Distel (Fries!) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boelles

Re: Distel (Fries!) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:05

Bij foto 3 ( Jah weer foto 3 ) vind ik anders wel dat ze wat korter kunnen, of ze moet een klein beetje haar handen naar voren brengen. (vooral als het paardje netjes liep, dan mochten ze cker wel korter!)

xfebex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:19

wat eeen uitstraling heeft dat beestje zeg !
geweldig mooi ,
leuke combinatie Lachen

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:40

ik vind eigenlijk dat op bijna elke foto vreselijk zit tegen te werken met je hand.. lees maar gerust trekken.. ik zou maar eens beginnen om met je handen voor je uit te rijden dan komt de rest wel..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:14

hij hoeft igg niet aan de lange teugels te lopen maar ik vind dat dit beestje eerst moet leren uit te schuiven. volgens jullie een onmogelijke taak. ik heb ook een fries van een ongeveer dezelfde bouw en die begint het al te leren. op de foto's zie ik alleen maar dat jij je handen helemaal naar je toe trekt inplaats van mee geeft, hij krijgt niet te kans om het te leren. je moet eerst aan jezelf gaan werken

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:13

wat een super mooie fries.
hoog kwijl gehalte.
ben gek op friesjes.
ze loopt erg mooi.
ga zo door xxx flamon

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 13:48

Bedankt voor de reacties.
Ik zal echt minder streng worden met mijn handen, heb twee weken niet gereden, en met deze hitte ga ik ook niet rijden. Misschien in de late avond nog even vanavond op haar.

Mijn rijlaarzen zijn inderdaad de Derby Soft Jumpers.
En haar papa is Ulke 338.

Groetjes.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:54

Sorry, maar waar zien jullie striemen/sporen van de sporen? Ik zie ze nl nergens. Ook een overbouwd paard kan over zijn rug lopen. En hoe beter hij over zijn rug getraind zal worden, hoe beter hij bij trekt. Dautsen was eerst ook overbouwd, kont stond hoger dan de schoft. Maar door veel te trainen op de achterhand is dat helemaal bij getrokken.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:02

Dautsen schreef:
Sorry, maar waar zien jullie striemen/sporen van de sporen? Ik zie ze nl nergens. Ook een overbouwd paard kan over zijn rug lopen. En hoe beter hij over zijn rug getraind zal worden, hoe beter hij bij trekt. Dautsen was eerst ook overbouwd, kont stond hoger dan de schoft. Maar door veel te trainen op de achterhand is dat helemaal bij getrokken.

Foto 4 en op foto 3 ook wel. Striemen van de zweep en niet zo zuinig ook.

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:19

Jezus jullie overdrijven wel zeg.. Wij hebben twee friezen (gehad) dus neem maar van mij aan dat dat niet zo'n fijn paard is als een KWPN'er, en ook lang niet zo gevoelig, dus die zweep valt vast wel mee. En ze lopen van nature hoog en in elkaar gereden...

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:22

Wat maakt het nou uit op het een Fries of een KWPN'er is. Een Fries is niet van hout gemaakt hoor.
De zweepsporen vielen mij erg op en als ik dit als opmerking zou krijgen zou ik toch 3 keer gaan nadenken of ik mijn zweep niet teveel gebruik Knipoog

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:39

Denk jij soms dat ik dat niet gedaan heb?
Prima, dat jullie dat zweepgebruik te veel vinden, ik zal het heus wel minder gebruiken.
En wat doen jullie als jouw paarden plots stilstaat? Of probeert terug te zakken? Sporen luistert ze al vanaf dat we haar kochten al heel slecht naar! Ik heb sporen van misschien 5 MM! en dan nog knopjes ook. De vorige eigenaresse gebruikte al wieltjes, nou dan ben ik heus nog niet zo slecht voor haar!
Ik kan haar beter 1x duidelijk maken dat ze flink naar voren moet met de zweep, dan 20x met die spoor erin drukken!

En dat "getrek" in haar mond valt ook reuze mee, Ik geloof foto 3 is gewoon een moment opnamen is. Ik heb 2x in de week privéles, en natuurlijk ik vraag soms flinke ophoudingen, en ja ik heb de neiging om mijn rechts wat meer los te halen, en dan terug te brengen.. maar dan hoeft het nog niet neer te komen op "trekken" in haar mond want dat doe ik namelijk niet!

Ik kan met níet voorstellen dat iedere bokker rijdt als Anky, prima ik ben open en eerlijk over dit soort dingen, ik zet gewoon die foto's op bokt. Ik had ook net zo goed andere foto's erop kunnen zetten waar ze poeslief loopt, en netjes rond en ik mijn hakken wel uitdruk.

