friese hengst, slechts 1 week onder zadel :D trots!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danie

Re: friese hengst, slechts 1 week onder zadel :D trots!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:16

Jobbeltje schreef:
Heyy Ans!

Ook al aan de FRIES? Haha!

Toen ik de eerste foto zag dacht ik: heel verstandig, cap op, laarzen aan, rijbroek etc. Lekker veilig.
"helaas" kwamen toen de volgende foto's zonder cap. Echt meis neem van mij aan, zet bij die jonge dieren gewoon een cappie op. Hij zit je toch niet in de weg? Waarom zou je het dan NIET doen? (geef eens 1 goede onderbouwde reden...?)
Ik heb ervaring genoeg met jonge paarden zadelmak maken en inrijden. Ook friezen. Maar ik zou nooit maar dan ook nooit de tweede keer zonder cap opstappen. Soms zijn ze de eerste keer zo overdonderd, dat ze de tweede keer moeilijker zijn omdat ze dan weten wat er komen gaat.
En ook al voelt het paard voor jou 100% vertrouwd aan, het is en blijft een dier. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Hij zal maar struikelen door onbalans, en jij met je kop op een paal of een bakrand... eeuwig zonde!

Maar goed, genoeg over je cap Knipoog Paard ziet er leuk uit. Probeer hem voorwaarts te leren lopen zonder sporen. Niks is zo vervelend als een flegmatieke knol die je vooruit moet schoppen. Inrijden kun je maar 1x doen, probeer het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken voor later. Eerst voorwaarts, dan zoekt ie vanzelf je hand op.

Hoe gaat het trouwens met Pecunia? Binnenkort ook rijfoto's van haar? En Kas? daar nog wat van gehoord?

Hoi Ans deel deze mening helemaal
Plus wat zeg je tegen je dochter of zegt een ander tegen je dochter als jij eraf valt met dusdanige gevolgen, meis je hebt nog een verantwoording thuis...dus sorry zonder cap niet verstandig...

Gr.Daan

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:16

Berdien schreef:
ITP -> HAW

ben niet blond, maar wat betekend dit? Verward

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:17

potverdikkie schreef:
Berdien schreef:
ITP -> HAW

Topic is verplaatst van In the picture naar horses at work

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:22

potverdikkie schreef:
Berdien schreef:
ITP -> HAW

topic is verplaats van in the picture naar haw.

wat mij betreft mag ie ook wel gesloten worden, bedankt voor de leuke beetje eentonige reacties...
Ik heb al aangegeven dat ik de mensen over de cap gelijk geef en verders liever niet meer dezelfde reacties hoef, vind ik niet zoveel aan en na 1 keer heb ik het ook wel begrepen :S

mensen die serieus leuk op de hengst hebben gereageerd: bedankt! Haha!

groetjes Ans

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:26

oke dank je wel

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:27

Miss_DJS schreef:
Citaat:
Maar vooruit te branden issie nou eenmaal niet bij longeren en rijden... Alleen de waterbak en buitenuit issie voorwaarts want dat vindt ie erg leuk, andere vindt ie misschien wel saai.. Dus probeer het toch zo leuk mogelijk voor em te maken door veel af te wisselen.

Dus je wisselt o.a. af d.m.v met sporen te gaan rijden?? Blond

reageer dan niet... Beetje kinderachtig, ik mishandel em niet ofzo hoor....
als iemand met sporen rIjdt betekent het niet dat diegene konstant zit te porren... :S

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:35

Het is helemaal niet erg om hulp te vragen met inrijden. Iemand die hem iets voorwaarts houdt met een longeerzweep bijvoorbeeld. Want een jong paard moet ook gaan leren wat een beenhulp eigenlijk inhoudt?! De longeerzweep kennen ze al van het longeren en icm een stemhulp begrijpt hij het waarschijnlijk beter en daardoor wordt hij misschien voorwaartser. Het is maar een tip, of het werkt is de vraag. Succes ermee.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:47

