Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 06:03

Ik schaam me er niet voor hoor dat ik bij AdB heb gereden (voor de 2e keer zelfs al) Haha! Mijn paarden hebben gelukkig geen last van HKO maar zoals ik al eerder schreef ik sta open voor alle goede dingen en ik vind het resultaat van zijn lessen zowel aan mezelf als aan anderen die ik gezien heb goed. Wat niet wegneemt dat er meerder trainers zijn waar ik een hoge pet van op heb. Niet alleen trainers waar ik nu les van heb maar ook waar ik in het verleden les van gehad heb.

Als we het hebben over de verschillen met andere instructeurs, dan is dat dat AdB je duidelijk maakt hoe verkeerde training verkeerd kan uitpakken bij een paard, hoe je dat kan herkennen en hoe je het moet oplossen. Allemaal dingen die ik wel onbewust weet maar me nu meer bewust van ben. De eerste keer dat ik ging kijken was ik heel sceptisch, ik dacht die man waarvan ik nog nooit gehoord heb gaat mij niets wijs maken en ik zocht in datgene wat ik zag naar de 'trucs'. Maar na de resultaten gezien te hebben kon ik er toch niet omheen, zijn methode werkt voor iedereen die bij hem rijdt (het ging toen voornamelijk om HKO-patienten). Ik vind het zelf al geweldig als hij een deel van deze paarden kan helpen maar zelf zegt hij dat het in 100% van de gevallen werkt. Als iemand het nu eenmaal in twijfel trekt en er zijn er meerdere hier op bokt dat lijkt me de ultieme uitdaging om een paard te zoeken dat afgeschreven is met door DA'en geconstateerde hoefkatrolontsteking en breng die naar Antoine en als hij hem niet 'beter' kan krijgen dan heb je bewezen dat zijn stellingname in ieder geval van de 100% niet klopt. Dit moet toch niet zo moeilijk uit te voeren zijn. Of zijn er toch mensen die bang zijn voor de waarheid, bang dat iemand anders hun paard rad krijgt enkel en alleen door de manier van rijden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 08:50

Ik vind de manier waarop er nu gepraat wordt over Antoine niet echt prettig. Het is waarschijnlijk nooit zijn bedoeling geweest om over de rug van anderen zijn "methode" te verkopen. Het is niet zijn methode. Het rechtrichten is een basisprincipe. Wat hij heeft geleerd is dat HKO vaak een resultaat is van een paard dat niet goed recht gericht is. Dat is wel weer nieuw.
Tegen alle non believers zou ik willen zeggen: ga eens kijken bij een van zijn clinics! Er zijn zoveel mensen die hij gelukkig maakt door te bewijzen dat hun paard inderdaad niet afgeschreven is.
Dat is een goed ding!
Antoine is geen goeroe! Hij is een zeer begaafde instructeur met hart voor paarden!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:41

Ik zeg niet dat mijn paarden volledig recht lopen, maar ik ben veel bezig om ze recht te laten lopen. En mij is ook al vrij snel bijgebracht dat een paard recht moet lopen. Ik verbaas me hier echt dat sommige mensen nog nooit van rechtrichten hebben gehoord of er nooit aandacht aan hebben geschonken.

Ik vraag me ook af of HKO wel door verkeerd rijden komt of dat het niet iets in de trant van erfelijk/aangeboren is. Ik denk dat je je paard wel heel verrot moet rijden wil hij HKO krijgen en ik ken ook paarden die het kregen die erg netjes gereden waren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:46

Maar Steef, ik kan me haast niet voorstellen dat, als HKO werkelijk 100% erfelijk zou zijn, het ineens - redelijk "out of the Blue"- zo ontzettend de kop op steekt. Genetisch kan dat namelijk niet in een paardenpopulatie.

