Aan de teugel > Kneepjes geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:09

Nee, een ophouding is: iets meer op je kont zitten, actief aan het been, en heel even lichte druk. (pff hoe leg je dat uit, ik doe het zo vaak, alleen weet ik niet hoe je het uitlegt).
Hetzelfde als wanneer je halthoudt, dan zit je ook niet aan de teugels te trekken, maar ga je dieper zitten, je houdt je been eraan, en daarop komt paard terug in tempo. Nu doe je eigenlijk hetzelfde, alleen met meer been (paard moet voorwaarts en niet halthouden) en je geeft heel iets druk. Da's een halve ophouding.
En een kneepje is... gewoon een kneepje, da's niet echt iets rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:11

de kneepjes die veel mensen bedoelen zijn die van 40 x in een minuut...brr
Of het zogenaamd rinkelen met de hand of wat voor termen ook.

Als je de hele tijd daar voor aan het frutten bent, dan moet je wel erg ver in gaan komen wil je echt iets vragen daar om verschil te hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:15

Daar hebben we dan weer de afdeling RT-P voor... hoe kan het dat mijn paard niet aan de teugel loopt, ik geef wel 100 kneepjes per minuut...

Imo komen al die kneepjes, rinkelen, sponzen en kuikens neer op hetzelfde: zagen... rijd nou eerst dat paard eens consequent voorwaarts en een constant contact... lopen ze vaak al veel fijner van.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:33

Tuurlijk, eerst voorwaarts en contact houden. Paard moet nageven op weerstand biedende hand. Geeft het paard goed na, dan voor de buiging en lossigheid de kneepjes. Geef ze bij ieder paard. Vooral bij de verder opgeleide paarden. Is een noodzaak om onzichtbaar in te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:35

runningkawa schreef:
de kneepjes die veel mensen bedoelen zijn die van 40 x in een minuut...brr
Of het zogenaamd rinkelen met de hand of wat voor termen ook.

Als je de hele tijd daar voor aan het frutten bent, dan moet je wel erg ver in gaan komen wil je echt iets vragen daar om verschil te hebben Lachen

Raarste vind ik altijd nog, dat die mensen zeggen dat paard zo zacht in de mond is... tijdje terug ook op zo'n paard gezeten, vond ik niet echt zacht in de mond...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:36

hihi of mensen die zeggen, boooooterzacht, en er ondertussen een bit in hebben hangen waar je U tegen zegt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:40

Ik ben vorig jaar opzoek geweest naar een paard erbij
fijn paard, lekker aan de hulpen lekker mondje staat dan in de adv.

jee, tapzakken met een trekbek en dan de baas er vol lof naast..loopt lekker hè!

Ik wil niet weten hoe bij hun een paard voelt dat niet lekker loopt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:42

hahaha ik snap zoooo wat je bedoeld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:45

Ja idd, er zijn ook maar weinig paarden met echt een fijne mond.
Op de manege waar ik wel eens kom, was een heerlijk paardje aangekocht, Engels Volbloed, super op het been, en heerlijk in de mond, op een pinknágel te rijden...
Werd geleased door een meisje wat volgens eigen zeggen heel goed reed, die deed niets anders als crossen en als een idioot in de mond raggen.. arme paard wordt nu panisch als er een bit in komt... Huilen
maar oh, ze was zo zacht in haar handen... Boos! maar het paard komt recht omhoog nu... mss moet paardje maar een tijdje naar jou, KiWiKo (maar kan ik niet doen helaas) zo zonde van mooi en fijn paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:49

Weet je nog Rk dat ik jaaaren geleden ondertussen een keer op kawa zat......... en dat ik toen ineens weer wist waar ik met die jonkies naar toe moest Lachen Lachen

Heerlijk peerd, en ik kan me voorstellen dat als je dat gewend bent, dat dan heel, heel veel paarden trek en trapzakken zijn.

