Geweldig !
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Veel overgangen op je zit? En veel wendingen, waarbij je hem met je zit en been uitnodigt de hals toch te dragen en het achterbeen goed onder te plaatsen? Als hij goed op je been en zit staat, hoort hij bij het verkleinen van de wending ook te gaan verzamelen
Verder: echt leren opsluiten met been en zit, goed achteruit zitten, beeld je zelf in dat hij actief/ontspannen loopt.
Wil je het beste voor je paard en jezelf, dan zet je er gewoon een op, ondanks dat je het niet "leuk vindt voor op de foto". Wat is nou erger: een foto waar je iets minder op staat, of een schedelbreuk? 
Cayenne schreef:Dat denkt iedereen,maar dat is niet zo..Dit kan natuurlijk ook gebeuren met zadel en hoofdstel, maar dan heb je wel iets meer te zeggen
Cayenne schreef:viewtopic.php?f=1&t=321277&hilit=Ben je zonder cap eigenlijk wel verzekerd? Volgens mij niet.
~
het is en blijft een vluchtdier
verrandwordelijk, nou nee. maar op een fiets kan ook van alles gebeuren toch? weer eens een ander beeld dan al die bitten en rotzooi op een paard.
lolaaatjuhh schreef:Ik vind het echt 100% tof, dat jij dat kan met jou paardverrandwordelijk, nou nee. maar op een fiets kan ook van alles gebeuren toch? weer eens een ander beeld dan al die bitten en rotzooi op een paard.
)
) 
Tinkerloos schreef:Ah,nog een halsring fan!
Ziet er leuk uit hoor,zeer ontspannen allemaal.
Lekker zo doorgaan!
Aan allen die denken dat je persee een zadel en hoofdstel met bit nodig hebt om je paard onder controle te houden:
geeft niks,ik dacht er vroeger ook zo over,tot ik ondervond dat het geen verschil hoeft te maken.
Het ligt aan de training,opvoeding,band met je paard enz..
Een paard kan op alleen een halsring soms beter onder controle staan dan een paard met een pelham stang in zijn mond.
Er zijn combinaties zat die een gevaar op de weg zijn,ook al hebben ze een zadel op en hoofdstel om met scherp bit,dubbele neusriem en hulpteugels.
De optoming bepaald niet hoe gevaarlijk het wel of niet is,dat bepaald de bereidwilligheid tot meewerken/samenwerken van het betreffende paard waar mee gereden wordt.
Hier is duidelijk een eenheid aan het werk.
Toppie dus.
poes schreef:Ik zou je andere arm gewoon houden zoals je die houdt bij gewone teugelvoering: zo ben je het gewend, en geef je de beste gewichtshulpen.
Om meer ontspanning te krijgen: dat wordt zweten denk ikVeel overgangen op je zit? En veel wendingen, waarbij je hem met je zit en been uitnodigt de hals toch te dragen en het achterbeen goed onder te plaatsen? Als hij goed op je been en zit staat, hoort hij bij het verkleinen van de wending ook te gaan verzamelen
Verder: echt leren opsluiten met been en zit, goed achteruit zitten, beeld je zelf in dat hij actief/ontspannen loopt.

Citaat:Dat denkt iedereen,maar dat is niet zo..
Dat kan je alleen ervaren door zelf zo te kunnen rijden,en te weten dat je op die manier je paard echt onder controle hebt.
Mensen die normaal gesproken alleen met stang en slof naar buiten gaan vinden het al een eng idee als ze met een simpel gebroken bitje en enkele neusriem op pad zouden moeten.
Mensen die al zonder bit rijden maken eerder de stap naar helemaal optomingsloos,en ze weten dat het paard als het er echt vandoor gaat dat ook zou doen als het wel een bit in zou hebben.
(hoe moet ik dit nou goed uitleggen??)
Je hebt als je de juiste training hebt gedaan,en je er ervaring mee hebt echt net zoveel controle zonder optoming als met optoming.
Het zit tussen je eigen oren dat je denkt dat het gevaarlijk is.
Ik rij al jaren bitloos,en ik ga er net zo vol vertrouwen mee naar buiten als met bit.
(eigenlijk is ze nu zonder bit veel rustiger)
!
dank je wel en ik hoop op nog meer reacties komen
Zalig gewoon vind ik 

chevax schreef:Ik vind het heel vreemd dat je hier blijkbaar niet mag zeggen dat je het onverantwoord vindt als iemand op zo'n manier door het dorp gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel knap dat je dit kán en ik kan me voorstellen dat je in de bak of in het bos graag zo rijdt. Maar door een dorp en dan ook nog zonder cap, ik vind dat onverantwoord.
Er wordt hier gesproken over "juiste training" en "volledige controle".... Ik denk dat als je de juiste training voor het rijden zonder optoming volgt (mocht er zoiets bestaan), dat je dan ook terdege op het vluchtgedrag van je paard wordt gewezen en dat dit nu niet bepaald wordt toegejuicht.
en ja ze verschillen maar dat maakt de wereld juis mooi anders zou het wel een saaie bedoeling worden