Ik denk dat we dan toch met twee dingen te maken hebben: verkeerd rijden/eenzijdige overbelasting. Problemen elders in het lijf die hun uitwerking hebben op de benen. En misschien dan toch die paar procent die werkelijk wat mankeren. Maar dat zijn er wel veel minder dan wat tegenwoordig doorgaat voor HKO. Paarden met tweetjes op de straalbenen, die stokkreupel lopen en waar niemand kan aanwijzen waar het door komt? Het stickertje HKO is er tegenwoordig wel heel snel opgeplakt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:03

Ik heb het rechtrichten wel geleerd en ook veel over gelezen, maar dit gebeurt op een andere manier dan Antoine het doet. Op de manier waarop ik het geleerd heb (voorhand voor de achterhand plaatsen, een scheef paard flink laten buigen naar beide kanten, zodat hij het bit weer aan beide kanten gelijk aanneemt) sla je naar de mening van Antoine een stap over, met het risico op overbelasting van 1 of meer voeten. Niet ieder paard krijgt dan maar meteen HKO, je hebt ook nog met aanleg/gevoeligheid te maken.

Mijn merrie (geen HKO) rij ik nu (sinds een aantal weken) ook volgens de methode van Antoine met verbluffend resultaat. Dit paard was echt godvergeten scheef, waarschijnlijk veroorzaakt door een aantal blessures aan hetzelfde achterbeen, waardoor ze zich aangeleerd had dit been maar altijd te ontzien. Aangezien ze niet zo makkelijk te bewerken is, kreeg ik haar op de "normale" wijze niet recht genoeg, niet goed voorwaarts en ook niet nageeflijk. Dit heb ik dus een aantal jaren geprobeerd.

Ik heb sinds een aantal weken een totaal ander paard, ze is voorwaarts, nageeflijk in stap en draf (galop nog niet) en ze is ontzettend blij. Vooral dat laatste zag ik eigenlijk bij alle paarden die ik in clinics van Antoine heb gezien. Maar ik sluit niet uit dat dit ook bij andere instructeurs kan gebeuren. Goed les is goed les nietwaar? Knipoog

Hij is geen goeroe en geen tovenaar. Hij heeft enkel naar buiten gebracht dat veel kreupele paarden beter gaan lopen door een andere wijze van rijden. Het paard van mijn stalgenote was slachtrijp maar loopt nu al een jaar weer goed. Sterker nog; veel beter dan voorheen. Zonder Antoine was dit paard er niet meer geweest. Dierenartsen waren uitgeprobeerd, hoefsmeden ook en homeopaten wisten het ook niet meer. Deze grap heeft minstens 3000 gulden gekost zonder dat het paard er ook maar iets beter van is geworden. Een bezoek aan een clinic kostte toch echt wat minder, maar had veel meer resultaat.

Je hoeft het niet met hem eens te zijn en zijn manier van communiceren kan sommige mensen tegen de haren in strijken, dat begrijp ik. Mijn ervaring is echter dat het een ontzettend aardige man is, met een groot hart voor paarden.

Ik ben geen "aanhanger" van wie dan ook, maar heb diep respect voor deze man, maar ook voor anderen hoor. Knipoog Je moet gewoon jatten wat je jatten kan en gebruik maken van andermans kennis. Als je dan ook nog een goede instructeur hebt die je daarin begeleidt...... Iemand zonder meer nadoen is altijd verkeerd, je moet wel weten wat je doet en waarom je het doet!

Hoeveel mensen hebben er niet les van een meisje wat ooit haar pony naar het M gereden heeft en dan meent te kunnen lesgeven????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:45

Cassidy schreef:
Klimke heeft gezegd: richt U paard recht en voorwaarts.
IK heb nu twintig jaar instructie, en dit is de eerste keer dat ik dat hoor.
Dan schort er toch wat aan de instuctie zou ik zo zeggen?

