Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Re: Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:11

xDaPhNex schreef:
Hij heeft zo'n harde mond, omdt hij dus MET stang voor de kar loopt! probeer eens een dubbelgebroken bitje met losse ringen.
ennuh... Bandages met springen!? onverstandig!!!

Springen met bandages moet kunnen, mits goed aangelegd...

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:43

jullie hoeven niet alleen 100 X dubbel te zeggen als 1 het heeft gezegt hoef je de andere het niet nog een keer te zeggen en daarom op volgt het nog een keer,!

Als ik hem meer teugel geeft trekt hij de teugels uit mijn handen.

En ik wil geen scherper bit voor hem! ik wil dat hij het met dit bit kan dit is gewoon een vriendlijk bit vind ik en ik heb het niet met scherper bitten daar ben ik niet zo van.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:45

Het hoeft idd niet zovaak gezegd te worden als er daadwerkelijk ook wat mee gedaan zou worden. Echter uit je topics blijkt wel dat je er niks mee doet...

Je zei dat je had geprobeerd om hem voor losser te laten en dat dat erg goed ging. Ben benieuwd naar foto's Lachen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:46

lieve schat, dubbelgebroken bit is juist milder en juist veel minder "scherp"... kunnen ze meer mee spelen...
je mist misschien toch nog wel wat ervaring voor zo'n paard als ik zo dit lees..

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:48

tuurlijk niet een dubbel gebroken bit kon ik me vorige paard altijd veel beter mee houden dan een normaal bit vond hij veel meer onprettiger dan een enkel gebroken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:49

horen daar ook nog punten en komma's in te staan? Ik snap er namelijk niks van...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:00

een dubbelgebroken bit is zachter..

Citaat:
Bit met dubbelgebroken mondstuk:
Het mondstuk verdeelt de druk gelijkmatig(er) over tong en lagen. Een dubbelgebroken trens kan niet tegen het gehemelte schuren en is zacht voor de lagen omdat de tong een gedeelte van de druk overneemt.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:44

je wil waarschijnlijk toch verder komen in de dressuur met hem hé. Op deze manier gaat het niet lukken. Om ooit verder te komen moet je eerst zorgen dat zijn achterhand onder zijn lichaam komt. Laat hem maar eens met zijn neusje wat meer richting grond gaan. Concentreer je dan eens een hele les op dat die achterhand, drijf ze onder zijn lichaam. Wanneer dat lukt kun je je bezig houden met de voorhand.

Volgens mij maakt hij zichzelf net zo sterk omdat jij hem nogal vasthoudt vooraan (waarschijnlijk is dit niet jou bedoeling hé, en doe je het onbewust). Volgens mij heb je schrik dat wanneer je hem losser laat gaat hij met jou gaat lopen hé? Maar je bereikt er het omgekeerde mee. Laat die teugels wat langer. In het begin zal hij misschien wat versnellen, maar ga gewoon diep zitten, trager lichtrijden en wat halve ophoudingen geven. Hij zal meer ontspannen en vertragen. Als je dat bereikt hebt kun je verder werken aan andere dingen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:57

_anton_love_ schreef:
jullie hoeven niet alleen 100 X dubbel te zeggen als 1 het heeft gezegt hoef je de andere het niet nog een keer te zeggen en daarom op volgt het nog een keer,!

En ik wil geen scherper bit voor hem! ik wil dat hij het met dit bit kan dit is gewoon een vriendlijk bit vind ik en ik heb het niet met scherper bitten daar ben ik niet zo van.

een dubbelgebroken bitje is juist heel vriendelijk. en over dat dat hij de teugels uit je handen trekt, dat deed mijn paard ook heel erg maar dat komt juist doordat je hem niet ontspannen rijdt. als je veel laag en ontspannen gaat rijden wordt het veel minder (bij mij iig). zij en jij moeten leren geen van beiden te trekken, als jij haar niets geeft om tegenin te trekken kan ze ook niet gaan trekken..
ik ben benieuwd naar je nieuwe foto's om te zien of jullie al vooruit zijn gegaan!

groetjes merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:13

_anton_love_ schreef:

Een paard kan alleen trekken als jij 'm wat geeft om aan te trekken. Je teugels moeten niet zo zeer langer, je hand moet meer ontspannen en minder trekken, dan zal je paard ook ontspannen. Nu is het logisch dat hij de teugels uit je handen trekt, want hij KAN ergens aan trekken omdat jij ook trekt.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 19:15

nee al doe ik allemaal niks met me handen !
Dan trekt hij ook hij doet het altijd.
maar ja vandaag alleen maar viguren met hem gereden!
bij elke langezeide! en hij kwam vanzelf in stap en draf naar benee zonder dat ik was vraag! hij komt wel te laag maar hij doet het zonder dat ik met zijn bitje speel!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:24

