"Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: "Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:08

sjorsie schreef:
met een groen paard moet je naar iets toewerken in stapjes en dit paard doet het dan wel meteen.
.....
heb ik niet gezegd, moet je lezen Knipoog ik zeg alleen dat een kant en klaar paard niet automatisch heel makkelijk is, net als dat niet alle jonge paarden levensgevaarlijk zijn he Knipoog

Bovenstaande opmerking las ik als 'zolang je het met een jong paard in stapjes doet, doet hij het wel gelijk goed. Dit itt een doorgereden paard met kuren.'

Ik vind overigens wat ik beschreef niet levensgevaarlijk. Een jong paard schrikt nou eenmaal wat eerder, dat hoort bij het beleren van jonge paarden, kan wel eens gebeuren.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:11

Ik vind een kant en klaar paard over het algemeen helemaal niks aan, die beesten zijn zo goed opgevoedt dat het lijkt alsof ze nog geen eens de eigenaart herkennen als die eraankomt, zo komen ze bij mij tenminste altijd over!
ja makkelijk zouden ze wel zijn dan, dan kan iedereen ermee omgaan zonder dat het paard er problemen mee heeft!

shirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:01

sommige 'kant en klaar' paarden hebben een heel sterke hand nodig en zijn dus niet altijd makkelijker als een groen paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:52

shirl schreef:
sommige 'kant en klaar' paarden hebben een heel sterke hand nodig en zijn dus niet altijd makkelijker als een groen paard.

Tgoh, en groene paarden hebben dat niet nodig he

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:29

pharagirlke schreef:
shirl schreef:

Tgoh, en groene paarden hebben dat niet nodig he

Nou, ik heb nog nooit mee gemaakt dat een paard (groen of niet groen) een sterke hand nodig hebben??? Verward Frusty

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:45

Een "kant en klaar" paard is makkelijker. Mee eens. Hij/zij kent de oefeningen.

MAAR, beste mensen.. dan moeten voor die oefeningen de hulpen nog wel correct gegeven worden. Een beginner kan niet een Z1 paard een Z1 proef laten lopen. Simpelweg omdat de hulpen niet goed gegeven worden.

En, we kunnen ook niet alle paarden over 1 kam scheren. Je hebt ze er bij die heel gevoellig zijn en zo netjes lopen. Maar je hebt ze er ook tussen zitten die het wel doen en wel kunnen, maar pas als jij van ze vraagt om voor je te werken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:48

Rens_ke schreef:
MAAR, beste mensen.. dan moeten voor die oefeningen de hulpen nog wel correct gegeven worden. Een beginner kan niet een Z1 paard een Z1 proef laten lopen. Simpelweg omdat de hulpen niet goed gegeven worden.

En als je bij een paard wat niet kant en klaar is de verkeerde hulpen geeft, dan doet ie toch wat jij in gedachten had??
Of zul je dan ook de goede hulpen moeten geven Clown

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:51

ja tuurlijk moet je de goede hulpen geven...

maar als ik men Z paard de hulpen voor schouderbinnenwaarts geef dan doet ie dat....

als ik precies het zelfde doe bij men minder opgeleide paard dan doet ie het echt niet hoor want ze snapt gewoon die hulpen nog niet dus dat kost meer moeite want ik moet het haar eerst nog leren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:00

Dat zeg ik.

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:36

nee,want een groen paard kan je naar je eigen hand zeggen,je weet dan als je hem eenmaal de oefeningen hebt geleerd,precies waar hij op reageerd,bij die ander moet je alles uitzoeken

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:11

als je een goed gereden paard hebt en je kan zelf goed rijden dan moeten die hulpen geen probleem zijn Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:38

xarianne schreef:
nee,want een groen paard kan je naar je eigen hand zeggen,je weet dan als je hem eenmaal de oefeningen hebt geleerd,precies waar hij op reageerd,bij die ander moet je alles uitzoeken

Naar je egen hand zetten?
Wat een onzin.
Natuurlijk moet je aan elkaar wennen en heb je tijd nodig om een goede combinatie te worden.
Toch gaat dat sneller dan een groen paard klaar maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:56

Lielle schreef:
Voor iedereen die vindt dat een groentje makkelijker is, lijkt het jullie ook makkelijker om met een groen paard een B parcours te springen dan met een paard dat al Z gelopen heeft?

Nog maar eens, aangezien het tot op heden genegeerd is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:14

Is "makkelijker" wel een goed woord? Ieder paard is anders. Je kunt een ontzettende rotkop
hebben die Z heeft gelopen, dus de oefeningen wel kent, maar gewoon eigenwijs is.
En je kunt ook een groen paard hebben dat heel braaf en leergierig is. Maar het kan ook andersom.
Ik was L2 met mijn pony en toen kreeg ik een paard dat M2 is geweest, en dat is wennen!!!!
Ik heb er in het begin best moeite mee gehad (mijn paard denk ik ook wel), maar ik heb zo veel van
het dier geleerd!! Als je mij toen op een groen paard had gezet, was het heel anders gelopen.
Maar nu heb ik meer ervaring en na dit paard wil ik zeker een jonge. Het heeft dus allebei zijn
voordelen. Dus de vraag of het "makkelijker" is, vind ik niet zo relevant. Is geen goed antwoord op
te geven denk ik...

