Marijke 2,5 jaar longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikki160287

Re: Marijke 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:32

Zera schreef:
Omdat veel mensen te snel dingen verwachten van een paard, veel te veel ermee willen.. En vooral als ze een jaar of 4 zijn, en dan ingereden worden..

Je kunt hoog en laag springen dat DIT 1 van de redenen is waardoor paarden nog maar 8 jaar worden, maar waarmee kun je het bewijzen?

Mmmm hoe kan het in godsnaam zo zijn dat het slechter is om een paard op vierjarige leeftijd pas in te rijden. Waar zit je dan met je gedachten.

Groeischijven gaan bij paarden op een bepaalde volgorde dicht en geloof me als een paard 2 en half is zijn er nog erg veel open. Bovendien moeten de pezen nog uitharden en de gewrichten.

Het IS gewoon zo dat 2,5 te vroeg is voor eenzijdige belasting als longeren. Een stukje aan de hand lopen is tot daar aan toen maar ook niet te lang. Het zijn nog baby's die hun aandacht nog snel kwijtraken. Ik vind 3 ook te vroeg om erop te zitten. En dat is niet omdat ik dat vind, maar omdat ik rekening houd met de anatomie van een paard. Maargoed luister er vooral niet naar. Ik weet dat je dit niet wilt horen. Wachten is immers moeilijk.

O en Zera mijn paard is inderdaad pas op ruim 4jarige leeftijd ingereden en ik heb het ook heel rustig aan gedaan met hem. Ik ben pas begonnen met springen bijvoorbeeld toen hij 5 was. Ik heb liever een paard dat op 23 jarige leeftijd (paard van mijn moeder) nog helemaal op en top fit is.

Geduld is een schone zaak. (wat een mooi gezegde)

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:37

Wat een gezeur, een 2,5 jarige kan echt wel een rondje aan het halster gelongeerd worden in de wei. Zie het probleem niet. Paard loopt gewoon rond en ziet er vrolijk uit. Als je paard rondjes rent door de wei, zeg je toch ook niet dat dat niet mag, omdat de `groeischijven nog niet dicht zijn`. Haha!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:42

10 minuten rondjes lopen is gewoon bewezen zware belasting te zijn, is wat anders als in de wei.

Draai ik het om. Waarom zou je wel zo vroeg al beginnen?

En dan niet de reden om hem rustig voor te bereiden want ook op zijn derde kan je hem rustig voorbereiden alleen zit je er dan niet precies bij 3 op.

Ik las net ook een topic van een paard die al op jonge leeftijd atrose heeft gekregen, mogelijk door te vroeg te zware training. En zo heb ik vaker topics gezien of advertenties op marktplaats waar paarden die al jong zijn begonnen al lichte atrose hebben.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:32

Idd tuurlijk zullen veel paarden gewoon meewerken, ze zijn met hun baasje bezig, maar die paarden kan je wel eerder naar de slager brengen later omdat je te vroeg bent begonnen met werken, want Longeren is voor een paard werken door de eenzijdige druk op de benen en omdat ze nog in de groei zijn, werk je dus zelf slijtage in de hand. Bij mensen is dit net zo, je mag pas naar de sportschool vanaf je 16de omdat je daarvoor nog teveel in de groei bent en je dan eerder kwaad kan met sporten dan goed doen. Maar ga vooral je gang hoor, niemand kan je stoppen het is jou beslissing, wil je nog jaren van je paardje genieten of neem je het risico voor lief, gewoon even een jaartje geduld hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:59

Ik heb er niks op tegen dat TS met 2,5 jaar longeert.
haar paard, haar ding.
Ik denk ook niet dat van die 10 minuutjes je paard daadwerkelijk voor eeuwig zwaar beschaad.