Mij heeft het toen wel weer een richting gegeven. Want van alleen maar jonkies rijden blijf je hangen in basis, basis, basis... door weer eens een keer op een goed, correct doorgereden paard te zitten, weet je ineens weer in welke richting je het jonkie af moet gaan richten Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:50

Maureenn schreef:
De gene die mij les geeft zegt gewoon druk houden en ook al koomt hij maar een beetje toch even ontspannen endaarna weer vast enn niet los vast los vast want dat werkt toch niet

Zo heb ik het ook geleerd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:50

Dat compliment vergeet ik nooit van mijn leven meer Haha! (mijn grijns was groter dan deze smiley)

Ik hoop dat je dat over een jaar ook over Zanda komt zeggen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:58

ik denk zomaar wel, want hoe jij Kawa "afgericht" heb, zal je ook bij Zanda doen.......... en ik denk dat Zanda ook nooit een trap/trekzak zal worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:59

Ik hoop het Lachen

De tijd zal het leren Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:00

ach, als het dier van nature wat minder sensibel is, dan help jij het paard wel sensibel op de hulpen te worden........ denk ik zomaar

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:02

als ik t paard weer rond wil krijgen, speel ik een btj met de teugels, dus afwisselend aan de linker en rechterteugel 'trekken'. hier bedoel ik mee ong 5 cm terug halen. niet rukken. en het helpt perfect! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:03

ik denk dat ik eerder blij ben dat hij wat minder sensibel zal zijn Lachen
Is in de hand al zo'n watje
Je kijkt er naar en hij gaat al achterwaarts of opzij
hoofje druk je zo de kant heen waar je heen wil Lachen

Net wilde hij in volle galop naar binnen, was aan het rennen voor de dazen
ga voor de poort staan, knip in de vingers en heb een slidingstop Haha!

Ben dus eerder te bang dat hij me iets te gevoelig is, na nu jaren boshobbelen Haha!

laat ik maar hopen dat ineke de volgende smileys vergeten is: Clown Tong uitsteken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:04

5 cm terughalen, noem jij niet rukken????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:05

hahaha heb jij weer Lachen Lachen wordt fluwelen handschoentjes Lachen Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:09

Ineke__ schreef:
. hier bedoel ik mee ong 5 cm terug halen. niet rukken. Haha!

5cm!! En dat noem jij niet rukken???

Dit is toch echt zagen wat je dan doet.

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:11

KiWiKo schreef:
5 cm terughalen, noem jij niet rukken????

nouja, 5 cm is wel overdreven, maar gwn de onderkant van me hand naar achteren doen, snapje Tong uitsteken ben nogal slecht in schatten van afstanden Tong uitsteken haha, maar ik ruk egt niet Bloos tis een heel duur paard waar ik dan op rijd, met een veulen van eurocommerce berlin Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:12

noem mij gek, maar ik doen niks met mijn handen behalve ze misschien een keer sluiten............

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:14

Ineke__ schreef:
[ tis een heel duur paard waar ik dan op rijd, met een veulen van eurocommerce berlin Knipoog

Ineke is echt niet persoonlijk of zo bedoeld maar wat heeft de prijs van het paard hiermee te maken?
Een duur paard is net zo snel verpest als een goedkoop paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:18

wat maakt de waarde van een paard uit Lachen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:18

Tja, ik denk dat de meningen verdeeld zijn over wat nou precies kneepjes zijn. Ik doe het wel. Maar ik ruk niet dat bit door zijn mond heen. Ik heb altijd geleerd om mijn buitenhand te sluiten, ten alle tijden contact te houden met de mond en met de onderste vingers van je binnenhand een heel klein beetje te spelen (vragen, en dan ook echt vragen en niet eisen) Voor de rest zal het toch allemaal met je benen moeten gebeuren.
Ik heb geleerd om mijn buitenbeen op zijn plaats te houden en met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel (die dus is gesloten) toe te drijven. Je paard terug rijden zodat hij zijn achterhand er goed onderzet en vooral contact houden en je 'laten dragen' als je paard eenmaal nageeflijk loopt. Natuurlijk moet je paar dan gewoon lekker soepel en goed aan het been zijn. Vaak begin je de nageeflijkheid in de overgangen te zien.

Maar het blijft zo dat ieder daar zijn eigen mening over heeft. Ikzelf vind het een vriendelijke manier waarop ik het doe en ben zelf niet van mening dat je totaal van die voorkant af moet blijven.