Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:En lenigheid aan het verbeteren door gym te paard. Is allemaal prima te combineren.
Urielle schreef:En het laatste: nee Ik heb genoeg paarden gereden die moddervet van het weiland afkwamen, gewoon rustig opbouwen en dan werden ze vanzelf wel slank.
Midasje schreef:Liever een zwaardere ruiter met ervaring EN een goed postuur dan een ruiter van 65 kilo zonder enige ervaring/kunde.
Midasje schreef:Nee, beide en een goed postuur en genoeg ervaring
Ilzas schreef:Jij ook! Urielle meld dat zij paarden heeft gereden die zelf moddervet zijn. Jij leest dat alsof ze zichzelf aftraint te paard...
jasmijn78 schreef:Paardrijden is inderdaad ook sport en natuurlijk kun je het een en ander combineren. Zoals ik al eerder zei; je hoeft natuurlijk niet te stoppen met paardrijden als je niet helemaal in shape bent.
jasmijn78 schreef:Helaas zal het voor sommige mensen zo zijn dat paardrijden alleen niet genoeg zal zijn om slank(er) te worden en een goede conditie te krijgen.
jasmijn78 schreef:Daarbij vind ik dat een paard geen fitnessapparaat is. Het is geen ding waar je je even op uit kunt leven tot de kilo's eraf zijn. Daarom denk ik dat mensen die echt zwaar overgewicht hebben beter eerst een half jaartje naar de sportschool kunnen gaan voordat ze op een paard stappen (zeker als ze als ruiter onervaren zijn).
jasmijn78 schreef:Ergens begrijp ik ook niet dat door veel bokkers het effect van overgewicht, ziekte en zeer en een slechte conditie van ruiters zo gebagetaliseerd wordt???
Alleen denk ik wel dat je kritisch moet kijken naar WAT er in de weg zit precies.
maar vindt mijn paard een stuk fijner dan dat ik in dat zadel ga zitten stuiteren en bonken.
Midasje schreef:Nee, niet precies 63, 65 kan ook nog wel,maar ik bedoel gewoon dat je niet een jong paard kunt belasten met zón zwaar gewicht.
Ik vindt dat gewoon niet kunnen z'on paard moet eerst goed volgroeit zijn sterke botten en spieren opbouwen dan maakt het niet meer uit.
Een paard kan best wel wat hebben maar niet op z'n jonge leeftijd.
Urielle schreef:Alleen denk ik wel dat je kritisch moet kijken naar WAT er in de weg zit precies.
Urielle schreef:Bij mij is het iets waar verbetering in zit. Ik verwacht mettertijd weer zoals vroeger te kunnen rijden. Cijfers van houding/zit zijn ook al van vieren en vijfen naar zessen en zevens gegaan gelukkig.
Ook de effecten van de fibro probeer ik met stretchen er een beetje onder te houden, het heeft nog niet veel effect op mijn rijden gelukkig. Alleen op een paard van 1.75 of groter moeten gaan zitten, gaat niet meer zo soepel als vroeger
Urielle schreef:Dan kan iemand tegen mij zeggen: zou je niet eens 10 kilo afvallen
Maar daar bereikt diegene niks mee dan dat ik mezelf slecht ga voelen over mezelf, want mijn paard loopt hetzelfde als ik 10 kilo minder weeg.
) en zal er weinig opzitten nadat ze ingereden is, juist om eerst een goede spierbasis te kweken. En een leven zonder paarden, is voor mij ook geen leven.. Urielle schreef:En zoals ik er ook onder schreef: als ik een chronische ziekte had/chronisch zwaarlijvig was of wat dan weet ik echt niet wat ik zou doen hoor. Dan zou ik niks meer hebben in mijn leven waar ik plezier aan had, buiten natuurlijk familie en vrienden enzo. Ik zou toch echt zo lang doorrijden als ik kon en daarna in een heel diep gat vallen.
Urielle schreef:Maar om een ruiter te verbieden paard te rijden, dan zou hij echt kolossaal moeten zijn, wil ik er ook maar aan denken.
kjoetie schreef:Maar de 60 kg ofzo die hier genoemd worden vind ik echt enorm overdreven en totaal uit de lucht gegrepen, echt een 'ik vind' maar verder niet echt ergens op gebaseerd.
kjoetie schreef:Het is dan wel van belang dat je een paard uitzoekt dat bij je past
kjoetie schreef:Ik doe dus wat ik kan, ben er bewust mee bezig. Dat is meer dan je van veel stijve maar dunnere mensen kunt zeggen.
kjoetie schreef:Zolang er geen duidelijk, goed onderzoek is zijn dit soort dingen gewoon op gevoel en 'ik vind' gebaseerd, voor alle partijen.
