Prins de Hengst Omhoog!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Prins de Hengst Omhoog!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:09

Adil18 schreef:
Ik heb een van mijn paardjes die ik rij ook steigeren op commando, het diertje is compleet western gereden overigens. Het enige wat ik hoef te doen is iets druk geven en mijn benen aanleggen en iets zeggen in de trant van "op" en ze staat heel keurig en rustig. Ze heeft daar echt lol aan.

Ik hoop dat dat dan met toestemming en medeweten van de eigenaar is gedaan. Op en Whoa lijken overigens teveel op elkaar, en als ik druk geef en mijn benen erbij houd wil ik verzameling, en wijken voor die druk, en geen paard dat omhoog komt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:17

Cassidy schreef:
Adil18 schreef:
Ik heb een van mijn paardjes die ik rij ook steigeren op commando, het diertje is compleet western gereden overigens. Het enige wat ik hoef te doen is iets druk geven en mijn benen aanleggen en iets zeggen in de trant van "op" en ze staat heel keurig en rustig. Ze heeft daar echt lol aan.

Ik hoop dat dat dan met toestemming en medeweten van de eigenaar is gedaan. Op en Whoa lijken overigens teveel op elkaar, en als ik druk geef en mijn benen erbij houd wil ik verzameling, en wijken voor die druk, en geen paard dat omhoog komt.

Ja, toestemming heb ik, ik zou zoeits nooit zonder toestemming doen. Ik rij nog een paard western, maar haar zou ik het niet aanleren. Vraag me niet waarom, maar gevoelsmatig zeg ik dat het bij Cheyenne (foto) wel kan en de andere niet. Ik was meer bang in het begin dat als ik het te vaak oefende ze elke keer als ik stil wilde staan wilde steigeren of dat ze bij het achterwaarts gaan wilde stiegeren (hoewel ik dan "back up" zeg). Maar ze doet het allemaal keurig ondanks dat ik haar steigeren heb aangeleerd. Ze doet het echt puur en alleen wanneer ik het van haar verlang.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:18

Mmm mijn mening is dat zweephulpen voor je been (dus op schouder en borst) geen vrijheidsdressuur (of klassieke hogeschool oefeningen zijn) is, maar circuskunstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:21

OoappeloO schreef:
Mmm mijn mening is dat zweephulpen voor je been (dus op schouder en borst) geen vrijheidsdressuur (of klassieke hogeschool oefeningen zijn) is, maar circuskunstjes.

En dat vind je, omdat....?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:29

Tsja.. zo ffekes moeilijk uit te leggen maar k lees wel eens wat over klassiekeschool oefeningen. Daar gebruiken ze zelf ook nooit zweephulpen voor het been. Daar omdat ze een zweephulp meer als beenhulp zien en niet als aantikstok ofzo. Omdat een hulp van een zweep voor het been al snel angst bij een paard kan oproepen (ook als je het rustig gebruikt), en je wilt dat je paard op het commando reageerd, én het leuk blijft vinden. Niet dat hij het uit angst gaat doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:39

ìk las ergens in het topic dat de pony niet graag naast de TS stijgert, maar wel als ze erop zit,
zou dat misschien kunnen omdat hij haar hoger in rang acht dan zichzelf, en zich daarom niet boven haar wil verheffen; dit tegen zijn gevoel ingaat? (vraagt de leek op het gebied van VD)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:43

zippo kon steigeren op 5minuten bij manier van spreken.
maar wel eerst met mij ernaast en pas na enkele weken erop.
ik denk altijd: eerst van op de grond aanleren en dan pas op het paard. (is gewoon een tip)
zippo steigert nu super, inbegin (de eerste twee weken) trok het op niet teveel, hij hing enorm de lucht in maar twas niet echt mooi om te zien vond ik.
net zoals we nu bij jou zien, ondanks ik enkel met leadrope, touwhalster en zweep werkte.
en jij in volledige vrijheid.
de foto's zijn een moment opname en ik weet alle begin is moeilijk,
toen ik zippo de allereerste keer probeerde om hem compliment aan te leren trok het ook op niet veel terwijl hij het nu prachtig doet.
dit is met alles zo.
volgens mij ben je goed bezig, alleen jammer dat veel mensen direct vooroordelen hebben hier.
ik zou zeggen maak eens over enkele weken terug foto's en het zal al direct een ander zicht geven.
mss nog een tip, als je iets nieuws aanleert, zet dit dan niet op forums dan krijg je over het algemeen toch maar enkel neerslachtige commentaar ondanks het goed bedoeld is en op paardvriendelijke manier.
je ziet er mij niet iemand uit die je paarden zou slaan of zou forceren.
verder raad ik je aan om gewoon eerst verder te oefenen naast hem en als dit goed gaat vraag je hetzelfde comando op hem.
hieronder 4foto's van zippo zijn steigeren.

