rijden op mijn jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenja

Re: rijden op mijn jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:19

InekeH87 schreef:
ik ga vanavond naar de rijles op de manege en dan zit ik wel in rijkleding maar meer ook omdat het daar verplicht is. Eigenlijk is de les de enige keer per week dat ik rij ik vind het voor haar niet nodig om vaker te werken, dat kan later allemaal nog wel. Ik zal vragen of er gefilmd mag worden en dan zal ik het plaatsen.

Er waren ook mensen die zeiden dat het zadel niet goed zou passen dit is de eerste keer dat ik dat heb gehoord het zadel is door een zadelmaker aangepast dus ik neem aan dat het goed is. Ik heb het zadel nog maar voor een paar weken en dan ga ik over op een bareback zadel dus dan heb ik dat probleem ook niet meer. Ik laat vanavond nog wel naar het zadel kijken.

Rijd je alleen in echte 'Rijdkleren' omdat het verplicht is?
En dat vetgedrukte, je kan best wel meer rijden, misschien is 1x meer rijden wel beter.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:37

de mensen hier hebben blijkbaar heel weinig vertrouwen in hun paarden,
zie hier enkel reacties dat dit paardje gaat wegspringen omdat ze geen cap aan heeft.
akkoord een paard is een vluchtdier maar vlucht enkel weg als de leider zegt dat er gevaar dreigt,
als zij jou zien als leider is er geen prob.
op juiste been lichtrijden vind ik ook wel het best, vooral op een jong paardje.
voor de rest, draag kleren waar je jezelf het prettigst invoelt Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:49

@Muiske07; het is een jong paard, die zal je echt nog niet zien als leider hoor! Rolleyes
TS is gewoon onverantwoord bezig.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:59

Het enige wat ik nog even kwijt wil, is dat ik het knap vind dat de TS het allemaal heel goed opvat! Mijn complimenten hiervoor. Niet iedereen kan er zo goed tegen.
Succes nog met het rijden van je paardje, en denk aan je spullen Knipoog

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:06

ik vind het echt onverantwoordelijk!! zonder cap, geen rijbroek en goede schoenen Boos!
als je het niet bij je hebt, stap er dan uberhaupt niet op!!! zo'n onervaren beesie en er dan zo op?!?!
als ik niks bij me heb aan cap of schoenen ga ik er niet eens op, ieder paard, hoe ervaren of onervaren die ook is kan wel eens een bokje geven of een misstap maken....
volgende keer iets beter nadenken denk ik!! Bloos

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:07

muiske07 schreef:
de mensen hier hebben blijkbaar heel weinig vertrouwen in hun paarden,
zie hier enkel reacties dat dit paardje gaat wegspringen omdat ze geen cap aan heeft.
akkoord een paard is een vluchtdier maar vlucht enkel weg als de leider zegt dat er gevaar dreigt,
als zij jou zien als leider is er geen prob.
op juiste been lichtrijden vind ik ook wel het best, vooral op een jong paardje.
voor de rest, draag kleren waar je jezelf het prettigst invoelt Lachen

wou je zeggen dat een paard die zijn ruiter vertrouwd nooit een sprongetje opzij maakt?? het is niet zo dat een paard de ruiter niet vertrouwd, het is gewoon een schrikmoment, net zoals mensen ook wel schrikken in hun eigen vertrouwde huis Knipoog verder kan een paard ook struikelen, of uitglijden.. ook is een cap handig tegen laaghangende takken bijvoorbeeld (daarvoor ben ik vooral blij met mn cappie Knipoog )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:34

ik vind het heel goed dat je alles zo goed opvat!
ik ben het eens met de rest,
een goede uitrusting is belangrijk, denk daar aan, het kan zomaar eens fout gaan (ik heb al 1X pols gebroken en ook al twee ribben)
je paardje is nog jong, dus als je het gewoon verantwoord doet, denk ik dat je die complimentjes een stuk sneller zult krijgen! Knipoog
probeer eraan te werken,
en nog iets:
je been zal een stuk sneller stil liggen met een paar goede laarzen, of echt goede stevige chaps.
natuurlijk is het vervelend van die zenuw in je been, maar je kan het ook een beetje proberen op te lossen met hulpmiddelen, die het ook nog eens veiliger maken! Knipoog
ik hoop dat je er de volgende keer aan denkt dat je op je beessie stapt, hoop dat je er iets van opsteekt Lachen
en nog iets, als je nog een keer met dit soort kleren bij je paard bent, ga dan eens iets anders met hem doen, een stukje longeren is ook erg goed voor een jonkie Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:37

