[ijslander] het nut van rekverbandjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: [ijslander] het nut van rekverbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:36

Myukii schreef:
Nogmaals: Er zijn wel meerdere topruiters in het nieuws geweest de laatste tijd waarbij ik volgens mij echt niet als enige met open bek heb gekeken naar een paar foto's waar je níé vrolijk van wordt.. Dat zegt imo erg weinig, het resultaat kan wel goed zijn, maar dat betekent niet dat die trainer ook een perfecte weg ernaartoe gebruikt

Niet dát ik zeg dat ik de trainer van de ts zo vreselijk vind hoor, maar de stelling "Hij zal het wel weten want hij is wereldkampioen", zegt me bar weinig meer.

Maar snap je dan ook mijn weerstand bij jouw kritiek? Waarom zou ik dan wél naar jou moeten luisteren? Wat zet jouw mening boven die van mijn instructeur? Ik ben eerder inderdaad geneigd te zeggen. "Hij heeft een jarenlange opleiding achter de rug, talloze paarden gereden en tijdens zijn cursussen zie ik mijn paard verbeteren". Wat is er dan verkeerd aan? Ik zie geen ernstig mishandeld paard, ik vind het een vriendelijke methode voor af en toe.
Als jij iemand uitkiest om les van te krijgen, mag ik aannemen dat je die persoon respecteert en dat je zijn/haar mening ook respecteert? Wat voor nut heeft het anders om les te krijgen als je niets van iemand aan wilt nemen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:38

Myukii schreef:
Als je denkt dat ik dat heb gezegd, moet je mijn berichten nog maar eens goed lezen, want nu trek je nogal overhaaste conclusies.
Ik hou m'n mond hier verder, want wat ik zeg wordt toch standaard verkeerd geinterpreteerd. Clown

Nou dat vind ik nou jammer...maar kennelijk voel je je aangesproken want ik heb geen namen genoemd. Ik probeer hier ook om te gaan met de kritiek maar die moet wel stevig onderbouwd zijn. Dan kan jij dat toch ook proberen?

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:46

Hai Manon,

Je kan maar beter ophouden om jezelf maar te blijven "verdedigen" Het heeft geen nut. Ik denk dat jij en zeker Siggi wel weten van wat en hoe! Ik twijfel daar absoluut geen moment aan. Ik vind dat je al veel bereikt hebt met je Ferrari en dat dit een zachte manier van trainen is, de bandage (of rekvanbandje) zit niet te strak en doet hem zeker geen pijn. Zoals ik al zeg trainen, je paard wordt zich bewust van zijn lichaam en daar is niets mis mee. En met trainen is er ook een tijd van stoppen of met andere trainings methodes beginnen en ik denk dat jij goed weet waar je mee bezig bent. Dat hij wat onrustig is met zijn hoofd heb je ook al meerdere malen uitgelegd, en ja ik weet precies wat dat is, heeft mijn Rendier ook een beetje last van Clown

Dit lijkt mij verder een nutteloze discussie........ jammer.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:48

Weet je Henni, je hebt helemaal gelijk Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:18

ikenindi schreef:
een paard moet je niet iets laten doen door af te dwingen, maar door te vragen. maar daar is niet iedereen het mee eens. ik zou het zo niet doen. je paad laat duidelijk zien dat hij het niet prettig vind.

Dit rijden met bandage, is dus een duidelijk voorbeeld van vragen en niet afdwingen. Die bandage zit hartstikke los en maakt het paard bewust van zijn achterhand. Het is totaal niet dwingend, hij kan gewoon normaal lopen...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:32

maar ik zou het niet doen als je rijdt. nou ja, niet als je buiten over een weg aan het draven bent, voor de eerste keer met zo'n hulpmiddel.
een pessoa doet in principe niet veel anders en daar hoor je niet veel mensen over. ik heb er niks op tegen maar zou het alleen tijdens het longeren gebruiken, of in ieder geval in de bak. buiten kan je ook heuveltjes achterwaarts oprijden of zo, krijgt hij ook lekkere billen van Lachen

