Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:27

Ik heb dit topic écht met verbazing gelezen.... Een 2,5-jarige merrie die er al aan toe is om ingereden te worden?? Jeetje, wie heeft dan geen verstand van het ras?? Rolleyes Als jij een fatsoenlijke trainer bent, die weet wat hij/zij doet, dan wéét je gewoon dat dit paard er nog niet aan toe is. Geestelijk zeker niet maar lichamelijk ook niet. De groeischijven van een paard sluiten in het laatste stadium (ruggewervels) pas op 6 jaar. Dán is je paard pas volgroeit. Je moet natuurlijk niet tot haar 6de wachten. Er zijn immers maar heel weinig mensen die dat geduld kunnen opbrengen (en ik heb al zo'n voorgevoel dat jij niet bepaald geduldig bent ROFL ) Maar ik zou toch zeker wachten totdat ze 3,5 - 4 jaar oud is. Dan kan je die tijd benutten om eens wat extra lessen te nemen zodat je leert hoe je een paard nageeflijk moet RIJDEN ipv trekken.

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:54

zie je neit vaak zo een paard onder het zadel Haha!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:59

Een zadelmaker is geen dierenarts en heeft ook geen rontgenogen. Hij kan dus nevernooitniet door alleen te kijken en/of voelen goed bepalen of alle weke delen (groischijven, peesaanhechtingen etc) goed ontwikkeld zijn. Er wordt door 1 van de "inrijdsters" ook hard geroepen dat ze een paard hebben ingereden die nu nationaal Belgisch kampioen is, zeg mij dan maar eens welk paard dat zou moeten zijn en laat maar eens wat foto's/referenties als bewijs zien, toch? En je les krijgt van een GP amazone wil niet per definitie zeggen dat je goed paarden in kan rijden.

Sorry, maar dit gaat mij ook te ver. Net als het inrijden van de volbloeden op de renbaan en 2 jarige Quarters. Wil je je paard verpesten, ga dan vooral door.. Die 1.5/2 jaar wat zo hard nodig is om te groeien en te ontwikkelen in de sociale omgang met andere paarden en mensen is weldegelijk nodig.

Tuurlijk kan je met een bijna 3 jarige wat leuke werkjes in spelvorm doen, bijvoorbeeld het goed mee leren lopen aan een halster, stilstaan op de trailer, enge dingen training aan de hand (met een belg is dat net zo "lomp" als met een KWPN). En je zegt dat je de basisdingen aan wil leren en haar vervolgens op wei gooien om haar daarna weer op te pakken; moet dat paard alles dan nog maar kennen en binnen 2 maanden L klaar zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:09

Maggie_Eddy schreef:
Nog even een laatste update voor de mensen onder ons die beweren dat wij ons 'zielige' paard lekker moeten laten staan en haar verknallen; er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld. Hij garandeerde ons dat wat wij met haar doen, dus die ene keer in de week 15 minuten rustig met haar bezig zijn, geen enkel probleem is voor haar. Ook vertelde hij ons dat menig belg met 2,5 al bereden én betuigd is, dus zo 'zielig' zijn wij dan nog niet he, zeker niet met een super netjes ontwikkeld paard...

Wat fijn dat die man rontgenogen heeft. Lijkt me erg handig.
Hij heeft jullie vast ook met zijn mooie praatjes iets verkocht lijkt me zo?
Dit is geen super netjes ontwikkeld paard, maar een groot veulen. Zet er maar eens een volwassen belg naast, dan zie je waar je nu op zit. Ga je zitten schamen ofzo.
Maar dan niet op het paard.

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:25

Ziet er leuk uit probeer alleen je handen niet op je bovenbenen te leggen & dan te trekken dan "trek"je je paard in de krul
suc6 Verder Nog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:49

Citaat:
onze lies is 2 jaar en 8 mnd maar groot en sterk genoeg!!

