Nobel voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Nobel voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:32

Wij hebben de ezels en pony eerst voorbereid aan de dubbele longe.
Daarna hebben we ze pas ingespannen en een rondje gereden om te oefenen.

Bij Gijs hebben we hem ingespannen, een stukje over het erf gereden en zijn naar buiten gegaan. Weliswaar op een stukje park waar geen auto's komen en fietsers alleen op een stukje fietspad.
Er zat iemand op de bok, en er liepen twee mensen naast zijn hoofd.

Het ligt imo ook erg aan het paard, je moet zelf weten wat kan en niet. Al was even oefenen wel handig geweest, maar dat is al vaker gezegt Knipoog

Overigens mennen wij onze ezels en pony zonder oogkleppen en met pelhambit.
We hebben het bitloos ook wel geprobeerd met een van de ezels aangezien zijn mond niet gemaakt is voor het bit, maar dit ging toch niet helemaal zoals wij dat wilden dus na wat uitbuigen en een nieuw bit gaat alles goed.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 09:56

Ja het ligt net aan het karakter en leergierigheid van het paard hoe snel je kan gaan.
IK heb wel regelmatig het tuig op gehad en ben zo gaan wandelen met haar over de weg en in het bos. en 2 keer gelongeerd aan de dubbele lijn en dan 1 keer de bak aan gesleept maar dat was vrij zwaar voor haar. Dus ik heb het wel voorbereid maar sommige hier op bokt vind dat niet genoeg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:07

Wij hebben met de ezels nooit de bak aan gesleept, wel oefeningen gedaan met sturen (commando's kenden ze al). Daarna ingespannen voor het lichte tweewielige wagentje.
Maar nu zijn ezels daar wel makkelijker in, de pony heeft wel het hele gedoe ondergaan Knipoog

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 10:59

oke , bij ons is een man ook een ezeltje aan het beleren maar die is behoorlijk eigenwijs:P hij stuurt links en gaat naar recht Tong uitsteken Dat is altijd wel leuk om te zien als die dan langs wandelt. Maar hiemee is nooit wat gedaan bij vorige eigenaar en moet dus nog echt alles leren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:18

mennen MET oogkleppen EN liverpool! sorry dat dat MOET is gewoon onzin!
Dat zijn vaak mensen die niet beterweten of niet beter kunnen met hun paard, omdat het paard er eemaal aan gewend is.
Mischien is dit topic wat ik gestart heb over oogkleppen wel leuk :
viewtopic.php?f=21&t=831844&hilit=waarom+altijd+oogkleppen

En zeker een liverpoolstang is nérgens voor nodig, als jij lekker op een gebroken/ongebroken bitje kan mennen, lekker zo houden!
als je paard gaat, gaat ie toch, en om dan z'n mond met een dikke stang maar ff naar beneden te trekken, nee sorry!
lekker doen wat JIJ het prettigste vind.
En als jij het prewttig vind met een liverpool, lekker doen Lachen maar als t anders kan --> lekker doen.

hetzelfde met oogkleppen, sommige paarden vinden het eng, ik ben al 1.5 jaar bezig mijn vz-paard eraan te laten wennen, maar het lukt niet, ze slaat totaal in paniek, zelfde als met een liverpool (al zit ie op het gewone bitding) ze wordt knettergek.

Dus nee, voor mij een gewoon stevig hoofdstel met een lekker dubbelgebroken bitje. Lachen

mooie foto's en leuk dat ze het zo oppakt Haha!
persoonlijk had ik zelf wel eerst een aantal weken/maanden training vooraf gedaan, slepen, trekkerband enz. enz.
Ben ik momenteel zelf ook mee bezig, en dan kom je tot cunclussie's
mijne : geen oogkleppen, dubbelgebroken bit = bij mijn vz-paard het veiligst

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:23

Joycie, vind dat je wel erg 'heet' reageerd. Dat je zelf een ongeluk gehad hebt, betekend niet dat je dit op deze manier op andere mensen hoeft af te reageren.
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij, alles netjes voorbereid, nieuw tuig, nieuwe wagen, les, noem maar op. En daar gingen we. Na een jaar zijn we er nu weer aardig bovenop, als was bij ons de schade puur geestelijk. Ook ik moet nu flink slikken als ik dit soort dingen goed zie gaan. Maar daar kan je ook blij om zijn? Tot nu toe gaat het goed, is weer een gewond persoon en een gewond paard minder. Probeer dat dan nu op een normale manier over te brengen, dat het ook anders, en een stuk veiliger kan. Vaak is het pure onwetendheid, en dit soort stunts heb ik zelf, met alle gevolgen van dien, ook uitgehaald. Je gaat mij niet vertellen dat jij nooit een héél domme fout hebt gemaakt. Dan is het fijn als er mensen zijn die je daar op (normale) manier, op wijzen.