Ik vind dat je als ruiter zelf ook verantwoordelijkheid hebt hoor! Je bent vrij om te gaan lessen bij wie je wilt en er is hier in Nederland voldoende mogelijkheid je te verdiepen in de theoretische achtergronden van het rijden.
Ik zie om me heen ook vreselijk veel slechte instructie en paarden die nog beroerder lopen. Dat komt omdat mensen een 10 euro voor een lesje al wel genoeg vinden of omdat ze denken dat iemand die 3 klassen hoger rijdt dus ook wel goed les kan geven.
Ik heb zelf behoorlijk wat geld uit gegeven aan les en me altijd open gesteld voor nieuwe inzichten. Ik moet zeggen dat het resultaat er ook naar is. Die dingen die ik hier lees over Antoine zijn voor mij dan ook niet nieuw. En ik ben het op veel punten helemaal met Antoine eens: zonder rechtgerichtheid geen verzameling!
Maar ga me nu niet vertellen dat de instructie in Nederland slecht is. Wat ik zie is dat mensen liever geld uitgeven voor een nieuw hoofdstel of hun geld aan de bar van de manege spenderen dan dat ze eens fatsoenlijk les nemen. En alles onder het mom: het gaat wel lekker zo. En als het paard dan helemaal verreden is en komen dergelijke mensen kijken bij Antoine. Tja, dat geeft nogal een vertekend beeld van de nederlandse ruiters en de instructie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:53

Ik ben nu vier jaar gelukkige eigenaresse van een paard. Het gaat goed, ben zeer tevreden over de instructie, hoewel ik er nu bijna een jaar niet op heb gezeten (blessure van mezelf, en merrie liep met veulen) . Daarvoor nooit een eigen paard gehad. Je bent afhankelijk van Maneges, wat voor instructie ze aantrekken. En dat is soms niet kwalitatief het beste. Je bent ook afhankelijk van stallen en Maneges of ze mensen van buitenaf op hun erf toelaten. Ik ben het volkomen met je eens dat kwaliteit naar zijn geld is, en ik ben dan ook bereid om ervoor te betalen. Maar dan moeten ze er wel zijn...en moet je de gelegenheid krijgen om ze te laten komen.

Btw ik rijdt Western. Goede instructie in de western is heel moeilijk te vinden....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:54

Daar heb je denk ik wel voor een groot deel gelijk in Jippie. Als die knol maar in de krul loopt.... Ik ken div. gevallen die op deze manier het Z gehaald hebben en pas nu op hun protocol lezen dat ze hun paard recht moeten richten... Waar is de jury gebleven in B, L en M???? Schandalig dat je pas in het Z aangesproken wordt op het feit dat je paard scheef is!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:01

En het erge is nog, Mieke, dat als iemand dan in de B wel gigantisch afgestrafd wordt omdat zijn paard totaal niet spoort, nog het commentaar heeft dat hij nog zo jong is.
Alsof jonge paarden niet recht hoeven te lopen .... nee, begin maar alvast met SB en dat soort dingen voordat je paard recht kan lopen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:48

(Wat je al niet mist als je een onderwerp even niet op de voet volgt. Alles bijgelezen en bij het een gedacht: mee eens, bij het ander: niet mee eens. En natuurlijk verder alles wat er tussenin zit...)

Een gedachte / vraag die bij mij opkomt is dat paarden met hoefkatrol weliswaar weer goed lopen zodra ze bij AdB zijn geweest, maar dat niet duidelijk is of de dieren ook weer 100% pijnvrij zijn... Hoefkatrol gaat volgens mij niet meer over, kan hoogstens gestabiliseerd worden, maar of dat dan ook pijnvrij is weet ik niet...

De manier waarop je een paard rechtricht hangt af van het paard en de 'school' die gevolgd wordt tijdens de training (een voorbeeld om aan te sluiten bij de laatste reactie van Fitzroy: in de 'klassieke' / barokke training wordt juist al vroeg in de opleiding van het paard gebruik gemaakt van zijgangen zoals de schouderbinnenwaarts (meestal uitgevoerd op vier sporen overgens) Deze oefening (en ook andere zijgangen) helpt ook om het paard recht te richten.)

Wat me niet bevalt aan de discussie zoals gevoerd (en dat lees ik ook in de berichten Lovely) is dat alles aan de ruiter ligt en aan de instructeurs. Natuurlijk heeft dat te maken met het feit dat dergelijke zinsnedes uit hun context worden gehaald, maar als dit is wat het meest blijft hangen bij de toehoorders, is dat toch erg jammer want het is een veel te eenzijdig beeld. Ik denk dat AdB een prima instructeur is die veel aandacht besteed aan het rechtrichten maar dat hij daar wel een klein beetje zijn 'handelsmerk' van aan het maken is, zeker omdat het ook (korte termijn??) resultaat heeft bij paarden die niet meer rad zijn. Dat waardeer ik zeker, met de vraag in mijn achterhoofd waar ik mee begon, maar dat handelsmerk-gevoel vind ik gewoon minder. En dat je niet zegt in ht openbaar wie je in training hebt, vind ik gewoon raar. Waarom zou je dat niet doen?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:18