Ik heb zelf ook een 2,5 jarige, maar met hem begin ik nog niet.
Hij moet nog groeien en hij komt net uit de opfok.
Dus het enigste wat ik nu doe is aan een touwtje naar de wei brengen, een keertje voetjes af spuiten en borstelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 06:22

Het ziet er al netjes uit, en ik vind het goed dat je al wat met je fries bezig bent. In mijn ogen kan het niet veel kwaad. Wij beginnen zelfs al eerder met longeren, dit met de hengsten in de winter dat ze 2 worden, enkel een paar keer om ze het te laten snappen, en de winter erop worden ze echt beleerd. En de slijtage, ik geloof er niet in. Onze hackney's lopen op hun 20ste nog volop op het hoogste nivo in de sport, en hebben allemaal een zeer hoge leeftijd bereikt, en nog sterker, in 30 jaar hebben we nog nooit een kreupel paard gehad!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:06

Moderatoropmerking:
Ik heb dit topic even doorgelezen en ben (weer eens Knipoog) verbaasd over de manier van discussie voeren.
Blijkbaar zijn de meningen nogal verdeeld over wel of niet longeren op deze leeftijd. Dat mag, daar is het een discussieforum voor. Wat ik persoonlijk erg jammer vindt, is dat een aantal mensen hun mening als DE waarheid verkondigen en dit komt niet bepaald ten goede aan de discussie / sfeer.
Bovendien wordt er vaak in herhaling gevallen, daar schiet ook niemand iets mee op.
Kortom: je mening geven is prima, maar blijf er niet over doorzagen. Iedereen heeft het recht om al dan niet iets met tips te doen, het effect is alleen maar averechts als je je mening op probeert te dringen.
Ik zie overigens ook een aantal hele nette en goed onderbouwde reacties, en mensen die op een vriendelijke manier hun mening geven en andersgezinden in hun waarde laten. Zo kan het dus ook, neem daar a.u.b. eens een voorbeeld aan Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:23

Leuk paardje heb je!
Een kaptoom is dit:
http://www.proruiter.nl/images/lv27.JPG
Zelf longeer ik ook wel regelmatig met halster, maar dan doe ik een halster om die goed aansluit en longeer ik in de bak zodat hij aan drie kanten een omheining heeft. Een stuk afzetten is waarschijnlijk handiger om te gaan doen.
Succes met het inrijden van je paard zometeen en doe het nu nog lekker rustig aan.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:31

nikki160287 schreef:
Zera schreef:
Omdat veel mensen te snel dingen verwachten van een paard, veel te veel ermee willen.. En vooral als ze een jaar of 4 zijn, en dan ingereden worden..

Je kunt hoog en laag springen dat DIT 1 van de redenen is waardoor paarden nog maar 8 jaar worden, maar waarmee kun je het bewijzen?

Mmmm hoe kan het in godsnaam zo zijn dat het slechter is om een paard op vierjarige leeftijd pas in te rijden. Waar zit je dan met je gedachten.

Groeischijven gaan bij paarden op een bepaalde volgorde dicht en geloof me als een paard 2 en half is zijn er nog erg veel open. Bovendien moeten de pezen nog uitharden en de gewrichten.

Het IS gewoon zo dat 2,5 te vroeg is voor eenzijdige belasting als longeren. Een stukje aan de hand lopen is tot daar aan toen maar ook niet te lang. Het zijn nog baby's die hun aandacht nog snel kwijtraken. Ik vind 3 ook te vroeg om erop te zitten. En dat is niet omdat ik dat vind, maar omdat ik rekening houd met de anatomie van een paard. Maargoed luister er vooral niet naar. Ik weet dat je dit niet wilt horen. Wachten is immers moeilijk.

O en Zera mijn paard is inderdaad pas op ruim 4jarige leeftijd ingereden en ik heb het ook heel rustig aan gedaan met hem. Ik ben pas begonnen met springen bijvoorbeeld toen hij 5 was. Ik heb liever een paard dat op 23 jarige leeftijd (paard van mijn moeder) nog helemaal op en top fit is.

