Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:50

aerdenhout1 schreef:
En waar als ik vragen mag heb jij dan die zo geweldige opleiding gedaan als fysio voor paarden? Diploma gratis bij een pakje boter zeker? Sorrie, maar dan zou je toch ook wel moeten weten dat een paard van 3 jaar VERRE van volgroeid is en de belasting dus veels te zwaar is geweest! Dit paard protesteerd niet omdat het zadel niet goed ligt, ook niet omdat hij je uitprobeerd, maar dit paard wil nog heel graag een wat langere jeugd hebben! Zet hem een paar maanden weg, ga in die tussentijd iets leren over hoe een paard echt in elkaar zit, en begin dan eens helemaal opnieuw! 2 1/2 jaar........ZUCHT!!!! En dan al die goedbedoelde oplossingen.
Ik word hier zo verschrikkelijk moedeloos van!

dus jij wil beweren dat een paard van 3 jaar nog niks mag kunnen doen...?

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:51

Ik ben het voor de verandering eens totaal niet eens met de rest Haha! . En ik zal het uiteraard toelichten Ja

Ten eerste. Het lijkt mij inderdaad heel erg slim om op dit moment je paard in de wei te gooien en hem over een maand weer op te pakken... niet dus. Als je er nu niet doorkomt dan over een maand al helemaal niet. Teveel gevraagd of niet, eerst oplossen! Al loopt het paard maar 5 minuten vooruit, belonen en afstappen en desnoods dan op de wei. Maar ik zou absoluut niet op dit moment stoppen!!

Het paard is 3.. heeft in het verleden (half jaar) keurig gelopen. Paard wordt sterker en probeert er onder uit te komen. Ik denk dat elk jong paard een periode krijgt waarin het paard begint te puberen. De ene in een sterkere mate en de andere in mindere mate. De ene op zijn 3,5 en de ander pas op zijn vierde en de laatste wellicht op zijn vijfde.

Paard loopt wisselvallig. Ene dag super, de andere keer staat tie stil. De keer erop loopt het paard weer super. Een paard wat pijn heeft doet dat IMO niet Knipoog .

Ik denk dat dit echt een geval van puberen is en aftasten waar de grenzen liggen. Grenzen die je nu duidelijk moet afbakenen. Ben je bang voor je paard? Ben je er weleens afgevallen? Twijfel je weleens in het rijden met je paard? Heeft er wel eens iemand anders op gereden?

Het belangrijkste bij het rijden van elk paard is voorwaarts!! Wat doe je als je paard staakt? Juist.. naar voren!! En waarom zou je anders handelen met een wat jonger paard? Het paard snapt de hulpen in het verleden wel en is dat heus niet vergeten, wellicht moet je de knopjes wat harder indrukken! Het advies durf ik je eigenlijk nauwelijks te geven hier op Bokt...... Ogen dicht en naar voren.. maakt niet uit hoe als tie maar naar voren gaat en als je maar duidelijk ben. Dus niet als je de zweep gebruikt (handig in dit geval Bloos Knipoog ) niet aaien... maar wees duidelijk!! Dit moet je echt alleen doen als je zelf niet twijfelt en zelf ook maar een beetje angst heb. Het paard zal zich dan namelijk niet zomaar opgeven! Ik kan je adviseren om een goede ruiter op het paard te zetten. Waarschijnlijk probeert je paard het een keer (of helemaal niet natuurlijk) en de ruiter corrigeert direct en duidelijk. De reactie van het paard zal waarschijnlijk meevallen. Het paard zal overdondert zijn als je het goed doet en naar voren schieten. Belonen!! De reactie die je wilt. Dus vooral niet van schrik in de teugels gaan hangen of iets dergelijks. Knoop desnoods halstertouw om zijn nek waar je je aan vast kan houden. Houd je paard even voorwaarts door een paar rondjes te gassen. Neem je paard terug, stap af en beloon. Je zal zien dat je dit niet eens hoeft te herhalen. En nee.. beste mensen... het paard word echt niet bang van je.. paard wordt echt niet bang van de zweep!!