Ik moet zeggen, dat veel paarden hier op de weg beleerd worden, meteen de weg op, veel rechte lijnen maken, MAAR dit dan wel met hulp van zeer ervaren iemand, die écht weet wat hij doet. In de bak beginnen is onnodig zwaar, en het paard leert alleen binnen de veilige omheining. Ik zie het probleem van op de weg beleren niet zo, mits je de juiste begeleiding hebt.

En die heeft de ts dus niet.
Neem de volgende keer een groom mee, die loopt, en niet fietst. En gebruik een longeerlijn in plaats van een hastertouw. Eén sprong naar voren en het paard is weg met wagen en al, met alle gevolgen van dien. Met longeerlijn heb je stuk extra veiligheid. Met de longeerlijn kan je uiteidenlijk ook op de wagen gaan zitten, maar toch ingrijpen als het nodig is.

En ook ik ben wel voorstander van een stang, je hebt op cruciale momenten toch écht wel meer te zeggen, mits je op tijd bent met je reactie uiteraard. Als ze aan het rennen zijn, doet zelf het zwaarste bit niets meer. En een stang is echt niet per definitie gemeen, een stang wordt pas gemeen als de hand van de menner gemeen word!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:29

IvoIce : niet iedereen heeft met een stang meer te zeggen.,
sterker nog, ik heb dan niéts meer te zeggen, en met een dubbelgebroken bitje wel.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:53

Iedereen heeft het hier over dat er iemand mee fiets ik weet niet waarop je dat kan uitmaken ik zie in ieder geval geen fiets op de foto's.
Ik had indd mischien beter wel een longeerlijn kunnen gebruiken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:02

je hebt het zelf gezecht dat er iemand mee fietst, ik las het een paar page's terug.. gequote of vetgedrukt

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 12:04

o haha dan heb ik dat fout neer gezet. Dan had er moeten staan dat er iemand naast liep Tong uitsteken

Zoekt op en vind niks . het eerste reactie over een fiets kwam van JoyCiej007 .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:48

gwen1222 schreef:
o haha dan heb ik dat fout neer gezet. Dan had er moeten staan dat er iemand naast liep Tong uitsteken

Zoekt op en vind niks . het eerste reactie over een fiets kwam van JoyCiej007 .

Da's niet waar Knipoog.... beter lezen.

Slimmerik begon over iemand op de fiets:

slimmerik schreef:
Maar TS schrijft dat ze iedere woensdag met een tweespan rijdt. Bovendien is hier ook nog iemand op de fiets mee die ook nog het paard vast houdt.

En daar ging ik even op door, dat ik iemand op de fiets met een touwtje in zijn hand niet echt een 'groom' vind, die in gevaarlijke situaties kan ingrijpen.

Ivoice: de reden dat ik zo reageer, is niet puur omdat ik met dat ongeluk nog in mijn hoofd zit. Maar vooral omdat verschillende mensen iets op een normale manier proberen te zeggen, en TS de indruk wekt dat ze het toch allemaal zelf wel even wat beter weet.
en dáár heb ik dus wel een hekel aan. Als mensen op een normale manier TS vertellen dat het nogal gevaarlijk is wat zij hier aan het doen is, en TS 'neuh maar da is niet gevaarlijk hoor!' en er maar op door gaat dat ze koste wat kost zelf gelijk heeft, tsja dan gebruik ik wat 'duidelijkere' taal....

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:05

gwen1222 schreef:

Nee ik had al ruim een jaar geleden een tuig op gehad en 1 keer de bak aangesleept dus dat ging allemaal goed.
..
Ik ben er niet mee eens dat een paard met oogkleppen niet schrikt en zonder wel . Mijn shetlander raaakte juist helemaal in paniek met oogkleppen en die reden we ook zonder , maar wel met utrechtse stang/[/quote]

Ik vind dat je best zonder oogkleppen mag mennen.
Als een paard/pony dat gewend is waarom niet?
Die stang daar zeg ik niks van want daar ken ik niks van...
Maar waar ik het gevaarlijk vind is het feit dat je EEN JAAR GELEDEN een tuigje hebt opgegooit en 1keer sleepwerk hebt laten doen!
Je gaat toch ook geen paard opzadelen en het jaar erna (zonder hebben te ingereden) er al mee de bos in?
Nee sorry op zich geeft het geen slecht beeld maar een beetje voorbereiding vind ik toch wel kunnen!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:48

