Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Six

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:18

Dít is nou hoe het eigenlijk allemaal zou moeten.. Lovers
Geweldig !

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:24

Prachtig !
Echt heeeel mooi om te zien hier word ik blij van !

Jammer van sommige reacties, ik vind het er WEL verantwoord uitzien, en prachtig dat je dit met je beestje kan.
Toppie!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:28

dank jullie wel Haha!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:28

ik vind dit echt super om te zien, kon ik dat maar
echt goed gedaan

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:31

met veel oefening vertrouwen in elkaar krijgen en geduld zou iedereen dit lukken de een heeft er alleen meer tijd voor nodig dan de ander... het is maar net waar je ambities liggen Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:14

Ik zou je andere arm gewoon houden zoals je die houdt bij gewone teugelvoering: zo ben je het gewend, en geef je de beste gewichtshulpen.

Om meer ontspanning te krijgen: dat wordt zweten denk ik Haha! Veel overgangen op je zit? En veel wendingen, waarbij je hem met je zit en been uitnodigt de hals toch te dragen en het achterbeen goed onder te plaatsen? Als hij goed op je been en zit staat, hoort hij bij het verkleinen van de wending ook te gaan verzamelen Lachen Verder: echt leren opsluiten met been en zit, goed achteruit zitten, beeld je zelf in dat hij actief/ontspannen loopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:08

jongens.. jullie zeggen allemaal wel dat het gevaarlijk is, ik vind er weinig verschil inzitten met of zonder bit. als je paard gaat, gaatie toch wel.
Ik vind het ook aan de opvoeding, de verkeersmakheid en band liggen.

ts-er trek je er niets van aan, jij rijdt zo, lekker doen wat je zelf wilt. leuke foto's en vind het er super uitzien!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:20

Ben je zonder cap eigenlijk wel verzekerd? Volgens mij niet.

Ik kan de reacties over gevaarlijk zijn wel enigzins voorstellen. Ik ken ook iemand die dit frequent deed, en haar pony ook 200% vertrouwde (ze had hem al 13 jaar) , maar het blijft wel degelijk een vluchtdier en toen een vuilniswagen van achter opreed schrok de pony en sprong naar rechts. Ze kon hem niet meer corrigeren en hij liep frontaal over een meisje met fiets heen. Meisje had gelukkig "alleen maar" een hoop krassen en schrammen.

Dit kan natuurlijk ook gebeuren met zadel en hoofdstel, maar dan heb je wel iets meer te zeggen, en ja, zonder cap is nou eenmaal niet slim Wil je het beste voor je paard en jezelf, dan zet je er gewoon een op, ondanks dat je het niet "leuk vindt voor op de foto". Wat is nou erger: een foto waar je iets minder op staat, of een schedelbreuk? Knipoog

Voor de rest vind ik het er wel leuk uitzien Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:53

Cayenne schreef:
Dit kan natuurlijk ook gebeuren met zadel en hoofdstel, maar dan heb je wel iets meer te zeggen
Dat denkt iedereen,maar dat is niet zo..
Dat kan je alleen ervaren door zelf zo te kunnen rijden,en te weten dat je op die manier je paard echt onder controle hebt.
Mensen die normaal gesproken alleen met stang en slof naar buiten gaan vinden het al een eng idee als ze met een simpel gebroken bitje en enkele neusriem op pad zouden moeten.

Mensen die al zonder bit rijden maken eerder de stap naar helemaal optomingsloos,en ze weten dat het paard als het er echt vandoor gaat dat ook zou doen als het wel een bit in zou hebben.
(hoe moet ik dit nou goed uitleggen??)

Je hebt als je de juiste training hebt gedaan,en je er ervaring mee hebt echt net zoveel controle zonder optoming als met optoming.
Het zit tussen je eigen oren dat je denkt dat het gevaarlijk is.
Ik rij al jaren bitloos,en ik ga er net zo vol vertrouwen mee naar buiten als met bit.
(eigenlijk is ze nu zonder bit veel rustiger)

Cayenne schreef:
Ben je zonder cap eigenlijk wel verzekerd? Volgens mij niet.
viewtopic.php?f=1&t=321277&hilit=
Wel dus. Knipoog

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:00

Ik vind het echt knap dat je dit met je paard kan Haha! ~
Echt super!
Toch zou ik wel je cap opzetten Knipoog Knipoog het is en blijft een vluchtdier

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:04

Ik vind het echt 100% tof, dat jij dat kan met jou paard Lachen verrandwordelijk, nou nee. maar op een fiets kan ook van alles gebeuren toch? weer eens een ander beeld dan al die bitten en rotzooi op een paard. Lachen

