Paard 'weigert' buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard 'weigert' buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:22

Tamorka en Blensink: Jullie tips heb ik idd al eerder gehad, en ga ik idd ook uitproberen. Alleen moet het lange lijnen nog even wachten, want we hebben onlangs een ongeluk gehad met aangespannen werk! Dus eerst weer even opnieuw aan tuig etc. wennen!

Laten staan ga ik dus ook uitproberen, maar helaas wordt dit pas in januari!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:45

tamorka schreef:
Had je niet moeten doen. Had haar maar stil laten staan, totdat ze een ons woog! Aandrijven met benen heeft geen zin, zweep of sporen ook niet, zo'n paard gaat alleen maar achteruit of op een andere manier in verzet. Dus dan moet je denken "ik mijn zin niet? MAAR JIJ TOCH OOK NIET!". En dan is het een kwestie van de langste adem. En aangezien paarden niet het geduld hebben om continu te blijven staan, winnen ruiters dit meestal. Maar laat haar niet teruggaan, alleen maar in de richting waarop jij wil.

AFstappen is beloning voor haar, als je dit vaker gaat doen kun je straks een buitenrit alleen nog maar al wandelend afleggen met paard naast je.

Dit doe ik me Wis ook, werkte 2x super! maar daarna ging ze dus achteruit en omhoog en was er geen stilstaan meer bij, ook niet als ik zelf noets deed dus been er af en teugels los
en dan is het vrij lastig als je achteruit richting sloot gaat of als ze steeds hoger van de grond komt
tot nu toe op kunnen lossen doordat t paard wat mee was door liep maar moet toch ook zonder iemand anders buiten kunnen rijden

vandaag met 2 anderen naar t bos geweest, wat gedraai in het begin maar na een laaaang pad flink te hebben gecrosst heeft ze bijna heel de terugweg voorop gelopen *zonder omdraaien of staken* !!!
heb dus nog hoop voor Wis, die is het nog aan het leren, de andere hier thuis zijn te dwars en hebben te vaak gewonnen die heb ik min of meer opgegeven Clown en Ollie, die moet ook nog veel leren die krijg ik het ook nog wel bijgebracht denk ik

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:54

Deed iones vroeger ook. En anders draaide hij om. En dan zette ik hem in zijn achteruit en dan vergaat hij dat hij de goede kant op ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:01

In zijn achteruit werkt ook niet!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:02

Laten staan dus. En maar een optie geven qua richting: die jij wil. En anders laat hem maar stilstaan. Bij omhoog komen (doen gelukkig niet alle paarden) voorwaarts schoppen. Steigeren is vals, gemeen en gevaarlijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:04

Laten staan doet Wis niet, die gaat dan draaien, iedere correctie die ik dan geef=omhoog, doe ik niets dan blijft ze draaien en terug richting huis proberen te lopen. naar voren schoppen/slaan werkt niet, ja ze land en draait dan meteen weer om richting huis, wil dan echt niet in zn vooruit
in haar achteruit zetten betekend bij Wis ook omhoog gaan, achterwaarts kent ze eigenlijk ook nog niet echt maarja ivm de artrose kan ze in de bak dus niet verder doorgereden worden, dat is wel een probleempje..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:09

mijn paardje heeft hier in het begin ook veel last van gehad bleef zelf op het spoor stilstaan:S
dus afstappen erlangs lopen en weer erop.

maar dat was ik voortaan zo beu dat ik haar naar een afgelegen plek heb genomen erop ben gegaan.

had het even afgewacht en lief gedaan maar toen draaide ik me knop om en as ik de baas.
zweep en sporen wel gebruikt Bloos ,
en mevr steeds stukje laten buigen ( beetje draaien zodat ze haar voetjes wat verzet) en dan belonen
dan nog een proberen op rustige manier ga ik gewoon weer door met zweepje en draaien.

en op gegeven moment gaf zei het op en liep ze voort, maar wle nog de neigingen gehadom te stoppen, maar heb de zweep op dat moment ook grondig gebruikt Bloos

maar na die tijd nooit meer problemen gehad.

en mischien verkeerd hoe ik het gedaan heb maar heb wel gewonnen.

en het klinkt erg maar kan het ff niet beter verwoorden.
maar idd draaien werkt wel vaak.

maar was hier dus al ruim 1,5 jaar mee bezig om haar vooruit te krijgen :s
en da ben je het dus echt voor beu naar alles geprobeert te hebben en mevr was toch altijd al eigenwijs

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:15

Ja, de beroemde knop die om moet gaan. Pas dan ga je het winnen.
Iemand hier in de buurt had ene fries die ook die streken had. EN dan lekker achteruit lopen op een sloot af zodat zij maar zou ophouden met drijven. Op een dag ging bij haar de knop om:
"dan maar achterover de sloot in fl...." Het paard glibberde de slootkant in, en schrok zich rot. Toen had zij het gewonnen en hij kon dat achteruit lopen niet meer tegen haar gebruiken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:19

