Alleen goed worden door bruut geweld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LSZT

Re: Alleen goed worden door bruut geweld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:19

jezus.

mijn ervaringen zijn hoe harder je hem aanpakt hoe minder het paard meewerkt. ik vind het echt onzin dat sommige mensen dat ze alleen door geweld iets kunnen bereiken Scheve mond

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:47

Zammie schreef:
Ik zou het ook niet kunnen aanzien als iemand op die manier op m'n paard zou rijden. waarom deed ze dit, heb je daar naar gevraagd? Ik zou in ieder geval weer naar m'n oude instructie gaan of op zoek naar iemand waar het wel mee klikt. Vind het trouwens onzin dat zo iemand er ff op moet. (tenzij jij er niets meer mee kon en dat ze dacht je ermee te helpen, maar of dit dan de manier is?) Jij moet je er mee redden en er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Idd heel raar mens gewoon hoor die er op zat.
Voortaan je moet open trekken in plaats van toe te kijken!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:49

Er is inderdaad een verschil tussen consequent en lomp zijn. Maar een pony mag inderdaad wel aangepakt worden, mits dit terecht en nodig is.

Ik zou er wel iets van gezegd hebben denk ik, maar ik kan me voorstellen dat je geen woord meer uit wist te brengen Scheve mond Vrij erg, als iemand het presteert om een paard alleen maar paniek te bezorgen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:16

Jennylicious schreef:
Zammie schreef:
Ik zou het ook niet kunnen aanzien als iemand op die manier op m'n paard zou rijden. waarom deed ze dit, heb je daar naar gevraagd? Ik zou in ieder geval weer naar m'n oude instructie gaan of op zoek naar iemand waar het wel mee klikt. Vind het trouwens onzin dat zo iemand er ff op moet. (tenzij jij er niets meer mee kon en dat ze dacht je ermee te helpen, maar of dit dan de manier is?) Jij moet je er mee redden en er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Idd heel raar mens gewoon hoor die er op zat.
Voortaan je moet je mond open trekken in plaats van toe te kijken!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:23

Dat is iets moeilijker dan het lijkt Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:55

Toevallig geholpe door het zelfde vrouwtje als mij???

Ik rij ook heel voorzichtig met me paard, niet in de mond trekke zagen hangen etc. Maar toen ze me ging helpen moet ik hele korte teugels nemen, moest hem benen blijven geven.. wat ik deed maar ik geef benen met me kuiten zij met sporen dus ze bleef schreeuwen benen nou ik heb nog nooit zo hard zitte knijpen!!

Zij vertelde ook dat als ik wedstrijden wil gaan rijden dat ik dat zo moest doen, anders haalde ik nooit winstpunten!!

Nou heb ik 2 nachten slecht geslapen en me paard heef een week beroerd gelopen!! dus dacht ook nou ja dan maar geen wedstrijden! moet het rijden wel leuk blijven vinden en me paard natuurlijk ook!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:02

LSZT schreef:
jezus.

mijn ervaringen zijn hoe harder je hem aanpakt hoe minder het paard meewerkt. ik vind het echt onzin dat sommige mensen dat ze alleen door geweld iets kunnen bereiken Scheve mond

Ik heb jammer genoeg andere ervaringen opgedaan. Sommige paarden zijn in mijn ogen vééls te goedhartig voor een aantal mensen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:54

Met bruut geweld ga je nooit iets bereiken. Maar je zal ook nooit wat bereiken als je te truttig met een paard omgaat. Paarden houden van duidelijkheid. Tineke Bartels zegt een paard moet zowel vertouwen in- als ontzag voor je hebben. Je moet dus wel baas blijven en een corrigerende tik of por mag best op het juiste moment. Paarden onder elkaar geven elkaar ook wel eens een klap. En bij het ene paard kan dat best wat harder zijn als bij de andere (sommige paarden zijn soms niet zo snel onder de indruk). Aan de ruiter de taak dit aan te voelen en te doseren. Maar je kunt beter een iets te harde tik of por op het juiste moment geven dan eentje die net geen indruk maakt; dan ben je niet duidelijk en stompt je paard af. Zolang je maar bewust bent waarom je het doet en nooit je zelfbeheersing verliest. En nog belangrijker; belonen als hij het goed doet.

