd Ja

Ja, gelijk heb je Haha!
Zat meer vanuit m'n eigen standpunt te oordelen, heb het iets meer op springen Knipoog Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:09

runningkawa schreef:
Daar heb ik dan persoonlijk wel mijn vraag wat daar de trainingswaarde van is?
Het is dan bedoelt om ritme te houden. Eerst balkjes en dan die laten liggen en een sprong ervoor en erachter.
Mijn ding is het niet maar heel soms gebruik ik het wel in 'n lessen.

Schakelen tussen twee balken doe ik meestal met 19 meter ertussen. Met de jonge paarden 5 en 6 galopsprongen en met oudere ook wel 4 en dan terug tot 8 en heel soms 9.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:10

Anoniem schreef:
mij is ook altijd verteld dat het gevaarlijk is -__-"

mij ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:10

mm ja, zit wat in, ritme houden Ja
Zou ik niet op gekomen zijn. Maar zou dan ook niet zo vlug mijn ding zijn Lachen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:27

pff jah, op een paard zitten is ook gevaarlijk he, in je zetel zitten ook he , ziet dat er een auto binnen rijdt of een vliegtuig neerstort op je , wat verstaat men de dag van vandaag nog ondergevaarlijk ?

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:48

gevaarlijk.. tja .. ik weet niet.. en ik weet wel zeker dat ze zien waar ze lopen want mijne schrok toen ze voor het eerst op de weg liep van de strepen

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:52

Wij galloperen ook weleens over balkjes in de les ! Knipoog (zijn er dan meestal maar 2)

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:53

ja daarom volgens mij kan het niet zoveel kwaad

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:13

Gerlin schreef:
ik heb dit pas ook gedaan bij mijn les, alleen ik had heel erg de neiging om in de verlichten zit te gaan zitten, maar dat moest niet omdat mijn pony anders zijn evenwicht zou verliezen, ik vond het idd ook een hele goede oefening!

Waarom zou je in de springhouding gaan zitten? Een balkje is niet meer dan een galopsprong!

Het goede van balkjes galoperen vind ik ook dat je leert wachten! Ritme houden, zitten, wachten...het balkje komt vanzelf! Door te variëren in afstanden en desnoods meerdere series op een zijde te leggen kan je een paard trainen en natuurlijk ook voor jezelf.

Gevaarlijk? Welnee, een goede oefening Ja

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:26

waarom zou galoperen over balkjes ineens gevaarlijk zijn?
je draaft toch ook over balkjes? soms wel 8 achter elkaar.
als galoperen over de balkjes gevaarlijk zou zijn, zou draven dat ook zijn!!!

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:17

Galoperen over balkjes kan prima en werkt juist erg gymnatisch voor het paard. Je kunt zelf ook spelen met de afstanden van de balkjes en het aantal galopsprongen die je ertussen rijdt. Door het paard te laten verzamelen en te verruimen tussen de balken, verleng en verkort je je paard. Dit werkt positief in op de gehoorzaamheid van het paard, evenals het oprekken van de spieren het sterker maken van de achterbenen. Bovendien is het een leuke afwisseling in de training voor zowel ruiter als paard.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:24

Ik ben ook van mening dat het wél goed is zolang de afstand maar klopt..

Maar er was is een keertje op de les moesten ze ook balkjes galopperen..
paardje zet de voet op het EERSTE balkje... heel erg lang kreupel geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:24

Maar dat kun je ook hebben met balkjes draven.
Verstappen kan zelfs ook zonder balkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:34

Ik vind het een hele goede oefening Ja
Met balkjes galloperen let je paard vaak beter op, dus het struikelen etc lijkt me niet zo'n probleem.
Bij mij heeft het wel geholpen met de balans! & het verruimen en de afstand bepalen Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:43

dat kun je altijd hebben, bij ons eens een wat ouder paardje, er lagen drafblakjes naast de hoefslag, paard draaft op de hoefslag, wijkt voor een of andere reden iets uit, en stapt met zen ene voorbeen net op een van de drafbalkjes, paard kreupel en de les uit (is in zijn geval trouwens niet meer goed gekomen,al wat ouder, herstelt minder goed, etc)