Dat is wel lef zeg, maar inderdaad het probleem opgelost.
Ik zou dat toch niet durven Bloos .
Moet er niet aan denken dat Flash denkt ga in de achteruit en we kukkelen een berg af hier (hier hebben we bergen ipv sloten Haha! ).
Het werkt ook als er iemand achter het paard een paar keer met een schreeuw en/of eng ding achter het paard aangaat totdat hij loopt.
Dit voorkomt het achteruit lopen in een blokkade.
Weet overigens niet of het hier al te laat voor is en/of er altijd iemand mee moet als boeman want dan schiet het ook niet op.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:28

wat ook een probleem is (ben stalgenootje) is dat stilstaan op zich wel een optie is, maar veel adviezen die hier gegeven worden wel moeilijk uit te voeren zijn aangezien we meteen de straat/weg op stappen..
dan is 'laten stilstaan' of achteruit laten lopen niet erg prettig als er weer een tractor aan komt, een vrachtwagen ff flink gas geeft langs je etc..
dat vind zelfs het meest verkeersmakke paard niet echt prettig lijkt me zo..en daardoor je creer je situaties die niet echt bevorderlijk zijn voor de veiligheid van beiden.
tis gewoon etteren inderdaad maar dat maakt het er niet makkelijker op.
Ik geloof trouwens ook niet dat dat drachtig zijn er zooveel mee temaken heeft (maar kan me vergissen natuurlijk)> ze is pas volgende zomer ergens uit geteld> hoe moet dat nog worden komende maanden dan?! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:42

Idd, we zitten meteen recht op de weg!

Iemand erachteraan hebben we al gedaan, reageert ze zo goed als NIET op! Achteruit is, nogmaals, geen optie! Laten staan ligt dus net aan de plek! Draaien donderdag gedaan, geen optie, doet ze ook niet!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:00

Overal zijn wegen. Hier ook. En er is ALTIJD wel prikkeldraad, een sloot of andere ellende.

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:51

De mijne is net zo. als ze een stukje van het terijn af is en ze weet dat ze aleen is of voorop moet lopen nou dan vertikt ze alles dat is echt zoo iritant, want dan gaat ze iritant lopen doen zoals bokken met aansporen enzo en voor alles schrikken ik zou ook wel eens willen weten wat ik er tegen kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:39

Sloot ofzo geef ik persoonlijk minder om dan een drukke weg met vrachtverkeer!

Ga ook niet meer reageren op tips die ik al 800 x gehad heb, sommige dingen ga ik proberen, andere dingen heb ik geprobeerd en werken niet!

Als iemand nog iets nieuws toe te voegen heeft, graag, anders mag hier een slotje op!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:38

mm dat hag ik ook dus ben ik ook maar voordat ik haar egt aanpakte naar het bos gelopen, n anders zou je nog me de trailer kunnn gaan als dit voor jullie te ver lopen is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:45

Robijntjah, heb je al geprobeerd met een fietser voor je die meefietst tot aan het bos?
dit trucje werkte bij een paar van mn paarden prima(sommige kregen later t geintje door en gingen in t bos ook lopen etteren als de fietser weg was, mn ex ging toen maar altijd fanatiek mee met de mountainbike haha Clown dat ging trouwens bij Quentin nog beter dan een ander paard moeten volgen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:50

Nee, nog niet geprobeerd! Vriendlief wou toch een keer mee, dus dat wordt in januari fietsen voor hem Clown Ben er eigenlijk wel zeker van dat dat wel werkt, maar als ie weggaat niet Clown
Alhoewel ze dus ook ettert met een ander paard erbij!

iisabelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:13

Is het niet zo dat de merrie ergens bang voor is?
Wat ze niet gewend is in stal, of op het weiland, of waar ze dan ook staat,
Misschien moet je is met haar een stukje aan de hand lopen en dan laten zien dat er niks aan doe hand is.
Grondig zweep gebruik heeft helemaal geen zin!
Gaan ze er meestal nog meer tegenin.
Je kan beter dan zacht op haar inpraten, en de teugel wat losser laten, en blijven aaien.
Nogmaals grondig zweepgebruik heeft echt geen zin!
1x een klein tikje met de zweep kan best maar niet vaker of heel veel, daar worden ze alleen maar zenuwachtig van! echt, hoe stom het ook is, en klinkt! probeer hara te laten zien dat er niks is om bang voor te zijn, en dan steeds een stukje langer bij dat punt op haar gaan rijden, en op haar inblijven praten en aaien!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:26

Antiek topic, ik heb getemt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

Dit topic is heel oud. Ik zet een slotje :-)