Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
!Jnien schreef:Nou Anke, ik zie de foto's nu pas. Jullie zijn idd vooruit gegaan, maar ik heb je nog nooit zo moeilijk zien kijken..![]()
!
Maar goed, zo'n wedstrijd is natuurlijk heel spannend.
Wanneer heb je weer wedstrijd?
Hoe gaat het met Dil en het veulentje?!
Ik ga komend weekend naar Hulsberg en eigenlijk alle selectiewedstrijden en dan nog een paar wedstrijden in Midden-Limburg.
Echt een heerlijke boef is het
_Anke_ schreef:Hoe gaat het met Job en Ninke? Binnenkort weer wedstrijd?
) dan (iets) meer vrijheid geven zodat het neusje er meer uitkomt...

SHALALA schreef:Als een jong paardje moe wordt, wil het nog wel eens gaan hangen of gaan headbangen. Aangezien het 2 proeven zijn geweest, lijkt me het zeer waarschijnlijk dat dit het geval is geweest. En aangezien Anke hier op wedstrijd is, wil ze zo goed mogelijk presteren dus blijft ze in de houding zitten, maar dan loopt paardje achter de LL.
Kaja schreef:SHALALA schreef:Als een jong paardje moe wordt, wil het nog wel eens gaan hangen of gaan headbangen. Aangezien het 2 proeven zijn geweest, lijkt me het zeer waarschijnlijk dat dit het geval is geweest. En aangezien Anke hier op wedstrijd is, wil ze zo goed mogelijk presteren dus blijft ze in de houding zitten, maar dan loopt paardje achter de LL.
Jong of niet, dan heb je twee opties...
Of je blijft thuis en gaat werken aan de oprichting, houding, conditie etc, dus ook neusje eruit rijden of je verkort het losrijden en start maar één proef...
Zo goed mogelijk presteren is imo zorgen dat het dier op de juiste manier op eigen benen door de proef komt, dat is goed presteren met een jong dier en niet star in één houding doorwerken omdat het je anders punten kost...
Liever minder punten door fouten, maar op eigen benen, dan minder punten door een slechte aanleuning en een drama houding van de ruiter...
SHALALA schreef:Als je het topic door zou lezen dan zou je ook hebben gelezen dat hij het op wedstrijd doet, thuis niet.
Kaja schreef:Ik vind de foto's niet mooi... eerder een drama...
No offence, je zegt dat je paard eerder fel dan traag is, misschien moet je hem ( of haar) dan (iets) meer vrijheid geven zodat het neusje er meer uitkomt...
Dus op eigen benen laten lopen...
Er wordt aangewerkt dat zijn neusje er meer uit gaat en het gaat ook al een stuk beter dan op deze foto's te zien is 
Kaja schreef:SHALALA schreef:Als een jong paardje moe wordt, wil het nog wel eens gaan hangen of gaan headbangen. Aangezien het 2 proeven zijn geweest, lijkt me het zeer waarschijnlijk dat dit het geval is geweest. En aangezien Anke hier op wedstrijd is, wil ze zo goed mogelijk presteren dus blijft ze in de houding zitten, maar dan loopt paardje achter de LL.
Of je blijft thuis en gaat werken aan de oprichting, houding, conditie etc, dus ook neusje eruit rijden of je verkort het losrijden en start maar één proef...
Zo goed mogelijk presteren is imo zorgen dat het dier op de juiste manier op eigen benen door de proef komt, dat is goed presteren met een jong dier en niet star in één houding doorwerken omdat het je anders punten kost...
Liever minder punten door fouten, maar op eigen benen, dan minder punten door een slechte aanleuning en een drama houding van de ruiter...
Echter mijn instructrice had mij niet laten starten als dit niet het geval zou zijn geweest. Op deze wedstrijd ging het gewoon een stuk minder, doordat hij in de eerste proef te gespannen in de aanleuning was en vervolgens in de tweede proef te moe was. Doordat dit gebeurt is tijdens deze wedstrijd zijn wij hieraan gaan werken. Afgelopen 2 weken heeft maar 1 proef gelopen en was actief in zijn proef en kroop niet achter de loodlijn. 