@JoyCiej007
Waar kan jij een probleem over dat ik jouw noem die over de fiets begon ipv slimmerik . Ga aub een ander topic verzieken ipv zo achterlijk te doen.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:49

@ jump_girl
ja mischien komt het over dat ik het voor het laast pas gedaan heb maar ik bedoel dat ik er toen mee begon. Maar dat heb ik er niet echt duidelijk bij gezet. het slepen heb ik daarna niet meer gedaan dat was gewoon te zwaar maar heb nog wel gewandelt met tuig ect

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:54

Hé Gwen!!
Leuk joh,Nobel voor de kar.
Ik vind het echt een super paardje!
Wees er maar heel erg trots op.
En oogkleppen hoeft echt niet per see hoor.
Ik weet dat er ook veel mensen zijn die bitloos mennen,dus een liverpoolstang is zeker weten geen must.
Als Nobel het goed doet op dit bitje zou ik het zeker zo laten.
Toppe zijn jullie samen!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:07

gwen1222 schreef:
Jullie waren er niet bij dus je weet niet hoe het gegaan is dus hoe kunnen jullie zeggen dat ik een gevaar ben voor mede weg gebruikers? er gebeurt tog niks? en inmiddels ruim een week later hebben we haar alweer in gespannen , Lig ik al in het ziekenhuis NEE

Nog niet nee....
Meer zeg ik niet... er is al genoeg gezegd

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:47

Citaat:
Ik weet dat er ook veel mensen zijn die bitloos mennen,dus een liverpoolstang is zeker weten geen must.
Als Nobel het goed doet op dit bitje zou ik het zeker zo laten.

mee eens Ja

Je houd een paard echt niet onder controle door hem een scherper bit in te doen, controle krijg je door een juiste communicatie met je paard, en communicatie hoeft niks met kracht/pijn te maken te hebben. (alhoewel niet iedereen dat even goed door heeft)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:49

Wat een leuk paardje heb je! Die kar staat 'm goed hoor! Haha!

Wist je dat er een heleboel landen zijn waar de mensen niet met oogkleppen mennen? Oostenrijk, Engeland etc.. heb ik me laten vertellen. Dus het is helemaal niet raar om zonder die dingen te mennen. Misschien zijn wij Nederlanders gewoon een beetje oudbollig en ouderwets Lachen

Een liverpoolstang? Ik ben van plan de mijne weg te doen. Ik rij bitloos onder het zadel. Voor de wagen is mijn paard alleen maar met dat bit bezig. Ik ga op zoek naar een wat zachter bit; eerst ga ik een b-stang proberen en als dat nog te scherp is kan ik me jouw bit heel goed voorstellen! Waarom ook niet, vooral als de pony, zoals jij zegt bomproof is, geweldig hoor! OK dan!

Ik men ook ijzerloos trouwens om het lijstje nog wat verder uit te breiden Clown
12 km in draf over het asfalt is ondertussen geen probleem meer, kwestie van opbouwen.

Ik ken trouwens iemand die tweespan ment met haflingers; ijzerloos en bitloos.
Waarom niet? Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:27

Moderatoropmerking:
Dames (en heren?), ik heb dit topic even doorgelezen.
Met een pittige discussie is helemaal niks mis, daar is HAW juist voor bedoeld.
Wel vind ik dat het allemaal wat minder persoonlijk en aanvallend mag. Niet op de man spelen dus, en graag nuttig en opbouwend rijtechnisch commentaar. Bedankt alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:08

TS: het ziet er lekker ontspannen uit hoor!
Laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat je onverantwoordelijk bezig bent (geweest).
Het blijkt wel weer dat veel mensen nog steeds (en blijven) denken dat hoe meer hang-, sluit- en ijzerwerk je aan en in je paard hangt, hoe meer "controle" je hebt dus hoe "veiliger" het allemaal is. Niet beseffend dat je daarmee enorm veel spanning in het paard brengt, waardoor het jùist allemaal nièt zo controleerbaar of veilig is wanneer het er op aan komt.
Dus als jouw paard het prima doet met een trens, is er geen enkele reden om er ander ijzerwaar in te hangen. Knipoog

Trouwens, vorig weekend tijdens Horse Event hebben Ad Aarts, Elbert Koelewijn en Jan van den Broek alledrie voor het eerst bitloos gemend. En hoe cynisch ze van tevoren ook waren, tijdens en na de clinics waren ze alledrie hartstikke positief en laaiend enthousiast!!
Klik hier voor het verslag met foto's en filmpjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:06

horsewisper schreef:
Ik raad je aan om een hoofdstel met oogkleppen te gebruiken en een liverpoolstang.
Met mennen is extra veiligheid nooit weg.