De Bodt praat je echt geen schuldgevoel aan, dat misverstand lees ik vaker hier op bokt, van mensen die hem nooit zelf aan het werk hebben gezien. Hij stimuleert juist en motiveert mensen om hun afgeschreven paard weer een kans te geven. Een eerlijke kans. Iedereen komt er vol goede moed vandaan, dat zegt toch genoeg?

En hoefkatrolontsteking.... ach. Wat ik daarmee moet??? Het beest heeft pijnklachten in zijn voet, waarom? Volgens de medische wereld omdat het straalbeen gaten vertoont en de buigpees daardoor schade oploopt. Het gekke is dat div. paarden met dezelfde gaten geen problemen hebben en andere paarden zonder gaten in hun straalbenen afgekeurd worden op z.g. "klinische hoefkatrolontsteking".

Naar mening van de Bodt krijgt het paard pijn in zijn voet door overbelasting. De overbelasting kan div. oorzaken hebben, bijv. scheefgaan of teveel op de voorhand gereden worden. Dat geeft een ontsteking, bijv. in de slijmbeurs. Dan kun je wel ontstekingsremmers gaan geven maar daarmee haal je de oorzaak niet weg.

Let wel: ik zeg niet dat dit zo is, dit zijn de woorden van de Bodt, alhoewel ik het vermoeden heb dat bovenstaande best eens waar zou kunnen zijn.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:05

Cassidy schreef:
Klimke heeft gezegd: richt U paard recht en voorwaarts.
IK heb nu twintig jaar instructie, en dit is de eerste keer dat ik dat hoor.
Dan schort er toch wat aan de instuctie zou ik zo zeggen?

Ja schort er idd wat aan JOU instructie, en jij had/hebt er nooit van gehoord dus zal je jou leerlingen dat ook nooit kunnen leren, en die haar leerlingen ook niet.... zo word het doorgeven, maar wat ik zeker weet (heb de belg les zien geven) dat elke GOEDE instructeur jou dat ook mee kan geven, maar in dat ga ik mee met jippie de meesten mensen willen het geld liever ergens anders aan uit geven, en als ie dan in de prak zit dan is hij in een keer de almachtige

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 14:39

Het wordt nu een beetje een ja/nee spelletje!
Er zijn gewoon een hoop mensen die niet op de goede manier les krijgen. Ik ben ook zo iemand en ik voel me persoonlijk behoorlijk gaan koken als je zegt dat ik blijkbaar het geld er niet voor over heb! Je moet eens weten wat ik aan dokterskosten heb verspijkerd, daar had ik nog wel 2 paarden van kunnen kopen! Ik wil echt wel hoor!!!!!! Zoals de meesten. Maar wat je niet weet kan je ook niet zoeken he!!! We hebben niet allemaal van huis uit de paarden in ons bloed zitten!
En ook niet allemaal jaren ervaring!
Dat jullie goede instructie hebben en wel weten hoe je je paard recht moet rijden en op de correcte manier is heel goed. Maar blijkbaar zijn er ook een heleboel mensen (meer nog) die het niet weten en hiermee ook niet verder geholpen worden door hun eigen instructeur!
Als Antoine dan daar is om ons dat wel te leren dan ben ik helemaal weg van die man. Dat gaat niet om snelle resultaten maar om het feit dat ik mijn paard toch nog niet hoef op te geven!
We hebben het toch allemaal over dezelfde basis.................