Wat bij jou van heel groot belang is is dat je dit voelt aankomen. Geef je been en je voelt dat het paard niet genoeg naar voren wil.. verlichte zit en een rondje 180 kilometer per uur!!

Wat je ook kan proberen is om als je instructeur er bij is met een longeerzweep te rijden. Dit heeft de instructeur dan natuurlijk vast Tong uitsteken. Je instructeur kan het paard dan even voorwaarts houden op momenten dat jij tekort schiet. Dit langzaam afbouwen totdat jij weer 100% controle heb.

Ook een methode is inderdaad om te wachten. Blijf maar zitten totdat het paard vanzelf weer wil, dus probeer gewoon om de 5 minuten of het paard voorwaarts wil. Ook al zit je er een uur op.. blijf net zolang zitten totdat het paard gaat. Gaat het paard.. dan een aantal rondjes echt flink gas, afstappen, belonen.

Maar wat vooral het belangrijkste is!!!! Kies een methode en gebruik die voor de volle 100%. Sta je niet achter een methode.. dan is het gedoemd te mislukken. Dus kies je strategie en sta er voor de volle 100% achter. En blijf er dan ook mee doorgaan. Niet na 1x denken ervan af te zijn.. blijf bij je methode. Anders lukt het nooit te nimmer en ten tweede snapt dan je paard er natuurlijk niks meer van!!

Didoo schreef:
pearlie schreef:
Mijn paard deed dat ook in het begin, maar dat was gewoon luiheid!! Een paar keer flink vooruit prikken en toen gingie al als ie de spoor alleen voelde kietelen. Maar dat wil niet zeggen dat dat in alle gevallen zo werkt natuurlijk.

Wel flink vooruit prikken maar niet tikken met zweep? Lips are sealed
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om hem vooruit te trappen

Als je paard niet naar voren wil gebruik ik ook mijn sporen hoor. Ik ga echt niet eerst af zitten wachten totdat ik bij een zweep kan onder het mom van.. tja, mijn sporen zijn om hulpen te verfijnen. Daarbij.. sporen zijn ook om hulpen te verduidelijken en daar gebruik je ze in dit geval toch voor Haha! . Nee geintje, ik vind als je paard niet naar voren wil.. dan moet je maar zorgen dat je paard naar voren wil en dan maakt het echt niet uit welke hulpmiddelen je daar voor gebruikt!

...nou.. ik ben er klaar voor hoor Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:52

jeffreymom schreef:
shenavallie

Het is niet om bot tereageren.. Ik dank ook tussen door iedereen die hier mee bezig is... ik heb het paard nu anderhalf maand het paard was al een ong een half jaar onder het zadel... dus het is voor mij wennen en voor hem... dus mijn conclusie is dat hij gewoon aan het puberen is.. en dat he zegt dat ik nog niet gechikt ben om in paarden in terijden heb al genoeg in gereden voor anderen en heb 3 jaar op een dressuurstal gereden en gewerkt enzzz...

maar als jij denkt dat ik jou en iedereen hun reactie niet accepteer reageer dan niet of stuur een pm

voor iemand die 3 jaar op een dressuurstal heeft gewerkt reageer je wel erg onervaren dus dan kan je reacties verwachten

randalinpony

jeffreymom schreef:
war ik het paard van gekocht heb die reden heb ook maar 3x in de week een beetje rond langs de omheining dus wij zijn er mee bezig zo dat hij op eigen benen gaat lopen en hij volgt mijn hand prima daar is niks op aan temerken

Zonder info wordt het probleem nooit duidelijk heh.Knipoog
Wat mij betreft, als hij de ene keer probleemloos gaat en de volgende keer staakt, dan ga ik er zelf altijd vanuit dat het toch spierpijn is. Dat kan maar zo bij die jonge dieren.
Zelf doe ik er twee dagen tussen dan:rijden-longeren-rust-rijden.
Door het lichte longeerwerk worden de spieren op een prettige manier toch aan het werk gezet, zodat de spierpijn eruit getraind wordt.