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:06

lolaaatjuhh schreef:
Ik vind het echt 100% tof, dat jij dat kan met jou paard Lachen verrandwordelijk, nou nee. maar op een fiets kan ook van alles gebeuren toch? weer eens een ander beeld dan al die bitten en rotzooi op een paard. Lachen

Een fiets is niet echt een goede verhouding met een paard Knipoog
Een paard is een vluchtdier en kan voor val alles schrikken.
En een fiets niet ( of je hebt wel een hele bijzondere Tong uitsteken )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:35

respect voor jou, zijn maar weinig die je het nadoen ( ik in ieder geval niet Clown )

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:39

gaaf zo zonder zadel en hoofdstel... Knipoog

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:48

Ookal vertrouw jij je paard nog zo goed en weet je zeker dat hij nooit op de kletter zal gaan. Als dit wel een keer gebeurt denk ik niet dat er veel mensen zijn die er begrip voor hebben als er wel iets gebeurt en je perongeluk over iemand heen crost en alleen maar een halsring om had. Ookal vind je zelf dat je dan net zoveel te zeggen hebt als met een bit (wat misschien ook wel zo is, ik heb daar geen ervaring mee). Denk dat ze meer begrip kunnen opbrengen als je dan wel een hoofdstel en bit had omgedaan. Denk dat dit ook geld voor mensen die met alleen een halster rijdend langs de weg gaan.

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:49

Ik vind het er echt super uitzien! Echt respect voor je dat je zoiets kan bereiken met je paard. Dan moet de band tussen jullie echt heel goed zijn! En je zal je paard wel goed genoeg kennen om te weten hoe hij reageerd. Ik zou alleen als ik jou was toch een halster of iets aandoen (of in ieder geval mee nemen als je het niet aan wil doen) dat als er iets gebeurd ,en vooral als er iets met jou gebeurd, mensen hem toch vast kunnen pakken. Ga vooral zo door, super !!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:56

Tinkerloos schreef:
Ah,nog een halsring fan!
Ziet er leuk uit hoor,zeer ontspannen allemaal.
Lekker zo doorgaan!

Aan allen die denken dat je persee een zadel en hoofdstel met bit nodig hebt om je paard onder controle te houden:
geeft niks,ik dacht er vroeger ook zo over,tot ik ondervond dat het geen verschil hoeft te maken.
Het ligt aan de training,opvoeding,band met je paard enz..
Een paard kan op alleen een halsring soms beter onder controle staan dan een paard met een pelham stang in zijn mond.
Er zijn combinaties zat die een gevaar op de weg zijn,ook al hebben ze een zadel op en hoofdstel om met scherp bit,dubbele neusriem en hulpteugels.

De optoming bepaald niet hoe gevaarlijk het wel of niet is,dat bepaald de bereidwilligheid tot meewerken/samenwerken van het betreffende paard waar mee gereden wordt.
Hier is duidelijk een eenheid aan het werk.
Toppie dus. Pling

Eindelijk iemand met een nuttige uitspraak ipv. oew wat gevaarlijk!

Voor jou en je pony: Ga zo door hor! t zijn de mooiste momenten die je met je paard kan hebben zo!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:56

poes schreef:
Ik zou je andere arm gewoon houden zoals je die houdt bij gewone teugelvoering: zo ben je het gewend, en geef je de beste gewichtshulpen.

Om meer ontspanning te krijgen: dat wordt zweten denk ik Haha! Veel overgangen op je zit? En veel wendingen, waarbij je hem met je zit en been uitnodigt de hals toch te dragen en het achterbeen goed onder te plaatsen? Als hij goed op je been en zit staat, hoort hij bij het verkleinen van de wending ook te gaan verzamelen Lachen Verder: echt leren opsluiten met been en zit, goed achteruit zitten, beeld je zelf in dat hij actief/ontspannen loopt.

dank je hier kan ik zeer cker heel veel mee en zal er ook mee aan de gang gaan heel erg bedankt Knipoog

Citaat:
Dat denkt iedereen,maar dat is niet zo..
Dat kan je alleen ervaren door zelf zo te kunnen rijden,en te weten dat je op die manier je paard echt onder controle hebt.
Mensen die normaal gesproken alleen met stang en slof naar buiten gaan vinden het al een eng idee als ze met een simpel gebroken bitje en enkele neusriem op pad zouden moeten.

Mensen die al zonder bit rijden maken eerder de stap naar helemaal optomingsloos,en ze weten dat het paard als het er echt vandoor gaat dat ook zou doen als het wel een bit in zou hebben.
(hoe moet ik dit nou goed uitleggen??)