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:21

Nou, ik heb ondertussen alle combinaties uit kunnen proberen... Ik ben begonnen met een jong paard dat ik zelf ingereden heb. Hardstikke koel paard dat alles supermakkelijk oppikte. Nooit gebokt of wat dan ook. Na jaren gestopt te zijn geweest kocht ik een paard waar alle knopjes al op zaten t/m de wissels om de pas. Paard was alleen nog nooit uitgebracht dus ik moest in de B beginnen. Nou dat ging echt niet vanzelf hoor. Moest er gewoon hard voor werken. Het lukte wel en ik heb er ontzettend veel van geleerd. Paard was ook heel braaf en meewerkend dus rijden was echt plezier...
Helaas is Jumper niet meer en moet ik nu weer helemaal opnieuw beginnen. Met 2 paarden. De een 4 jaar en net zadelmak. Heb er ondertussen een keer of 10 opgezeten, maar die leert zo ontzettend snel en is zo werkwillig, het is werkelijk een plezier om mee te werken. Ze schrikt best wel eens, maar word nooit oncontroleerbaar. Als ik iets niet goed doe, laat ze het meteen merken, maar wel op een rustige manier. (heb ondertussen heeeeel snel geleerd om altijd met een superstille hand te rijden Haha! ) En het is echt geen koel en onverstoorbaar paard. Lexie is een behoorlijk heet bloedpaardje, maar als je zelf maar rustig bent is er niets aan de hand.
En ik heb ook nog een net 7 jarige die al M gelopen heeft. Nou, die heeft me er dus al 2 keer afgebokt en schrikt van alles wat vleugels heeft. Schouderbinnenwaarts snapt ie nog niks van en zijn achterhand gebruiken vind ie volkomen overbodig... Hier heb ik volgens mij veel meer werk aan dan aan mijn 4 jarige omdat ik hier de hele basis opnieuw moet gaan leren.
Dus ja, op dit moment rijd ik liever dat jonge, groene paard Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:23

vind het wel makkelijker als een paard al de knopjes al heeft.maar vind het leuer en meer hebben als j je paard zelf de knopjes op heb gezet. heb mn paard zelf ingereden en ben teeds trotser hoe braaf hij is enals hij weer wat nieuws onder de knie heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:30

Een goed gereden paard is makkelijker dan een groen paard.

Ja je moet als ruiter leren die knopjes te vinden, maar knopjes vinden is nog altijd makkelijker te leren dan de knopjes er goed op zetten.
En een paard fijn en goed opleiden is niet voor iedereen weg gelegt.
En ook die hebben een trucendoos, maar dan heb je niet eens zoveel manieren om er omheen te rijden omdat de vervolge knopjes er nog niet op zitten Haha!

En ook wat Lielle zegt
Ik vind een fijn gereden z springpaard ook makkelijker rond te krijgen.
Leer een jonke alles maar fijn aan, dat hij niet gaat racen, op je hulpen blijft en de sprong mooi (af)maakt.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:59

of een paard makkelijk of moeilijk is hangt gewoon af van zijn karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:06

ja duh...maar ga dan op een moeilijke maar eens knopjes goed erop zetten, dat is moeilijker dan waneer er op dat zelfde paard al de knopjes zitten Lachen

Een ruiter die niet de kunde heeft die knopjes te vinden, kan ze er zeker ook niet op zetten Lachen

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:17

Een kant en klaar paard is lang niet altijd makkelijker. Je ziet toch vaak dat nieuwe combinaties wel een jaar nodig hebeen om te wennen aan elkaar en dat iemand die met een groen paard begint in dat jaar net zo ver is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:18

Klopt
Maar ik denk als je die ruiter van dat groene paard op dat ervaren paard had gezet dat die ook geen jaar nodig had gehad om een combi te vormen Haha!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:03

Ik denk dat runningkawa daar een heel goed punt heeft Knipoog

Het is maar net welke combi ruiter en paard je hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:08

superwoman schreef:
Nou, ik heb nog nooit mee gemaakt dat een paard (groen of niet groen) een sterke hand nodig hebben??? Verward Frusty

bij een groen paard moet je net zo zeer kordaat zijn als bij een klaargereden paard. Verward Wat versta jij onder een sterke hand?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:22

pharagirlke schreef:
superwoman schreef:

bij een groen paard moet je net zo zeer kordaat zijn als bij een klaargereden paard. Verward Wat versta jij onder een sterke hand?

Eigenlijk heb ik bij klaargereden paarden ook geen sterke hand nodig gehad Haha!
Sterke hand bij het rijden, geeft mij het gevoel van "(te)veel druk op de teugels"
Met het rijden en al helemaal een groen paard moet je de nadruk leggen
op het voorwaartse (reactie op je been) en zéker niet je handen.
Want kordaat moet je idd zijn bij elk paard Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:55

Bedoeld ze de "sterke hand" niet figuurlijk ipv letterlijk?