Wel oppassen, zulke ondeugden worden sneller een gewoonte dan je met je ogen kan knipperen en dan wordt het ineens wel uitproberen.
Dus het gedrag niet accepteren, doorzetten als ie het doet. Wat kan helpen bij stakers is een teugel achter je zadel houden en trekken, dan moet hij wel een stap zetten anders valt ie om. Zou ik bij een jong paard wel voorzichtig mee zijn. Anders iemand met de longeerzweep erachter om hem op te drijven, dan hoef jij ook niet ruw met de hulpen te worden.

Maar tegelijkertijd de oorzaak opzoeken en proberen te voorkomen dat je in de situatie komt dat het gedrag ontstaat.

Zadel laten testen is een hele goede, als daar niets uitkomt, zou ik hem een weekje vakantie geven en dan weer rustig opbouwen.

Ik snap ook wel dat je misschien niets aan mijn tips hebt maar ik heb het paard ook niet gezien en dat zegt net alles.

se7entje

he
ik ben het ook met liesjuh eens.
Het zou ook een optie zijn om hem voor een maandje in de wei te zetten dat hij alles weer even kan verwerken.
Maar als je dat doet is het wel belangrijk dat hij weer gewoon aan het lopen is anders begint het strax misschien opnieuw.
Succes ermee!

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:53

aerdenhout1 schreef:
En waar als ik vragen mag heb jij dan die zo geweldige opleiding gedaan als fysio voor paarden? Diploma gratis bij een pakje boter zeker? Sorrie, maar dan zou je toch ook wel moeten weten dat een paard van 3 jaar VERRE van volgroeid is en de belasting dus veels te zwaar is geweest! Dit paard protesteerd niet omdat het zadel niet goed ligt, ook niet omdat hij je uitprobeerd, maar dit paard wil nog heel graag een wat langere jeugd hebben! Zet hem een paar maanden weg, ga in die tussentijd iets leren over hoe een paard echt in elkaar zit, en begin dan eens helemaal opnieuw! 2 1/2 jaar........ZUCHT!!!! En dan al die goedbedoelde oplossingen.

kan niet anders als hier helemaal achter staan
denk dat je teveel te snel wilt

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:54

jeffreymom schreef:
like_peres

hij pakt het bit niet vast dus helaas dat zal het niet wezen

iedergeval bedankt

Misschien kan je toch proberen te gaan longeren met tuig Knipoog
en dan hem voorwaards laten lopen aan de longe.
Dat kan heus nog wel eens helpen.
het is neit omdat hij het bit niet vast pakt dat dat dan niet helpt.
En ik zeg altijd maar niet geschoten is altijd mis Knipoog

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:57

aerdenhout1 schreef:

2 1/2?? Wie zegt dat? Dat wordt er van gemaakt!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:58

xenalee schreef:
aerdenhout1 schreef:

kan niet anders als hier helemaal achter staan
denk dat je teveel te snel wilt

In mijn naiviteit ga ik er vanuit dat dit paard gewoon dit jaar vier moet worden.
Is dat ook zo?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:58

ik ben het ook met tax eens.. nu niet stoppen.. eerst het probleem oplossen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:59

Ik heb nergens beweerd dat je niets mag doen met een paard van 3 jaar! En het paard was al met 2 1/2 ingereden, lees het topic nog eens goed door.Maar ik zou zeker voor het advies van tax gaan! Sporen en zweep erbij en vooral goed naar voren slaan!
Ik geef het ook hierbij maar op!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:01

en dat hele lange verhaal van tax, is zeker typiste (gaat zo snel) ben ik het ook mee eens, hij moet hoe dan ook naar voor. Met een longeerzweep werkt goed, die hulp kent hij heel duidelijk en dan kan hij weer leren het op jou hulp over te nemen.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:02

se7entje schreef:
en dat hele lange verhaal van tax, is zeker typiste (gaat zo snel) ben ik het ook mee eens, hij moet hoe dan ook naar voor. Met een longeerzweep werkt goed, die hulp kent hij heel duidelijk en dan kan hij weer leren het op jou hulp over te nemen.

typiste? nee hoor..gewoon goede typcursus Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:02

se7entje schreef:

Maar niet vergeten de oorzaak aan te pakken. Knipoog
Anders zoekt het paard gewoon weer een andere uitvlucht namelijk. Bokken, steigeren...

