Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:02

@ Frankie, hoe laat je z'n paard dan zonder dat dat goed zichtbaar is hals strekken en je hand volgen>?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:08

heel simpel, handen slechts enkele mm's naar voren om hem te laten volgen en teugels verlengen voor t hals strekken. Kijk en juist die mm's zijn vanaf de zijlijn dus niet te zien. Het paard voelt wel degelijk elke beweging die jij maakt in de teugel hoor. Dat bedoel ik (en ts ook verwacht ik) met de term contact.
Laatst bijgewerkt door frankiej op 15-10-07 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:09

Fantastisch dier!

Geniet er maar van! Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:16

Fantastisch, om met zo minimale druk je paard in de goede richting en oefeningen te krijgen.
Veel succes met het starten, ik weet zeker dat je naar je kunnen gewaardeerd wordt!

Grappig dat er mensen roepen dat ze niet zo weg zijn van het bit, en er vervolgens het commentaar komt dat ze niet genoeg aan de mond zit Clown.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:22

frankiej schreef:
heel simpel, handen slechts enkele mm's naar voren om hem te laten volgen en teugels verlengen voor t hals strekken. Kijk en juist die mm's zijn vanaf de zijlijn dus niet te zien. Het paard voelt wel degelijk elke beweging die jij maakt in de teugel hoor. Dat bedoel ik (en ts ook verwacht ik) met de term contact.

Die enkele mm hebben geen enkel effect als je je teugels ZO los hebt.
Je hebt al geen contact dus je bent m al kwijt!
Je moet je teugels zien als elastische stokjes. (gewoon rechte lijntjes die elastisch meebewegen met de beweging van het paard!)
Doe jij je had naar voren moet je paard zijn hals verlengen en neus naar voren brengen.
Je duwt m als waren naar voren (zonder dwang)

EDIT:
Voor degene die het nog niet snappen dit moet je niet letterlijk zien, maar figuurlijk!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 15-10-07 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:22

hahahaha, laat maar zitten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:28

Urielle schreef:
Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?

Wat komt doordat hij het binnenachterbeen niet goed buigt en dus niet onder de massa plaatst. Dat had ik ook al opgemerkt... Vroeg mij af of dat toeval was, of dat het daadwerkelijk een oorzaak heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:35

frankiej schreef:

Is ook goed.

Ik neem aan dat als orun instructrise 3de fase het zo aan uitlegt aan mensen die nog niet veel kaas gegeten hebben van de aanleuning het goed zit...

Het was in penny taal, maar als je pennytaal al niet snapt, dan hoef ik die moeite verder ook niet meer te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:38

daantjuhhh schreef:
frankiej schreef:

Die enkele mm hebben geen enkel effect als je je teugels ZO los hebt.
Je hebt al geen contact dus je bent m al kwijt!
Je moet je teugels zien als elastische stokjes. (gewoon rechte lijntjes die elastisch meebewegen met de beweging van het paard!)
Doe jij je had naar voren moet je paard zijn hals verlengen en neus naar voren brengen.
Je duwt m als waren naar voren (zonder dwang)

Vreemd, ik heb net zo weinig contact met de mondvan mijn pony als ruiter op deze foto's, en toch reageert die sneller dan de meesten paarden wanneer ik mijn hand een mm naar voren doe. Vele wegen leiden naar Rome een orun fase 3 instructrice zou dat (moeten) weten. Jouw manier zal beslist niet fout zijn, maar beweren dat los contact fout is vind ik niet fair gezien dat net zo goed werkt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:44

daantjuhhh schreef:
frankiej schreef:

Is ook goed.

Ik neem aan dat als orun instructrise 3de fase het zo aan uitlegt aan mensen die nog niet veel kaas gegeten hebben van de aanleuning het goed zit...

Het was in penny taal, maar als je pennytaal al niet snapt, dan hoef ik die moeite verder ook niet meer te doen.

Je neemt ook echt geen blad voor de mond he?! Zoals je praat neem ik aan dat je nog nooit op een dergelijk opgeleid paard hebt gezeten, of er daadwerkelijk mee hebt kunnen RIJDEN. Het lijkt me wel degelijk dat dit kan, zo blijkt van de foto's van Noor én Horst, en wie ben jij om die tegen te spreken?
Heb je over pennytaal, je kunt niet eens fatsoenlijk ABN typen, lopende zinnen maken is teveel gevraagd en je kunt instructrice nog niet eens spellen, begin daar eerst mee.
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 15-10-07 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:44

daantjuhhh schreef:
frankiej schreef:

Is ook goed.

dat zal het zijn: de pennytaal. is toch moeilijker dan ik dacht... maja ik ben blond

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:57

Gaaf hoor zo'n dier! Imposante paarden zijn het.