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:12

Heel toevallig kreeg ik afgelopen week van mijn instructrice precies dezelfde tip om met een bandage te gaan rijden bij mijn ietwat slofferige 9 jarige Ijslander. En nu ik de fimpjes heb gezien ga ik het morgen meteen uitproberen. Volgens mij werkt het fantastisch en is het super diervriendelijk want feitelijk maak je je paard hiermee alleen attent op zijn eigen achterhand. Verder vind ik dat je een fantastisch spetterende ijslander hebt Manon met meer dan genoeg temperament Lachen
Succes ermee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:33

vind het wel grappig dat mensen dit rekverbandje zien als een dwangmiddel Clown
dat verbandje dwingt helemaal niets, nada, noppes
dat verbandje is er puur om het dier bewust te maken van zijn achterhand, want je moets eens weten hoeveel dieren geen flauw benul hebben dat er daarachter ook nog een paar benen zitten die zowaar aan het werk zouden kunnen ...
tis idd niet iets wat je standaard moet doen , maar eens even een paar keer erachter kunt knopen voor de bewustwording

het ziet er vrij heftig uit in dit filmpje, maar ja, op de terugweg, en een heete ijslander type ferrarri, sja, dan snap ik dat ie van voren wat te ver omhoog gaat etc...

maar het rekverbandje dwangmiddel?? onzin...

(wat heeft mundilfari er trouwens zin in Nagelbijten / Gniffelen turbo beest )

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:56

Zoals ik kan beoordelen via de (korte) filmpjes en 'the Ferrari' kennende ziet het er erg goed uit. Volgens mij is het bij 'hem' (en overigens vele andere IJslanders) juist altijd een probleem wanneer hij z'n rug wegdrukt dat je dan géén taktzuivere tölt hebt en zo te zien is het dat JUIST perfect. Dus 1 punt voor de bandage alvast. Dat je dmv de bandage extra stimulans krijgt is ook normaal, waarom werkt een Pessoa meer/beter dan alleen bijzetten?? Omdat alles gestimuleerd wordt, niet alleen een begrenzer van voren maar ook een stimulans van achteren, daarmee krijg je dat het paard dus met zijn hele lichaam aan het werk is en niet van voren 'netjes' en met de achterkant er sloffend achteraan (hihi, kijk mij eens lekker gaan pompidom, goed hé baas!! Dromen ).
Ik gebruik ook af en toe een bandage, helpt perfect, mijn paard(en) zijn er niet door afgestompt, ik kan ze ook goed zover krijgen door andere oefeningen maar die bandage laat toch weer even zien/voelen waar de rest van het lichaam zit en 't geeft mij de mogelijkheid om niet alleen daaraan te werken (dat regelt de bandage dan) maar aan andere dingen die op dat moment ook aan de orde zijn. Wanneer het paard 1 been onder zet is de druk weg en komt er iets meer druk op het been wat daarna weg moet, perfecte -begeleiding- dus. Ik doe ook vaak zoiets met jonge paarden om zich bewust te laten worden van hun eigen lichaam, waar zit alles en waar gaat het heen als ik dit doe of dat.
En Manon, bij temperamentvolle paarden zoals Mundil is het nu eenmaal zo dat ze met dit soort oefeningen het graag té voorwaarts opzoeken, dat is altijd al hun redmiddel om ergens onderuit te komen, dus tja dat is het makkelijkste door ook nog even té hoog te komen van voren. Ik zou zeggen blijf zoeken naar dat langzame tempo ook met bandage, hoe sterker hij van achteren gaat worden hoe minder je van voren krijgt op te vangen.
Zal je zien dat jij ooit nog eens in arbeidstempo tölt, met Mundil in de krul zittend op zijn achterhand, flink moet "schoppen" om hem voorwaarts te houden Haha! (én in tölt Pling ipv een voor hem dan juist veel makkelijker drafje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 00:32