@annemiekvM: bedankt voor je tip, maar dit hebben we al geprobeerd, hij reageert echt niet... Met gewoon longeren ben ik als we klaar zijn ook bekaf, loop aardig met em mee.. Knallen met de zweep heeft ffies effect, maar een tik ermee doet ie ff 1 stap harder en kakt dan weer in.. Stemhulp reageert ie wel op, maar kakt na korte tijd ook weer in..
Hij is echt traag hoor... Behalve door de waterbak en buitenuit, dat vindt ie erg leuk.
Als ie nou met de hulp die jij aangeeft vooruit te krijgen was, had ik em ook niet met spoortje gereden, ben zelf ook niet een voorstander van een spoor met jong paard, maar deze reageert niet eens op de longe en longeerzweep, terwijl hij het echt wel kent, want door de waterbak issie lekker actief aan de longe op stemhulpen en zweep.

wel bedankt voor je tip!

groetjes ans

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:49

Ik keek trouwens net in je profiel, maar wat een schattige dochter met een schattige pony heb jij zeg!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:50

Je spoorgebruik tijdens het rijden, vind ik zo van de foto´s af gezien niet eens zo erg, maar je idéé over het spoorgebruik wel. Knopjes zíjn niet om je paard voorwaarts te krijgen. Als het dier na een week al niet meer voorwaarts wil, zou ik me toch maar af gaan vragen wat er mis is. De oorzaak bestrijden, niet het gevolg verhelpen.

Tja, dan kun je zeggen dat je er geen commentaar op wilt, en alleen maar wil horen dat je zo´n leuke hengst rijdt (waar ik het alleen maar mee eens kan zijn, hij ís knap), maar ik vind het gewoon zó zonde dat je zo'n jong dier nu al niet meer voorwaarts te rijden is.

Vind die waterbak wel erg apart, ben benieuwd hoe het werkt (en niet sarcastisch ofzo, ben gewoon echt benieuwd).. Hoe groot is die laag water, en waarom staat dat water erin, enzo? Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:55

Ik dacht dat het water in de bak van de regen was en dat jullie het daarom een waterbak hebben genoemd. Maar het heeft dus een functie? Nooit van gehoord. Hoe werkt dat?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:58

@Myukii: het is heus niet dat ik alleen wil horen wat voor gave hengst het is... Kritiek is bij mij altijd welkom zo lang het opbouwend is.
Maar 4 pagina's lang zemelen over hetzelfde terwijl ik ondertussen reactie heb gegeven lijkt me wel erg overdreven vindt je niet?
Ik had de hengst ook itp gezet en niet bij haw, ging mij voornamelijk om de hengst zelf, ben er zelf namelijk helemaal weg van!
Zit een superlief en goed karakter in en 9 van de 10 zou je aan zijn gedrag niet eens zeggen dat het een hengst is.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:00

mooie fries hoor,, ja cap is eigen keus Tong uitsteken
ziet er mooi uit

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:00

Germatje schreef:
Toch apart om te zien, ik weet niet of jullie ook een ander topic hebben gevolgt over het inrijden van een paardje/pony, dat meisje stapte er na even gehangen te hebben ook direct op, en ging een volte stappen áán de longeerlijn. Ze kreeg dik commentaar dat ze er direct al op stapte.
Ik weet het niet zeker maar zoals ik het lees stapt de ts er ook direct op na even gehangen te hebben, zónder longeerlijn! En zij krijgt hier geen commentaar op...

Dat topic heb ik ook gezien en vind dus echt wel verschil tussen dit paard en het andere paard. Het verschil is ontspanning en als je goed kijkt luisterd het paard naar de ruiter hij is geconcentreerd en zeker niet in paniek. Lees dit beneden nog een keer.

Ans schreef:
Nog 1 laatste reactie van mij dan maar..