kjoetie schreef:En slijten doen onze paarden toch, dan moet je ook met je 60 kg niet erop klimmen, nooit springen, nooit heftig dressuren en nooit buitenrijden.
heb ik niet verzonnen hoor..
kjoetie schreef:ik zeg nergens dat je met 100 kg maar in de rondte moet bonken.
kjoetie schreef:Ik doe dus wat ik kan, ben er bewust mee bezig. Dat is meer dan je van veel stijve maar dunnere mensen kunt zeggen.
kjoetie schreef:Ik zeg ook niet dat ik beter ben omdat ik moeite doe om af te vallen,
kjoetie schreef:maar ik zie wel dat er veel mensen zijn die geen gewichtsproblemen hebben maar niets aan hun fysieke gesteldheid doen en daar hoor je nooit iemand over, terwijl die mensen imo net zo fout bezig zijn als iemand die niets aan zijn gewicht doet.
jasmijn78 schreef:En alle ruiters die geen conditie hebben, dik of dun, en daardoor hun paard in de weg zitten moeten gewoon wat aan hun conditie doen.
kjoetie schreef:Wil niet zeggen dat ik een beschuldigende vinger wijs, ik constateer alleen.
kjoetie schreef:Natuurlijk kun je je bedenken dat 100 kg niet gezond is, maar wat dan wel gezond is een vaag gebied, dat bedoel ik te zeggen.
kjoetie schreef:Ik vind dat 90 kg niet zo'n probleem is (zit een beetje volwassen man al heel snel aan), jij vind dat wel een probleem.
jasmijn78 schreef:Ik benadruk namelijk meerdere malen dat wat mij betreft het postuur belangerijker is dan het gewicht. Zodra je (over)gewicht zodanig je postuur gaat beinvloeden dat je niet meer goed kunt zitten, dan wordt je gewicht pas echt een probleem.
jasmijn78 schreef:Ik ben van mening dat het postuur uiteindelijk belangerijker is dan het gewicht. Liever een ruiter van 1.80 van 80 kilo, dan een van 1.60 en 80 kilo.
kjoetie schreef:Ik ga me terugtrekken uit deze discussie, want ik heb niet het gevoel dat je bereid bent om de nuance te zien
jasmijn78 schreef:kjoetie schreef:ik zeg nergens dat je met 100 kg maar in de rondte moet bonken.
Maar je insinueert wel dat het gewicht van de ruiter er dus kennelijk niet toe doet omdat paarden toch wel slijten....
Nee dat zeg ik niet *zucht* ik zeg alleen dat je slijtage niet kunt voorkomen, dus om nou te zeggen dat je maar 60 kg mag wegen omdat anders je paard te erg slijt, vind ik onzin. Was ook niet direct op jou gericht maar in het algemeen.kjoetie schreef:Ik doe dus wat ik kan, ben er bewust mee bezig. Dat is meer dan je van veel stijve maar dunnere mensen kunt zeggen.kjoetie schreef:Ik zeg ook niet dat ik beter ben omdat ik moeite doe om af te vallen,
Ik vind wel dat je jezelf een beetje tegenspreekt....
Mjah, dat heb ik inderdaad minder handig geformuleerd. Zo bedoel ik het echter niet.kjoetie schreef:maar ik zie wel dat er veel mensen zijn die geen gewichtsproblemen hebben maar niets aan hun fysieke gesteldheid doen en daar hoor je nooit iemand over, terwijl die mensen imo net zo fout bezig zijn als iemand die niets aan zijn gewicht doet.jasmijn78 schreef:En alle ruiters die geen conditie hebben, dik of dun, en daardoor hun paard in de weg zitten moeten gewoon wat aan hun conditie doen.
Misschien moet je toch mijn reacties wat beter lezen... En nogmaals: Omdat anderen ook dingen fout doen of gebreken hebben, zijn je eigen fouten of gebreken toch niet minder erg? Als ik als slanke ruiter loop te rukkeplukken en iemand zegt er wat van zeg ik toch ook niet 'ja maar er zijn ook dikke mensen die hun paard in de weg zitten en dat is zeker net zo erg?' Dat is dan echt een argument wat helemaal nergens op slaat...
Ik zeg toch ook niet dat mijn overgewicht minder erg is?? ik zeg wel dat hier op dit moment imo overdreven veel aandacht voor is, itt veel andere fouten. Misschien valt het mij meer op omdat ik me erdoor aangesproken voel, dat kan ookIk richt die opmerking ook niet direct aan jou (dat heb jij kennelijk wel zo opgevat), is een algemene constatering. Is ook geen argument voor of tegen, maar (ik herhaal) een constatering. Ik heb al meerdere malen gezegd dat je aan je lichaam moet werken als dat goed rijden in de weg zit.
kjoetie schreef:Wil niet zeggen dat ik een beschuldigende vinger wijs, ik constateer alleen.
