Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
frankiej schreef:heel simpel, handen slechts enkele mm's naar voren om hem te laten volgen en teugels verlengen voor t hals strekken. Kijk en juist die mm's zijn vanaf de zijlijn dus niet te zien. Het paard voelt wel degelijk elke beweging die jij maakt in de teugel hoor. Dat bedoel ik (en ts ook verwacht ik) met de term contact.
Urielle schreef:Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?
frankiej schreef:hahahaha, laat maar zitten.
daantjuhhh schreef:frankiej schreef:heel simpel, handen slechts enkele mm's naar voren om hem te laten volgen en teugels verlengen voor t hals strekken. Kijk en juist die mm's zijn vanaf de zijlijn dus niet te zien. Het paard voelt wel degelijk elke beweging die jij maakt in de teugel hoor. Dat bedoel ik (en ts ook verwacht ik) met de term contact.
Die enkele mm hebben geen enkel effect als je je teugels ZO los hebt.
Je hebt al geen contact dus je bent m al kwijt!
Je moet je teugels zien als elastische stokjes. (gewoon rechte lijntjes die elastisch meebewegen met de beweging van het paard!)
Doe jij je had naar voren moet je paard zijn hals verlengen en neus naar voren brengen.
Je duwt m als waren naar voren (zonder dwang)
daantjuhhh schreef:frankiej schreef:hahahaha, laat maar zitten.
Is ook goed.
Ik neem aan dat als orun instructrise 3de fase het zo aan uitlegt aan mensen die nog niet veel kaas gegeten hebben van de aanleuning het goed zit...
Het was in penny taal, maar als je pennytaal al niet snapt, dan hoef ik die moeite verder ook niet meer te doen.
daantjuhhh schreef:frankiej schreef:hahahaha, laat maar zitten.
Is ook goed.
Ik neem aan dat als orun instructrise 3de fase het zo aan uitlegt aan mensen die nog niet veel kaas gegeten hebben van de aanleuning het goed zit...
Het was in penny taal, maar als je pennytaal al niet snapt, dan hoef ik die moeite verder ook niet meer te doen.
griebels schreef:Je moet western niet met dressuur vergelijken. Een westernpaard loopt voornamelijk op de voorhand en is dus anders 'verzamelt' dan een dressuurpaard.
Ik vind het een mooie combi, maar volgens mij heb ik deze vraag nog niet gezien: WAt is Arré?? En waar kan ik meer vinden over de klassieke dressuur? Ben erg onder de indruk
anneliesdj schreef:Als jij de Nora bent die ook les geeft/gaf op manege Oosterboer dan snap ik nu niet waar je 't over hebt, destijds praatte je wel anders en reed je zéker anders, hoewel ik het daar verder niet over ga hebben. Als je niet diegene bent dan hoef je hier verder niet op te reageren.
Daarbij snap ik niet dat je hem dan thuis zo wilt rijden en op concours anders Stel dat het verder allemaal wel correct voor elkaar zou zijn, dan heb je twee verschillende rijmethode's, dat is alleen verwarrend voor het paard.
@ Airborn; wat betreft ruggebruik ben ik het met je eens. Maar een westernpaard vergelijken met een dressuurpaard is onzin.
Daarbij, ik dacht dat we hier allemaal wel weten hoe een dressuurmatig goed gereden paard eruit hoort te zien. En nu zegt ineens iedereen dat een doorhangende teugel (=een paard wat onder de druk uit probeert te komen) goed is???
paintedblack schreef:Griebels
Kom zaterdag of zondag naar Deurne het Campeonato PRE 2007 daar zijn Noor en Horst en geven een demonstratie klassiek dressuur, we zijn er erg trots op dat zij willen komen !