Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:01

Ieder moet het voor zichzelf weten of je nou begin op 2,5 met longeren of met 3 jaar tijdens het zadelmak maken. Ik vind het zelf het b este om met 2,5 al te beginnen om de conditie op te bouwen. die heeft mijn paard namelijk echt niet. Als hij al een gekke bui heeft en flink gaat rennen staat hij al best te briezen, dus dat moet iedereen gewoon zelf weten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:22

Dat is een beetje makkelijk gezegd Noah2006. Ts vraagt hier om advies en niet of iedereen het zelf mag weten.
Je kunt ook een veulen gaan longeren maar ik hoop toch dat iedereen inziet dat het geen goed plan is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:29

met mijn 2,5 jarige doe ik al vrij veel maar dit is om medische redenen (zie topic in onderschrift)
ik denk dat het ook ligt aan de ontwikkeling van jou paardje, elke 2,5 jarige is anders de 1 is al veel meer 'af' dan de ander en de 1 kan weer mentaal meer aan! Ik zelf gebruik vaak tips etc. uit het boek VAN VEULEN TOT RIJPAARD, een super interesant boek!

mijn paardje longeer ik af en toe (2 á 3 keer in de week, 1 keer bijgezet) om medische redenen anders had ik daar een paar maanden mee gewacht, maar het kan totaal geen kwaad om lekker te wandelen (doe ik ook) bitje in (die van mij loopt ook al met longeersingel etc Clown) en leuke dingen oefenen zoals (als hij goed halstermak is) een trailertje op en af lopen, of balkjes stappen in de bak, dat soort dingen Lachen aan een halstertje of hoofdstel longeren kan ook helemaal geen kwaad vind ik Lachen als je maar oppast niet te snel te gaan Lachen hoop dat je er wat aan hebt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:33

Noah2006 schreef:
Ieder moet het voor zichzelf weten of je nou begin op 2,5 met longeren of met 3 jaar tijdens het zadelmak maken. Ik vind het zelf het b este om met 2,5 al te beginnen om de conditie op te bouwen. die heeft mijn paard namelijk echt niet. Als hij al een gekke bui heeft en flink gaat rennen staat hij al best te briezen, dus dat moet iedereen gewoon zelf weten.

Nou de meeste ruiters met zadelmak hebben liever een paard wat niet te veel conditie heeft.
Als hij een goede conditie heeft kan hij ook langer bokken en is hij moeilijker uit te zitten.

Overigens hebben wij paarden het liefst zo GROEN mogelijk.
We lopen BIJNA altijd tegen problemen aan als een paard al wat kent.
Als een paard wat kent kent hij ook vaak trucjes.

We hebben met regelmaat langer gedaan over een paard wat al gelongeerd was dan een paard wat zo uit de kudde geplukt werd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:10

Mijn 2,5 jarige is al een beetje bezig om verschillende redenen:

1: De oefeningetjes die hij nu al kan doen zonder dat hij teveel belast wordt vind ik nuttig omdat hij dan straksjes als 3-jarig niet zoveel in 1x krijgt.

2: Het bevorderd onze band aanzienlijk

3: Het stimuleerd hem ook geestelijk (ik houdt van intelligente paarden die ook zelf een beetje kunnen nadenken, heb de afgelopen tijd genoeg paarden meegemaakt die dit amper deden).

Ieder zijn methode natuurlijk maar tot op heden bevalt mij dit erg goed!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:39

Als je goed leest Katja, heb ik het erover om te beginnen tussen 2,5 3 jaar met longeren. ALS ADVIES. Dus volgende keer beter lezen voor je een oordeel uitspreekt.
De meningen zijn hierover dus verdeelt, wat al meerdere keren is gebleken uit verschillende forums op bokt.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:34

Ik doe met mijn 2,5 jarige pony lopen over straat. Nou eigenlijk mijn vader, want ik kan haar niet houden. Je kunt haar poetsen en haar aan dekjes en shabrakjes laten wennen. Haha!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:18