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:57

Lusitano schreef:
Het wordt nu een beetje een ja/nee spelletje!
Er zijn gewoon een hoop mensen die niet op de goede manier les krijgen. Ik ben ook zo iemand en ik voel me persoonlijk behoorlijk gaan koken als je zegt dat ik blijkbaar het geld er niet voor over heb! Je moet eens weten wat ik aan dokterskosten heb verspijkerd, daar had ik nog wel 2 paarden van kunnen kopen! Ik wil echt wel hoor!!!!!! Zoals de meesten. Maar wat je niet weet kan je ook niet zoeken he!!! We hebben niet allemaal van huis uit de paarden in ons bloed zitten!
En ook niet allemaal jaren ervaring!
Dat jullie goede instructie hebben en wel weten hoe je je paard recht moet rijden en op de correcte manier is heel goed. Maar blijkbaar zijn er ook een heleboel mensen (meer nog) die het niet weten en hiermee ook niet verder geholpen worden door hun eigen instructeur!
Als Antoine dan daar is om ons dat wel te leren dan ben ik helemaal weg van die man. Dat gaat niet om snelle resultaten maar om het feit dat ik mijn paard toch nog niet hoef op te geven!
We hebben het toch allemaal over dezelfde basis.................

Ga helemaal met je mee. Als iemand beweert dat ik het geld niet over heb voor goede instructie wordt ik daar heel kwaad over. Ik wil gewoon goed leren paardrijden. En wat je niet weet mis je niet....Maar daarom kan ineens wel alles op zijn plaats vallen ALS je het te horen krijgt.
Opmerkingen dat je als ruiter ook je eigen verantwoording moet kunnen nemen...dat slaat misschien op de mensen met paarden. Daar tel ik mezelf niet onder. Ik zie mezelf toch echt als paardenmens. En dat is toch een subtiel verschil....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:59

Geld hoeft ook zeker niet de enige oorzaak te zijn waarom mensen vaak kiezen voor slechte instructie. Een instructeur die meteen aan de gang gaat met wijken is natuurlijk veel leuker dan een instructeur die maar blijft hameren op het voorwaarts en nageeflijk zijn van je paard. Het is ook zo vreselijk aantrekkelijk om te kiezen voor die korte termijn succesjes.
"Wat je niet weet mis je niet...." Dat is voor mij iets te gemakzuchtig, vooral als je met die instelling je paard kreupel rijdt. En juist als paardenmens ben je het aan je paard verplicht je te verdiepen in de technische aspecten van de rijkunst. En die heeft tot doel je paard lang fit en gezond te houden. Dat Antoine daarop inspringt is prima maar in feite verteld hij niets anders dan dat een goede instructeur ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:06

En soms is het misschien niet je instructeur, maar juist de mensen om je heen die voor nieuwe ideeen/inzichten zorgen. Je ziet soms mensen dingen doen of je hoort ze vertellen en als nieuwsgierig mens kun je daar op in gaan. Zelfs via bokt kun je heel veel te weten komen, of het nu over ervaringen gaat of over titels van boeken, dat doet er niet zoveel toe. Soms leidt dat er toe dat je ervoor kiest om een andere instructeur te zoeken bijvoorbeeld. Bij mij waren het een paar stalgenoten die me hebben laten inzien dat ik met de instructrice die ik had weinig opschoot, dat had ik wel even nodig hoor. Momenteel zit ik dus zonder, ik maak gebruik van gelegenheidsinstructeurs, die zijn voor mij een oog op de grond zeg maar. Soms vraag ik ook een argeloze voorbijganger (:)) om ergens op te letten en me te vertellen wat ze zien, op die manier probeer ik mezelf te controleren.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:26

Jippie schreef:
Geld hoeft ook zeker niet de enige oorzaak te zijn waarom mensen vaak kiezen voor slechte instructie.

Dit vindt ik dus niet kloppen... zoals Cassidy ook al schrijft, heb je als 'beginner' niet de kennis, wijsheid & ervaring om ook maar enigszins een besluit te kunnen maken of je instructeur 'goed' of 'niet goed' is Boos!
Vaak wordt er begonnen met het paardrijden op de manege... en wat leer je daar?
Juist : teugels kort, benen stil, handen laag, naar achteren zitten, stap, draf, galop ... 'treintje rijden' etc.

Heb werkelijk nog geen goede manege gevonden die idd jouw eerst eens de 'theorie' en 'basis' gaat vertellen... ellenlange verhalen over het 'recht richten' van je paard en waarom 'voorwaarts-neerwaarts' zo belangrijk is...