Die bandage kan ik in geen vorm een dwangmiddel vinden, en als het een paard een extra stimulans kan geven de achterhand wat meer te gebruiken omdat hij zich er wat meer bewust van wordt zou dat toch juist fijn zijn? Zo lang er ook maar correct gereden blijft worden snap ik niet waar mensen het probleem zien (behalve in de evt. gevaren van het verstrikt raken in een rekverbandje oid, maar dat zijn dingen.. tja, wat moet je daarvan zeggen Haha! )

Wat me wel opvalt is dat de IJslander (en wel vaker bij IJslanders in tolt) zijn hoofd zo hoog en gespannen houdt, de nek heel krampachtig heeft, de ruiter korte teugels heeft en niet fijn meegaat met het heel erg beweeglijke hoofd en dat (mede hierdoor?) de mond steeds opengespert staat. Is dit iets dat bij tolt wenselijk is (deze hoofdhouding dan vnl), of probeert men juist toch nog naar een wat minder gespannen beeld toe te werken? Hoe zit dat precies eigenlijk? Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 05:57

het is absoluut niet wenselijk, ook in tolt streef je naar nagefelijkheid ...
maar wel met en meestal veel opgerichtere voorhand dan in een draf etc , dus geen "normale" dressuurhouding zeg maar

tis bij ts geloof ik ook meer een combi van normaal met leren bitje, maar voor wedstrijd nu oefenen met normaal bit, en op de terugweg zijn naar huis wat ie door heeft
oftewel meneer wil vooral heel graag snel thuis zijn waardoor het hele beeld wat onrustig word ...

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:05

Ieder zijn eige manier van lesgeven en tips geven.

Ik ben hier geen voorstander van, je ijslander loopt met zn hoofd in de lucht, mond open en druk inderdaad zijn rug weg.
Haal dat ding eraf en ga eerst goed aan je houding werken en dan de pony. Meestal als je houding goed is, is het ook fijner om te rijden met je pony, die ontspant zich ook daarna.

Ik zou zeggen gewoon eerst aan jezelf werken, dan komt de pony ervan zelf ook makkelijker doorheen en zo kan je verder trainen met hem en dan gaat de achterhand ook.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:05

Mmm, wil ook wel eens met zo'n verbandje te oefenen..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:57

Tjee wat een drukte om een simpel bandje om de achterhand! Ik vind het wel een goede tip van Siggi, helemaal geen dwang of druk, maar een paard bewuster maken van zijn achterhand door hem deze te laten voelen. Siggi is een trainer die altijd heel nadrukkelijk van het paard en zijn mogelijkheden/beperkingen uitgaat. Ik vind het een prettig iemand om les van te hebben (helaas woont ie wat ver weg dus het blijft beperkt tot een enkele cursus).
De meeste opmerkingen komen volgens mij van mensen die weinig verstand hebben van Ijslanders. Ja, de hoofdhouding van het paard is te hoog en de rug doet te weinig mee, dat zal de ts zich zelf ook wel realiseren. Maar dat is niet door te veel druk of dwang, het is zijn basishouding in tölt en die moet door training geleidelijk verbeteren. Een paard train je in tölt in eerste instantie in een vrije zelfhouding, in dit geval wat over de teugel, en pas als hij voldoende takt en balans heeft en goed aan de hulpen staat, ga je geleidelijk de houding bijslijpen door het paard meer in verbinding te rijden. Het kost het paard veel kracht om over de bovenlijn te tölten, zeker een vierganger. Als je zelf geen gangenpaarden rijdt en kent, kun je daar eerlijk gezegd moeilijk over oordelen. Bij een paard als dit is het wel heel belangrijk dat ie in de basisgangen zoveel mogelijk over de bovenlijn loopt, voorwaarts-neerwaarts met een losse rug. Dat zal dat in tölt ook geleidelijk beter gaan. Wat het drammerige betreft, dat is een kwestie van consequent zijn, het paard niet te veel de kans geven zich sterk te maken. Maar dat weet de ts volgens mij wel en daar is ze zo te lezen ook wel mee bezig.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:32

Nu weet ik ineens weer wat nou ook alweer de andere reden was dat ik voor een IJslander heb gekozen, het volk! Haha! Maar ik moet ook zeggen dat veel niet-gangenpaardenmensen (nieuw scrabblewoord?) leuk reageren! Grappig hoe lijnrecht sommige meningen tegenover elkaar staan binnen één wereldje en hoe dat tot enorme discussies kan leiden. Jongens, met de tips die ik hier heb gelezen, ga ik zeker dingetjes proberen. En wie weet...over een jaartje ofzo...kan ik een keurig over de rug toltend naaimachientje op film laten zien.