Het maakt me niet uit wat je zegt!.. Iedereen heeft hier een eigen standpunt over..
Maar de meeste paarden die 4 jaar zijn, die worden uit de wei geplukt, en worden meteen overvallen met alles.. De meeste rijden ook na een half jaar wedstrijden, omdat ze ouder zijn verwachten ze er ook meteen meer van..

Wat maakt het uit als je nu 1 keer in de 3 weken ofzo eens 10 min gaat longeren, of een stuk gaat wandelen.. Mijn knol was met 3 jarige leeftijd al helemaal verkeersmak.. En om eerlijk te zeggen, hoor er alleen maar goede reacties op..

Waarom zoveel problemen over het longeren? Oke er zijn veel dingen nog niet dicht gegroeid qua botten, maar om het nu eens een paar keer te doen.. Of gewoon eens in de stal een zadel op te leggen, of een hoofdstel om te doen, is dat nu zo erg dat we wereld vergaat.. NEE.. Het paard word zo alleen maar voorbereid, van wat kan die verwachten.

TS: gewoon lekker af en toe eens longeren.. Of een zadeltje op leggen en etc.. Daar is niks verkeerds aan..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:41

Op driejarige leeftijd verkeersmak zijn of op 3 jarige leeftijd al volledig getraind aan de longe zijn (niet bedoeld over TS) is een heel ander iets. In mijn ogen is het logisch dat een (particulier) paard op 3 jarige leeftijd volledig verkeersmak is en dat juich ik dan ook volledig toe. Die van mij worden altijd als veulen al verkeersmak gemaakt overigens. Rechte stukken lopen is totaal niet belastend en daarom heeft dit niet zoveel te maken met de vraag of longeren op deze leeftijd wel/niet overbelastend is.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:43

Er wordt inderdaad erg doorgezaagd over dit probleem. En net als met veel discussies, heeft ieder over dit onderwerp zijn eigen mening. Daarnaast vind ik het erg ongepast dat sommige mensen een behoorlijk negatieve stempel drukken op de TS. Het is prima om je mening of advies te geven, maar niet ten koste van anderen!

Nogmaals het rustig opbouwen aan de longe brengt minder schade aan dan direct op zijn 4e jaar volledig beginnen met alles. Dat is veel heftiger voor je paard dan wanneer je het rustig opbouwt. Het gaat de ts er niet om dat haar paard volledig getraint loopt aan de longe, maar dat het paard conditie opbouwt, wederzijds respect en went aan het idee longeren.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:46

(Even offtopic, ik start een nieuw topic in discussie, over een 2,5 jarige wel of niet longeren, en dit heeft Niks! te maken met TS, maar dan kan iedereen daar zijn mening kwijt).
En nogmaals ga lekker zo rustig door met je paardje!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:48

Precies Joto Knipoog

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:10

O.k. nu even ON-TOPIC, alhoewel ik persoonlijk niets met friezen heb wil ik de TS toch even zeggen dat ze een prachtig paard heeft en dat ik hoop dat ze er de komende 20 jaar (of meer) heel veel plezier aan mag beleven!
uiteindelijk heeft de TS niet om commentaar gevraagd over wel of niet longeren maar met de vraag wat we van haar paardje vinden toch.

Een ieder z´n eigen mening hierover en daarom is het goed dat Joto hier een nieuw topic over heeft gestart.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:19

Zera schreef:
nikki160287 schreef:

Het maakt me niet uit wat je zegt!.. Iedereen heeft hier een eigen standpunt over..
Maar de meeste paarden die 4 jaar zijn, die worden uit de wei geplukt, en worden meteen overvallen met alles.. De meeste rijden ook na een half jaar wedstrijden, omdat ze ouder zijn verwachten ze er ook meteen meer van..

Wat maakt het uit als je nu 1 keer in de 3 weken ofzo eens 10 min gaat longeren, of een stuk gaat wandelen.. Mijn knol was met 3 jarige leeftijd al helemaal verkeersmak.. En om eerlijk te zeggen, hoor er alleen maar goede reacties op..