@ o.a. Suelza, Als je naar de foto's kijkt en dan met name die in galop zie je dat het paard vaker niet goed ondertreedt. Dit lijkt mij een gevolg van niet los laten in de rug. Op de foto 'rek en strek' (link) zie je dat het paard veel meer los laat en de rug en een veel beter ondertredend achter been toont.
Is het een punt waar barokke paarden moeite mee hebben? Het zelfde viel mij namelijk op tijdens een clinic op Paard en Passie dit weekend.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 23:10

Condo heeft een extreem steil achterbeen(ik zal eens een standfoto van hem maken) Hij gebruikt het wel goed, kan er goed mee buigen.
Hij heeft, zoals ik al eerder schreef, een aantal maanden niet veel gedaan, is 18 en is heel ziek geweest. Ik vind het dus helemaal niet gek dat hij nog niet zo los is als hij zou moeten zijn. Desondanks vind ik het prijzenswaardig dat hij zich door mij(dit was, nogmaals, pas de tweede keer dat ik hem reed)zo goed liet bewerken.

De discussie contact geen contact:ik(en meerdere hier gelukkig) weet hoe het voelt als je teugels doorhangen, en je TOCH alles voelt. Verzameling komt vanuit een gedragenheid, van achter uit. En zelfs als dit paard zich nog niet compleet draagt zoals het zou moeten(omdat hij de kracht weer terug moet krijgen) kan hij zich toch zo dragen dat hij van voren licht wordt.

De opmerking over de neckrope/cordeo vind ik ook een sterke, inderdaad, mensen die daarmee rijden HEBBEN geen teugels,en toch loopt het paard in dezelfde houding, verzameld, los en aan de hulpen.

En ik zeg hierbij NOGMAALS (want mensen lezen niet geloof ik(of hebben geen zin om het hele topic door te lezen, kan ook en begrijp ik ook wel))........ik rij op concours NIET ZO. Want de jury wil meer contact zien. En ikke braaf meisje, laat dat dan zien. tevens, NOGMAALS....ook met dit bit start ik NIET op concours.

Zijn achterbeen wordt vanzelf weer sterker als we weer lekker met hem aan de gang gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 01:19

Als jij de Nora bent die ook les geeft/gaf op manege Oosterboer dan snap ik nu niet waar je 't over hebt, destijds praatte je wel anders en reed je zéker anders, hoewel ik het daar verder niet over ga hebben. Als je niet diegene bent dan hoef je hier verder niet op te reageren.

Daarbij snap ik niet dat je hem dan thuis zo wilt rijden en op concours anders Stel dat het verder allemaal wel correct voor elkaar zou zijn, dan heb je twee verschillende rijmethode's, dat is alleen verwarrend voor het paard.

@ Airborn; wat betreft ruggebruik ben ik het met je eens. Maar een westernpaard vergelijken met een dressuurpaard is onzin.

Daarbij, ik dacht dat we hier allemaal wel weten hoe een dressuurmatig goed gereden paard eruit hoort te zien. En nu zegt ineens iedereen dat een doorhangende teugel (=een paard wat onder de druk uit probeert te komen) goed is???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:14

griebels schreef:
Je moet western niet met dressuur vergelijken. Een westernpaard loopt voornamelijk op de voorhand en is dus anders 'verzamelt' dan een dressuurpaard.

Ik vind het een mooie combi, maar volgens mij heb ik deze vraag nog niet gezien: WAt is Arré?? En waar kan ik meer vinden over de klassieke dressuur? Ben erg onder de indruk Ja

Mindfield, ik zet mijn vragen hier nog maar een keer neer Haha! Denk dat je er overheen gelezen hebt!?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:21

anneliesdj schreef:
Als jij de Nora bent die ook les geeft/gaf op manege Oosterboer dan snap ik nu niet waar je 't over hebt, destijds praatte je wel anders en reed je zéker anders, hoewel ik het daar verder niet over ga hebben. Als je niet diegene bent dan hoef je hier verder niet op te reageren.

Daarbij snap ik niet dat je hem dan thuis zo wilt rijden en op concours anders Stel dat het verder allemaal wel correct voor elkaar zou zijn, dan heb je twee verschillende rijmethode's, dat is alleen verwarrend voor het paard.

@ Airborn; wat betreft ruggebruik ben ik het met je eens. Maar een westernpaard vergelijken met een dressuurpaard is onzin.

Daarbij, ik dacht dat we hier allemaal wel weten hoe een dressuurmatig goed gereden paard eruit hoort te zien. En nu zegt ineens iedereen dat een doorhangende teugel (=een paard wat onder de druk uit probeert te komen) goed is???

Een paard is een paard, de biomechanika is bij elk paard hetzelfde. misschien zou je je daar eens in kunnen gaan verdiepen. Mijn vriend heeft er een boek over geschreven, en op zijn DVD legt hij er ook heel veel over uit. verder geeft hij vaak theorieseminars, enorm leerzaam. Voor bestellingen kun je me pb-en.
Hij traint dressuurruiters, Ijslanderruiters en ook westernruiters. Een paard is een paard. Ook een Ijslander moet los zijn en door zijn lijf bewegen en ook een wetsernpaard.