Kijk, dat is toch precies wat we bedoelen Knipoog Je maakt het jezelf allemaal zo moeilijk, omdat je zo opstandig bent, en niet wil luisteren, maar je zegt nu precies hetzelfde als wat wij je proberen duidelijk te maken:
Je moet alles vooraan met rúst laten, gewoon lekker actief van achteren rijden, íéts begrenzen van voren, maar verder niet trekken, plukken, hangen, enz. Figuren gaan rijden, leuke dingen doen, om hem bezig te houden, véél tempowisselingen en overgangen, en dan zul je vanzelf merken dat hij van voren steeds meer naar je toe komt. Zónder dat je hem in de krul trekt, en dat keer dan wél ontspannen, en zoals het hoort.

Zo gaat het toch, zo is het toch goed? Lachen Ik denk dat een goede instructeur al een heel stuk zou helpen. Eentje die niet zegt: 'Doe nu je linkerhand wat omhoog, je rechterbeen wat naar achter, en drijf hem wat bij', maar: 'als je nu deze hand wat naar boven doet, kantelt hij zijn hoofd niet zo, en blijft hij dus rechter. Dan je rechterbeen achter de singel, omdat hij dan niet ..... en wel ...... en dan kun je ..... omdat ..... en dat werkt zo en zo en zo'. Iemand die dus álles goed uitlegt, want als ik alles zo lees (en dat is niet gemeen bedoelt hoor!) heb je wat te weinig ervaring om Thymen goed te kunnen rijden. Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:28

Flying_Angel schreef:
Het lijkt erg of je hem in de krul trekt. Dus let daar een beetje op want je komt heel streng in met je handen.
Springt leuk zeg Lachen Alleen ik vind de hindernis een beetje onveilig. Aan de ene kant kan het balkje vallen maar de andere kant niet, en leg er een grondbalk onder.

Mee eens,

Je zet je handen te laag en je zet ze vast. Zo krijgt je paard ook geen ruimte om minder diep te lopen en zal ie eerder tegenstribbelen dan ontspannen. Probeer erop te letten dan je je handen ontspant en hoger BOVEN de schoft houd.

Let ook op je houding, je moet je rug recht doen, je zit nu met een ''kromming'' naar voren. Rechtop zitten dus, maak jezelf groot, druk je hakken uit en kijk naar voren, dan komt het er veel leuker uit te zien en zal je paard makkelijker gaan lopen.

Springmateriaal is idd niet zo veilig, maar denk dat als je meer en hoger gaat springen er wel beter materiaal komt, ik ga daar iig niet over zeuren.

Veel succes en ik denk dat het met de nodige training vast wel wat word Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:18

_anton_love_ schreef:
bij elke langezeide! en hij kwam vanzelf in stap en draf naar benee zonder dat ik was vraag! hij komt wel te laag maar hij doet het zonder dat ik met zijn bitje speel!

laat hem dan maar lekker met zijn neusje in de lucht lopen, houd lichtjes contact en ben alleen bezig met figuren en overgangen, dan gaat hij vanzelf wat zakken. lichtjes vragen mag, maar niet trekken of zagen of vasthouden!
dat je figuren rijdt is heel goed! zo houd je hem lekker bezig en wordt hij soepeler. bovendien kan hij dan minder doortrekken dan op lange zijdes.
als hij echt vanzelf naa beneden komt is het goed, maar bij je filmpje zei je ook dat hij vanzelf aan de teugel ging terwijl je toen toch flink in mijn mond bezig was.. oke, als hij vanzelf te diep gaat lopen moet je extra been bij geven en naar voren rijden en handen naar voren! zodat zijn neusje er weer uit komt. elke keer weer als hij te diep zakt weer gasgeven. beter zijn neusje er 'te ver' uit dan dat hij te diep loopt. dan gaat hij het vanzelf snappen.
de dingen die ik en veel andere bokkers zeggen zijn trouwens als hulp en tips bedoeld en niet om je af te kraken..we willen je juist helpen, je hoeft niet steeds in de verdediging te schieten hoor Lachen

succes!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:26

CtjeLief schreef:
lieve schat, dubbelgebroken bit is juist milder en juist veel minder "scherp"... kunnen ze meer mee spelen...
je mist misschien toch nog wel wat ervaring voor zo'n paard als ik zo dit lees..

