help hij steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:20

Aims schreef:
Wat doe jij dan als je paard bijt? lief nee zeggen? Ik denk niet dat dat werkt..
Ik oordeel niet over jou manier met paarden omgaan.. iedereen heeft zijn eigen manier! En ik denk dat iedereen het beste weet voor zijn eigen paard.. maar kijk wij snappen dat jij niet slaat moet jij ook snappen dat wij dat wel doen...

Edit: (even er wat bij zetten.. )

Nee sorry dat slaan gaat er bij mij echt niet in!
En dat iedereen het beste weet voor zijn eigen paard... Nee echt niet!! Zie zoveel dingen verkeerd gaan om me heen.
Ze DENKEN het beste te weten, maar ondertussen..

En ik zal je zeggen. Vroeger was ik ook zo!!
Sloeg ik ook m'n paard 'als die niet wou', negeerde ik ook allerlei signalen.
Als die steigerde gaf ik ook een klap.
Echt ik schaam me dood als ik er aan terug denk.

Maar heb ingezien dat het zo niet werkt. En dat het veel anders hoort en kan.
Na 20 jaar in de paarden ga je wel inzien dat bepaalde dingen helemaal niet zo moeten.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:26

Jaa maar jij wilt dat wij jou begrijpen dat wil ik dat jij óns begrijpt... Ik geloof namelijk wel dat als me shet me bijt dat ik hem een klap op zn neus mag geven...
En ik denk dat alle goede paarden eigenaren (zoals jij en ik ) weten hoe je het beste met je eigen pony om kan gaan..
En met een klap bedoel ik echt niet kei harde pets maar gewoon een tik.. en ik vindt dat het werkt mijn vorige vz pony (shet) beet IEDEREEN niet overdreven! Ik ging heel veel met hem om deed alles met hem en jaa ik gaf hem een klap toen hij mij beet en het stopte! ook heeft dat zoals jij zegt met vertrouwen te maken. .hij vertrouwde mij voledig en we waren gewoon vriendjes dus ik geloof niet dat slaan alles oplost maar een klap geven als een paard niet luisterd.. jaa dat kan.. vind ik

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:51

Even terug op de koeien, ik heb zelf 1 van mijn paardjes een kleine 4 weken onder het zadel en hij doet het geweldig, ik heb er de eerste keer in de bak opgezeten en ga sindsdien naar buiten, om de doodeenvoudige reden dat de bak zijn terrein is, hij daar praatjes heeft en zijn vriendjes in de wei kan zien staan, inclusief zijn moeder, afleiding alom. Buiten moet hij mij meer vertrouwen en dat doet hij. Overigens gaat hier wel jaren grondwerk aan vooraf (voordat de conclusie word getrokken dat ik als halve zool met een gestoord jong paard de openbare weg op ga)
Nu kwamen we gister een bruggetje tegen, niet zomaar een bruggetje lieve mensen, nee een HOUTEN brug... OMG!! En hij moest eroverheen.... 'Freeze', niet meer vooruit te krijgen, half omhoog komen, paniek alom. En om het allemaal nog erger te maken; er zwom een eendje onderdoor: WHAAA!!! Het enige wat hij wilde was omdraaien en naar mammie! Dan kan ik ervoor kiezen om hem gerust te stellen (bevestigen van zijn angst), ik kan boos worden (verergeren van zijn angst), ik kan afstappen en hem aan de hand meenemen en zeker weten dat hij in 1 keer achter me aanloopt (dat is de noodoplossing). Maar juist die laatste optie is wat mij beweegt om NIET af te stappen, als hij het achter mij aan in 1 keer doet dan zou hij het zelf toch ook moeten kunnen? Hij moet dat zelfvertrouwen krijgen.
Ik laat hem stilstaan voor de brug (tenminste dat doet hij zelf), het enige wat ik doe is zorgen dat hij niet omdraait, de teugels liggen ontspannen tegen zijn hals en daar doe ik pas wat mee als hij poogt om te draaien. Ik drijf niet, ik sla niet, ik praat niet, hooguit iets van 'nou kom doetje, we gaan die brug even over', ik dwing niet, ik zit passief als een zak aardappelen op zijn rug. Ik blij alleen maar alert op omdraaien. Na een kwartier was hij het zat en had zich een ongeluk gestaard naar die brug en kwam blijkbaar tot de conclusie dat hij hem wel kon bedwingen. Hij zag waarschijnlijk ook in dat the only way vooruit was. Dus een diepe zucht en met trillende beentjes de brug over, hij kreeg een klopje toen we erover waren, maar de echte beloning voor het paardje was dat hij er zelf overheen was gegaan. En dat hij het had overleefd! De terug weg ging idem alleen deze keer ging hij er binnen 30 seconden overheen. Eerst stoppen, mijn reactie afwachten, die kwam niet, want er is niets eng dus ik doe niks, en toen in een soort van passage eroverheen (eng-eng-eng)
Thats my way. Als er druk verkeer is zet ik hem achter een ervaren paard of bij gebrek aan deze of gene achter mijzelf, maar liever niet! Liever laat ik hem zelf lopen. Want hij kan het, alleen weet ie dat zelf nog niet..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:58