Dat doe ik dus nu ook lekker wandelen en dekjes op en af doen. Afentoe een bitje in doen evne in laten en belonen als hij rustig is. Spelen in de bak met hem enz.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:24

Noah2006 schreef:
Als je goed leest Katja, heb ik het erover om te beginnen tussen 2,5 3 jaar met longeren. ALS ADVIES. Dus volgende keer beter lezen voor je een oordeel uitspreekt.
De meningen zijn hierover dus verdeelt, wat al meerdere keren is gebleken uit verschillende forums op bokt.
Dat heb ik wel gelezen hoor. Vond je argument alleen niet zo goed. Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:31

Tja misschien omdat ik er al heel veel berichten over gesproken heb ik vorige topic's Lachen. Dus ik weet niet meer precies welk topic nou waarbij hoort.
Het beste wat de TS kan doen is denk ik in de longerbak je paard aan je stemcommando's laten wennen. En pas op het 3e jaar echt gaan trainen totdat je kan gaan inrijden.Good luck.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:20

mijn 2,5 jarige heeft inmiddels aardig wat kilometertjes afgelegt naast mijn merrie. Wij zijn al een paar keer verhuisd qua weiland en dan gaan we dus onder het zadel. Nouja mijn merrie is dan onder het zadel en die twenter loopt dan met ons mee. Uiteraard is het voor 99% stappen, maar we wagen ook wel eens een drafje of een heel kort galopje.
Hij is dus inmiddels bomproof (hij is nog makker in het verkeer dan mijn merrie) en is dus een heleboel gewent. Ik heb hem al eens heel even een zadeltje op gelegt en dan staat ie echt zo te kijken van: "ja en moet ik nou onder de indruk zijn?" Haha!
Hoofdstel met bitje heeft hij ook al eens in gehad en ook dat was geen probleem. Soms zet ik hem heel even (5 minuten ofzo) aan de longe, dat doet hij ook prima.
En 99% van de tijd staat hij gewoon lekker op het land en is hij aan het uitgroeien. Poetsen doen we uiteraard ook, maar dat is nu in de wintermaanden niet zo frequent, omdat ze bij mij 24/7 buiten staan en ik het belangrijker vindt dat hij zijn isolerende laagje behoudt dan dat ie moddervrij is Knipoog

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:05

Pff ik ben vandaag voor het eerst het bos in gewandeld. Dat vond hij echt leuk en liep dan ook flink door en met zijn neus in de bladeren enz..dus dat was wel lekker. Maar terug werdt hij best lastig ahahah wnat hij zag 2 paarden te gemoed komen en daar werdt hij..best stoer van ahha. Hij valt graag op. En terug thuis moest hij even laten zien dat hij de baas was want hij ging gelijk heel de weide door en lekker veel plassen ahaha. DUs tja ben nog even zoet! Maar dit ga ik nu elke week doen en dan zal hij wel rustiger worden. Ga alleen iemand mee nemen die met haar paard meerijdt en dan ook nog eeens met iemand er naast want nu was ik alleen en als er iets gebeurd zal niemand het weten. Maar hij is gelukkig al goed hanteerbaar. Hij doet graag stoer maar laat zich wel goed door lijden

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:12

Door het bos wandelen is wel heel leuk om te doen met een jonkie. Ja

Ik ging met mijn kleine ook wel een een rondje fietsen, vrijspringen, zomaar eens zadeltje opleggen, met pionnen en balken spelen in de bak, op strand wandelen. Dingen waar ze lekker makkelijk van worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:33

ik ga vanmiddag met mijn 2.5 jarige de bak in. im heb namelijk zo'n megagrote yoga bal Clown kijken wat ze ervan vind.
in de kerstvakantie begin ik speelenderwijs wat werk op te pakken, waarschijnlijk buiten wandelen met de lange lijnen, dnek dat ze dat ontzettend leuk gaat vinden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:40

Blijf hem lekker poetsen, met hem wandelen en ook een keer aan de hand draven.
En laat hem elke dag lekker op de wei lopen.
Een hoofdstel omdoen is geen probleem.
Een zadel zou ik nog even mee wachten tot Januari ofzo.
Leg hem anders lekker een zadeldekje op of een dekentje.
Ik begrijp hoe je je voelt, je wilt hem al zo veel mogelijk leren.
Dat had ik ook met een paard die ik eerst zou gaan inrijden(is verkocht).
Maar laten hem gewoon lekker jong zijn.

