Artikel BIT, over schuimen mond bij het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Artikel BIT, over schuimen mond bij het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:07

Met draven valt hij steeds stil, lijkt alsof hij de druk mist.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:24

Als een mens Kaugum eet maakt die toch ook meer speeksel aan? Maar ik krijg wel vaak tehoren dat je door kaugum eten juist beter je hersenen kan gebruiken??
Okej mischien is het een beetje rare vergelijking maar in het artikel zeggen ze steeds dat het slecht is als het paard speeksel aanmaakt??

IK vindt verder ook dat je het van alle kanten moet bekijken, voor sommige is bitloos mischien een uitkomst en voor sommige niet? Ik rijd tot nu toe altijd met bit, en mischien ga ik nog wel eens bitloos uitproberen.

Mijn zusje reed trouwens eerst een shet, met alleen halster omdat we de mogelijkheid niet hadden een hoofdstel te gebruiken. Die liep alleen maar te crossen en deed haar hoofd hoog en wou niks.
Toen ging ze met hoofdstel rijden en ineens liep de merrie nagefelijk, uit zichzelf en liep een stuk ontspannener. Dus het kan ook andersom, van bitloos naar hoofdstel met een goed resultaat.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:25

mijn paard schuimt altijd! Los, met bit, aan een halster.. maakt hem niks uit. Als hij met mij in de bak aan het werk is, gaat hij schuimen Lachen

Afbeelding

Afbeelding

hier zonder hoofdstel, wel met schuim.

Ik heb bij mijn paard het idee dat hij gaat schuimen omdat hij 'nadenkt'. Weet niet zo goed hoe ik het omschrijven moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:37

Dat zal best kunnen hoor. Maar kan het ook onderdanigheid zijn? Kauwen uit onderdanigheid naar de leider toe?

Als mijn paard in verwarring is en zijn best doet om niet tegen een conflict aan te lopen gaat hij kauwen en zijn tong uitsteken.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:41

russel schreef:
Met draven valt hij steeds stil, lijkt alsof hij de druk mist.

missen niet, vaak zetten paarden zich vast aan het bit. Plots is het bit weg, en dan moet het paard dus reageren op andere en subtielere zaken: zithulpen, druk (vb bij het stoppen), ...

als hij stil valt heef je hem best goed been voorruit, er niet op toegeven. Wat ons paard deed in het begin was: in stap wou ze gras eten: maar door concecuent nee te zeggen doet ze dat niet meer.

hoe rijd je bitloos? aan halster?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:01

KiWiKo schreef:
Bit is een van de meest commerciele paardenbladen die er bestaat, de gene die betaald heeft altijd gelijk Lachen
Waarom gooi jij, als "Bemiddelaar", geheel ongeprovoceerd zoiets in de groep? Wie zou er volgens jou betaald moeten hebben voor 't Schuim-artikel?
runningkawa schreef:
Nee niet gezien, lees niet zo vaak de grote mensen penny. Staan te vaak artikelen in waar ik me echt niet in kan vinden. En meer mensen die wat vaker in de sport zitten ook zo over denken.
Hmm, misschien is Bit dan toch niet zo commercieel.... Verward
katiavl schreef:
Maar bit heeft toch sponsers neem ik aan, denk niet dat julloe dan tegen de sponsers hun schenen gaan stampen Knipoog
Dus onafhankelijk is welke mate?
Kom op zeg, welk blad heeft tegenwoordig géén adverteerders? Lees je de krant ook niet meer, omdat die afhankelijk is van adverteerders?

On-topic: Vond het een positief verhaal "bitten zijn niet persé slecht". Ook is het duidelijk dat er nog geen volledig sluitende conclusie is - behalve dan misschien dat je verschillende soorten van schuimen hebt, en dat schuimen alléén niet voldoende is om goed/slecht aan te verbinden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:06

Dat staat er toch niet, de krant beweert dit ook niet, de wetenschappelijke magazines beweren dit zelfs niet.
Vind onafhankelijk simpel een gevaarlijk woord.

Kiwoko mag nog altijd zeggen wat ze denk neem ik aan

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:09

katiavl schreef:
Kiwoko mag nog altijd zeggen wat ze denk neem ik aan
On-topic wel, maar die opmerking kwam echt nergens vandaan en heeft ze ook niet verder toegelicht of onderbouwd. Ben dus benieuwd wie er volgens haar voor dat artikel heeft betaald.