Waarom zoveel problemen over het longeren? Oke er zijn veel dingen nog niet dicht gegroeid qua botten, maar om het nu eens een paar keer te doen.. Of gewoon eens in de stal een zadel op te leggen, of een hoofdstel om te doen, is dat nu zo erg dat we wereld vergaat.. NEE.. Het paard word zo alleen maar voorbereid, van wat kan die verwachten.

TS: gewoon lekker af en toe eens longeren.. Of een zadeltje op leggen en etc.. Daar is niks verkeerds aan..

de mijne was ongeveer 4.5 toen ik ze 'uit de wei geplukt' heb en ik ben er net zo rustig mee begonnen als met elk ander paard. Ik moest haar toen zelfs nog behoorlijk leren voetjes geven! Dat zou ik weliswaar wel jonger geleerd hebben moest ze van kleinsaf bij me hebben gestaan, maar ik had ze toen net gekocht en voorheen was ze niet echt in de hand geweest. We zijn nu ruim een jaar verder en ik begin nu pas aan het echte werk. Ik vind dat stemcommando's leren, aan de longe lopen, zadelmak worden, betrouwbaar alleen op de weg en een eerste klein sprongetje leren zeker zo lang mag duren!
Nu ze tegen de 6 jaar is, ga ik stilaan doorvragen en harder werken.
Sommige paarden zullen dit alles wel pikken op drie jaar, maar ik weet 100% zeker dat mijn merrie een serieuze dobber zou geweest zijn als je haar op 3 zou inrijden en met 4 wedstrijdklaar zou willen hebben.

trouwens: op een zadeltje opleggen heb ik minder op tegen dan longeren Knipoog . En inderdaad... een paard dan wat langer met rust lagen en dan overhaast gaan beleren is haast even slecht als te vroeg beginnen. Geduld is eigenlijk het sleutelwoord over de hele lijn!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:24

Ik zag "2,5" en wist bij voorbaat dat dit een discussie op zou leveren. Ongelofelijk, maar tis toch echt wat er van Bokt geworden is. Zonde. Ontopic:
Leuk paardje, niet te lang aan de lange lijn rondslingen, maar gewoon al lol met je knol voor het echte werk begint. En msschn is de tip van een kaptoom idd het proberen waard?? Succes!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:26

ThaGirl schreef:
heel schattig hoor!

Alleen trek je dr halser nogal scheef, je kan dan beter je longeerlijn aan de zijkant van't halster vast klikken.

Ja Ja inderdaad. Lachen
Verder, als je rustig aan doet kan het nu echt wel hoor! Lachen

Iepsel; Ik ook. Huilen van het lachen

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:55

hoi wij hebben op stal ook een 2,5 hengst staan. die longeren we ook al met bijzet omdat hij na de hengstekeuring in het najaar moet! daarna gaat hij weer op rust!
ik vind als je er geen bewusten doel einden me heb zo als keuringen laat hem dan nog even een half jaar/jaar staan. nu weet ik wel dat het longeren van een 2.5 jarig paard niet goed is maar als je hem daarna rust geef en weel weidengang kan het allemaal niet zo kwaad denk ik
wat dacht je van nakomelingen onderzoek wij hebben een 2.5 jarig merrie daar voor belden het stamboek op of we wouden mee doen! en natuurlijk doen we dat dat is allen maar eter voor de ouders van het paard. waneer dat plaats vind weet ik niet meid doe wat je wilt doen maar denk aub na voor je iets doe!!!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:28

leuk paardje, ziet er vrolijk uit en volgens mij erg nieuwschierig? Lachen

en over het longeren, ik heb een welsh hengstje van 2 1/2 jaar en die wordt ook elke week een 15 minuten gelongeerd, en als hij niet gelongeerd wordt loopt hij netjes naast de fiets mee (in de berm!) een beetje training kan naar mijn mening echt geen kwaad, zolang je het niet te vaak en te lang doet.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:36

Toen ik de titel van dit topic las, wist ik al dat er enorm over gediscusseerd zou worden. Veel mensen vinden 2.5 jaar te vroeg. Als je het idd maximaal een kwartiertje doet, kan het echt geen kwaad. Zo belastend is dat nou ook weer niet voor de benen. Zoals al eerder in dit topic werd gezegd, in de wei kan hij ook gek doen, hard rennen en een kleine/krappe wending maken.
Je moet idd wel opletten dat je niet overbelast.