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:03

aerdenhout1 schreef:
Ik heb nergens beweerd dat je niets mag doen met een paard van 3 jaar! En het paard was al met 2 1/2 ingereden, lees het topic nog eens goed door.Maar ik zou zeker voor het advies van tax gaan! Sporen en zweep erbij en vooral goed naar voren slaan!

slaan.????
met slaan lost je niks op Knipoog
Gewoon longeren of erop en dat iemand met de longeerzweep erachter aan gaat ( zonder te moeten slaan)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:04

se7entje schreef:

een paard dat afwisseling krijgt, lees af en toe springen of lekker op de buitenrit wordt spelender wijs ook voorwaartser, dus zonder dwang en dat lijkt me gezien de leeftijd eerder aan te raden als maar gewoon vooruit meppen en prikken.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:04

nou dan moet ik die cursus ook eens volgen!

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 22:05

nou tax dank je wel voor de super advies...
ik zal nu zeker weten jou advies opvolgen...

zal helemaal in je verhaal weg tedommelen in goede zin hoor hahaha

En idd hij moet dit jaar 4 worden...

Ps voor uit SLAAN Meppen PRikken zal ik dus niet doen

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 22:06

sorry voor de mensen die ook verhaal hetypt hebben en geen reactie hebben gehad krijg zoveel in 1 keer binnen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:07

aerdenhout1 schreef:

neey dat hoft toch niet dat die met 2 1/2 is ingereden.. 1 jaar duurt lang.. kan toch zijn dat die toen die net 3 was is ingereden..? en dat die nu bijna 4 is...? of niet soms.. ik heb hier nisk gelezeen over dat die niet 4 wordn en ook niet dat die met 2 1/2 is ingereden..
somige paarden hebben een harde aanpak nodig en andere een zachte..
ikz elf zou denk ik wel eerder voor instructeur met longeerzweep gaan..

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:07

tuurlijk moet een jong paard afwisseling hebben maar ik ga niet met een paard naar buiten als hij niet naar voren wil, jij wel?
eerst dit oplossen en dan afwisseling.
en natuurlijk het probleem op lossen wat gezegd werd.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 22:08

sjorsie

Ik wandel ook veel met hem door de bossen als ik niet rij gaat hij mee door de bossen aan de hand een rijden voor ook wel vervangen door een keer longeren

voor de duidelijkheid hij is met 3 ingereden in is bijna 4 met 5 maand

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:09

sjorsie schreef:
se7entje schreef:

een paard dat afwisseling krijgt, lees af en toe springen of lekker op de buitenrit wordt spelender wijs ook voorwaartser, dus zonder dwang en dat lijkt me gezien de leeftijd eerder aan te raden als maar gewoon vooruit meppen en prikken.

Leuke gedachte. Maar het paard is niet voorwaarts!!! Hoe wil je gaan springen met een paard dat niet van zijn plek afkomt? Het paard zal eerst naar voren moeten gaan!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:09

se7entje schreef:
tuurlijk moet een jong paard afwisseling hebben maar ik ga niet met een paard naar buiten als hij niet naar voren wil, jij wel?

niet alleen nee maar wel met een paar ervaren paarden, daar wil hij echt wel bijblijven hoor

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:10

sjorsie schreef:
se7entje schreef:

niet alleen nee maar wel met een paar ervaren paarden, daar wil hij echt wel bijblijven hoor

Maar daar los je het probleem in de bak niet mee op Knipoog