Bokt mag oppassen, want 't riekt zelfs naar smaad (maar ik ben geen jurist) Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:12

Waarom mag een bemiddelaar niet zeggen wat ze denkt
Heeft toch niks met bemiddelen tussen bokkers en mods te maken?
En dat is haar functie, dus staat hier totaal los van Knipoog

En smaad?
Vinden dat je bit een penny blad vind, met penny artikelen? Voor grote mensen penny's (ja die bestaan er ook genoeg)
Dat heeft niks met smaad te maken maar je mening over hoe je tegen een blad aankijkt.
En je opmerking over niet zo commercieel snap ik daarom ook niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:51

runningkawa schreef:
Waarom mag een bemiddelaar niet zeggen wat ze denkt
Heeft toch niks met bemiddelen tussen bokkers en mods te maken?
En dat is haar functie, dus staat hier totaal los van Knipoog

En smaad?
Vinden dat je bit een penny blad vind, met penny artikelen? Voor grote mensen penny's (ja die bestaan er ook genoeg)
Dat heeft niks met smaad te maken maar je mening over hoe je tegen een blad aankijkt.
Het ging om deze opmerking:
KiWiKo schreef:
Bit is een van de meest commerciele paardenbladen die er bestaat, de gene die betaald heeft altijd gelijk Lachen
1. Is volledig off topic, out of the blue erin gegooid
2. Kan als smaad worden opgevat, want suggereert dat Bit zich laat omkopen, zonder enige toelichting of bewijs aan te voeren.
runningkawa schreef:
En je opmerking over niet zo commercieel snap ik daarom ook niet.
Als Bit blijkbaar artikelen plaatst waar de paardensporter zich niet in kan vinden, dan zijn ze dus niet echt commercieel bezig - is namelijk de doelgroep Pling

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 15:52

Graag ontopic blijven mensen. Het gaat hier niet om Bit maar om het artikel wat erin staat en ook niet of het geschreven is omdat ze ervoor worden betaald, het gaat om de inhoud erover.
Ik had iig niet gereageerd op de reactie van kiwiko omdat ik hem er idd nogal tussengegooid vond, totaal niets met het artikel te maken. Heb je geen zin om er normaal op te reageren (op het onderwerp dus dat wordt aangehaald), reageer dan niet.
En btw soms staan er wel handig en leuke dingen in de bit, ben altijd weer blij als de nieuwe er is.
Dus nu graag terug on-topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:19

QQQQ schreef:
Als Bit blijkbaar artikelen plaatst waar de paardensporter zich niet in kan vinden, dan zijn ze dus niet echt commercieel bezig - is namelijk de doelgroep Pling

Nee dat is niet de doelgroep

Met de paardensporter bedoel ik niet de grote mensen penny's, maar mensen die serieus in de sport zitten, paardenmensen, ipv mensen met paarden Lachen

En hoe kun je nu verder ontopic als het artikel hier niet staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:20

Maar ook die mensen lezen de bit hoor, ken er genoeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 16:25

Ok en het blijft maar doorgaan op die bit, dus ik reageer gewoon niet meer en tem even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:49

Dat is toch geen probleem? Wordt dat ook meteen eens besproken. MIsschien wel de achterliggende gedachte of het artikel serieus te nemen is.

Maar dit onderwerp wordt wel vaker besproken en ik vind het wel goed dat daar aandacht aan besteedt wordt.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:51

Mijn ervaring met mijn vzpaard is dat als ze gestresst/gespannen door de bak gaat er geen enkel schuim bij komt kijken. Maar zodra haar aandacht bij mij is en ze lekker écht aan het werk is schuimt ze flink. Het verschil kan hem al zitten in dat ze 'er rug en kaken niet helemaal loslaat--> geen schuim. Zodra ze loslaat en op mijn buitenteugel en binnenbeen nagevelijk loopt zit t schuim op 'er lippen en liggen er wat vlokken op 'er borst.
En mijn mening blijft: ze kan prima likken! Ze vreet van alles en nog wat met dat bit in en ze krijgt t prima weg, zelfs als ze tussen door een paar happen gras wist te pakken en dan weer 'aan de teugel' verder moet Knipoog

K vind Bit gewoon leuk om te lezen en om plaatjes te kijken Knipoog (mooie foto's). En de artikelen over paardenmensen, rassen, evenementen spreken mij wel aan. Sommige discussies/artikelen/onderzoeken vind ik idd niet helemaal betrouwbaar. En ik begin me te ergeren aan de gigantische hoeveelheid reclame die erin zit!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:28

runningkawa schreef:
QQQQ schreef:

Nee dat is niet de doelgroep

Met de paardensporter bedoel ik niet de grote mensen penny's, maar mensen die serieus in de sport zitten, paardenmensen, ipv mensen met paarden Lachen

En bedankt voor het vooroordeel, sommige paardenmensen willen wel eens andere opvattingen lezen om hun blikveld te kunnen verbreden en te lezen wat er nog meer te halen is in de paardenwereld. Mijn paardenwereld houdt nl niet op bij het hek van mijn wei. Knipoog
En ik geef toe, ik heb zelfs mijn eigen penny-pony Bloos en schaar mezelf toch onder de paardenmensen.

En waarom is per definitie iemand die 'serieus in de sport' zit een paardenmens? Ik ken er genoeg die toch echt geen donder snappen van paarden maar toevallig een meewerkend paard hebben gevonden die ondanks de onkunde van de mensen toch presteren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:41

Esther schreef:
En waarom is per definitie iemand die 'serieus in de sport' zit een paardenmens? Ik ken er genoeg die toch echt geen donder snappen van paarden maar toevallig een meewerkend paard hebben gevonden die ondanks de onkunde van de mensen toch presteren.

Helemaal mee eens.

@ runningkawa: dan ben ik ook een grote mensen penny aangezien ik ook niet meedraai in de serieuze paardensport, mede doordat ik het te druk heb om mijn paard op wedstrijdniveau trainen.

Verder ben ik bewust met het rijden bezig, ik vind het dus nogal heel grof geformuleerd wat je daarnet zei.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:46

Even een opmerking tussendoor: de discussie over de inhoud van Bit kan mi elders op het forum gevoerd worden. Deze discussie gaat over schuimen, rijden, oorzaken.

Daarnaast mag een bemiddelaar ook gewoon een mening hebben en deze ventileren. Daar is niets mis mee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:34

Apple schreef:
Even een opmerking tussendoor: de discussie over de inhoud van Bit kan mi elders op het forum gevoerd worden. Deze discussie gaat over schuimen, rijden, oorzaken.

Daarnaast mag een bemiddelaar ook gewoon een mening hebben en deze ventileren. Daar is niets mis mee.
Wel als het volledig off-topic is.
Wel als het totaal ongefundeerde onzin is, waarmee je schade kan toebrengen, zoals met zo'n hele foute beschuldiging.

Vermoed toch dat Bokt niet op een claim zit te wachten, het feit dat het om een 'bemiddelaar' gaat, dus met een soort van 'functie', maakt het niet makkelijker voor Bokt om zich als 'niet verantwoordelijk voor de uitspraken van het publiek' te presenteren. Ook helpt het niet als een moderator dan ook nog zegt dat er "niets mis mee" is...

Los daarvan lijkt het me gewoon al erg ongepast om als bemiddelaar dat soort provocerende uitlatingen te doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:58

Apple schreef:

Idd een mening ivm het onderwerp is geen probleem maar het gaat hier niet om een mening of opmerking over het onderwerp maar wel heel duidelijk om een reactie op bit zelf en het feit dat ze commercieel zouden zijn, of gewoon hetgeen schrijven wat degene wilt die betaalt. Doet hier eerlijk gezegd nu niet terzake en daar ging het in dit topic niet over.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:11

ik heb het artikel in bit niet gelezen

mijn paard schuimt NOOIT! hoe lekker ze ook loopt, hoe nagefelijk ze ook is. schuimen doet ze eigenlijk niet of nauwelijks. als ik haar een appel geef begint ze te kwijlen. maar voor de rest gebeurd er nooit wat. iemand zei tegen mij dat schuimen betekend dat ie goed nagefelijk is, naar mijn weten is dat ook zo. maar mijn nieuwe paard schuimt gewoon niet, is dit een slecht teken? of kan het ook zo zijn dat sommige paarden het gewoon niet doen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:16

De mijne liep vandaag superontspannen en liep echt 'mooi' te schuimen. Net als het andere paard wat ik gereden heb. Schuimde ook en hij liep ongelooflijk ontspannen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:40

Ik heb de bit vandaag gekocht dus ga het artikel zo is lezen..

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:33

mijn ene paard schuimt echt nooit en me anderen paard kwijlt zodra ze een bit in heb maar dat is dan geen schuim