Ik denk wanneer je gaat paardrijden je misschien wel het meeste leert over jezelf, je eigen tekortkomingen en fouten... en daar leer je van... en ja... vaak ten koste van het paard... maar daar kun je dus als 'beginner' zijnde... (nog) niks aan doen.....

Verder :
heeft denk ik iedereen zo'n beetje over mijn 1e berichtje 'heen' gelezen... Verward Schijnheilig

groetjes Jolanda

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 23:12

Ik word er een beetje moe van dat heen en weer geharrewar
Maar Antoine vindt het eerder diep triest dat de instructie het niet doorgeeft dat zijn zijn woorden en dat hij het afkraakt vind ik iets te ver gaan.

En Antoine heeft veel plezier in het doorgeven van zijn bevindingen daarom houd hij het vol (die man is zowat nooit thuis) zodra hij er geen voldoening aan beleefd stopt hij ermee.

En Jippie de meeste mensen die bij ons lessen (waaronder Lusitano) hebben nog nooit een wedstrijd gereden met hun paard!!! Dus je praat een klein beetje als een kip zonder kop. Dromen

Verder kan dus je paard inderdaad in training bij Antoine. Als je paard hoefkatrol heeft dan mag je hem zo brengen, als hij na een maand nog kreupel loopt kost het je
niets!!!!! als hij wel goed loopt dan betaal je wel maar hoeveel weet ik niet!!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 00:03

Ik ben zaterdag ook bij de clinic geweest van ADB. Ik heb Astridh zien rijden en Lusitano. Ik zag dat hun paarden in enkele minuten veranderen. Ze begonnen te macheren en echt te lopen. De opmerking van Lusitano dat ze ineens een ander paard onder haar had zegt genoeg. Ze voelde meteen hoe een recht paard aan voelt en hoe scheeft haar paard enkele minuten daarvoor was.
Ik ben gaan kijken om te zien wat hij deed en hoe de paarden reageerde. De paarden reageerde allemaal in enkele minuten.

Voor degene die er heel scepties tegen overstaan, neem de moeite en ga eens kijken voordat je een uitspraak doet. Je kan met je eigen ogen zien hoe een paard veranderd.

HKO is een probleem. Er zijn mensen die al meerdere paarden hebben moeten laten inslapen door HKO. Zal het dan toch aan de ruiter/instruktie liggen??????????? Waarom heeft de een er steeds last van en de ander nooit???????? Ik denk zelf dat HKO of wat dan ook voor een (blijvende)blessure deels aan de ruiter/instruktie ligt. Dit is mijn mening.

Ga eens kijken en oordeel dan pas!!!!

Ik heb 2 x les gehad van iemand die zelf les krijgt van een leerling van Anky. Ik noem geen namen. Ik moest net als een pensionklant en andere mensen dezelfde oefening doen. De paarden moesten het liefst met de kop tussen de voorbenen lopen, schoft hoogste punt en de achterbenen maar opzij brengen op een volte. Dit betekende: zeker 45 minuten op een volte???????, paard in de krul en de voorhand voor brengen. Dit is natuurlijk belachelijk. Elk paard is anders en niet bij elk paard kan je de zelfde oefeningen laten doen. Conclusie: paarden met rugproblemen. Niet 1 paard, maar meerdere, bang worden voor je been en een heel hoop onnodige stress. De instruktie heeft Orun gedaan.
Veel instrukties hebben de bel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 02:58

Hoe vaak hoor je van een pony met hoefkatrol? En hoeveel paarden, en dan met name KWPN-ers hebben hoefkatrol?

Er van uitgaande dat de meeste ponyruiters minder benul hebben van rechtrichten dan de gemiddelde volwassene op een paard denk ik dat hoefkatrol ook wel eens verband zou kunnen hebben met het fokbeleid en niet met de manier van rijden. Paarden moeten groot zijn en prestatie's kunnen leveren. Soms heb ik het idee dat daardoor toch minder op de kwaliteit van het gestel gelet wordt.

