Picassox schreef:Ik vind een hulpteugel gewoon respectloos tegenover je paard, zoals ik al eerder zei. Ik vind gewoon bij een goede band en goed vertrouwen, dat je het niet eens nodig hebt.
Midgie, ik ben het compleet met je eens. Ik sluit me bij je aan. Met dwang kom je nergens, met vrijheid en op basis van vertrouwen kom je wel érgens.
Maar als jij een paard hebt met de spieren op de verkeerde plaats, en het gewoon niet red zonder een hulpmiddel dan kom je met een goede band en vertrouwen niet ver, spieren ontwikkelen zich daar niet beter door.
Ik ben zelf niet helemaal anti hulpteugel (gebruik het liever niet maar als het echt moet wel), ik heb zelf een paar keer mee gemaakt dat ik echt niet zonder kan. Hulpteugels zijn niet slecht, als het maar goed gebruikt wordt. Met een elastiek heb ik een iets minder goede ervaring. Heb er een aantal keer mee gereden omdat de pony waar ik op reed op dat moment zo sterk was en het niet gewend was om dressuurmatig te lopen na twee weken kon ik weer zonder, en bij mijn andere paard heb ik het na een keer nooit meer omgedaan (raakte in paniek en werd er gespannen van). Gebruik zelf toch liever de bijzet of de pessoateugel omdat ik bij een elastiek snel merk dat ze er een beetje in gaan hangen.
Dat dwangmatige vind ik wel mee vallen, als je rijd dan dwing je, je paard toch ook in dezelfde houding? en zodra ze met hun hoofd zakken is de druk weg. Zelfde als met rijden dus.

maar ik vind ook dat je het eerst gewoon op moet proberen te lossen, maar soms ook als ervaren ruiter is het soms beter of zelfs veiliger om er wat bij te pakken...
als je em super kort doet heeft het paard de druk meer van onder, maar je hebt alsnog zelf de "touwtjes" in handen...