jasmijn78 schreef:Sorry maar ik laat mijn paarden dus echt niet tot 5 jaar onbereden. Wat een onzin. Met 6 jaar in de L starten; dan loop je lekker achter de feiten aan. Mijn paard liep met 6 jaar Z. En dat zonder overbelasting.
Hoezo in de L starten???
En zonder overbelasting, hoe weet je dat? Hoe oud is het paard nu?
Met 6 jaar al in het Z is echt niet zonder overbelasting. Neem dat nu maar van me aan.
jasmijn78 schreef:Maar ik geloof ook dat het de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden die zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid. (en met opleiden bedoel ik van zadelmak tot Z en hoger).
Wat is dat nou voor een vooroordeel je kent me nog geen eens.
jasmijn78 schreef:Een beetje kneuteren met je 3/4/5 jarige haffie in de wei is een heel ander verhaal dan een hoog in het bloed staand sportpaard opleiden voor de sport. Pluk jij maar eens een 5 jarig brutaal hoog in het bloedstaand onbereden sportpaard uit de wei. Ik wens je veel plezier en ik hoop dat je een goede ziektekostenverzekering hebt.
Je hebt niets doen en niets doen. Natuurlijk hou je je wel bezig met het paard anders worden het onopgevoede paarden. Vandaar het grondwerk. Ik heb dan wel geen paarden maar een (pony) hengst en een arabiertje zijn ook niet de makkelijkste lijkt mij. Gewoon goed opvoeden. En daar komt bij dat ze bij mij (muv de hengst) in een gemengde kudde staan. Dus tussen oudere en jongere merries en ruinen. De beste opvoeding die je kan geven! Het hengstje staat bij een oudere ruin.
En de gevallen die ik heb meegemaakt die op jonge leeftijd zijn beleerd werden stuk voor stuk allemaal strontvervelend rond hun 4e à 5e jaar en dan had je daar weer een hele dobber aan. Daar heb je dus geen last van als je ze met 6 jaar inrijdt. Die "puberteit" is dan meestal al over.