1 er staat dag 6 er weer op gezeten, was de 3de keer!
2 ik rij geen uren, maar veel stappen en enkel een rondje draf en 3de keer kort probeer galopje..
Cap geef ik iedereen gelijk in, rest heb ik mijn eigen mening over.
Ieder doet het inrijden op zijn manier, maar de foto's zijn ook enkel momentopnames.
Ik kom echt niet teveel aan zijn mond en we doen alles op een leuke speelse manier.
Hij geeft bij de stilstaan foto's zelf toevallig na, trek em echt niet naar beneden.

groetjes ans Haha!

ps. Wel bedankt voor de leuke reacties op de hengst zelf! De rest wist ik bij pagina 1 al :p

Ik vind het een schitterd paard en ik blijf jullie een hele leuke combi vinden *LOL* . Het valt me zeker op dat je hem nauwelijks in de mond zit.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:09

Bedankt voor jullie reactie!
De hengst hebben wij met hangen en er voor het eerst opzitten ook aan de longeerlijn gehad, maar doordat er geen enkele spanning was en de hengst lekker kalm en ontspannen was wilde ik graag losstappen en dit deed ie prima.
Hij was al een tijdje een longeersingel gewend en na 1 rondje bokken met zadel in draf was het afgelopen en deed ie geen stap meer verkeerd.
Volgende dag heb ik em voor het opstappen ook aan de longe gehad en was niks aan de hand, dus kon ik er op.

heb niet alles op foto natuurlijk en alleen de foto's uitgezocht die ik mooi vond.

groetjes Ans

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:19

De aanleiding tot deze discussie is niet het spoorgebruik maar jou beweegreden. Als hij niet vooruit te branden is moet er wat aangedaan worden en niet een stel sporen om hem vooruit te krijgen. Het enige wat je hiermee krijgt is een afgestompt paard die na een tijdje niks meer geeft om een spoortje, gevolg je kan je oefeningen niet meer verder verfijnen, en je heb alsnog een sloom dier onder je kont. Zoek dan eerst een oplossing om hem voorwaarts te krijgen en ga dan verder kijken. Reactie op jou beenhulp is enorm belangrijk en als dat nu al niet goed voor elkaar is.....
Cap is verder eigen keus, maar wij mogen natuurlijk wel melden dat dit uiterst onverstandig is. Het is geen grote moeite om dat ding op te doen en je hebt ook een goede reden met die kleine meid thuis. Rijden is al gevaarlijk genoeg.. neem dan in ieder geval wat risico weg.
Het is een bloedmooi beest en ik denk als alles goed voor mekaar is dat je er ver mee kunt komen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:31

Allereerst vind ik het een geweldig mooi paard. Ik snap dat het niet leuk is dat iedereen over je sporen begint, maar je zegt zelf ook de je het als verfijning van je hulp ziet. Echter vind ik je spoor wel erg hoog zitten. Nu snap ik dat je met en kuit rijdt en dit logischerwijs niet hoeft te betekenen dat je er constant mee prikt, maar zo zal je hem wel eerder prikken dan wanneer die laag zit. Ik vind het dan beter om bij de eerste keren iemand in het midden te hebben lopen met een longeerzweep erachteraan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:40

Wat een mooie combi! Ja
Ziet er goed uit!
Veel succes met hem!!!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:47

Myukii schreef:
Je spoorgebruik tijdens het rijden, vind ik zo van de foto´s af gezien niet eens zo erg, maar je idéé over het spoorgebruik wel. Knopjes zíjn niet om je paard voorwaarts te krijgen. Als het dier na een week al niet meer voorwaarts wil, zou ik me toch maar af gaan vragen wat er mis is. De oorzaak bestrijden, niet het gevolg verhelpen.

Tja, dan kun je zeggen dat je er geen commentaar op wilt, en alleen maar wil horen dat je zo´n leuke hengst rijdt (waar ik het alleen maar mee eens kan zijn, hij ís knap), maar ik vind het gewoon zó zonde dat je zo'n jong dier nu al niet meer voorwaarts te rijden is.

Vind die waterbak wel erg apart, ben benieuwd hoe het werkt (en niet sarcastisch ofzo, ben gewoon echt benieuwd).. Hoe groot is die laag water, en waarom staat dat water erin, enzo? Lachen

Kan niets anders zeggen Joyce, ben het er helemaal mee eens.

