bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:25

Ik heb even een foto opgezocht op internet van de manier hoe ik aan de hand werk met mijn pony!
Was nog zeeer moeilijk te vinden, dit was de enige eigenlijk. Kon geen foto's van oefeningen als zijgangen vinden via google.
Maar deze foto geeft wel aardig weer hoe ik het zelf doe. Daarbij denk ik dat degene op deze foto iets specifieks met het paard aan het doen is en het dier dus eigenlijk nog niet laat stappen aan de hand. Ik denk dat hij de achterbenen aan het toucheren is en hier een reatie op wilt hebben. Maar qua teugelvoering werk ik ook op deze manier met het zweepje in mijn hand.

Afbeelding

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:28

dit werk doe ik ook wel eens met de paarden, alleen dan aan een captoom
voor meer info;; www.sincerita.nl

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:29

sanne83 zegt dat ze deze methode ook kent, ben er wel benieuwd naar hoe het dan echt moet.

Hoe de TS het aanpakt lijk mij niet de meest slimme methode. Ik snap niet waar jij mee bezig bent.
Misschien eerst gaan longeren, en pessoa werken.
Leg uit, ts.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:29

Citaat:
Nee heb ik wel gelezen, een hulpteugel heb je dr niets voor niets aan hangen, ik vind dat je het beter zelf kan doen.. is het of is het niet? ik heb namelijk diezelfde GROTE fout gemaakt, en veeel spijt, gewoon onervaren en niet weten wat het inhoud! maar ja ieder zijn eigen mening! ik ben blij dat ik met goede hulp gelukkig weer alles op een rijtje heb!

Tijdens het longeren hangt er ook een hulpteugel aan bij mij hoor Tong uitsteken
Denk dat ik anders weinig spieren zou kweken en conditie zou verkrijgen Knipoog

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:08

heey, ik las trouwens dat je er niet op wou zitten.. ik zou dan met alles eventjes wachten, het maakt niet uit wanneer je eraan begint, mijn paardje was 4, das niet erg het hoeft allemaal niet per see als ie 3 is.. het is maar een tip, je kunt er tog nog lekker een jaar mee poetse en wat spelen in de bak ofzo? hij groeit tog nog wel een aantal jaar, het komt heus wel goed Haha! heb geduld! succes en ik hoop dat je er uitkomt..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:43

Zo weer een reactie van mij nu de sfeer wat minder aanvallend word. Er is in mijn ogen namelijk een verschil tussen commentaar en nuttige tips. Zelf persoonlijk heb ik weinig aan iemands mening en een kort af berichtje over hoe dom ik ben al helemaal niet. Ik zeg niet dat je het van mij niet mag plaatsen, maar wat is je doel. Wil je iemand helpen of zie je iets wat niet helemaal correct is kan dit ook op een nette manier gedaan worden. Wat goed werkt is positief beginnen en afsluiten. Daartussen leg je uit wat je ziet, wat is goed, wat zou je zelf anders doen en waarom en dan niet omdat het er zielig uitziet, maar wat gebeurt er waar waarom is dat fout hoe ontstaat het en wat kan er in de toekomst gebeuren. Dan hoe jij het zou doen en waarom zo. Het kort meer tijd maar iemand heeft er meer aan en zal zich minder snel aangevallen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:58

Even gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.(edit: zin verduidelijkt) Wat heb je aan de reacties waar meer uitgelegd wordt? Welke punten vind je zelf dat je er wat aan hebt?

Over het algemeen: Nu je de reacties gekregen hebt die je hebt gekregen, ben je van plan iets te veranderen/wat ben je van plan te veranderen?
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-07-07 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:59

ben jij ons nu aan het uitleggen hoe wij moeten reageren?

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:00

Liezel1 schreef:
ben jij ons nu aan het uitleggen hoe wij moeten reageren?

ja daar lijkt het wel op Ja

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:02

He, kom op jongens, laten we het gezellig houden Haha!

TS geeft in wat meer woorden aan dat ze het jammer vindt dat sommige mensen alleen zeggen dat ze het niet goed, maar jammer genoeg geen tips geven om het te verbeteren. Daar komt ze beter mee vooruit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:03

TS, als dat zo is, wat vind je dan van mijn uitleg op de eerste pagina?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:04

khirshanta schreef:
He, kom op jongens, laten we het gezellig houden Haha!

TS geeft in wat meer woorden aan dat ze het jammer vindt dat sommige mensen alleen zeggen dat ze het niet goed, maar jammer genoeg geen tips geven om het te verbeteren. Daar komt ze beter mee vooruit.