Wat ik wel nog even kwijt wilde, is dat je paard erg naar buiten trekt, of jij trekt hard aan het halster. Op alle foto's staat het halster strak en zit het scheef. (misschien is hier al een antwoord op, of heeft de TS er al iets over gezegd, maar dan heb ik er erover heen gelezen. Sorry in dat geval).

Heel veel succes verder met je Fries Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:35

Neonlight schreef:
Het ziet er al netjes uit, en ik vind het goed dat je al wat met je fries bezig bent. In mijn ogen kan het niet veel kwaad. Wij beginnen zelfs al eerder met longeren, dit met de hengsten in de winter dat ze 2 worden, enkel een paar keer om ze het te laten snappen, en de winter erop worden ze echt beleerd. En de slijtage, ik geloof er niet in. Onze hackney's lopen op hun 20ste nog volop op het hoogste nivo in de sport, en hebben allemaal een zeer hoge leeftijd bereikt, en nog sterker, in 30 jaar hebben we nog nooit een kreupel paard gehad!

He he eindelijk weer positief nieuws en eindelijk ben ik niet de enige die het doet

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:38

Mummie schreef:
O.k. nu even ON-TOPIC, alhoewel ik persoonlijk niets met friezen heb wil ik de TS toch even zeggen dat ze een prachtig paard heeft en dat ik hoop dat ze er de komende 20 jaar (of meer) heel veel plezier aan mag beleven!
uiteindelijk heeft de TS niet om commentaar gevraagd over wel of niet longeren maar met de vraag wat we van haar paardje vinden toch.

Een ieder z´n eigen mening hierover en daarom is het goed dat Joto hier een nieuw topic over heeft gestart.

Hhaahah dankjewel Bloos

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:40

Djoena schreef:
leuk paardje, ziet er vrolijk uit en volgens mij erg nieuwschierig? Lachen

en over het longeren, ik heb een welsh hengstje van 2 1/2 jaar en die wordt ook elke week een 15 minuten gelongeerd, en als hij niet gelongeerd wordt loopt hij netjes naast de fiets mee (in de berm!) een beetje training kan naar mijn mening echt geen kwaad, zolang je het niet te vaak en te lang doet.

Haha dankjewel Ze is inderdaad heeeeel erg nieuwsgierig. Ze ziet en ruikt van alles maar dat maakt het ook wel erg leuk

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:41

Bonnie_Theun schreef:
Toen ik de titel van dit topic las, wist ik al dat er enorm over gediscusseerd zou worden. Veel mensen vinden 2.5 jaar te vroeg. Als je het idd maximaal een kwartiertje doet, kan het echt geen kwaad. Zo belastend is dat nou ook weer niet voor de benen. Zoals al eerder in dit topic werd gezegd, in de wei kan hij ook gek doen, hard rennen en een kleine/krappe wending maken.
Je moet idd wel opletten dat je niet overbelast.

Wat ik wel nog even kwijt wilde, is dat je paard erg naar buiten trekt, of jij trekt hard aan het halster. Op alle foto's staat het halster strak en zit het scheef. (misschien is hier al een antwoord op, of heeft de TS er al iets over gezegd, maar dan heb ik er erover heen gelezen. Sorry in dat geval).

Heel veel succes verder met je Fries Knipoog

Ja ik hoorde dat ik een kaptoom moest gaan gebruiken ik zal deze week een kijken

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:43