Zozo!
Wat een discussie weer!
Er zijn toch nog steeds mensen die niet weten hoe een paard denkt of doet. Bepaald gedrag komt ergens uit voort zoals ook in dit geval! Angst voor koeien.
Slaan is duidelijk geen oplossing en voorwaarts houden kan helpen als je paard daar op reageert!
Wat ik meestal doe als mijn paard weigert,steigert en om probeert te draaien, is rustig blijven. Kalmerend toe spreken. Laten kijken naar hetgeen waar het om draait. Dan probeer ik te drijven en reageert ze niet versterk ik de hulp iets. Krijg ik dan nog geen reactie, gebruik ik mijn stem hulp erbij.
Als ik de indruk krijg dat het échte angst is en geen prutsmuts, dan stap ik af en leid haar aan de hand verder en spreek haar geruststellend toe! Dan is er vaak helemaal niks meer aan de hand. Maar als je je paard aan de hand niet onder controle hebt, kun je beter niet gaan buiten rijden. Dat is vragen om ongelukken.
En elke situatie vraagt om een andere handeling omdat het van vele factoren af kan hangen, wat nu het probleem is en hoe je paard reageert. Het belangrijkste is om gewoon rustig te blijven, want als een paard steigert is dat vaak omdat je hem iets wilt laten doen wat hij of niet durft of niet wil. In dit geval langs koeien te gaan, juist doordat je drijft en perse wilt dat ie door gaat, protesteert hij door te steigeren. Een logisch gevolg van! Daarom heeft slaan geen zin, dat werkt meestal averechts en boezemt je paard alleen maar meer angst in omdat hij nu koeien associeert met pijn.
Ik heb mijn paard eens een flinke pets met de zweep gegeven, toen ie het bruggetje niet over wou en dat heb ik geweten! Ik moest af stappen omdat het anders mis zou gaan, en de keren daarna wilde hij helemaal niet meer over dat bruggetje. Het heeft me maanden gekost om zijn vertrouwen weer te winnen hem te laten weten dat het bruggetje niet eng was!
Dus denk goed na voordat je je paard onnodig gaat slaan!
Zoek professionele hulp bij iemand die verstand heeft van natural horsemanship!
SUCCES!!!

