zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 02:51

Vroeger gaf ik hem nog wel op een verkeerd moment een tik waar ik dan weer spijt van had.. Bood wel me excuses altijd aan.. Nu kan ik ontiegelijk veel hebben nooit gedacht overgens.. Bij mensen is dit jammer genoeg het tegenover gestelde Tong uitsteken Knipoog

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:45

Ik heb dat ook wel eens, maar niet zo erg gelukkig.
Ik geef af en toe een prikkie te veel, maar verder dan dat gaat het ook niet.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:12

ik heb er ook wel last van Nagelbijten / Gniffelen
vooral als hij blijft hangen op de teugels en onder me vandaan wil lopen, dan heb ik gewoon zin om lekker te rijden, en dan moet meneer weer eigenwijs gaan doen Tong uitsteken

ik doe er eigenlijk niets tegen, gewoon rustig blijvem denk ik Tong uitsteken

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:13

Ik kan mijn pony natuurlijk ook wel eens schieten, als ze geen zin in iets heeft begint ze namelijk te stijgeren en dan beginnen de problemen. En ze wordt heel snel heet enzo en gaat voor alles wegspringen. Ik ga dan gewoon even stappen om zelf en mijn pony weer rustig te laten worden..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:44

PP-->RT-Discussies

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:59

ik verlies nooit echt mijn zelfbeheersing, maar ik kan er wel pissig van worden als een paard iets wel kan, snapt of durft, maar het gewoon vertikt..als paarden bang zijn o.i.d. heb ik engelengeduld, maar als ze gewoon niet meewerken kan ik me wel echt kwaad om maken soms..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:00

maar dan uit ik het alleen verbaal (veel mopperen, niet echt schreeuwen), ik reageer het niet op mijn paard af ofzo..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:08

Ik zal het eerlijk zeggen, ik ben wel een keer of twee echt uit mijn slof geschoten toen we echt in een dieptepunt zaten. We gedroegen ons echt als een getrouwd koppel, overal ruzie om. Ik heb toen een paar dingetjes gedaan waar ik niet trots op ben en heb er heel lang met een verschrikkelijk gevoel rond gelopen. Ik kon hem niet eens recht in de ogen kijken zwoor dat ik nooit meer zo tegen hem uit zou vallen.

Dat rotgevoel is grotendeels over gegaan toen hij helemaal blij was me te zien na twee weken vakantie en de hele dag zowat in paniek raakte toen ik even om de hoek verdween. Lachen toen wist ik wel dat hij het me vergaf of heeft vergeven. Lachen

Maar nee, dankzij dat heb ik een ijzeren zelfbeheersing. Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:13

ik raak ook wel eens mn gedult kwijt. als ik op dat moment aan het rijden ben ga ik stappen met lange teugel tot ik afgekoeld ben. als het echt erg is stap ik af en ga gewoon rondjes lopen(mijn paard volgt mij) ook geef ik wel eens een tik die niet terecht is en maak het daarna wel weer goed.

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:40

eigenlijk geen last van. ik reed meestal op hele makken paarden die alles deden wat je vroeg en ik ben ook niet echt een persoon die snel aanpakt Tong uitsteken

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:34

Mijn geduld veliezen doe ik gelukkig (bijna) nooit. Meestal moet ik lachen als 1 van de paarden drakig is. Vaak ga ik op zo'n dag wat anders doen.

Nou moet ik wel toegeven dat onze paarden het ook niet accepteren als ze onterecht een trap of tik krijgen. Die krijg je namelijk dubbel en dwars terug.

Hmm Verdrietig als ik dit zo terug lees dan vermoed ik dat mijn paarden het mij hebben afgeleerd om mijn geduld te verliezen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:45

Als hij ettert (bokken maar dan ook de hele tijd) ga ik niet meppen of schoppen maar klem ik mijn benen om zijn buik, dan blijft hij "tsappelen" maar dan is het na een meter of 10 wel gedaan met het gebok. En 1 keer een buiterit: hij bleef zich steeds maar omdraaien en op de plaats bokken en huppelen. (hij kon zijn kudde zien = enorme staldrang) en wou de berm niet in als er een auto aankwam..Toen heb ik hem van voren tegen gehouden en 1 goede schop gegeven, daarna omgekeerd (zelf gestuurd, zodat hij eigelijk niet zijn directe zin kreeg), het werd gewoon te gevaarlijk ook voor fietsers.
Ik kan over het algemeen wel heel driftig worden maar echt gemeen worden en veel geweld gebruiken ten gevolge daarvan doe ik niet, 1 keer terecht straffen maar verder ook niet.
Als hij bang is daarintegen ben ik zeer geduldig, ik wil een gehoorzaam paard maar ook eentje dat heeft geleerd op mij te vertrouwen als hij bang is..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:51