Wat ook is; velen zijn zo anti zweep, sporen, een keer een harde tik etc. Maar wat veel erger is is bijvoorbeeld een ruiter die continu teveel druk op de teugels houd (of op 1 kant). Of de benen niet stil kan houden en zo continu klappert. Scheef zit en/of tegenstrijdige hulpen geeft. Dit zijn allemaal dingen die veel minder opvallen (omdat de paarden daaraan gewend zijn geraakt en toch wel doorlopen) dan wanneer iemand een keer een paard een flinke tik geeft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:30

Oeh bah, dat moet er vreselijk uitgezien hebben.
Het lijkt mij dat je pony op deze manier alleen maar tegen gaat werken, mag ik dat zo wel noemen, tegenwerken? Naar mijn idee waarschuwt de pony dat je iets verkeerds doet.
Aanpakken mag, maar wel op een verantwoorde manier.

sweetdreamsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:37

datsoort mensen kots ik echt uit. Die hebben niks, maar dan ook niks van paarden begrepen.

hiephoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:13

In de binnenbak van Emmeloord hing iets in deze richting:

Als de kennis van de ruiter ophoudt, volgt bruut geweld.

Is hem niet helemaal, maar iets in deze richting.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:57

Dan gaat het alleen maar om het winnen he. Maar de paardensport, eigenlijk gaat het toch gewoon om het plezier en de band met je paard? Ik vind dat echt verschrikkelijk. Dat kan gewoon niet. Paarden hebben ook gevoel, ze leven ook (nog).

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:47

ik zou zelf ook niet zo snel wat zeggen dus ken het wel
maar je heb wel wat van geleerd
niet iedereen erop laten en je komt er niet met trekken en schoppen
informeer bij vriendinnen welke instructrice ze hebben enz
het is erg vervelend maar je kan er niks meer aan doen het is gebeurt
als jij in de B gewoon een rustig en gecontroleert proefje kan laten zien
komt het heus wel goed
ga gewoon goed aan de slag met figuren en maak je pony helemaal los
met voltes enz. en als je commetaar krijg van een jury
kijk er goed naar en probeer het te verbeteren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:14

hiephoi schreef:
In de binnenbak van Emmeloord hing iets in deze richting:

Als de kennis van de ruiter ophoudt, volgt bruut geweld.

Is hem niet helemaal, maar iets in deze richting.

Geweld begint, waar kennis ophoud.

Zoiets? Ik heb ook wel eens zoiets ergenst gezien ja.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:27

Nou weet je wat ik een x heb meegemaakt

Kwamen toen der tijd (ongeveer 8/9 jaar geleden ) mensen voor mijn pony kijken (hij stond te koop) nou ik had hem even los gereden hup meisje derop (ging overigens prima) en toen wilde haar vader er nog even op om hem uit te proberen Huilen .

die man was me toch een party aan het schoppen en trekken, alleen maar om uit te testen of hij braaf was (en mijn ex pony was zo braaf als een mak lam) Ik baal nu nog steeds van het feit dat ik er NIETS aan heb gedaan!!! Had er meteen al een akelig gevoel bij dat er op zo'n manier met een pony om gegaan moest worden. Echt heel naar Ach gut

en het mooie is het waren mensen waarbij dochter lief toch in de Nederlandse top mee reed (pony's) en nu de paarden. Nou dan valt je broek toch af he!!!!
Verdrietig

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:42

wat een lomp mens zeg, ik zou zelf ook met tranen in mijn ogen staan hoor dus je bent niet de enige,

en ik zou op dat moment ook niet weten wat ik zou moeten zeggen Bloos

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:03

Natuurlijk is geweld niet goed voor een paard! Consequent is oké. Dus als je pony niet luistert, geef je hem een tik. Maar schoppen en slaan, dat kán niet!