Bij deze hoef ik geen reacties meer en laat dit topic maar zakken

Bedankt.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:19

Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou zeggen, geef al het geven commentaar een goede draai en ga eraan werken Knipoog
Natuurlijk zijn we allemaal geen Anky's, maar kennis gaat verder dan het kunnen.
En op deze manier weet je tenminste goed waar je aan kan werken Lachen
Als sporen dan toch geen zin hebben (want drijven doe je daar toch niet mee) haal ze er dan af Lachen

Ik zou zeggen ga voor de overgangen en probeer je zweepje eens uit net achter je been in plaats van op de kont Lachen

Succes met je paard en ben benieuwd naar de volgende foto's, tenzij je afgeschrikt bent natuurlijk, maar dat zou jammer zijn, want ik vind het een prachtige fries en jullie kunnen écht een héle mooie combinatie worden!
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 10-08-07 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:25

GentleZ schreef:
Jezus jullie overdrijven wel zeg.. Wij hebben twee friezen (gehad) dus neem maar van mij aan dat dat niet zo'n fijn paard is als een KWPN'er, en ook lang niet zo gevoelig, dus die zweep valt vast wel mee. En ze lopen van nature hoog en in elkaar gereden...

hahahaha...sorry hoor, maar dit vind ik echt complete onzin, als je op de juiste manier naar je hand toerijd heb je daar geen last van hoor Knipoog bovendien is elk paard, of dit nu KWPN is of fries, zo gevoelig als dat je er zelf mee omgaat. ben je hardhandig...sja dan wordt ie vanzelf ongevoelig..

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:34

Tuurlijk zal er ooit nog een keer een topic komen Knipoog

Ebony_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:40

Meid , het is echt een mooie fries.
En laat ze lekker praten joh!
Friesen zijn gewoon moeilijker te rijden.
Waarom heb je dan zo weinig friesen die bijvoorbeeld op de olympische spelen lopen enz! Cool
Sucses verder met je fries!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:56

xLuus schreef:
Denk jij soms dat ik dat niet gedaan heb?
Prima, dat jullie dat zweepgebruik te veel vinden, ik zal het heus wel minder gebruiken.
En wat doen jullie als jouw paarden plots stilstaat? Of probeert terug te zakken? Sporen luistert ze al vanaf dat we haar kochten al heel slecht naar! Ik heb sporen van misschien 5 MM! en dan nog knopjes ook. De vorige eigenaresse gebruikte al wieltjes, nou dan ben ik heus nog niet zo slecht voor haar!
Ik kan haar beter 1x duidelijk maken dat ze flink naar voren moet met de zweep, dan 20x met die spoor erin drukken!

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar geef even antoord op het bovenstaande.

Wat betreft je zweep gebruik geef ik je gelijk (je hoeft je paard natuurlijk niet verrot te slaan), maar ik vind het beter om een keer een tik met de zweep te geven dan 20x met sporen in de buik te prikken. Sporen zijn er ook helemaal niet voor bedoeld om je paard voorwaarts mee te rijden.
Ik vind dat je een hele mooie Fries hebt, veel succes nog! Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:36

GentleZ schreef:

Ebony_ schreef:
Waarom heb je dan zo weinig friesen die bijvoorbeeld op de olympische spelen lopen enz! Cool

Friezen zijn ánders om te rijden, maar met deze opmerkingen ben ik het absoluut niet eens.
En ja, ik rijd zelf ook een fries, dus heb er ook ervaring mee. elk paard heeft moeilijke kanten, en het is aan jou zó te trainen dat je zwakke punten verbetert. Friezen hebben inderdaad de neiging zich op te kroppen en hun rug weg te drukken, maar daar pas je dan juist je training op aan.. Mijn verzorgfries liep eerst ook veel te hoog, helemaal opgekropt en haar hele rug weggedrukt. Toen heb ik haar heel lang alleen maar laag en voorwaarts neerwaarts gereden, en het is al super verbetert! nu heb ik er een hartstikke fijn, werkwillig, leergierig én gevoelig paard aan. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.. Maar een KWPN'er kun je ook zo ongevoelig maken als je zelf wil, dat heeft niets met het ras te maken.

@ TS: Leuk paard heb je! Probeer wel je benen lang te maken, en niet op je spoor te rijden, hier wordt je paard alleen maar ongevoeliger van..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:54

mooie meid die distel!!!
ik vind jullie een hele leuke combi! OK dan!
alleen beetje opletten dat je soms niet te streng word met je handen.
Verder vind ik hem niet opgekropt lopen hoor Verward

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:00

Een fries hoef je totaal niet anders te rijden dan een kwpner. Ook een fries moet je lekker over de rug rijden, en goed voorwaarts houden. Als je maar goed genoeg oefend goed genoeg rijd word een fries ook een elastiekje. Daar zit wel wat meer moeite in maar heb nog geen een fries gezien of gereden die dat niet kan, op zijn tijd.