Zegt wie??? Ga je eens verdiepen in de anathomie van het paard? Juist zware paarden zou je later in moeten rijden, zij hebben meer tijd nodig om uit te zwaren!

Citaat:
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk

Het echte werk???? Ik wil niet weten wat dat dan in gaat houden... Huilen

Citaat:
we hebben ervoor gekozen om al vanaf haar1e jaar bezig te zijn met longeren wandelen stem commando's etc omdat belgen lang doorgroeien en als ik had gewacht tot nu had ik op mijn buik achter 800 kilo aan gehangen Clown !!

Ja, je longeert een paard nou eenmaal op kracht he, dan is 200 kg makkelijker in de rondte te slingeren dan 800 Zij zijn groot en ik is klein!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:25

Ik houdt ook mijn mond maar. Denk nl. dat dat genoeg zegt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:27

e_horse schreef:
Citaat:

Zegt wie??? Ga je eens verdiepen in de anathomie van het paard? Juist zware paarden zou je later in moeten rijden, zij hebben meer tijd nodig om uit te zwaren!

Citaat:
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk

Citaat:
we hebben ervoor gekozen om al vanaf haar1e jaar bezig te zijn met longeren wandelen stem commando's etc omdat belgen lang doorgroeien en als ik had gewacht tot nu had ik op mijn buik achter 800 kilo aan gehangen Clown !!

Ja, je longeert een paard nou eenmaal op kracht he, dan is 200 kg makkelijker in de rondte te slingeren dan 800 Zij zijn groot en ik is klein!

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:29

e_horse schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:

Helemaal mee eens.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:50

Ik ga helemaal mee met het gegeven commentaar, laat hem alsjeblieft nog een jaartje staan..Juist bij paarden met zoveel massa komt de volgroeiing van de gewrichten e.d. pas later aan de beurt.

Marijuhhhhh schreef:
Ik denk dat het juist goed is dat ze vroeg zijn begonnen met longeren. Als ik zie hoe het nu gaat met ons compacte friesje, dan zou het veel beter zijn geweest als we ook eerder waren begonnen.

Laatst liep er een paard mee met de paardenraces, paard was nog geen 2,5 jaar oud. Paardenbotten zijn krachtig genoeg om yockeys (schrijf je dat zo?) te dragen! Paardenbotten zijn op hun 3e meestal nog niet uitgegroeid. Ze groeien altijd nog wel een paar cm.

Dat er 3 meisjes op zitten bij het inrijden, lijkt me ook geen probleem. Went ie der mooi aan!

Ja en hoe denk je dat dat racepaard er over 5 jaar uit ziet? Waarschijnlijk kun je dat niet eens weten omdat ze dan al lang naar de slacht zijn gegaan.. Het is onzin dat ze sterk genoeg zijn om de jockeys te kunnen dragen..Als er iets belastends is zijn het paardenraces! Je laat een peuter toch ook geen marathon lopen? Verward

groetjes merel

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:57

Heb niet het hele topic gelezen. Wil alleen even zeggen dat nageeflijkheid iets anders is dan naar beneden trekken. Discussie over leeftijd: Tja, beter om er later mee te beginnen.

Verder leuk om een belg onder het zadel te zien en het is een leuk paardje.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:02

Ik vind niet dat je alleen moet letten op de leeftijd. Ik denk dat
je zelf wel kunt beslissen wanneer jouw paard er klaar voor is.
Verder als een paard 3-5.4 jaar oud is, maar nog heel slap enz.
in zijn bouw is, dan begin je daar toch nog niet mee?
Als je paard 3 jaar is, en al sterk en gespierd gebouwd is, dan
kun je daar toch al rustig mee beginnen?

Ik snap niet dat mensen een leeftijd kunnen geven
wanneer een paard klaar is om ingereden te worden.