Ik denk dat ze heel veel bruikbare tips heeft gekregen. Ook van jou.
En meer tips zijn er haast niet. Verward

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:10

potverdikkie schreef:
Ik denk dat ze heel veel bruikbare tips heeft gekregen. Ook van jou.
En meer tips zijn er haast niet. Verward

Daarom ben ik ook benieuwd, de mensen die wat uitgebreider hebben beantwoord, welke tips denkt ze dat ze iets mee kan? Misschien kunnen we wel verder helpen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:11

Tja, je bent nooit te oud om iets te leren en aan te nemen toch? Ben ook wel benieuwd.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:14

lailapri schreef:
foto's van vandaag komen eraan geeft een beter beeld, en moet ik op een jonge pony gaan zitten die nog niet voldoende bespierd is?

De meeste worden nl. niet gespierd geboren Clown

Flauw van mij..maar vind het gewoon een beetje jammer hoe je reageert op de laatste pagina.. je scheert iedereen imo nogal over één kam, want er zijn best mensen die wat genuanceerder gereageerd hebben..Maar je lijkt nogal zeker van je zaak..

Maar nogmaals, het is me nog steeds niet echt duidelijk waarom en met welke beweegredenen je dit doet..?

Ik beken, ik doe verder niks aan grondwerk, parrelli en al die shizzle.. Wel longeren evt met bijzet'/pessoa/touwtjes..
En ja ik heb wel ervaring met jonge paarden..

Maar ik vind deze foto's toch wel iets tegen mijn gevoel in gaan..

En om positief te eindigen.. een leuke koppie heeft je pony Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 05:27

Er zijn idd ook mensen die wel gewoon reageren. Daar ben ik ook heel blij mee maar als ts lijk ik beter niets te kunnen zeggen want alles is toch fout toch? ik zal eens kijken of ik vanmiddag ofzo uitleg kan geven. Als ik daar zin in heb.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:16

even terugkomen op een van de reacties boven, je kunt wel degelijk spieren en conditie opbouwen met longeren ZONDER hulpteugels.. Wij laten jonge paarden aan de longe zoveel mogelijk met de neus over de grond lopen, zonder hulpteugels.. we laten ze die ontspanning zelf zoeken, dit is echt het beste wat er is..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:35

lailapri schreef:
Er zijn idd ook mensen die wel gewoon reageren. Daar ben ik ook heel blij mee maar als ts lijk ik beter niets te kunnen zeggen want alles is toch fout toch? ik zal eens kijken of ik vanmiddag ofzo uitleg kan geven. Als ik daar zin in heb.

Ik snap dit echt totaal niet !! Bloos
Je geeft ten eerste geen goede uitleg in je beginpost waarom je dit doet ..?!!
Doordat je dat niet heb gedaan gaan mensen op wat ze zien dingen beoordelen logisch toch ..?
Dit zie JIJ als een aanval ( en tuurlijk niet iedereen ze reactie is vriendelijk Knipoog )
Dan ga je nog uitleg geven hoe je het beste in een topic kan reageren.. Blond laat iedereen lekker zelf weten hoe ze dat willen doen iedereen is natuurlijk anders ..!!

Daarna krijg je normale reactie's en wordt er een aantal keer serieus gevraagt zonder aanval of wat dan ook waarom je dit doet ..??? omdat dit nog steeds niet duidelijk is aangegeven.
Het lijkt me dat als je ergens serieus mee bezig bent je ook wel kan uitleggen waarom en zo niet geef ons een link..??
Maar nee dan wordt er een opmerking gegeven als ik daar zin in heb ... Boos!
kan ik zo boos om worden je verziekt je eigen topic zo... Wees dan duidelijker ..! Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:52

lailapri schreef:

Ik vind het niet netjes van je om in de slachtofferrol te kruipen. Er worden namelijk helemaal geen slachtoffers gemaakt hier.

Citaat:
Daar ben ik ook heel blij mee maar als ts lijk ik beter niets te kunnen zeggen want alles is toch fout toch?

Ook niet waar, maar je wilt ook niets aannemen, en aangedragen tips wuif je ook steeds weg. Wat moeten we dan zeggen? "Het ziet er goed uit"? Verward Want dat ziet het namelijk niet Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:53

Liezel1 schreef:
als dit jouw manier is van naar beneden werken omdat je die verkeerde bespieren weg wilt hebben, dan kan ik je maar 1 advies geven: STOP ERMEE!

als je je paard nagevelijk wil hebben, moet je dat niet op deze manier doen.. en als ik dit zo zie, zou ik ook echt geen pessoa gebruiken zonder begeleiding...

een paard moet voorwaarts-neerwaarts... dus eerst voorwaarts, dat is de voorwaarde voor het naar beneden kunnen rijden...

de motor van je pony zit aan de achterkant... eerst vooruit en op eigen benen lopen in balans, vóórdat je aan de voorkant gaat zitten...

het nagevelijk rijden zit hem niet in de "knik" waarin je hem nu zet, maar in het ruggebruik.... bovendien spelen je teugels daarin maar een bijrol.. als je pony goed aanje been en zithulpen is, heb je je teugels daar slechts minimaal voor nodig...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:17

CtjeLief schreef:
even terugkomen op een van de reacties boven, je kunt wel degelijk spieren en conditie opbouwen met longeren ZONDER hulpteugels.. Wij laten jonge paarden aan de longe zoveel mogelijk met de neus over de grond lopen, zonder hulpteugels.. we laten ze die ontspanning zelf zoeken, dit is echt het beste wat er is..