Antoinde de Bodt ken ik niet en ik kan ook niet beweren dat hij goed of slecht zou zijn maar of hoefkatrol puur aan het rechtrichten ligt betwijfel ik wel.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:33

Jammergenoeg gaat de discussie een beetje off topic en wordt het meer een pro/contra AdB discussie en of HKO nou wel of niet komt door verkeerd rijden. Dat was volgens mij niet de vraag; Deze betrof de invloed van het anky-effect op de nederlandse ruiter en instructeur

Mag ik concluderen:

1 Er bestaat een ‘anky-effect’: mensen die datgene wat aan het systeem zichtbaar is (hoofd tussen de benen) proberen te kopiëren in de hoop dat daarmee hun paard een topper gaat worden.

2 Een goede ruiter zal niet klakkeloos een systeem proberen na te rijden

3. Een goede instructeur zal niet klakkeloos een ‘systeem’ toepassen / aanleren zonder naar de combinatie te kijken en te zorgen dat de achterliggende voorwaarden goed zijn.

4. Er zijn veel instructeurs (of mensen die zich zo noemen) die niet voldoende weten (over te brengen) wat de basisprincipes van paardrijden zijn (rechtrichten, impuls, ontspanning)

4. De mensen die wat verder in de sport zijn vinden dat er wel degelijk goede instructie te vinden is in Nederland maar dan moet je er wel naar zoeken en dan hebben we het vaak over de grotere namen. Als je goed wilt leren rijden dan moet je op zoek naar een goede instructeur.(vraag blijft hoe weet je of je bij een goede instructeur beland bent)

6. Er bestaat geen onenigheid over wat de basisprincipes zijn maar wel over de methode van rechtrichten en het al dan niet schadelijke effect van die methode.

7. Iedere ruiter zou moeten weten wat de basisprincipes zijn en als hij/zij dat nu nog niet weet zich daarin moeten verdiepen

Klopt het tot zover Verward

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:10

Ik wil nog één ding zeggen: al die mensen die AdB maar niks vinden terwijl ze hem nog nooit mee hebben gemaakt, vanwaar die negatieve mentaliteit? Hoe kan je nou oordelen over iemand die je niet hebt meegemaakt, aan het werk hebt gezien? Ga er een keer naartoe zou ik zeggen, heb je daarna nog commentaar, prima. Dan weet je tenminste waar het over gaat. Maar ga nu niet heel hoog van de toren blazen terwijl jullie het niet eens hebben gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:32

happy worker schreef:
Jammergenoeg gaat de discussie een beetje off topic en wordt het meer een pro/contra AdB discussie en of HKO nou wel of niet komt door verkeerd rijden. Dat was volgens mij niet de vraag; Deze betrof de invloed van het anky-effect op de nederlandse ruiter en instructeur

NIet zozeer off-topic, maar ik denk dat de discussie gewoon een richting in is geslagen, zoals discussies zich wel vaker ontwikkelen. De aanzet was dat de basis zogezegd overgeslagen zou worden sinds dat het Anky-systeem zo in zwang is. Zo langzamerhand zijn alle voors en tegens de revue wel zo'n beetje gepasseerd.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:40

Als een paard een echte HKO heeft ontwikkeld, waarbij de pees al in min of meer beschadigde toestand is, kan je recht richten wat je wil, maar daarmee wordt het paard helaas niet beter.
In alle andere gevallen kan je je afvragen of de diagnose HKO wel terecht is geweest. Ik denk dat er in de loop der jaren heel veel paarden naar de slager zijn gestuurd met het etiket HKO, waarbij dat niet nodig was. Misschien moet men in de veterinaire wereld de diagnose wat genuanceerder gaan aangeven.
Nogmaals, een pees die aan flarden is, omdat de onderkant van het straalbeentje helemaal ruw geworden is krijg je nooit meer goed!
Ook Antoine de Bodt niet.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 02-10-02 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:45

fabienne schreef:
Nogmaals, een pees die aan flarden is, omdat de onderkant van het straalbeentje helemaal ruw geworden is krijg je nooit meer goed!
Ook Antoine de Bodt niet.

Zo zie ik het eigenlijk ook. Wat jij hier beschrijft is wat ik altijd als gevolg van HKO heb verstaan en dat bestaat dus al heel lang en is zeker niet iets van de laatste tijd. Voor zover ik weet is het een onomkeerbaar proces.