Verder ben ik het wel eens met Uppojono.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:47

Ik denk dat het helemaal geen drama is dat ze er 1x in de week even opzitten. Het paard is al gauw 800kg, de berijdster 60kg. Het is idd vast beter om te wachten tot het paard 6jaar is (en alle groeischijven gesloten zijn bla bla bla maar bijna niemand doet dat. Om nu gelijk maar te zeggen dat dit paard verknald is op zijn tiende, daar geloof ik nou echt niet zo in. Verder geven foto's altijd een momentopname en vind ik het niet redelijk om van daaraf te zeggen dat deze mensen niet ervaren genoeg zijn om een paard in te rijden, dat vind ik echt tever gaan. Succes met dat mooie peerd!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:52

Citaat:

Ja, je longeert een paard nou eenmaal op kracht he, dan is 200 kg makkelijker in de rondte te slingeren dan 800 Zij zijn groot en ik is klein![/quote]

Amen[/quote]

Deze vind ik wel heel leuk opgemerkt, zie de TS al staan in het midden, om haar jaarling Bels rond te slingeren aan touw. Zoals de TS alleen al aangaf liep ze mee met het paard en gingie niet op de cirkel, dus dat kan volgens mij geen enkele belasting zijn voor pezen en gewrichten. Ik kan me voorstellen dat je zulke sterke paarden jong leert om mee te lopen en op stem commando's te gehoorzamen, voordat ze zich bewust worden van hun eigen kracht.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:58

piezze schreef:
Citaat:

Amen[/quote]

Deze vind ik wel heel leuk opgemerkt, zie de TS al staan in het midden, om haar jaarling Bels rond te slingeren aan touw. Zoals de TS alleen al aangaf liep ze mee met het paard en gingie niet op de cirkel, dus dat kan volgens mij geen enkele belasting zijn voor pezen en gewrichten. Ik kan me voorstellen dat je zulke sterke paarden jong leert om mee te lopen en op stem commando's te gehoorzamen, voordat ze zich bewust worden van hun eigen kracht.[/quote]

AMEN

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:18

Citaat:

Ik vermoed dat de TS er dan de buurman van 120 kg erop zet en die dan op internationaal niveau springwedstrijden gaat rijden Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 06:25

Ben blij dat wendy het al aangaf, zonder rontgenogen kun je helaas niet zien of je paard al ontwikkeld genoeg is. Maar helaas, tegenwoordig is het plots normaal, dat "paardenkenners" kunnen beoordelen, van buitenaf en zonder fotos hoe het dier ontwikkeld is. Maar goed mag je mij eens leren hoe... denk dat ze hier op universiteit ook blij zijn als ze het zouden kunnen Knipoog

Ik wil echt die kennis van die man hebben Vriendjes zijn?

Maar goed als ik dan zo een reactie zie, kan je al direct een stempel zetten op hoeveel kennis iemand heeft.
Acht jaar vind ik weer overdreven, voor mij is de leeftijd van vijf goed. Als je denkt een vroegbleoier te hebben, kan je de dierenarts bellen voor opnames te nemen.

Staart vind ik wel enorm tof!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:46

Maggie_Eddy schreef:
Nog even een laatste update voor de mensen onder ons die beweren dat wij ons 'zielige' paard lekker moeten laten staan en haar verknallen; er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld. Hij garandeerde ons dat wat wij met haar doen, dus die ene keer in de week 15 minuten rustig met haar bezig zijn, geen enkel probleem is voor haar. Ook vertelde hij ons dat menig belg met 2,5 al bereden én betuigd is, dus zo 'zielig' zijn wij dan nog niet he, zeker niet met een super netjes ontwikkeld paard...

En daarom hebben zoveel trekpaarden arthrose en andere problemen...YES daar zijn we errug blij mee als liefhebbers! Verdrietig

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:48

al eerder heb ik mijn mening in dit topic gegeven en steeds komt de ts daar overheen walsen met allerlei geweldigheden waardoro zij weet dat het écht wel kan.

ik vind het zeer triest voor zo'n beest.... het is nog een kind. al zou het dan nog zo zijn dat het paard er lichamelijk klaar voor is, hou dan ook eens rekening met zijn geestelijke toestand!
een peuter van 2 leer je ook niet schrijven, die speelt!!!