Ik reed ook altijd zonder cap. Tot dat ik voor de eerste keer naar buiten ging. Uit automatisme was ik ook mijn cap vergeten. Ik kreeg mijn paard niet meer terug uit de draf of galop en ben er af gevallen. Resultaat: hersenschudding en kneuzingen en eventjes ademnood! Nu doe ik hem altijd op en zal hem zeker niet meer vergeten als ik de volgende x naar buiten ga.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:48

het enige dat mij echt opviel toen ik het filmpje bekeek (behalve de kleding etc) was dat het paard zijn eigen gang laat gaan, en dat jij alleen maar meelift.. kijk het is fijn om te zien dat je niet loopt te rukken en plukken aan zo'n jong ding... maar alleen meeliften lijkt mij ook niet helemaal je bedoeling...?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:57

Al het commentaar is gegeven, dus ik vind he niet nodig om dit nog 10000x te gaan doen Knipoog. Maar ik vind je er bestwel netjes opzitten. Cap, Rijbroek, goed schoensel is gewoon EIGEN KEUS!!!!!!. Maar goed begeleiding nemen is gewoon een tip van mij. Verder goed paard met mooie bewegingen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:01

Spijkerbroek mag niet, ach ga toch weg. ik rij ook zovaak in een spijkerbroek, niets mis mee!
als je maar goede schoenen eronder hebt, en idd een cap op je kop Knipoog

leuk paard verder

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:06

Ook van mij niet echt een compliment, nou ja dat je de kritiek en de opmerkingen hier goed op lijkt te pakken. Maar ik vind eerlijk gezegt niet dat je op een goed manier bezig bent. Parellie of niet.....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:19

Okee, de cap en rijlaarzen gebruiken is slimmer, maar verder zie ik niet in wat rijkleding met goed rijden te maken heeft. Ik denk dat je moet proberen om wat stabieler te gaan zitten. Veel draven en galoperen zonder beugels of zonder zadel. Maar misschien beter om dat nog niet op dit jonge dier te doen. Ik vind het een leuk beest en jullie zijn ook een leuke combinatie

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:22

je hebt een mooie kleur tuig, om maar even wat afwisselends erin te gooien!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:25

Cayenne schreef:
Waar is je cap? En goede chaps of laarzen?
Erg onverantwoord dit! Hij zou maar eens een flinke sprong opzij doen of een keer uit zijn bol gaan. Je bent dan niet de eerste die een schedelbasisfractuur oploopt. Om inderdaad nog maar te zwijgen over je schoenen.

Je rijdt trouwens ook voortdurend op het verkeerde been. In belang van het evenwicht en de balans van je nog jonge paard zou ik hier ook goed op letten.

Jij verwoort precies wat ik wilde zeggen Ja

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:52

denice schreef:

Haha! Haha! Haha! idd!
De rest is nu wel genoeg gezegd lijkt me...
of gaan we er weer een 20paginas-topic van maken? Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:15

Milly_ schreef:
denice schreef:

Haha! Haha! Haha! idd!
De rest is nu wel genoeg gezegd lijkt me...
of gaan we er weer een 20paginas-topic van maken? Clown

30 is een mooier getal.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:25

Leuk paard,je ziet goed dat hij nog jong is.
Alles is al gezegd,maar ik zou de volgende keer ook even op het goede been licht gaan rijden.Is makkelijker voor het paard he..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:17