Ans dan kan je wel zeggen, wéér zo één, maar je weet dat dit bokt is en dat je zulke dingen kan verwachten als je dit plaatst op bokt. Zeker omdat je zonder cap op een hengst rijdt die net een week onder het zadel is en daarbij ook nog eens zweep en sporen gebruikt. Ik zou hem dan maar niet voorwaards aan me been hebben, maar eerst gewoon eens leren hoe het is om iemand op je rug te hebben.
Daarbij ben ik net als Joyce benieuwd hoe die waterbak werkt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:09

In de eerste week hoor je alleen maar te stappen. Wat zeg ik? In de eerste 3 weken hoor je te stappen, zo kan ik ook een paard beleren om er zomaar op te gaan galopperen!
Ik beleer nu een shetje met een oude wijze vrouw die er veel verstand van heeft, eerste drie weken gewoon stappen, na die drie weken pas figuren gaan rijden en dan pas met draf bezig, en dat ook weer een hele tijd oefenen en dan galop!
Zo krijg je ook nooit een echte hechte vriendschap met je paard als je het zo doet, hem gelijk teveel laten werken met iemand op zijn rug,,ik vind het maar niets hoe je dat doet!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:14

Ans schreef:
Bedankt voor je reactie :Dat ik geen cap opheb is idd omdat ik het 100% vertrouw en als ik buitenuit ga rijden doe ik altijd sowieso een cap op op wat voor paardje dan ook Lachen
Maar op het thuisfront doet ik dat niet Tong uitsteken

Is idd zoals je zegt eigen keuze, zal er vast meer reacties over krijgen, maar bij deze: dat hoeft dus niet Tong uitsteken Haha!

groetjes Ans Haha!

Omdat je hem vertrouwt? -.-
Ik ken zoveel mensen die hun paard vertrouwen en toch er af vallen, neem mijn vriendin: haar paard draait opeens om en weg was het paard! Mijn vriendin viel op haar hoofd en dankzij haar cap, had ze niets, het zal een aarduge klap geweest moeten zijn want haar cap is kapot! Maarja, als jij in je verdere leven met ernstig hersenletsel wild rondlopen moet je het helemaal zelf weten!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:22

sifra01 schreef:
Ik snap het probleem over de sporen niet zo. Nu ik 1 paard te rijden heb doe ik bij mijn jonge paard ook geen sporen om ,maar toen ik nog voor een handelaar reed ging ik ook niet bij ieder paard wisselen (wel sporen, geen sporen) . Je kunt je benen toch stilhouden. heb zelf nooit verschil gemerkt.

Jillie. De eerste week hoor je niet alleen maar te stappen. het is belangrijk dat je je paard voorwaarts houd, ook in de draf en gewoon in de galop. Ik Stap meestal de eerste dag een rondje, als ik er de eerste keer opzit, en als ik dan de tweede keer erop ga dan laat ik het aan het paard over met de gedacht, enkel voorwaarts houden.

Sporen in de eerste week vind ik een beetje onzin, corrigeren met de zweep is genoeg. Dit paard weet nog amper wat reacktie op het been betekend. Dus laat staan reacktie op een spoor. Sporen moet je gebruiken voor een verfijning van de hulp. dadelijk bij bijvoorbeeld een zijwaartse gang. Ik ben bang dat je zo meer kapot maakt dan je lief is wat reacktie op het been betrefd. Kan zijn dat die fijn loopt. Maar zie het zo, Dit paard is over een maand of twee drie zo gewend aan de spoor dat je hem op kuitdruk niet meer vooruit kan krijgen.

@jillie. Sturenkan je gerust ook al naar eenweek doen. zolang je maar niet loopt te trekken. en zorgt dat je paard lekker voorwaarts is en blijft.

Verder is cap eigen keus. Maar vind het zeer onverantwoord dat je hem al mooi bij die merrie laat staan als je erop zit. Ondanks dat een hengst nuchter kan zijn, gieren de hormonen ook vaak door zijn lichaam. Ik rij ook een zeer nuchtere hengst, maar die kan ook in ene ontploffen als er een merrie de bak bij in komt. En dan heb ik het nog over de bak.. Voor een stal is helemaal gevaarlijk. Stel dat die vooruit slaat en vast blijft hangen? nope nee niet echt mijn ding.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:26

Navidad schreef:
sifra01 schreef:
Ik snap het probleem over de sporen niet zo. Nu ik 1 paard te rijden heb doe ik bij mijn jonge paard ook geen sporen om ,maar toen ik nog voor een handelaar reed ging ik ook niet bij ieder paard wisselen (wel sporen, geen sporen) . Je kunt je benen toch stilhouden. heb zelf nooit verschil gemerkt.