En wat ik constateer is dat veel mensen steeds gaan wijzen op de fouten of gebreken van anderen om kennelijk de aandacht van hun eigen fouten/gebreken af te leiden...
En dat zeg je tegen mij die net een 200 woorden gewijd heeft aan het vertellen dat ik me er bewust van ben en er vanalles aan doe? Als ik de aandacht daarvan af zou willen leiden zou ik niet zeggen wat ik er zelf aan doe en me er van bewust van ben lijk me. Je constatering klopt dus niet
kjoetie schreef:Natuurlijk kun je je bedenken dat 100 kg niet gezond is, maar wat dan wel gezond is een vaag gebied, dat bedoel ik te zeggen.
BMI is wel een goede indicatie... Bovendien kun je op internet allerlei test doen, bijvoorbeeld 'je echte leeftijd'. Dat geeft volgens mij wel een goede indicatie van je fysieke gesteldheid. En anders kun je natuurlijk ook bij een huisarts of dietiste terecht... Als je twijfels zijn er genoeg mogelijkheden om erachter te komen...
Je zegt t zelf, het is een indicatie -> vaag gebied
kjoetie schreef:Ik vind dat 90 kg niet zo'n probleem is (zit een beetje volwassen man al heel snel aan), jij vind dat wel een probleem.
Weer even wat beter lezen. Ik heb nergens gezegd dat ik 90 kilo een probleem vind.
100 kg is dus wel een probleem, 90 kg niet in jouw ogen? Gaan die 5 a 10 kg het uitmaken voor een paard dan?? Je spreekt jezelf daarin wel een beetje tegen..jasmijn78 schreef:Ik benadruk namelijk meerdere malen dat wat mij betreft het postuur belangerijker is dan het gewicht. Zodra je (over)gewicht zodanig je postuur gaat beinvloeden dat je niet meer goed kunt zitten, dan wordt je gewicht pas echt een probleem.jasmijn78 schreef:Ik ben van mening dat het postuur uiteindelijk belangerijker is dan het gewicht. Liever een ruiter van 1.80 van 80 kilo, dan een van 1.60 en 80 kilo.

Midasje schreef:Goed, oogklepjes zijn af![]()
Als je een jong paard / pony gaat inrijden.
Vind ik dat je dus niet te zwaar mag zijn EN goed moet rijden.
Omdat je ander de rug te veel belast met je zware gewicht.( algemeen bedoel geen bepaald persoon )![]()
nog vragen?
Hanneke84 schreef:Vind dit wel een goed topic.
Ik ben een stijve dunne spriet geweest en helaas na het stoppen met roken een aantal jaren geleden flink aangekomen.
Heb speciaal gekozen voor een forse haflinger zodat hij daar geen problemen mee zou hebben. En ja ik ben nu wel bewust aan het vermageren voor het paard, maar natuurlijk als eerste voor mezelf. Al voel ik wel dat het me extra motiveerd, als je van een paard verlangt dat hij op conditie is en dat hij soepel loopt moet je dat ook zelf kunnen. En nee op dit moment heb ik geen enorme conditie en erg soepel ben ik ook niet meer. Ik doe mijn best er wel voor sta 3x in de week vroeger op zodat ik kan fitnessen en wil strakjes ook weer een paar keer in de week gaan spinnen daarnaast het paardrijden dus dat komt wel weer goed denk ik. Ik heb geen gigantisch overgewicht maar voel wel dat ik mezelf in de weg zit en dat merkt een paard ook gewoon daar ben ik zeker van. Deze week begonnen doordat mijn zadel er nu ook eindelijk is en ik weer kan rijden. Ben deze week 2 kilo afgevallen door bewust bezig te zijn met mijn eten en het bewegen.
RicardoOpa schreef:Offtopic; Als jij 2 kilo per week wilt afvallen, dan ben ik bang dat je het niet lang volhoud!![]()
En ja, ik val af voor mijn hobby. Nu ben ik niet ernstig zwaar, weeg net onder de 80, maar heb er bewust voor gekozen om af te vallen. Eerste plaats voor mezelf, maar hou het zeker in me achterhoofd dat ik dit ook doe voor het paardrijden. Het is voor mij ook een soort motivatie
In het begin gaat het gewoon sneller, maar ook dat is een goede motivatie
beantsje schreef:Midasje schreef:Goed, oogklepjes zijn af![]()
Als je een jong paard / pony gaat inrijden.
Vind ik dat je dus niet te zwaar mag zijn EN goed moet rijden.
Omdat je ander de rug te veel belast met je zware gewicht.( algemeen bedoel geen bepaald persoon )![]()
nog vragen?
Dus jij wilt inderdaad zo ver gaan dat een man (die bijna per definitie zwaarder is dan 65 kg) geen jong paard mag inrijden?