Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:42

Als jullie met gangpad wel hebben geprobeerd en dat niet werkt, heb ik niets gezegd.
Helaas wordt te vaak de eerste stap overgeslagen en beginnen ze te mopperen dat stap twee niet lukt. Raar he?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:43

Ja maar goed dat is hier ja niet aan de orde?
Dit gaat prima, je ziet dat de paarden er met veel plezier overheen gaan.
En dat zonder dwang!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:45

Leuk toch voor een keertje Knipoog Hij heeft er wel plezier in zeg!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:51

Ik heb trouwens vanmorgen nog met mn paard vrijgesprongen, gewoon een hindernis neergezet, balk schuin op de paal en hij sprong wel, alhoewel hij het niet helemaal snapte en ik hem niet wil opjagen, hielp ik hem een beetje, gewoon hij kwam naar me
toe en ik pakte hem aan het halster en richting de hindernis ging die vanzelf in galop erheen.. Was gewoon voor een lolletje, hij vond het leuk en ik hoefde me niet veel in te spannen met dit hete weer hahahahaha

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:54

Heerlijk hoe mensen reageren. Zo zie je maar dat er heel veel mensen zijn met heel veel verschillende meningen. Als je wilt dat je paard niks overkomt, moet je er helemaal niet aan beginnen.(dus gewoon lekker de paardenboeken lezen en op een stalen ros gaan zitten) Ik ken de verhalen dat de paarden op de wei een peesklap oplopen. Ze hoeven dan ook niks te doen. Ongelukken kunnen gebeuren en om nou tegen TS te zeggen dat ze geluk heeft gehad dat haar veulen niks heeft vind ik kortzichtig. Het veulen loopt in mijn ogen net zoveel risico in de weide dan in de bak achter moeders aan... Daarbij zegt TS dat het eenmalig is dus zoveel slijtage zal het wel niet hebben opgeleverd. Ze weet nu in ieder geval dat ze een goede techniek heeft. Nu is het wachten tot het veulen zover is dat het zadelmak gemaakt kan worden. En ja ik ga ervan uit dat het veulen lekker mag genieten en als een frisse gezonde 3-jarige terug komt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:58

Klopt, over een paard maand gaat ze lekker de opfok in en komt pas weer terug als ze 2 en half is ofzo

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:02

Ik heb nog nooit een veulen gezien met zo'n blij gezichtje Lachen Hij kan vast wel over een meter heen Haha!

De bokt stress bemoei ik me verder niet mee, ik zie iig geen kwaad in een keertje plezier voor een veulen. Kom op zeg, in de natuur zou hij dit waarschijnlijk nog veel vaker (kunnen) doen, over kronkelige boomstronkjes en ongelijke vloeren.

Wees maar zuinig op dit beestje, dat wordt vast een mooie Lachen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:05

ohw wat schattigg Knipoog mooi paard en veulen

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:12

het zijn leuke dieren hoor, maar toch vind ik het een beetje onverstandig.. Het is misschien maar voor 1 keer maar het veulen is nog niet volgroeit ik vind het allemaal maar gevaarlijk. Als er nou gewoon een balk op de grond had gelegen dan kon het nog wel.. maar dit is al een flinke sprong voor zon beestje... Maar goed moet je ook helemaal zelf weten ik zou het iniedergeval niet doen.
En dat het veulen bij de moeder wegloopt? dan heb jij een apart veulen zeg haha de meeste veulens lopen zowiezo de eerste maanden de moeder de kont achterna ( kuddedier he ) haha maar goed.. dit is mijn mening

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 14:17

Nou deze boeit het totaal iet wat mams doet.
Ze was onder de draden door gegaan zodat ze in de wei stond.
Wij zijn met mams terug gegaan naar de stal en veulen vermaakte zich wel in de wei.
Ze is erg zelfstandig wat dat aangaat.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:23

edit

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:46

O,o,o, wat een reacties weer! En dan lees ik net dat volgens iemand veulens net als jonge kinderen breekbare botten hebben??? Tuurlijk!
Ik vind het een vrolijk plaatje en zie er voor een keer geen kwaad in hoor. Geinig dat ie al zo springt!
En tsja, behalve de roze bril is menig Bokker ook Roomser dan de paus hoor, want hoeveel mensen gaan er al enekele maanden voor hun dier 3 wordt opzitten en rijden er een jaar later al volop wedstrijden mee??? En dat veulen zou kapot gaan van een keertje springen? Kom op nou zeg.......

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:49

Ik vind het een erg leuk veulen en hij ziet er ook erg gelukkig uit.
Vind sommige reacties inderdaad een beetje overdreven, dat veulen vind het gewoon leuk om te springen en het is maar 1 malig. Daar gaat hij echt niet kapot van.