zijn allereerste keer:
Afbeelding

enkele weken later:
(ik vraag hem telkens omhoog met men zweepje)
Afbeelding

en dan hier eerste maal onder de man:
Afbeelding

en dan zoals het nu is:
Afbeelding

hopelijk voel je je niet aangevallen, ik ben er van overtuigt dat je het beste voor hebt met je paardje en weet waar je met bezig bent.
en die angst in je paardje zijn ogen is omdat hij het nog niet 100% goed snapt net zoals zippo inbegin.
das normaal, zou zeggen zeker met blijven doorgaan en rap weer foto's posten als hij mooi steigert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:51

OoappeloO schreef:
Tsja.. zo ffekes moeilijk uit te leggen maar k lees wel eens wat over klassiekeschool oefeningen. Daar gebruiken ze zelf ook nooit zweephulpen voor het been. Daar omdat ze een zweephulp meer als beenhulp zien en niet als aantikstok ofzo. Omdat een hulp van een zweep voor het been al snel angst bij een paard kan oproepen (ook als je het rustig gebruikt), en je wilt dat je paard op het commando reageerd, én het leuk blijft vinden. Niet dat hij het uit angst gaat doen.

De zweep wordt in de VD juist gebruikt als verlenging van je arm, dus niet als beenhulp maar juist wél meer als aantikstok. Normaal en rustig gebruik van de zweep roept dan ook absoluut geen angst op, ik weet niet hoe je daaraan komt, maar ik zou voortaan me als ik jou was voortaan alleen uitlaten over zaken waar duidelijke onderbouwing voor had en tenminste een beetje verstand van had. Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:00

Muiske07: ik respecteer je mening natuurlijk, maar ik ben juist van mening dat je, vooral bij VD, paarden iets aan zou moeten/moeten kunnen leren zonder dat ze angst tonen. Ook als ze het niet snappen.

Als die van mij iets gewoon niet snapt, probeert ze iets, en gaat vervolgens met de oortjes naar voren kijken 'Ik wil wel, maar wat wil jij?'

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:02

we kennen de pony en de ts niet, en ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ze als het voor de 3e x doet, beter er eerst naast kan staan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:04

simodi schreef:
AstraGirlie schreef:
Een paard moet je altijd dwingen iets te doen, op de één of andere manier, ook tijdens het gewoon rijden. Paarden doen niets voor niets. Het gaat erom hoe je het afdwingt ...quote]

Een stukje uit je quote. Je hoeft helemaal niet altijd iets af te dwingen, vragen kan ook, waarbij ik wel van mening ben dat jij uiteindelijk bepaalt dat het moet gebeuren, maar dwingen gaat mij te ver, zeker bij dit soort oefeningen die niks met rijden te maken hebben of een situatie waarbij het noodzakelijk is dat het paard doet wat je zegt. Vrijheidsdressuur doe je nmm in principe voor de fun voor jou en je paard, om je band te verstevigen.

Ik heb overigens geen mening over de band van TS met haar paard, die betwijfel ik niet, het gaat mij alleen om deze oefening!

Nee, met dwingen bedoelde ik 'iets vragen' maar dat je heb je dus van zeer lichte druk tot een hoge druk niveau, maar we 'vragen' altijd iets... Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Ik vind het steigeren op commando nog altijd een gevaarlijke oefening waar veel mensen mee beginnen omdat ze een leuke show willen opvoeren en niet omdat ze echt geintresseerd zijn in een band opbouwen en vertrouwen krijgen van je paard via grondwerk.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:04

khirshanta schreef:
Muiske07: ik respecteer je mening natuurlijk, maar ik ben juist van mening dat je, vooral bij VD, paarden iets aan zou moeten/moeten kunnen leren zonder dat ze angst tonen. Ook als ze het niet snappen.

Als die van mij iets gewoon niet snapt, probeert ze iets, en gaat vervolgens met de oortjes naar voren kijken 'Ik wil wel, maar wat wil jij?'

idd dat bedoel ik ook.
als je iets nieuws aanleert begrijpt je paardje niet 100% wat de bedoeling is en kunnen ze wel ff angstig kijken van is het dit? is dit de bedoeling? bedoel je dit? doe ik het goed?..., vooral als het niet in de paarden zit voor te steigeren is dit voor hen raar (ik heb zippo nooit weten steigeren, ook niet op de weide in vrijheid bij khalief en omar, dacht dat dit onmogelijk was om hem aan te leren maar had het heel rap door)
alleen wist hij inbegin niet zeker of dit de bedoeling was, na belonen uiteraard wel.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:11