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:04

Ik vind het al goed dat je nu al zo bezig bent met je paard! ALS JE ER strax op gaat. ken hij al een hoop en kun je er lekker mee an de slag.. en wat kan oefenen met een bitje en en zadel nu kwaad?!?!.. in de winter kan hij (denk ik ) toch niet zo vaak naar buiten.. Zo kun je al vast lekker oefenenen en als hij strax ingereden word/is.. is dat alleen maar meegenomen..ik zou er alleen nog zeker niet echt op gaan rijden.. maar longeren af en toe.. kan ook geen kwaad!!
maar dit is mijn mening!!
Succes

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:06

Alles gaat tegenwoordig zo snel, dat ze bijna de leeftijd van drie jaar bereiken wil absoluut niet zeggen dat ze met drie jaar ook gelijk bereden hoeven worden. Ik zou met alles lekker wachten, ga wandelen met een halster en touw en laat het daarbij. Laat het paard lekker groeien en zijn leventje leven op zijn eigen manier, zónder hoofdstel,bit,zadel of iets dergelijks. Ook longeren zou ik niet doen, dat is toch allemaal nog niet nodig? Waarom haasten?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:09

Ik haast niet..maar ben lekker met hem bezig en hij vind de aandacht te gek....en nee hoor hij wordt niet zwaar belast. Hij is zelfs beledigd als hij eens niet met mij mag spelen of alswe niets met hem doen. Hij is heel erg mensen gericht. Dus lekker met hem kroelen, poetsen dekje zadeltje op en af doen...wandelen in het bos aan de hand. Mijn vorige verzorgpaard loopt nu nog steeds en daar ben ik ook mee begonnen op drie het ligt er aan hoe hard je hem laat werken dus over zijn top trekt. EN dat doe ik zeker niet.Gewoon spelenderwijs en met beleid en geduld. Dat zelfde advies kreeg ik ook gewoon van MOnty Roberts.....gewoon al bekend maken met dingen is beter dan hem op een andere leeftijd overdonderen met alles tegelijk wat hij dan ineens wel moet doen. Gewoon beleid

waterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:24

Ik heb ook een ruintje van 2,5 jaar. Ik ben al maanden met hem bezig.

Gewoon in de bak wat oefeningetjes voor het vertrouwen en respect.
Wanneer je paard in bak leert dat hij jou kan vertrouwen en achter moet blijven kun je ook buiten gaan wandelen.
Onder het wandelen laat ik hem ook halthouden en tempowisselingen maken.

Verder doe ik allerlei oefeningen waarbij hij leert wijken voor druk. En alles lekker in stap.
Kun je ook leren dat hij jou volgt in tempo en pas.
Eigenlijk is het allemaal zo simpel wat ik doe, maar hij heeft echt al zoveel geleerd!
Echt super hoor Haha!

Nu ben ik al bezig met het wennen aan de dubbelel lijnen...
Voor mijn paardje zijn een hoop dingen al uitgelegd, als je maar weet wat je hem wil leren en hoe.
Hak de oefeningetjes in kleine stukjes en leg je paard alles stap voor stap uit.
Begin altijd met de kleinste hulp en maak die steeds groter als je geen reactie krijgt.
Ik oefen zo ongeveer 2 a 3 x per week, ongeveer 20 minuten.
Ik vind het leeftijd niet zo belangrijk, het gaat erom wat je doet en hoe je dat doet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:07

Zelfde idee hier! Gewoon in kleine stukjes. En inderdaad 2 a 3x per week. Hij doet het er goed op en houdt daardoor ook zijn aandacht meer bij mij dan bij andere paarden. Hij is echt super relaxed in alles omdat hij gewoon de kans krijgt er aan te wennen. Dus het gaat helmaal goed komen.