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:00

Girl007 schreef:
Een keer streng toe spreken en wanneer dat niet werkt een flinke tik op zijn schouder.

dat helpt waarschijnlijk niet, haar pony is gewoon beng. Knipoog

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:02

bang

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:02

Bonita_Bon hoe jij het opgelost hebt in jou situatie.. zo zou ik het ook doen.. je paardje is/was bang durfde niet en natuurlijk moet je hem dan geen klappen gaan geven dan maak je het alleen maar erger en nu weet hij dat het niet eng is en gaat hij over tijdje met geen problemen over dat bruggetje..
Als een paard voor iets bang is moet je rustig pratend met vertrouwen hem daar door heen helpen.. ik heb nooit gezegt dat ik dat met slaan zou oplossen
Dat 'slaandiscussie' was over als je paard je bijt dat je hem dan een klap kan geven...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:05

@ bonita_bon

Duidelijke omschrijving en goeie aanpak!!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:07

Bengbeng? Go jij! Go jij!

En alms, ik val jou toch ook niet aan in mijn verhaal? Ik kwam juist terug op de steiger-discussie. Het bijten lijkt mij een andere topic dus daar ga ik hier nu niet op in Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:10

Bedankt Miska, wat woon jij trouwens in een geweldige woonplaats... haha

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:29

Hoe corrigeren paarden elkaar als er gebeten wordt?
In een kudde heerst ook vertrouwen, maar bijten ze elkaar daarom niet?
Ik vind dat je een paard enigzins vermenselijkt als je vind dat je geen corrigerende tik mag uitdelen en dat je ervan uit moet gaan dat een paard alleen protesteerd uit angst of pijn. Niettemin moet je deze twee eventuele oorzaken wel altijd eerst uitsluiten! Het is een kwestie van aanvoelen en ervaring of je paard een loopje met je probeerd te nemen! (En dat is dan volgens mij ook niets anders dan even de rangorde testen...)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:48

Een paard bijt niet meteen! Ook niet in een kudde.
Voorafgaand daaraan gaan een heleboel kleine signaaltjes vanaf.
Alleen in het uiterste, als een ander paard of de mens deze signaaltjes negeert (zoals kan gebeuren in een kudde) of niet ziet (zoals een mens omdat deze ze niet herkent) zal er bijten volgen.
De andere corrigeert niet, deze luistert uiteindelijk, want deze is lager in rang dan degene die beet.
Hij zal een keer een bok geven naar achter, maar verder helpt het niks want hij is lager in rang.

Stel je nu voor het paard wat de mens bijt (na allerlei signaaltjes die niet gezien zijn), dus er klopt iets niet in de relatie tussen mens en paard. Het is al veel eerder misgegaan, die kleine signaaltjes gaven al aan dat jouw leiderschap niet meer stabiel was. Maar dat je paard die langzaam aan het overnemen was. Dus eigenlijk fout van de mens!

De mens had al EERDER moeten optreden en er voor moeten zorgen dat hij leiderschap creeërde.

Daarnaast heb je nog het bijten uit angst, ook iets wat je niet moet straffen.
Spelend bijten bij hengsten en ruinen, maar uit veiligheid van je zelf ga je zo niet 'spelen' met je paard.

Je vermenselijkt het paard zeker niet! Dat is juist niet de opzet van (natural) horsemanship. Daar vind ik onder vallen: 'slaan omdat hij een loopje met je neemt' bijvoorbeeld.

Wanneer een paard een loopje met je neemt, moet je eens goed kijken naar jezelf, jij hebt het zelf ooit eens fout laten gaan.
En dat is niet erg, maar dat moet je wel inzien, anders kun je het nooit op een correcte manier oplossen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:51

Maar nu weer Ontopic

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:51

@ mpepers!
Laten we even gaan discussieëren over hele andere dingen dan steigeren, zit je toch in verkeerde topic! Maar goed om toch even te reageren...
Een paard vermenselijken? Een paard gaat vaak in protest om pijn of om angst! Ook als ze iets niet begrijpen wat je van ze vraagt, wil een paard wel eens een andere reactie geven dan je had gehoopt! Een paard zal NOOIT moedwillig iets doen omdat ie volgens jou dwars is of wat dan ook! Zo denkt een paard niet.
In een kudde wordt idd wel eens naar elkaar gebeten enzo maar de reden dat een paard jou wil bijten, is waarschijnlijk omdat ie te verwend is geraakt met al het lekkers dat m gegeven is! Of je doet hem onbewust pijn. Het is altijd verstandig om dat idd te controleren!
Uiteraard mag je een corrigerende tik geven, maar trek nu niet de hele discussie uit zijn verband want je haalt meerdere dingen erbij waar het nu NIET omgaat!
Elk paard is idd anders en zal anders reageren! Dat is aan je eigen beoordeling om na te gaan hoe jij tegenover je paard doet!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:52

Bonita_Bon schreef:
Maar nu weer Ontopic

Precies!