Gelukkig geen last van. Als ik de kop verkeerd heb staan ga ik niet fanatiek rijden maar lekker het bos in. Daar worden we beide vrolijk van. En de kop verkeerd krijgen tijdens het rijden krijg ik niet op dit paard want hij doet gewoon altijd zijn stinkende best voor me, daar kan ik niet kwaad op worden als iets nog niet gaat zoals het zou moeten. Dan probeer ik het gewoon nog een keer en als dat nog niet gaat doe ik even een stapje lager en kijk ik hoe hij dat aanpakt. Verder sluit ik het rijden altijd af met iets wat altijd wel goed gaat en daarna draaf ik hem lekker uit en beloon hem. Hij deed zijn best zoals altijd dus daar kan ik echt niet kwaad op worden. Soms ben ik teleurgesteld in mezelf maar daar kan het paard niks aan doen. Dan heb ik eerder medelijden met hem dat hij zo'n beroerde ruiter op zijn rug heeft. Bloos

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:27

Ik heb wel eens dat ik enorm kwaad word als ze haar dag niet heeft en vertikt ook maar een beetje aan het werk te gaan.. Wat ik doe? Af stappen en een paar rondjes ernaast stappen om even rustig te worden, en dan ga ik er weer op en begin ik weer overnieuw.. Als ik boos ben stap ik altijd even af, ik weet gewoon dat dat beter is want ik wil mijn paard geen tik geven omdat het even niet lukt en als ik niet afstap ben ik bang dat ik dat wel doe.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:07

ik ben soms ook weleens té snel boos, dan doet ze wel iets wat ze niet mag maar dan ben ik er gewoon sneller boos over dan normaal(wat zich eigenlijk altijd uit in nijdig vloeken). Meestal zijn dat gewoon dagen waarop er iets is gebeurd en dan kan ik ook minder hebben dan normaal. Maar onder het rijden, als ik er last van heb ga ik gewoon stappen. Even tot 10 tellen, rustig adem halen en gewoon verder rijden Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:57

Als ik mijn geduld greig te verliezen (wat niet vaak gebeurt, Wino doet altijd zijn best Haha! ) Dan ga ik rondje bos of lekker afzadelen en lekker poetsen. Daar wordt ik weer ontspannen van.

Als ik mijn dag niet heb stap ik niet eens op, of ik moet al een rondje bos gaan doen. Ik ga de ergenissen van de dag niet botvieren op mijn paard dus ga ik wta leuks doen Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:09

Ik mag van mezelf schreeuwen tegen m'n paarden en schelden,maar nooit onterecht een tik of een schop geven.Als ik denk dat ik m'n zelfbeheersing verlies ga ik een rondje stappen,ff op adem komen en weer rustig worden en dan probeer ik het weer opnieuw.Ook kan ik beter boos op mezelf worden,want 9 vd 10 keer ligt het aan mij.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:06

vandaag was zoooo ramp..ik ging buitenrijden.. hij was de eerste honderd meter heel braaf maar daarna stopte rex en ging niet verder ik had gelukkig zweep mee maar probeerde eerst hem gerust te stellen wou niet dus maar me zweep gepakt... echt hij gaat niet vooruit.. wat ik ook doe echt geen kant op.. en als er een ander paard bij is doet hij alles (behalve voorop lopen) dat vind ik best jammer, ik weet wel dat niet alle paarden zo luxe zijn maar ik vind het best fijn om eens lekker met mijn eigen pony een buitenritje te maken alleen. <<

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:43

Goed topic!
Ik kan me namelijk mateloos irriteren aan mensen die zich niet kunnen beheersen op hun paard (we hebben er jammer genoeg een paar rondlopen op stal) .
Tuurlijk is het soms frustrerend als iets niet lukt, maar je moet ook kunnen blijven relativeren. Ik bedoel daarmee dat je altijd met je hoofd erbij blijft :Hoe nuttig is het nou om te gaan plukken, rukken te schoppen en te slaan? Je bereikt er niets mee en je paard wordt er alleen maar tegenstrijdiger van. Ik zeg niet dat ik nooit boos op mijn paard heb gezeten, want dat heb ik wel. Maar er ligt een grens tussen je paard een keer goed laten merken wie de baas is (want dat moet hij natuurlijk wel weten!) en je zelfbeheersing verliezen.
Vaak is het idd het handigst als je merkt dat jij je gedult aan het verliezen bent en je paard daarmee alleen maar bozer maakt, even te gaan stappen en allebei even af te koelen. Daarna gaat het meestal weer een stuk beter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:32

Ik vind dat je al begeleider consuquent mag zijn, maar zeker wel geduld moet hebben. Een ruiter is een begeleider. Je zelfbeheersing niet kunnen houden is een zeer grote fout, Belangrijk op een paard is rustig blijven tot tien tellen, en niet als een paard niks fout doet een tik geven.

