Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:45

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Re: Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:17

Voor als er iemand geïnteresseerd is:
http://www.youtube.com/watch?v=d6rCRa7JyxQ

Ik waarschuw vast; aan alles is te zien dat ik een dressuurruiter ben en geen springruiter. Hindernis 3 maakte ik een fout en lostte mijn paard erg goed op, daarna was ik even uit balans zoals je kunt zien.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:22

Probeer dit eens: begin lager dan je nu maximaal durft te springen, iets van 30-40 cm ofzo. Echt iets waarvan je denkt is dat niet een beetje heeel laag?! Ga er dan eerst een paar keer in een rustige draf in een rechte lijn overheen, zodat je paard goed uitkomt en je niet uit balans wordt gebracht doordaat je paard ineens een noodsprong maakt. Als dit zonder spanning lukt kan je overgaan tot in draf aanrijden en dan van de sprong weg te galloperen ... gevolgd door uiteindelijk vanuit galop te springen.

Voor mij heeft dat heel goed gewerkt (nog steeds trouwens) en ik was een half jaar geleden echt als de dood om te springen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:06

Je kan het dan ook van de andere kant bekijken.
Bijvoorbeeld bij mijn paard is het probleem dat ze bij de lage kruisjes e.d. absoluut niet meedenkt.
Ze sjeest op de "hindernis" af en maakt een enorme sprong er overheen. Zodra ik wat hoger ga (vanaf 60 ongeveer..), dan begint ze het de moeite waard te vinden om mee te denken. Ze springt dan heel rustig en gecontroleerd, telt zelf haar passen enz.
Ik weet niet hoe dat bij jouw paard zit, maar bij mij zou dat dus absoluut niet werken om vertrouwen te kweken.

mo_flex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:18

nina88 schreef:
Je kan het dan ook van de andere kant bekijken.
Bijvoorbeeld bij mijn paard is het probleem dat ze bij de lage kruisjes e.d. absoluut niet meedenkt.
Ze sjeest op de "hindernis" af en maakt een enorme sprong er overheen. Zodra ik wat hoger ga (vanaf 60 ongeveer..), dan begint ze het de moeite waard te vinden om mee te denken. Ze springt dan heel rustig en gecontroleerd, telt zelf haar passen enz.
Ik weet niet hoe dat bij jouw paard zit, maar bij mij zou dat dus absoluut niet werken om vertrouwen te kweken.

doet mijn paard idd ook (alleen was dat de bijrijdster nog niet opgevallen Nagelbijten / Gniffelen ) die duikt over de hindernissen, als ze laag zijn, hoe hoger, hoe meer ze haar best doet. ik heb bij haar meer moeite om netjes te zetten bij hindernissen van rond de 40 cm, dan bij bijv. 80/90 cm, dan zet ze vroeger af. en let op.

queenie_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:04

Ik vond springen vroeger ook maar niks. Toen ben ik de springles in gegaan en had een pony die ook over alles heen sprong. Inderdaad bij de lage sprongetjes ging 't ook heel snel en als een gek eroverheen. Maar als ze hoger werden, werd 't steeds rustiger, gecontroleerder en zorgde ze er zelf ook een beetje voor dat ze uitkwam.

Bij mij hielp het heel erg dat ik een pony had die ik kon vertrouwen en waar ik van wist dat hij goed kon springen, zodat als ik een blunder maak hij dan niet ook in paniek/uit evenwicht raakt maar me min of meer een beetje opvangt.

Heb pas 1.10 gesprongen met een pony dus heb nu gelukkig geen angst meer om te springen Haha!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:16

Ik ben ook heel lang bang geweest met springen. Ik ben paar keer knetter hard van de pony gevallen. En elke keer als we springen hadden, kreeg ik buikpijn van de stress en gebruikte ik dat als smoesje..

Toen ben ik paar keer op een haflinger gegaan die WEL springt! En dat ging goed. En kreeg weer zin n springen. toen ben ik op een paard gestapt, dat alles springt en toen heb ik weer 1 meter gesprongen. Stapte ik weer op de pony waar ik angst voor had met springen kneep ik hem weer! Ik sprong wel alles, maar vanuit de draf en maar 1 keer.

En toen ben ik op de pony van een vriendin gestapt met een buitenrit en ik deed haar bodyprotector aan en ik sprong over natuurhindernissen. Ik voelde dat ik meer vertrouwen kreeg.

Eind maart kreeg ik mijn eigen bodyprotector. En met springen stapte ik op de pony waar ik springangst had. En eerste keer in draf door parcourtje. En toen in volle galop! En nu spring ik weer normaal met haar!

Ben echt zo blij!!

(misschien dat je er iets aan hebt! )

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:20

ik was door een ongeluk ook mijn vertrouwen kwijt. Ik ben op zoek gegaan naar een instructeur die mij vertrouwen geeft. Sinds 2 maanden start ik weer op wedstrijden na een stop van 2,5 jaar en het gaat erg goed. Af en toe een kleine terugval.
Zorg dat je een instructeur heb die verstand heeft van springen en die je vertrouwt en waar jij een goed gevoel bij heb.