Citaat:
Ook van mij niet echt een compliment, nou ja dat je de kritiek en de opmerkingen hier goed op lijkt te pakken. Maar ik vind eerlijk gezegt niet dat je op een goed manier bezig bent. Parellie of niet.....

aan een post als dit heeft niemand wat! kom dan met opbouwende kritiek, tips of advies. Slechts een negatieve opmerking is totaal nutteloos in mijn ogen.. zorgt enkel voor een negatieve sfeer in dit topic en niemand komt er verder mee!

sorry wilde ik even kwijt.. Bloos

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:41

jou manier van rijden spreekt mij niet aan,
een jonge pony kan je beter eerst de 'stap' goed trainen, nageefelijk op het bit, overgangen naar het halthouden en het voorwaartsrijden.
het neusje laag brengen maar zeker niet rond, de balans is daar gewoon niet voor.
ook vind ik dat je bij dit type paard (kijkerig)... heel rustig en concequent moet blijven.
Je paard moet je lang en laag over de hals laten lopen waardoor die voor en achter mooi ruim en actief loopt (niks overhaast, maar beheersd kan je ook niet verlangen).
kortom ik vind dat je teveel eist, ook met je hand en manier van inwerken.

hopelijk heb je iets aan mijn tips.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:45

SGWOllie schreef:
Sorry, maar een lesklant hoeft bij mij ook niet zo in de les te verschijnen....
Ten eerste omdat het niet veilig is, ten tweede omdat het je houding niet ten goede komt!

Mee eens, ik vind het erg belangrijk om correct gekleed te paard te gaan.
Als ik zo aan zou komen kon ik wel weer op naar huis.
Peins er trouwens niet over om zonder cap te rijden, ben er al drie keer
afgestuiterd Tong uitsteken Jumpy paard he...

Ik vind het beeld niet echt fijn.
Ik zou proberen het paard meer over de rug te rijden, dat ie z'n lichaam
goed leert te gebruiken. Gewicht verdeeld over 4 benen in plaats van het
meeste op de voorhand. Vind verder dat en paard dat 3 maand onder het
zadel is wel al beter moet kunnen lopen. Een jong paard is wel iets dat je
moet RIJDEN en niet iets waar je op meelift, want zo vind ik het er uit zien.
En je hebt binnen notime iets verkeerds aangeleerd en dat is zo moeilijk om
weer af te leren dus goede begeleiding vind ik een must.
Verder wat Panache schrijft ben ik het mee eens. Voorwaarts rijden is een
1e vereiste, komt ie vanzelf naar de hand toe (moet je wel contact met de mond hebben) en
word ie vanzelf nagevelijk op het bit. (Klinkt wel erg simpel maar vergis je er niet in Tong uitsteken)

Verder wel braaf dat je zo na 3 weken weer op kunt stappen.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:49

Ze weet het nu wel, en ze heeft het denk ik (eigenlijk heb ik zo mijn voormoede van niet..) allemaal wel gelezen.
Meer commentaar is niet nodig lijkt mij Knipoog.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:10

DresslOver schreef:
@Muiske07; het is een jong paard, die zal je echt nog niet zien als leider hoor! Rolleyes
TS is gewoon onverantwoord bezig.

geen idee, hangt ervanaf hoe lang ze dat paardje al heeft.
ik heb zippo van kleinsaf (2weken oud, uiteraard nog 5maand bij de mamie) en met veel grondwerk kom je ver hoor met zo een jonge spruit Clown

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:50

Pas maar op wat je zegt in dit topic (over iets wat al 100 keer is herhaald), ik heb door een ander topic een officiele waarschuwing aan me broek hangen (terwijl ik het zelf nog niet eens zo erg vond wat ik heb geschreven Knipoog ) anders hebben de mod's hier straks ook een hoop OW's uit te delen ............ Vork

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:58

Mooie pony, ik ben het wel met de rest eens over het rijden. Misschien pas op een jonger paard gaan rijden als je wat meer ervaring hebt.
Maar nu even wat anders, kijk ik scheef of past dat zadel zo slecht?