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:55

Ik ga niets zeggen over leeftijd, en weet ik wat nog meer allemaal.

Ik wil alleen zeggen dat ik het echt een super coole naam vind Haha! Vork
Succes ermee!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:22

Citaat:
er is vandaag iemand bij ons op stal geweest die dagelijks met paarden bezig is (zadelpasservice) en ook een echte paardenman is die zegt wat hij vindt. We hebben hem gevraagd wat hij van haar vond, ook wat betreft spieren e.d. en hij heeft ons gezegd dat onze merrie het makkelijk aan kan, aangezien ze al een flinke spierontwikkeling heeft en al haar weke delen in botten en gewrichten ook hartstikke goed zijn ontwikkeld.

Scheve mond En jij gelooft iemand die dus beweert rontgenogen te hebben? Knappe jongen die zonder rontgen tot in de groeischijven van je paard kan kijken.

Meid, dit toont toch alleen maar aan dat die man uit zijn nek kletst?!

De groeischijven van Lies zijn nog láng niet dicht. Zeker bij een bulkig paard als een Belg duurt dat lang.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:33

misschien is dit een interessante link voor je om eens te lezen: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

kan je daarna bepalen of je het er wel of niet mee eens bent, maar heb je in elk gevan zelf kennis opgedaan.

Citaat:
Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

hun advies:

Citaat:
Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

de rest is aan jou

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:40

ik heb er niet zo heel veel verstand van ,dus ga me er maar niet te veel mee bemoeien.
maar dat van die kracht: welk paard kun jij wel aan als hij echt "bewust word van zijn kracht"
volgens mij is een paard altijd sterker.
dus dat zegt niets over vroeger inrijden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:10

Maggie_Eddy schreef:
@Eleandra: Het is niet longeren ala rondjes lopen geweest, maar op een afstand mee lopen aan de lange lijn en op stemcommando's leren reageren. Dit was om haar klaar te maken voor de keuringen waar ze eigenlijk naar toe zou gaan... En wat is er mis met het BEGINNEN van het inrijden van een BELG die bijna 3 is met een stokmaat van 1.72 en kerngezond is omdat ze haar hele leven al op een goed gevulde wei staat waar ze s;winters nog bijgevoerd wordt ook nog??

Misschien omdat een Belg juist langer doorgroeid. Dat het dier groter/zwaarder/Belg is hoeft nog niet te betekenen dat je hem/haar met 2.5 jaar in moet rijden. Dat dier is net zo week als een normaal paard van 2.5.

Over het feit dat je de renpaarden erbij betrekt. Meid er zijn altijd wel mensen die eerder beginnen dan jouw en als die mensen een topic zouden openen op bokt zouden we het hun ook laten weten dat dit niet goed is.

Maggie_Eddy schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar als zij of wij niet zouden weten waar we mee bezig zijn, en jij vind dat ze er niet genoeg verstand van heeft, hoe komt het dan dat o.a. een paard dat wij hebben ingereden, nu Belgisch (lees land Belgie) nationaal kampioen is??

Dat er toevallig een paard die jij heb ingereden nationaal kampioen is betekend niet dat jij perse goed kan inrijden. Misschien heeft de nieuwe amazone wel zelf het paard gecorrigeerd en is ze zo kampioen geworden Knipoog

rasjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:42

Ik reageer eigenlijk vrijwel nooit in topics, maar hier kan ik het niet laten.
In vind het triest dat er mensen zijn die zo egoistisch zijn dat ze hun eigen pleziertjes boven het welzijn van een dier plaatsen.
Iets meer geduld en verstand gebruiken. Daar heeft het beestje de rest van zijn leven plezier van..