Dat vind ik nu echt eens een goede!! Haha!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:20

Ik heb normaal gesproken een hekel aan reageren in een discussie die niet mee rzo vriendelijk gaat, maar ik moet toch even opkomen voor alle mensen die alleen maar zeggen dat het niet goed is.
Als je die reacties anders leest geven ze nl wel advies, namelijk er gewoon mee ophouden.
Dan hoef je er geen andere adviezen bij te zetten toch, want als je het niet doet heb je ook geen tips nodig.

Mijn advies bij deze is dus, laar het dier gewoon nog een poosje staan, of als je wat conditie wilt opbouwen, zet hem gewoon zonder poespas aan de longe/ los aan het werk (eventueel alleeb 'zadel'mak maken, heb je dat vast gedaan). Daarvan bouwen ze ook al wat conditie en wat spier op, zonder dat er aan specifieke dingen getrokken wordt.
Dit past gewoon veel beter bij een paardje waarvan jij zelf zegt dat hij nog niet klaar is voor het 'echte' werk. Als hij dan wel klaar is, klim er rustig onder begeleiding op en kun je veel beter aan zijn nageefelijkheids en ontspannings problemen gaan werken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:22

Inderdaad wat ctjelief gezegd heeft is waar. Ik heb ook een tijdje op 'n stal gewerkt, en daar longeerde ze ook niet met hulpteugels. En ze liepen lekker ontspannen, en kregen een goeie conditie! Dat waren ook nog jonge paarden!

Ik vind het wel een heel leuk hoofdstel en een leuke pony!

Mijn advies van over het werk aan de hand,
Tips weet ik eigenlijk niet met het werk aan de hand. Heb ik eigenlijk geen verstand van. Maar misschien is het slim om er een ruiter op te zetten, die bontje zadelmak kan maken goed, en wie der zo ook lekker ontspannen kan rijden. Dat lijkt mij beter dan zo aan de hand! Verder zou ik er nog niet al te veel mee doen en der zeker nog lekker op 't weiland zetten!. Maar dat van aan de hand vind ik er gewoon niet lekker uit zien! Ik vind die foto van _tarja_ er wel weer lekker rustig uit zien! Veel sucses verder nog!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:44

Ik snap wel waar ze mee bezig is. Met mijn jonge ruin werk ik ook aan de hand, in combinatie met werk aan de longe en het rijden.
De bedoeling van het werk aan de hand is om het paard in den beginsel te modeleren. Zorgen dat hij de juiste buiging en stelling aanneemt. En vervolgens dat je een achterbeen krijgt dat draagt ipv stuwt.
Dat heeft feitelijk niets te maken met de hoofdhouding waar iedereen zich zo op focust, er is meer aan een paard dan hals. De juiste hoofd hals houding is een logisch gevolg van de modellering.
Vervolgens kan je ook aan de hand meer aan de slag met rechte lijnen en vervolgens verzameling.
Wat TS doet is gewoon helemaal aan het begin beginnen. Ik had de foto´s zo ook niet gepost als ik haar was. Wat echter niet kan is daarbij een bijzetteugel gebruiken!
Hier plaatjes van mijn werk aan de hand. Geen ideaalbeeld. Paard houdt vast op links (buigt niet lekker in) en we zijn nog niet heel lang bezig. Maar geeft wel een beetje een beeld.
Afbeelding
Afbeelding
Indien op een goede manier, is het werk aan de hand een enorme goede voorbereiding voor het werk onder de man! Denk aan zijgangen, het wijken voor druk. Denk aan verzameling, wat toch makkelijker is zonder ruiter op je rug.
Heb een beetje het gevoel dat veel mensen het niet kennen en daardoor zo heftig reageren! TS niets mis met werk aan de hand! Wees je wel heel bewust van wat je doel is en waar je mee bezig bent! Zorg altijd voor goede begeleiding. Juist de mensen die het minst weten roepen vaak dat ze geen les nodig hebben! Je bent nooit uitgeleerd.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:08

Maar bij jou vind ik het er heel anders uitzien als bij de TS