Nog veel succes met de moeder en het veulentje, wees er maar trots op. Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:57

Toen ik alleen de titel al zag, wist ik dat er een hele disscusie uit zou ontstaan Knipoog
In ieder geval, erg mooi veulen en moeder.. Lachen En voor een keertje kan het heus wel hoor, zolang je hem niet over belast, nu gewoon lekker in de opfok laten.. niks aan de hand hoor, na die 4 keer springen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:00

er zijn ergens proeven met paarden die een parcours moeten afleggen voor hun eten, en weer terug moeten over dioe hindernissen voor hun drinken.

veulens schijnen er beresterk van te worden.

mijn veulen liet ik ook wat springen, zelfde manier, kon er makkelijk langs, maar wat zij deed was in de hoek omdraaien en weer terug over de hindernis, en daar draaide ze weer om en kwam er weer terug overheen.
vond springen geweldig

vwat de foto's betrefd vind ik zelfs dat veuli meer talent heeft als mams Lachen
leuk ding !

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:04

idd daar was ook eens een documentaire over..
Paarden doen het ook in het wild dus dit kan echt geen kwaad hoor..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:08

Hmmm, ik meen me juist te herinneren dat ze een keer ergens een hek hadden geplaatst op de route naar drinkwater van wilde paarden. Beesten zijn gestorven van de dorst....
Een takje is wat anders natuurlijk als een hindernis van bv een meter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:09

die proeven waren gedaan met natuurlijke hindernissen, dus sloten en boomstammen, niet superhoog natuurlijk

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:12

idd natuurlijke hindernissen.. geen hek ofzo..
In het wild gaan ze ook echt niet om een boomstam ofzo heenlopen omdat het veulen anders niet zou kunnen springen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:21

ziet er leuk uit hoor, het is een veilige hindernis en éénmalig. veulens in de wei bokken ook graag keihard in het rond, één sprongetje geeft echt niets. als ik mijn jaarling soms bokkend rond zie zoeven, dan gaat dat wel even een stukje harder. ik zou het inderdaad niet vaker doen, maar één keertje zo... daar krijgt het jonge dier niets van.

mooi veulen is het hoor!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:27

crossmonster schreef:
er zijn ergens proeven met paarden die een parcours moeten afleggen voor hun eten, en weer terug moeten over dioe hindernissen voor hun drinken.

mijn veulen liet ik ook wat springen, zelfde manier, kon er makkelijk langs, maar wat zij deed was in de hoek omdraaien en weer terug over de hindernis, en daar draaide ze weer om en kwam er weer terug overheen.
vond springen geweldig

vwat de foto's betrefd vind ik zelfs dat veuli meer talent heeft als mams Lachen
leuk ding !

Maar die heb je zeker nog niet klinisch en rontgenologisch laten keuren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:33

wat crossmonster beschrijft vind ik ook echt niet kunnen. ik ken die proef, inderdaad, maar de paarden die dat gedaan hebben zijn nog jong op dit moment, en er zijn geen gegevens over slijtage of blessures bekend. het schijnt dat de dieren een beter springvermogen ontwikkelen, wat natuurlijk niet meer dan logisch is. ik vind het belachelijk.

mijn jaarling heeft één keer over een hindernisje gesprongen van 30 cm, dit stond toevallig in de bak en hij ging keihard rondjes rennen, al spelende met mijn merrie. op een gegeven moment ging hij in volle vaart over het hindernisje (mijn merrie ging erlangs), ik stond zelf buiten het hek dus ik had zoiets van: hihi wat stoer, nou ja je doet maar.

dat vind ik niet te vergelijken. bij mij wordt er op zijn vroegst een keer gesprongen als het dier drie is, mocht de gelegenheid zich voordoen etc, maar anders begin ik er niet mee voor ze vier zijn. en dan laag en eenvoudig. imo voegt het weinig toe verder. een vierjarig paard is nog niet uitgegroeid, en als het dier drie is zijn veel botten in het bovenbeen (vanaf voorknie en spronggewricht) nog niet klaar. voor mij reden genoeg om deze te sparen.

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:48

Super leuk veulen!! En ie springt lief!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:12

Wat een gezeur zeg!

Dit was éénmalig, en je ziet dat het veulen er plezier in heeft.
Gewoon om een keer te weten hoe ze springt!
Op verschillende veulenveilingen gaan de veulens ook wel een keer over een hindernis heen!
Zolang het niet iedere dag is!

Je hebt een mooi veulen, veel plezier ermee! Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:14

Miss_R_Horse schreef:
crossmonster schreef:

vond springen geweldig

leuk ding !

Maar die heb je zeker nog niet klinisch en rontgenologisch laten keuren?

jawel Ja
en helemaal 100 %
beresterk zelfs volgens de veearts
onzin dus wat jij zegt, want veulen heeft zo slechts enkele keren gesprongen, nadat moeder had gesprongen, en nooit hoger als 50 cm.
er lag ook een boom id bak om aan te knabbelen, ook daar sprong ze telkens overheen.
ken meerdere veulens die dat doen,
of ze nu steeds over de draad springen ( dat is dan dus schijnbaar niet erg? )
of je laat ze springen, uit eigen wil dat maakt toch niets uit