Knipoog

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:20

Laatste wat ik dan even off-topic zal zeggen, want ik wil er nog wel graag op reageren. (al dacht ik dat er al mensen voor mij offtopic waren gegaan)
In feite zeg je min of meer hetzelfde als ik. Protest moet altijd onderzocht worden op een reden. Ik zeg helemaal niet dat slaan of "tikken" direct een oplossing moet zijn. Paarden proberen je alleen wel degelijk uit! Dat is nou eenmaal mijn mening en ervaring en die mag ik hebben.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:15

Er zijn ook luie slimme paarden die doen alsof ze pijn hebben of bang zijn.. die testen je uit.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:16

Dus hoeft het niet altijd de pijn en angst te zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:22

Sopper_ schreef:
Er zijn ook luie slimme paarden die doen alsof ze pijn hebben of bang zijn.. die testen je uit.

Een paard kan iets niet expres doen , zoals pijn of angst verzinnen, dat kan alleen een mens.
Een paard test niet maar is duidelijk en aan ons die taal te leren.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:29

Okeee ik hoorde dat van iemand.
Sorry dan..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:32

duidelijk doet die dit uit angt, steigeren is voorboden dus dat moet je afstraffen.
het beste is gewoon even achter een ander paard aan rijden en in redelijk tempo al langs heen rijden zelf ook niet denken van ooooh straks gaat hij steigeren want een paard weet maar al te goed wanneer je dat denkt.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:40

Het klinkt echt heel raar (i know Clown ) maar het werkt echt!!!
Op het moment dat je paard steigert, een ei op zn kop pakot slaan..
Je paard denkt dan dat hij bloed.. wedden datie het nooit meer doet (spreek uit ervaring Duivel )
T word wel een zooitje mjaa beter dan steigertent naar buiten! Knipoog
Kijk maar wat je er mee doet Koe

Groetjes en suc6

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:43

Je kan beter dat ei bakken en opeten, dan heb je er meer aan.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:44

Zweep in je hand op zn kop houden zodattie omhoog steekt. Als je merkt dat het paard omhoog WIL komen geef je hem een pets tussen zn oren en daarna direct been geven en voorwaarts. Dit werkt bij die van mij heel goed. Het is hierbij net alsof ze iets raken met hun hoofd en door de 'schrik' stopt ze dan meteen met stijgeren. Ook goed je stem verheffen helpt hierbij. Is misschien wat hardhandig maar werkt wel!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:51

sopper schreef:
Zweep in je hand op zn kop houden zodattie omhoog steekt. Als je merkt dat het paard omhoog WIL komen geef je hem een pets tussen zn oren en daarna direct been geven en voorwaarts. Dit werkt bij die van mij heel goed. Het is hierbij net alsof ze iets raken met hun hoofd en door de 'schrik' stopt ze dan meteen met stijgeren. Ook goed je stem verheffen helpt hierbij. Is misschien wat hardhandig maar werkt wel!

JA OF ZE GAAN HOGER STEIGEREN EN KLAPPEN ACHTEROVER
ik heb hetzelfde probleem met mijn paard dus ik volg dit even Knipoog
maar hij doet het bij alles buiten en met de zweep word het erger en gaat hij hoger, mijn vader heeft ook een keer deze tip gekregen nou hij heeft er af moeter springen want orrie klapte bijna achterover, en dan bedoel ik echt bijna achterover. pas daar echt mee op want het kan ook misgaan...