Als je je paard, als begeleider een tik geeft, en het paard heeft totaal niet door wat die fout doet, maak je meer kapot dan je lief is.

Kijk ik zie het zo.. jij bent de begeleider, het paard moet luisteren bijvoorbeeld naar been, maar het heeft totaal geen zin om jezelf te gaan opfokken als iets niet lukt. Ik heb het ook wel eens hoor, dat ik opgefokt op het paard zit, omdat ik zelf wat fout doe, etc maar dat werkt averechts.

Een paard voelt zijn begeleider aan en de begeleider hoort zijn paard aan te voelen. Zolang jij je zelfbeheersing niet kan houden te paard, word je paard alleen maar nerveuzer en ga je als begeleider alleen maar meer lopen plukken etc.

Mijn conclusie, gewoon rustig blijven, en als je je dag niet hebt, rij dan zelf niet.

Wees wel consucuent, bijvoorbeeld geen reacktie dan mag je best bijtikken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:33

Marly schreef:
Goed topic!
Ik kan me namelijk mateloos irriteren aan mensen die zich niet kunnen beheersen op hun paard (we hebben er jammer genoeg een paar rondlopen op stal) .
Tuurlijk is het soms frustrerend als iets niet lukt, maar je moet ook kunnen blijven relativeren. Ik bedoel daarmee dat je altijd met je hoofd erbij blijft :Hoe nuttig is het nou om te gaan plukken, rukken te schoppen en te slaan? Je bereikt er niets mee en je paard wordt er alleen maar tegenstrijdiger van. Ik zeg niet dat ik nooit boos op mijn paard heb gezeten, want dat heb ik wel. Maar er ligt een grens tussen je paard een keer goed laten merken wie de baas is (want dat moet hij natuurlijk wel weten!) en je zelfbeheersing verliezen.
Vaak is het idd het handigst als je merkt dat jij je gedult aan het verliezen bent en je paard daarmee alleen maar bozer maakt, even te gaan stappen en allebei even af te koelen. Daarna gaat het meestal weer een stuk beter.

dit bedoel ik dus ook zo te zeggen Tong uitsteken

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:45

Ik vind dat je het niet kunt maken om boos op je paard te worden, dier heeft er niet om gevraagd of je erop wilt stappen.
Als een oefening niet lukt doe dan wat anders en probeer het later weer of als het paard 'zijn dag niet heeft' heb jij dat nooit dan?
Ik ga ook niet elke dag fluitend naar mijn werk en omdat wij wat willen bereiken met het dier 'moet 'ie het maar doen' werkt niet zo in mijn ogen.

Zo doe ik het ook met mijn honden (kan geen eigen paard meer betalen Haha!) alles met geduld en veel blijdschap. Tuurlijk moeten ze wel weten wat wel en niet mag maar met bijvooreeld dwang bereik je echt véél minder.
Maak er een spel van dan komt het vaak vanzelf goed en hoe beter de band met je dier (hond óf paard) des te meer willen ze voor je doen is mijn ervaring.

Ik probeer altijd te onthouden dat een dier je niet kan vertellen als er iets is, dus zijn dag niet heeft o.i.d. dus zullen ze het duidelijk moeten maken. Als ik ergens geen zin in heb kan ik dat zeggen Tong uitsteken

Met geduld bereik je echt véél meer, ook bij andere mensen, leuk om te proberen Bloos

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:40

kuch, als het teveel wordt, meestal lukt het wel aardig, maar als ik het zo'n onwijze rotknol vind dan lukt het ook gewoon niet meer, of als de instructrische alleen maar achter een bakkie koffie zit zoals sommige instructrisches doen, of het plubliek interresanter vinden Slapen

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:26

Tijdens het rijden heb ik het niet zo, maar tijdens het poetsen en dergelijke gebeurt het nog al eens.

Mijn paarden zijn van het type "ik ga lekker de grens opzoeken" en als ik ze dan waarschuw houden ze meestal op. Maar soms ook niet en dan kunnen ze ook echt een mep verwachten.

Is misschien ook wel nodig met van die tanken, aangezien ik niet wil dat ik ze niet kan houden op het moment dat het nodig is (omdat ze niet weten waar de grens ligt).

Tijdens het rijden bekijk ik altijd de situatie en wordt er alleen gestraft als er echt geen aanleiding is tot bijv. schrikreacties.

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:46

Ik heb er ook wel eens last van. Voornamelijk als ik een beetje haast heb. Ik heb dan snel gepoetst en opgezadelt, en ben gewoon een beetje gehaast. Mijn arabje is hier super gevoelig voor en schiet dan helemaal in de stress waardoor hij zich tijdens het rijden erg vast zet in zijn rug en niet lekker loopt. Ik kan me dan zo irriteren dat ik te harde hulpen kan geven.. dus ik stap meestal dan altijd af en zet m weer lekker op het land, want anders voel ik me achteraf heeeel erg schuldig.