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:31

je meot gewoon niet stressen. denmk maar zo, als je niet gestresst bent gebeurt er niks. want dan ga je niet knijpen met je benen enz. enz. enz. en als jij je zekerder voelt voelt je paard dat ook en gaat de sprong al helemaal goed!! succes ermee

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:34

@xannetju : makkelijker gezegd dan gedaan als jeje vertrouwen kwijt bent

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:53

idd tommie6600 wat xannetju zegt klopt zeker maar als je je vertrouwen kwjit bent is dat net het probleem de stress

stress raak je niet zo maar kwijt, daar moet aan werken. maar door de stress heb je moeite om eraan te werken en zo blijf je dus in dat stomme cirkeltje zitten.

ik heb zelf ondervonden dat ik als mijn best doe om te ontspannen (en dus niet knijp) dat het dan beter gaat. maar dat is juist iets dat je moet ondervinden en kunnen doorduwen als die stress bovenkomt.

de fase die ik nu gepasseerd ben in mijn angst is het kleine beetje vetrouwen dat die lage sprongen ons niet gaan aanvallen en dat die dus helemaal niet eng zijn en dat mijn paard er absoluut niet lastig op doet... nu heb ik meer tijd om te denken aan, ontspannen, voor me kijken (verder dan de sprong, me over de sprong denken) en op het tempo letten. dit is al heel wat vind ik zelf.
het is ontzettend vermoeiend, maar wa succesvol tegenwoordig.
Ik heb afgelopen zondag het zelfs aangedurfd een mini-oxertje te springen (weliswaar met voetbalkje, zodat ik zelf een beetje kon meekijken op de afstand omdat ik dat niet kan en dus nog heel goed moet leren)
het komt erop neer dat het met kleine pasjes wel lukt en ik de lage sprongetjes, kruisje stijltje en mini-oxer nu "durf" aanrijden zonder te knijpen.

ik spring ook niet zonder bodyprotector, zelfs geen kruisje

BTW Nina-88 heb je filmpje nog niet kunnen bekijken maar toch al super gedaan van je OK dan!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:34

ik ben ook 3 jaar geleden met paard en al gevallen met springen van af die tijd ben ik echt bang door die val moets een tijd daar na nog me pony afgemaakt worden
en nou met me andere pony (was ook een spring pony) die heb me weer zo ver gekregen om over een klein kruisje t krijgen en toen wouw ik hebben als iemand anders (van de ponyclub) hem een paar wedstrijdjes uit t brengen met springen maar dat ging haar dus niet lukken alle wedstrijden stopte hij en lag ze der af en toen d8 ik van das stom ik doe het wel terweil ik echt heel bang / onzeker was (maar was toen echt boos hij ken het zo goed en hij doet het gewoon niet) vreemd.. dus ik er op body protector aan en ik heb zo een parcoursje gesprongen niet de wedstrijd hoogte dat was (90) veelste hoog voor mij dus paar gate lager maar om dat het al zo hoog ston von ik dat ietsjes lager echt laag maar dat was een hoogte die ik nooit thuis had durfen springen en heb t gewoon gedaan hadden ook geen een stop was alleen 1sec over tijd..

maar nou spring ik met men nieuwe paard (4 jaar) ook al een aardige hoogte binnen kort ga ik starten en hopen als me angst niet meer terug komt Vork

maar als ik weer een beetje angst heb laat ik een vriendin iets hoger springen met t paard waar ik op moet springen dan zie je van oo hij ken het en dan hindernis weer iets lager en dan lijk dat kruisje / steltje echt mega klein en dan heb je zo iets hij ston zo hoog en 2 gaatjes lager vin je dan weer zo klein
bij mij help t echt mega als ik t eng vin gewoon iets hoger zetten ff iemand anders er op en hopa eitje

srry voor het lange verhaal maar bij mij is t echt zo gegaan..
succes!!! je/jullie kune t vast.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:18

Wirobelgje schreef:
idd tommie6600 wat xannetju zegt klopt zeker maar als je je vertrouwen kwjit bent is dat net het probleem de stress

stress raak je niet zo maar kwijt, daar moet aan werken. maar door de stress heb je moeite om eraan te werken en zo blijf je dus in dat stomme cirkeltje zitten.

ik heb zelf ondervonden dat ik als mijn best doe om te ontspannen (en dus niet knijp) dat het dan beter gaat. maar dat is juist iets dat je moet ondervinden en kunnen doorduwen als die stress bovenkomt.

de fase die ik nu gepasseerd ben in mijn angst is het kleine beetje vetrouwen dat die lage sprongen ons niet gaan aanvallen en dat die dus helemaal niet eng zijn en dat mijn paard er absoluut niet lastig op doet... nu heb ik meer tijd om te denken aan, ontspannen, voor me kijken (verder dan de sprong, me over de sprong denken) en op het tempo letten. dit is al heel wat vind ik zelf.
het is ontzettend vermoeiend, maar wa succesvol tegenwoordig.
Ik heb afgelopen zondag het zelfs aangedurfd een mini-oxertje te springen (weliswaar met voetbalkje, zodat ik zelf een beetje kon meekijken op de afstand omdat ik dat niet kan en dus nog heel goed moet leren)
het komt erop neer dat het met kleine pasjes wel lukt en ik de lage sprongetjes, kruisje stijltje en mini-oxer nu "durf" aanrijden zonder te knijpen.

ik spring ook niet zonder bodyprotector, zelfs geen kruisje

BTW Nina-88 heb je filmpje nog niet kunnen bekijken maar toch al super gedaan van je OK dan!