Verder als ze niet aan het been is, zal ik beginnen met de longe, alleen maar voorwaarts voorwaarts, en zal ik haar op ander voer zetten zodat ze wat heter worden. Bijvoorbeeld van basis brok naar sportbrok, en van musli zonder haver naar musli met haver.

Op deze foto's zie ik nergens een paard hangen, zag ik dat maar. Ik zie alleen een fries die zich mega opkropt, onwijs gespannen is, en totaal zijnrug niet gebruikt.

Ik zal gewoon helemaal back to basic gaan, rechtstellen, voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts. Als die niet aan het been is, overgangen rijden, en weg is ook gewoon weg, spoortjes af en rijden op de kuit. Zodat die niet naar de sporen gaan luisteren alleen naar de kuit. aangezien een spoor een verfijning van de hulpen is, en niet om een paard voorwaarts te "schoppen".

Leer het paard aan, dat reacktie reacktie is. Gewoon met een enkele consuquente tik. Reageerd ze goed, belonen en herhalen.

Als je alles onder de knie hebt, Dat ze lekker voorwaarts is, reageert op je been en je hand volgt kan je neerwaarts gaan rijden.

Verder is schakelen zwaar belangrijk, schakelen met je kuiten.

Maar dat een fries niet over zijn rug kan lopen, is zwaar onzin, een fjord, een bels, een shire, kan allemaal over de rug lopen met een kundige ruiter erop.

Ik zeg niet dat de ts niet kundig genoeg is, kan ik niet beoordelen van een foto. Dit bericht is niet aanvallend bedoeld naar de ts toe, maar hoop zeker dat je hier wat mee gaat doen.

Ik heb ook enkele friezen in training, en heb er twee in de les, en die lopen zo onwijs super. En dat alleen maar door over de rug lopen, loslaten, voorwaarts en aan het been te zijn, en door recht zijn.

Verder vind ik het een hele mooie fries om te zien. succes ermee verder.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:12

ik ben het met je eens navidad, maar ik bedoelde het anders rijden meer in de zin van dat ze een andere bouw en andere bewegingen hebben, maar zeker niet minder fijn te rijden zijn dan KWPN'ers.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:24

Ebony_ schreef:

ik krijg hier steeds meer de slappe lach Clown Haha!
zoals navidad al mooi verwoord:

Citaat:
Een fries hoef je totaal niet anders te rijden dan een kwpner. Ook een fries moet je lekker over de rug rijden, en goed voorwaarts houden. Als je maar goed genoeg oefend goed genoeg rijd word een fries ook een elastiekje. Daar zit wel wat meer moeite in maar heb nog geen een fries gezien of gereden die dat niet kan, op zijn tijd.

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:37

het lijkt alsof je heel streng ben me je rechter hand

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:40

Watch_Me schreef:
Lucy, het ziet er super uit meisje.
Let alleen een beetje op je eigen houding, ik weet wel hoe vervelend het is als je op een zadel zit die niet zo fijn zit, maar probeer er toch op te letten.
Disteltje ziet er super uit.

Ja

Verder wat n te gek beest zeg! .
Prima stel jullie! Lovers

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 21:08

_Eliine schreef:
het lijkt alsof je heel streng ben me je rechter hand

Ik heb juist altijd minder druk met rechts dan met links.
Heb juist de neiging weer op te pakken en dus wel wat strenger ben ja Lachen
Maar daar wordt óók aan gewerkt Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:20

merel90 schreef:
ik ben het met je eens navidad, maar ik bedoelde het anders rijden meer in de zin van dat ze een andere bouw en andere bewegingen hebben, maar zeker niet minder fijn te rijden zijn dan KWPN'ers.

Klopt inderdaad. een fries is wat stugger in zijn bouw, bijvoorbeeld met lengtebuiging, schoudervoor oftewijl schouderbinnenwaarts.
Vaak heeft een fries ook even wat meer tijd nodig wat dat allemaal betrefd. Een fries gooit daarbij ook vaak hoger op. Maar dat moet geen verschil maken, want als die lekker over of met een fijn ontspannen ruggetje rijd (let op duidelijk geen rug wegdrukken) Kan je die ook zeer fijn uitzitten, als de motor maar van achter werkt, (zie djokke van klomp in het profiel Knipoog even als voorbeeld) En als die lekker fijn over zijn rug loopt, en zijn eigen hoofd draagt en de aanleuning goed genoeg is.