Jillie. De eerste week hoor je niet alleen maar te stappen. het is belangrijk dat je je paard voorwaarts houd, ook in de draf en gewoon in de galop. Ik Stap meestal de eerste dag een rondje, als ik er de eerste keer opzit, en als ik dan de tweede keer erop ga dan laat ik het aan het paard over met de gedacht, enkel voorwaarts houden.

Sporen in de eerste week vind ik een beetje onzin, corrigeren met de zweep is genoeg. Dit paard weet nog amper wat reacktie op het been betekend. Dus laat staan reacktie op een spoor. Sporen moet je gebruiken voor een verfijning van de hulp. dadelijk bij bijvoorbeeld een zijwaartse gang. Ik ben bang dat je zo meer kapot maakt dan je lief is wat reacktie op het been betrefd. Kan zijn dat die fijn loopt. Maar zie het zo, Dit paard is over een maand of twee drie zo gewend aan de spoor dat je hem op kuitdruk niet meer vooruit kan krijgen.

@jillie. Sturenkan je gerust ook al naar eenweek doen. zolang je maar niet loopt te trekken. en zorgt dat je paard lekker voorwaarts is en blijft.

Verder is cap eigen keus. Maar vind het zeer onverantwoord dat je hem al mooi bij die merrie laat staan als je erop zit. Ondanks dat een hengst nuchter kan zijn, gieren de hormonen ook vaak door zijn lichaam. Ik rij ook een zeer nuchtere hengst, maar die kan ook in ene ontploffen als er een merrie de bak bij in komt. En dan heb ik het nog over de bak.. Voor een stal is helemaal gevaarlijk. Stel dat die vooruit slaat en vast blijft hangen? nope nee niet echt mijn ding.

Dat gaat allemaal veel te snel, laat je pony eens lekker rustig eraan wennen!
Als jij aan het werk gaat, moet je in het begin ook wat wennen! Dan krijg je oOk niet stapels vol met werk!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:30

Vind het een leuke fries zeg Ja Ik verzorg zelf ook een friese hengst, maar die is ook zoo traag, dat je er zelf moe van word! Ik weet dus wel een beetje wat je bedoelt. Doe het lekker rustig aan, en plaats over een tijdje weer foto's van deze beauty. Ik ga verder wel mee met het commentaar wat al 4 pagina;s word gegeven Gaaaap Knipoog

Verder wil ik nog even inhaken op het commentaar van Navidad. Ik reed nog een andere hengst, die super braaf was! Die deed echt geen stap verkeerd. De dochter van de eigenaresse toen een jaar of 10 reed met hem in de lessen tussen merries en ruinen maakten niet uit. Totdat een ander meisje hem ging verzorgen en ook liet ruiken met merries. In het begin was er nog niks aan de hand, tot dat hij het punt had bereikt dat ie echt gek ervan werd. Uiteindelijk kon ze hem niet meer de baas, en heeft hij haar ook aangevallen in de bak en op de grond gegooid. Ze was toen even buiten westen ook nog! Kijk dus uit met merries laten snuffelen, want hoe lief ze ook zijn, ze zijn wel écht hengst! * Is niet aanvallend bedoeld hoor! Alleen maar goed bedoeld Lachen *

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:32

Faelivrin schreef:
Zweep heb ik ook altijd bij mijn merrie. Die is ook niet heel erg voorwaarts. En dan roepen 'meer aan het been rijden' werkt niet, want die knop heeft ze gewoon niet. Clown

bij dit paard kan je die knoppen eropzetten tocxh of zie ik dat verkeerd.

een pard van een week onder het zadel daar kan je niks van zeggen. Of hij betrouwbaar of wat dan ook is.