Verward

In Oostenrijk kénnen ze de oogkleppen niet eens. Voor sommige paarden kan het juist beangstigend werken.

Als je een paard wil stoppen met een bit, moet je het om z'n benen binden Knipoog.

Er zijn zelfs mensen die bitloos mennen Cool

Ik vind het er heel fijn uitzien. Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:46

Ik ga met Tinkerloos mee! Het ziet er super uit! Veel paarden zijn trouwens helemaal niet blij met oogkleppen, en worden er erg onzeker van. Door ze het volledige zicht te geven kunnen ze alles om zich heen meekrijgen, waardoor ze met meer vertrouwen durven te lopen. Een stang is nergens voor nodig als je paard vertrouwen in je heeft. En dat straalt er zo te zien vanaf!

Super dat je probeert om met zo weinig mogelijk te mennen Ja

Over ongelukken: het is nooit helemaal veilig, er kan altijd iets gebeuren. En of je er dan oogkleppen op hebt en een stang in hebt hangen, dat maakt dan geen verschil. Als ze gaan, dan gaan ze.... Ik ben zelfs van mening dat je meer kunt als het paard geen oogkleppen heeft op zo'n moment, omdat het eerder kan waarnemen dat het wel weer oke is, juist door het zicht naar achteren. Een paard met oogkleppen weet alleen dat er iets engs was, maar nooit wanneer het er niet meer is... Bovendien kan het paard door het hoofd te draaien de menner zien, wat in veel gevallen juist het nodige vertrouwen kan geven.
Laatst bijgewerkt door Angela op 24-09-07 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:55

Als ik het topic zo lees, begrijp ik de ervaren menners wel. Ze proberen je gewoon te waarschuwen voor de gevaren. En in plaats van dat mensen zo fel er tegen reageren, kan je ook profiteren van de ervaring van ervaren menners.
Mijn pony is M dressuur mennen en L vaardigheid mennen. Een ervaren coole pony. Ik woon vlakbij Schiphol Amsterdam, midden in de randstad.

Maar ik zou nooit zonder oogkleppen mennen. Voor de veiligheid van je paard, jezelf en de mede weggebruikers. En vooral dat laatste!

Een koets vlak achter je hebben, kan toch wel eng zijn. Er springen mensen op en af te koets, jassen aan en uit, etc. Verder is het in het verkeer veel rustiger om oogkleppen te hebben. En het laatste wat je wil, is dat je paard uitgebreid alles gaat bekijken. En zich bijv. omdraait om iets beter te zien. Onder het zadel is dat niet gevaarlijk, maar een omdraaiend paard voor de koets is dat wel.

Met een paard en koets rijd je op de weg, tussen het andere verkeer en niet zoals onder het zadel in de berm. Dat betekent op een kruising ook voor het stoplicht wachten, naast een bus of een vrachtwagen. Je bent een hele andere verkeersdeelnemer dan onder het zadel.
En geloof me, de schade die een op hol geslagen paard aanbrengt met een koets erachter is vele malen groter, dan de schade die een paard onder het zadel aan kan brengen.
Verder concentreert een paard zich beter voor de koets met oogkleppen op.

Als je een rondje bos maakt, zou je wel zonder oogkleppen kunnen. Maar midden in het verkeer zou ik het nooit doen. Dus beleren met oogkleppen zou ik zeggen.
Het is een waarschuwing. Doe er mee wat je wilt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:01

En toch denk ik dat het paard afhankelijk is. Mijn paard is mega angstig voor geluid dat hij niet kan plaatsen. Een trekker is geen enkel probleem, tot hij hem niet kan zien... dingen achter hem vind hij vreselijk, maar als hij het goed kan zien, incl mij, is het veel minder eng en durft hij wel! Ik men niet met mijn paard, dat is gezien zijn enorme schrikachtigheid voor o.a. plastic niet verstandig. Als ik dat wel zou kunnen, zou dat zeker zonder oogkleppen zijn, juist zodat hij zich goed kan orienteren...

Het is echt per paard. De ene kan meer aan als het niet te zien is, de ander als het juist wel te zien is...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:53

@ Angela
Toch zal het je verbazen hoeveel rustiger een paard wordt met oogkleppen. Een kwestie van uitproberen. Als je paard zo schrikkerig is als jouw paard, is het inderdaad verstandig niet te mennen met jouw paard. Niet ieder paard is geschikt als menpaard.