En zo niet...naja, dan weet ik iig dat ik mijn best doe en blijf doen om dingen bij te stellen, te willen verbeteren en gewoon lekker aan de gang blijf met mijn lieve gluiperd Haha!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:50

Maarre...heeft het geholpen?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:29

TS geeft aan er pas net mee begonnen te zijn om op deze manier te oefenen. Denk niet dat je nu al veel resultaat ziet en nu al kan zeggen of het geholpen heeft.

Ik heb deze methode bij diverse paarden gebruikt (tijdens grondwerk& longeren) en ja het heeft geholpen;-)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:25

Blijkbaar heeft het nu al nut gehad, hij liep super afgelopen zondag. Veel meer achterbeen erbij dan ik gewend ben...
Voila:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En behalve braaf, is hij soms ook wel eens stout...
Afbeelding

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:48

Wat een geweldige tip dat rekverbandje. Ik ga het ook eens proberen met mijn merrie die vergeet af en toe ook, dat ze nog een achterhand heeft. Waar zet je dat rekverbandje aan vast? aan de singel?

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:11

Hyper! Ziet er goed uit Manon, blijkbaar is hij zich een stuk bewuster van zijn achterhand en kan je stellen dat deze methode voor jouw paard heeft gewerkt/werkt Bloos

Bandage om de achterhand is trouwens niets vreemds in mijn ogen om je paard bewust te maken van zijn benen. Ik hoor niemand over de T-touch methode van Linda Tellington-Jones, waarbij het uitgangspunt op hetzelfde basisprincipe lijkt gebaseerd?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:12

fionaa schreef:
Ieder zijn eige manier van lesgeven en tips geven.

Ik ben hier geen voorstander van, je ijslander loopt met zn hoofd in de lucht, mond open en druk inderdaad zijn rug weg.
Haal dat ding eraf en ga eerst goed aan je houding werken en dan de pony. Meestal als je houding goed is, is het ook fijner om te rijden met je pony, die ontspant zich ook daarna.

Ik zou zeggen gewoon eerst aan jezelf werken, dan komt de pony ervan zelf ook makkelijker doorheen en zo kan je verder trainen met hem en dan gaat de achterhand ook.

o dit is typisch bokt nou mensen gooi je dure passoa ook de kast maar weer in, want als je wat achter een paard zijn billen bind is het dwang. wat een onzin. Clown
wat zit hier nou voor dwang achter???
sorry maar ik snap de ophef niet
@TS ik neem aan dat je heel goed weet wat je aan het doen ben ik wens je dan ook veel succes

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:58

Ja m'n veulen vergeet ook wel eens dat ze een achterhand heeft, dat is ook de reden dat ze zoveel bokt, op de voorhand lopen is makkelijker voor haar...... Vork

Ik zie inderdaad foto's van een paard dat zijn achterbenen eronder zet. Is dit in mijn ogen negatief of positief?

Waarom veel ruiters de achterhand eronder rijden: achterhand gaat meer dragen, gaat zakken, het paard maakt zijn rug bol, middenhand is hoogste punt.

Hoe zit dat op de foto's? Ik zie een ijslander met een hele holle rug. Midden van de rug is laagste punt waardoor de achterhand en rug neit correct gebruikt worden.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:07

Houd er rekening mee dat het paard tölt en niet draaft Knipoog Ik zie geen holle rug op de foto's hoor ...

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:17

het ziet er toch al prima uit!:)