Ah, zo bedoel je Lachen

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:17

ik vindt je er een beetje te groot voor en volgens mij vindt die het ook niet zo leuk zoals de meeste ook zeggen waarom ga je der niet eerst naast?is misschien beter plan vindt ik
(mijn mening was van die bruine pony Haha!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:16

ik vind de hulpen voor het steigeren echt niet kloppen... voor dergelijke oefeningen gebruik je imo altijd een combinatiehulp. de zweep aan de borst leggen vind ik iets wat veel te makkelijk 'per ongeluk' (denk aan een kind dat aait en klopt) gebeurt, met alle gevolgen van dien. daarbij is mij de motivatie om deze oefening aan te leren niet duidelijk. dit heeft niets met training te maken, maar is gewoon 'een kunstje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:27

merrieveulen schreef:
ik vind de hulpen voor het steigeren echt niet kloppen... voor dergelijke oefeningen gebruik je imo altijd een combinatiehulp. de zweep aan de borst leggen vind ik iets wat veel te makkelijk 'per ongeluk' (denk aan een kind dat aait en klopt) gebeurt, met alle gevolgen van dien. daarbij is mij de motivatie om deze oefening aan te leren niet duidelijk. dit heeft niets met training te maken, maar is gewoon 'een kunstje'.

Maar hoe zie jij vanaf hier of zij er ook nog andere stem of been hulpen bij gaf? Of schreef ze dat ergens?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:29

dat meende ik uit de tekst op te maken, ik heb alleen gelezen over de zweephulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:32

merrieveulen schreef:
dat meende ik uit de tekst op te maken, ik heb alleen gelezen over de zweephulp.

Volgens mij zegt ze niet dat ze hem omhoog laat komen door alleen een zweephulp te gebruiken, maar dat kan ik fout geinterpreteerd hebben Lachen

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:28

Ik vind je veelste groot, en ik vind het er niet echt ontspannen uitzien. Wel leuk ponytje.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:17

Bojangles schreef:
Vind het ook wel apart dat er veel mensen reageren die zelf geen vrijheidsdressuur doen dus imo ook weinig tot geen verstand van deze discipline hebben.

En omdat we er zogenaamd geen verstand van hebben mogen we niets zeggen? We proberen de TS advies te geven, en dat is gewoon niet altijd positief, dat kan je verwachten. Het is een openbaar forum, en iedereen mag/kan zijn mening geven. En ik weet ook niet waar jij de informatie vandaan haalt dat 'veel mensen reageren wie er geen verstand van hebben'.

MantaAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:09

Begin met de basis zou ik zeggen.
Mijn paard zo laten stijgeren kan ik ook.
Maar ik doe eerst de basis, en stap er niet gelijk op;-)

MantaAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:10

En Kelly, kheb je vaak zat zien rijden, maar sorry je bent echt VEEL en VEEL te groot.
Niet alles kan gaan zoals jij wilt en is zoals jij wilt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:32

Suziej schreef:
Bojangles schreef:
Vind het ook wel apart dat er veel mensen reageren die zelf geen vrijheidsdressuur doen dus imo ook weinig tot geen verstand van deze discipline hebben.

En omdat we er zogenaamd geen verstand van hebben mogen we niets zeggen? We proberen de TS advies te geven, en dat is gewoon niet altijd positief, dat kan je verwachten. Het is een openbaar forum, en iedereen mag/kan zijn mening geven. En ik weet ook niet waar jij de informatie vandaan haalt dat 'veel mensen reageren wie er geen verstand van hebben'.

Nee de meeste mensen die reageren doen zelf niet aan vrijheidsdressuur.
Dat zie je aan de reacties sommige slaan noch kant nog wal.

Tuurlijk mag je reageren, het blijft een HAW topic waar je commentaar kan verwachten.
Ik heb echt al de meest briljante opmerkingen voorbij zien komen, en dan denk ik echt goh zou die nou echt weten waar die over praat?
En dat soort mensen ga ik ook niet serieus nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:27

Kan iemand (die dan wel VD doet) mij dan eens uitleggen wat het nut of de lol van steigeren is?????

Het blijft gewoon een levensgevaarlijke oefening, of eigenlijk meer een stunt, waarbij je altijd kans hebt dat je een keer samen achterover klapt, hoe goed en vaak je ook oefent. Het paard blijft een (vlucht)dier en als hij tijdens het steigeren schrikt weet je niet 100% wat hij gaat doen! Juist als je aan VD doet zou je je moeten verdiepen in de aard van het paard (en het lijkt me dat de meeste VD-ers dat ook wel doen omdat ze niet-authentieke dingen doen met hun paard en een goede band daardoor met ze krijgen) en dan weet je toch dat bij een schrikreactie altijd iets onverwachts kan gebeuren?!
Dus los van de ervaring van de TS, haar liefde voor de pony en haar band er mee vind ik het gewoon hartstikke onverstandig en stom om een paard te leren steigeren! Het leidt nergens toe ...
Bovendien stel je je paard ook nog eens bloot aan de kans dat jullie achterover klappen, ook voor hem niet bepaald een prettige ervaring!

Ik vraag me af of de TS over dit soort dingen goed nagedacht heeft voor ze hieraan begon ...

MantaAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:21

Der zit geen lol of nut in het stijgeren.
Het is alleen maar gevaarlijk.
Ik leer iedegeval mijn paard het never nooit aan.
Je paard kan het vaker doen en dus op momenten dat het niet mag/kan.