om te springen moet je dressuur kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: om te springen moet je dressuur kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:36

nogmaals Ik spring ook gewoon, terwijl ik met dat paard nóóit dressuur, dat kán/wil ze gewoon niet.
en als er een sprongetje in de bak staat, ach zo nu en dan eroverheen, gaat prima
tempowisselingen, gaat prima.
ze heeft alleen geen stelling, en buiging en ze kan niet met d'r hoofd nageven. *medishe reden*

en toch hebik er plezier in, en dat houd ik zo. ik ga het niet verzieken door mezelf te verplichten eerst te gaan dresuren! Lachen

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:13

Aan de teugel hoeft een pony niet te lopen, maar wel ontspannen en lekker los. Dan vind ik dat je de basis al hebt, dus dan kun je prima springen!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:56

lottevanoost schreef:
Aan de teugel hoeft een pony niet te lopen, maar wel ontspannen en lekker los. Dan vind ik dat je de basis al hebt, dus dan kun je prima springen!

Dat klopt maar je moet ook he paard kunnen houden, sturen enz. Ookal kan je de basis met het echte springen moetje je je paard toch onder controle hebben.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:45

Je zult je paard toch over de rug moeten hebben om een hindernis goed te springen. Alleen met 'los en ontspannen' kom je er dan niet. Het hangt er maar net vanaf wat je onder los en ontspannen bedoelt. Een paard dat in de wei gallopeert met zijn hoofd in de lucht ziet er ook los en ontspannen uit Clown

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:48

Ik spring graag dressuurmatig rustig en beheerst.
Alleen wat doet een paard voor de hindernis.
Hij doet zijn hoofd omhoog geen enkel paard doet het niet.
Dus waarom zij hij dan aan de teugel moeten.

Robbert

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:40

Twinkle81 schreef:
Tja, wat versta je onder 'aan de teugel'? Dat is eigenlijk dat hij lekker nageeflijk is en dus ook goed en ontspannen op teugelhulpen reageert. Dat doet dit paard wel als ik het zo lees. Aan de teugel hoeft echt niet hetzelfde te zijn als afgebogen lopen. En ieder paard moet een basis van dressuur hebben. Als hij dat niet heeft, kun je hem ook niet controleren tussen de hindernissen. Hoe wil je anders de passen uittellen? Dressuur is niet alleen 'van letter tot letter' rijden. Je kunt galopswissels oefenen, passen verruimen/verkorten etc. en daarvoor moet je paard toch echt dressuurmatig goed gereden worden, anders zal dit niet (ontspannen) gaan.

Ja dat denk ik ook, veel mensen hebben zoiets van "hij moet afgebogen zijn". Maar je kan ook een goed contact hebben zonder dat ze "afgebogen lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:38

De dressuur is de basis, daar begin je mee.
Je leert verruimen, verzamelen, je paard controleren.

Hoe wil je anders goed uitkomen voor een hindernis? Je zult dan toch echt af en toe een pasje moeten verruimen, in juist inhouden.

Dressuur rules XD

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:45

lottevanoost schreef:

Ze is ontspannen maar ze is stijf, is ze altijd al , en zal ook niet meer goedkomen.
verder is ze tiptop in orde, tis nou eemaal haar bouw en ras en ja.. gewoon ze is niet heel buigzaam, ook niet na 1.5 jaar proberen trainen enzo Lachen

en toch kan ze springen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:49

over 70 cm heen vallen/crossen kan elk paard...maar dat valt niet onder correct springen Lachen
En dat wordt al helemaal moeilijk in een parcours met lijntjes

Daar moet je wel verschil in maken Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:52

runningkawa schreef:
over 70 cm heen vallen/crossen kan elk paard...maar dat valt niet onder correct springen Lachen
En dat wordt al helemaal moeilijk in een parcours met lijntjes

Daar moet je wel verschil in maken Lachen

ja idd Tong uitsteken
maar ik heb het over gewoon 1/2 sprongetjes Knipoog word niet gezecht in dit topic dat het om wedstrijden of parcousen gaat geloof ik Lachen

en even ter veerduidelijking ik cros of val er niet overheen, ik rij er beheerst overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:53

Het lijkt me toch wel gaan over correct springen..anders kun je het beter over hindernissen hopsen noemen ofzo Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:06

quera schreef:
zal even wat foto's plaatsen van hoe het paard loopt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBUNOHBK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4JTCT7CR.jpg
zoals hij op de 1e foto loopt. zo loopt tie normaal ook qua hoofdhouding.
maar dan de achterhand eronder en meer ontspannen maar ik heb daar geen foto van
dit zijn wel wat oudere foto's.
en nog een filmpje van het springen
http://www.zippyvideos.com/8614007207052736/video-0002/

ik wil dus dat tie netjes naar beneden loopt als hij ontspannen is. zonder te gaan plukken.

Ik zag nog een filmpje, Roby op Ragebol. Daarin zie je dat hij in galop overkruist gaat (slappe achterhand) en zijn rug wegdrukt dmv zijn nek vast te zetten.
Dat hij een leuk sprongetje kan maken wil niet zeggen dat hij kan springen he Knipoog
Wil je echt gaan springen zul je jem toch dressuurmatig sterker moeten maken. Scherpe wendingen (wenden om een dubbeltje) kan alleen als hij dressuurmatig gereden is, galopsprongen vergroten en verkleinen (dus niet harder/zachter) zelfde verhaal, etc etc...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:16

R_ajingo schreef:
Ik spring graag dressuurmatig rustig en beheerst.
Alleen wat doet een paard voor de hindernis.
Hij doet zijn hoofd omhoog geen enkel paard doet het niet.Dus waarom zij hij dan aan de teugel moeten.

Robbert

Om de sprong in zich op te nemen, en te berekenen Knipoog
Heeft niets met dressuur te maken, maar ook DAT is nodig Ja

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 16:07

ik heb een paar weken terug voor het eerst les op m gehad en hebben we voor het eerst weer echt lekker gereden. nu kan ik niet rijden omdat ik geopereerd ben maar zodra ik kan rijden ga ik zeker verder met lessen. niet omdat ik wedstrijden ga rijden . maar gewoon voor de lol en ik wil het ook goed aanleren ipv maar wat aanklooien op dingen waar ik minder verstand van heb

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:37

Ik vind voordat je uberhaupt over een hindernis springt je de basis van de dressuur goed moet beheersen.
Dat wil zeggen lekker ontspannen over de rug kunnen rijden en een goede tempobeheersing hebben.
Van mij mag die B+1 grens dus ook nog wel een stukje omhoog.