Je hebt als je de juiste training hebt gedaan,en je er ervaring mee hebt echt net zoveel controle zonder optoming als met optoming.
Het zit tussen je eigen oren dat je denkt dat het gevaarlijk is.
Ik rij al jaren bitloos,en ik ga er net zo vol vertrouwen mee naar buiten als met bit.
(eigenlijk is ze nu zonder bit veel rustiger)

Amen Knipoog !

en voor de rest iedereen ook heel erg bedankt, ik vind het heel mooi dat er ook een leuke vatsoenlijke discussie gehouden wordt hier ieder zijn mening Knipoog dank je wel en ik hoop op nog meer reacties komen Tong uitsteken

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:09

allereerst moet ik zeggen dat ik het echt knap vind wat je doet, heb zelf ook wel eens bit en boomloos gereden maar nog niet zoals jij rijd. Wat ik me wel afvroeg is er een soort van noodstop? Wat doe je als je paard ergens van schrikt? Kun je zijn hoofd zo nog wel ontspannen naar beneden krijgen, vind eigenlijk dat hij zijn hoofd af en toe wat aan de hoge kant houdt. Ben benieuwd naar je antwoorden.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:19

foto's zijn natuurlijk altijd moment opnamens. hij loopt kwa houding iid nog niet helemaal zo als het hoort maar daar ben ik mee aan het werk vandaar ook dat tips welkom zijn... als ik gewoon de halsring ontspannen laat hangen en als hij dan ergens even van naar voren schiet dan leg je ook ineens druk op de halsring en als je paard daar correct op reageert staat hij dan ook stil en heb je dus net zoveel te zeggen als met bit, alleen heb je met de halsring niet dat je als hij heel gespannen zou worden je hem aan het bit zal gaan trekken waardoor je de situatie aleen maar ergermaakt. je moet gewoon je zwaar maken en ontspannen blijven zitten.... je moet dit ook absoluut niet doen als je zelf al een stresskip bent want dan zou je pony/paard dat dus nog sneller voelen ivm dat je op zn "blote" rug zit..... hoop dat ik het een beetje duidelijk zeg, ik vind het allemaal heel moeilijk onder woorden te brengen van wat je doet en wat je voelt als je zo rijdt dus begrijp me niet verkeerd Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:22

het zonder iets over de openbare weg vind ik ook onverantwoord, als ie gaat gaat ie, waar! Maar met op zijn minst een halster kan je iig nof IETS proberen.
Ik hou mijn hand altijd in een vuist voor mijn buik als ik eenhandig rij, of laat hem langs mijn heup afhangen. Zo moet het ook met western Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:27

Ik vind het heel vreemd dat je hier blijkbaar niet mag zeggen dat je het onverantwoord vindt als iemand op zo'n manier door het dorp gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel knap dat je dit kán en ik kan me voorstellen dat je in de bak of in het bos graag zo rijdt. Maar door een dorp en dan ook nog zonder cap, ik vind dat onverantwoord.
Er wordt hier gesproken over "juiste training" en "volledige controle".... Ik denk dat als je de juiste training voor het rijden zonder optoming volgt (mocht er zoiets bestaan), dat je dan ook terdege op het vluchtgedrag van je paard wordt gewezen en dat dit nu niet bepaald wordt toegejuicht.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:33

wat leuk! Dit zie ik echt graag Haha!
Zelf doe ik dit ook! Met mijn paardje in Frankrijk en verder heb ik het ook nog met 2 andere paardjes gedaan die ik zelf had ingereden en opgeleerd Ja Zalig gewoon vind ik Lachen

Ziet er echt goed uit! En wat een intelligent hoofdje heeft je pony!!

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:34

leuke foto's! Ook leuk paardje!
Dat jij dat durft gewoon op straat met je paardje terijden zonder hoofdstel enzo

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:39

chevax schreef:
Ik vind het heel vreemd dat je hier blijkbaar niet mag zeggen dat je het onverantwoord vindt als iemand op zo'n manier door het dorp gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel knap dat je dit kán en ik kan me voorstellen dat je in de bak of in het bos graag zo rijdt. Maar door een dorp en dan ook nog zonder cap, ik vind dat onverantwoord.
Er wordt hier gesproken over "juiste training" en "volledige controle".... Ik denk dat als je de juiste training voor het rijden zonder optoming volgt (mocht er zoiets bestaan), dat je dan ook terdege op het vluchtgedrag van je paard wordt gewezen en dat dit nu niet bepaald wordt toegejuicht.

je mag alles zeggen wat je ednkt iedereen mag zn mening uiten en dit is een gewone discussie en niemand die heeft gezegt dat je iets niet mag zeggen (rare zin dit :S)
dus ga je gang ik heb mn mening al gegeven en jij nu die van jou Knipoog en ja ze verschillen maar dat maakt de wereld juis mooi anders zou het wel een saaie bedoeling worden Knipoog