Ik rijd ook een karrepaard en rijd dus écht niet met dubbelgebroken (ik wil nog niet dood namelijk) Heb een tijdje met enkelgebroken gereden maar dat had de verkeerde uitwerking, instructrice dacht dat een ongebroken bustrens mogelijk de oplossing was.. Inmiddels rij ik deze pony al 5 of 6 jaar en gaat het rázend goed.. mét een soort van stang dus! Er zijn paarden die dat gewoon nodig hebben, ik zeg niet dat deze dat is maar ik sluit het ook niet uit Knipoog

als je foto's wil moet je maar pb-en

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:29

Ik heb niet alle reacties gelezen omdat ik zo weg moet, dus ik zeg gewoon wat ik zie; ik zie een paard dat erg vast gehouden wordt vanvoor, en niets vanchter doet. Probeer je teugels langer te laten, je handen zachter en hoger te laten, en hem actief te maken met veel overgangen. Net zoals hier juist las, als jij trekt, trekt hij tegen, dat kan je dus nooit winnen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:18

Flutterby schreef:
CtjeLief schreef:

Ik rijd ook een karrepaard en rijd dus écht niet met dubbelgebroken (ik wil nog niet dood namelijk) Heb een tijdje met enkelgebroken gereden maar dat had de verkeerde uitwerking, instructrice dacht dat een ongebroken bustrens mogelijk de oplossing was.. Inmiddels rij ik deze pony al 5 of 6 jaar en gaat het rázend goed.. mét een soort van stang dus! Er zijn paarden die dat gewoon nodig hebben, ik zeg niet dat deze dat is maar ik sluit het ook niet uit Knipoog

als je foto's wil moet je maar pb-en

eerlijk gezegd denk ik niet dat een scherper bit een goed idee is voor de TS, omdat ze zelf een erg harde hand heeft..voor sommige paarden is het inderdaad misschien nodig, míts de ruiter genoeg ervaring heeft het paard goed met het bit te rijden, en ik denk dat dat hier niet het geval is. naar mijn mening kan de TS beter eerst les gaan nemen en op een andere manier gaan rijden voor ze naar scherpere bitten grijpt.

groetjes merel

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:19

_anton_love_ schreef:

En als hij dan naar beneden komt moet jij ervoor zorgen dat hij niet te diep gaat, dus het neusje eruit rijden Lachen

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 22:28

Heel erg bedankt voor jullie reactie ik ga er goed mee aan het werk!
maar weet je wat het is als ik hem zijn hoofd beetje in de ludcht rijd krijg ik weer van die reacties van ga je paard is wat lager rijden dit en dat dus dan weet ik ook niet meer wat ik er mee aan moet snappen jullie dat ?
Groeten Haha! en bedankt echt Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:31

Liever een ontspannen paard dat niet zo heel netjes loopt dan een opgekropt paard dat eruit ziet alsof hij hard gereden wordt en veel spanning vertoont. Lachen
Succes. Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:32

Zelfs een karrepaard moet je met een gewone trens kunnen rijden. Vooral in de bak. Het valt niet altijd mee. Maar een paard is zo hard in de mond als je hem zelf maakt denk ik.
Zelf rijd ik mijn fjord buiten met een liverpoolstang. (om een bepaalde reden)
Maar in de bak rijd ik hem op een gewoon trensje en heb ik ook niks in mijn handen.
Natuurlijk verschild het wel per paard.
Maar ieder dier kan je fijner op de hulpen en in de mond krijgen als je maar voldoende traint.
Een scherper bit zou in handen van de ts een waar martelwerktuig worden. Het dier kan nu eenmaal niet nog meer met de kin op de borst gaan lopen. En de hand en rijstijl van de ts is gewoon veel te hard. ze moet leren meer met houding, zit en benen te doen. Maar gelukkig begint ze daar nu aan te werken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:32

Liever een paard wat met zijn hoofd hoog loopt dan eentje met zn neus op zn borst Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:44

Citaat:
maar weet je wat het is als ik hem zijn hoofd beetje in de ludcht rijd krijg ik weer van die reacties van ga je paard is wat lager rijden

het gaat om jou en Thymen, over jullie vooruitgang, en je moet niet doen wat de mensen hier op bokt graag willen of willen zien. je rijdt voor jezelf, niet voor de mensen op dit forum..
en als jij foto's plaatst en daarbij gewoon je situatie uitlegt en aangeeft dat je er goed aan werkt en dat je eerst zn ontspanning laat vinden, hebben mensen daar juist alleen maar respect voor!

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:22

Leuke fries.

Alleen op foto 8 . Zie je wel dat je hem In de krul Trekt want je teugels zijn strak
Je kan hem beter eerst Lang & rond laten lopen dan zo diep.
Probeer Je hander ook Niet op zijn nek te laten "liggen"
& niet te breed ,
Suc6 verder

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:40

bedankt voor de racties weer!