Ik ben de Nora die op Manege Oosterboer heeft gewerkt ja. In die tijd had ik Rainman waar ik ook heerlijk mee kon rijden zoals je vast wel eens hebt gezien. Waar jij het nu over hebt weet ik niet, het zal wel afgunst zijn gok ik. Ik laat me in ieder geval niet aanpraten dat ik een paar jaar geleden anders dacht over rijden dan ik nu doe.

En waar zie jij overigens dat ik druk op dit paard zet? Omdat ie volgens jou onder de druk uit wil komen??? Dan moet er wel ergens druk zijn waar hij onderuit zou willen toch? Kom gewoon eens langs en rij dat paard een keer. Ik nodig je van harte uit.

Griebels: Zie boven over western versus dressuurpaard. Het Arré is een hulp voor het aangalopperen of in dit geval dus van galop wisselen. Deze hulp werd van oorsprong af eigenlijk altijd gebruikt, maar later is men steeds meer hulpen gaan toevoegen. Mijn vriend zegt het heel mooi op zijn dvd:

Men wil aangalopperen, dan stopt men alle galophulpen die men kent in een grote emmer, en op het moment dat men wil aangalopperen kiept men die emmer zo boven het paard leeg. En dan hebben van de 5 hulpen in die emmer, misschien 2 het paard echt geholpen aan te springen, en de rest heeft de situatie alleen maar verslechtert.

Op http://www.horstbecker.nl vind je meer informatie, je mag ook mailen, mailadres vind je daar op de site!
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 16-10-07 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:22

Griebels, als je meer wilt vinden over klassieke dressuur en academische rijkunst moet je even in mijn profiel kijken. Daar staan een aantal links.

Overigens Daantjuhhh, klassieke dressuur is haast niet meer vergelijkbaar met de moderne dressuur. Je stuurt en rijdt puur op je zit, dat is in ieder geval het streven. De teugels worden op een gegeven moment alleen nog gebruikt om de schouder te plaatsen, je buigt je paard met je zit en benen. Dat contact is iets wat niet perse nodig is, ik begrijp dat jij het anders hebt geleerd. Als je nu eens goed om je heen gaat kijken op sites over klassieke dressuur of de academische rijkunst dan zul je zien dat paarden prima in staat zijn zonder contact te verzamelen.
Juist door te veel aan het hoofd te gaan zitten heeft een paard de neiging om op de voorhand te vallen en wordt het steeds moeilijker om hem onder te laten treden met de achterhand. En dat is toch waar we allemaal naartoe werken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:37

Misschien niet geheel op zijn plaats hier, maar waar kan ik eens een proefles nemen in de klassieke dressuur. Ik zit rondom eindhoven zeg maar Knipoog
Ik heb een zeer moeilijk drammerig paard met een TE onervaren ruiter voor hem (ik dus Haha! ) om hem juist te rijden...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:28

Griebels
Kom zaterdag of zondag naar Deurne het Campeonato PRE 2007 daar zijn Noor en Horst en geven een demonstratie klassiek dressuur, we zijn er erg trots op dat zij willen komen !

Anneliesdj en Daantjuh
Waarom komen jullie ook niet kijken , misschien leren jullie er nog wat van en zien dan hoe echte barokke dressuurpaarden kunnen lopen zonder teveel aanleuning en druk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:33

paintedblack schreef:
Griebels
Kom zaterdag of zondag naar Deurne het Campeonato PRE 2007 daar zijn Noor en Horst en geven een demonstratie klassiek dressuur, we zijn er erg trots op dat zij willen komen !

Wat is dat precies!??! Want ik wil anders ook wel komen kijken. En even aan TS... Hoe laat geven jullie de demo's?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:35

Klinkt interessant... Heb je meer info? Tijden, kosten etc?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:50

Het Campeonato is a.s. zaterdag en zondag op het hippisch centrum in Deurne
De premiekeuring begint om 8.30 en Noor en Horst geven demonstratie op zaterdag om 16.00 uur en zondag om 18.00 (tijden onder voorbehoud )
De entree is € 10,= er zijn dressuurwedstrijden B tot Z niveau (de Doma Clàsica),feriarijders , kraampjes ,flamencodansers en de mooiste merrie's en hengsten van Nederland . Pling

Het is een jaarlijkse premiekeuring van PRE 's (andalusiers)
voor meer info moet je op www.andalusier-vereniging.nl kijken.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:53

super gaaf paard zeg Haha! En wat kan hij lopen echt geweldig Bloos

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:53

echt een prachtig mooi dier en ik vind dat je hem heel netjes rijd! hij lijkt inderdaad geen 18!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:13

Ik zie hier een paard,wat zichzelf draagt, en een amazone die plezier heeft om hem te rijden. Over de opmerking dat ze een paard op wedstrijd anders rijdt als thuis: hoe trainen jullie dan? Altijd hetzelfde? ik train m'n paard echt niet elke dag zoals hij op wedstrijd moet lopen.