Thnx! Bloos
Ik vind het al een hele prestatie van je hoor! Hoe je het nu aanpakt. Stoer dat je in ieder geval een poging waagt! Ik ken veel mensen die het niet durven en het ook nooit zullen proberen.
Ga zo door en je komt er wel!! *LOL*

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:23

mischien kan iemnd je paard aan de longe houden dat je oefeningen met je zit doet (zonder handen enz) natuurlijk wel vanuit draf. (hielp bij mij ook en nu heb ik mijn eerste 2 winstpunten gehaald bij officieel springen!)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:04

zissely; je bedoeld hopelijk niet aan de longe lage sprongetjes vanuit draf? da gedachte alleen al is veel te eng. zeker zonder handen??? aaaaaaaaah

nee serieus, ik WIL het kunnen dus ik probeer het daarom ook. Er is altijd wel iemand aan de kant die me ter plekke tips geeft of op tijd toe roept dat het tempo niet goed is (tempo is heel belangrijk heb ik al gemerkt Haha! )
ik ben dus ook niet alleen aan de slag (behalve balkjes lopen, daar kan absoluut niets mis mee gaan)

en die bodyprotector mensen, dat is echt wel super goed. dat extraatjes meer zekerheid doet bijna alles.

ik ga toch wat meer met voetbalkjes werken, zodat ik beter leer de afstand zien.
zal mijn springboekje er nog eens bijnemen, daar staan de standaard afmetingen (dus voor een normaal grote paard) in vermeld.

aan iedereen die werkt aan angst overwinnen succes

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:44

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:48

ik zou ook wel eens wat tips willen om over springangst heen te komen.
ik ben er zelf een paar keer afgvallen en sinds dien durf ik niet meer echt .. laatst heb ik weer gesprongen op een fries van een vriendin van me ( die vind springen helemaal geweldig dus die zal nooi snel weigeren ) .. alleen toen ie over de 60 cm ( ongeveer ) kwam durfde ik niet hoger .. Boos!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 17:27

als je niet hoger durft is dat niet erg hoor Suus_toes.
blijven doen tot je je zekerder voelt. pas als je helemaal gerust bent doe je eens een hoger sprongetje (bv als laatste van de training die dag)
vertrouwen bouw je op zo (denk ik), en zo doe je maar stapje voor stapje verder. succes

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:11

Lanzaam en laa gbeginnen Knipoog
Vertrouwen winnen in het team..
Jij en je paard zijn een team en als jullie vertrouwen in elkaar krijen moet het goed komen Knipoog

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:41

Idd. Langzaam beginnen! Lachen
ik had het eerst ook omdat mijn pony het ook wel lollig vind om eens net voor de hindernis te weigeren ..

Misschien eerst op een wat makker beestje die goed springt !
En gewoon denken ik ga ervoor! Lachen

Veel suc6 verder! Lachen

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:09

nou ik heb een vriendin die ook heel erg bang is om te springen (ze is ooit ook eens hard gevallen...) en toen heeft ze privé springlessen gevolgd en nu gaat dat al een heel stukje beter! maar onthoud 1 ding; je moet altijd een beetje schrik hebben anders gebeuren er ongelukken!

xx

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:17

Gewoon eerst lekker een uurtje dressuren en daarna 1 sprongetje, volgende x dat je rijd 2 sprongetjes, daarna een x een stijltje (heel laag) en zo lekker afwisselen.

enne TS je weet wat er gebeurt dus dan kun je er op letten
bv: 1 sprong, lekker 1 rondje relaxed stappen, weer een sprongetje enz..

Succes allemaal!
Zet door!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:34

laag beginnen, dan bijvoorbeeld weer een week wachten en weer paar cm hoger.

En naar anderen kijken, dan krijg je vaak de kriebels om het zelf ook te doen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:38

Ik heb het ook wel een beetje, komt omdat ik met dat paard nu 2x een mindere sprong heb gehad Haha! Maar laatste tijd ga ik vaker mee naar de les, en dan ligt er een balk voor, dus of ik dan in draf of gallop kom, ik weet dat hij dan goed uitkomt. Dan spring ik het. Zonder enig probleem.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:55

Hoi,

Je komt er echt hoor, met rustig beginnen kom je volgens mij het verst! Ik had toch dat parcoursje gesprongen?? Ga over twee weken nog een keer, nu 80 cm. Wel spannend maar heb er erg veel zin in, dan wordt de stap naar een echt parcours van 1 meter steeds kleiner!