Ik weet dat er het een aan ander fout is aan deze foto's, maar er wordt hard aangewerkt

SHALALA schreef:Als een jong paardje moe wordt, wil het nog wel eens gaan hangen of gaan headbangen. Aangezien het 2 proeven zijn geweest, lijkt me het zeer waarschijnlijk dat dit het geval is geweest. En aangezien Anke hier op wedstrijd is, wil ze zo goed mogelijk presteren dus blijft ze in de houding zitten, maar dan loopt paardje achter de LL.
Anke, ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen! Win doet het toch al goed voor zijn leeftijd en is echt wel een knapperd. Ga zo door!
, misschien ene beetje off-topic, maar wel iets waar veel ruiters/amazones niet aan denken als ze met een jong paard starten. Kaja schreef:SHALALA schreef:Als je het topic door zou lezen dan zou je ook hebben gelezen dat hij het op wedstrijd doet, thuis niet.
Ach in onze eigen achtertuin zijn we allemaal Anky en sommige nog wel beter...![]()
Dat is nou de clue van het wedstrijdrijden...![]()
Dus wat dat betreft raakt jou commentaar kant noch wal...

pientje4 schreef:Het klopt inderdaad dat je met zo'n jong dier (nog) niet op wedstrijd (kan gaan) gaat om te winnen.
Ik ben niet voor thuisblijven omdat je hiermee imo niks oplost (wat betreft zijn houding op wedstrijden)
Juist moet je gaan om hem ook op het wedstrijd terrein te ontwikkelen, net als thuis. Thuis is ie wel voor elkaar: dus wedstrijd is (voorlopig nog) trainen om m hier ook beter aan t lopen te krijgen. Wat dat betreft ben ik het met Kaja eens. daarnaast begrijp ik ook dat je graag, als je op wedstrijd gaat, met prijs thuiskomt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de prioriteit heeft.
Dit hele verhaal heeft niks te maken met mijn oordeel over Anke haar rijden. Maar puur over het theoretische verhaal: starten met jonge paarden, misschien ene beetje off-topic, maar wel iets waar veel ruiters/amazones niet aan denken als ze met een jong paard starten.
Kaja schreef:pientje4 schreef:Het klopt inderdaad dat je met zo'n jong dier (nog) niet op wedstrijd (kan gaan) gaat om te winnen.
Ik ben niet voor thuisblijven omdat je hiermee imo niks oplost (wat betreft zijn houding op wedstrijden)
Juist moet je gaan om hem ook op het wedstrijd terrein te ontwikkelen, net als thuis. Thuis is ie wel voor elkaar: dus wedstrijd is (voorlopig nog) trainen om m hier ook beter aan t lopen te krijgen. Wat dat betreft ben ik het met Kaja eens. daarnaast begrijp ik ook dat je graag, als je op wedstrijd gaat, met prijs thuiskomt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de prioriteit heeft.
Dit hele verhaal heeft niks te maken met mijn oordeel over Anke haar rijden. Maar puur over het theoretische verhaal: starten met jonge paarden, misschien ene beetje off-topic, maar wel iets waar veel ruiters/amazones niet aan denken als ze met een jong paard starten.
Ik ben het ermee eens dat je kilometers moet maken met jonge dieren op wedstrijden, daar leren ze van. En natuurlijk ga je op wedstrijd om te peilen hoe je ervoor staat om daar vervolgens thuis weer aan verder te werken. Als ruiter/amazone leer je hier ook van.
Immers TS zegt dat haar paard thuis niet zo loopt, dus misschien rijdt zij op wedstrijd wel met veel spanning wat zich uit in een starre houding, waardoor haar paard deze (te) diepe houding/aanleuning aanpakt.
Ik wil absoluut geen kritiek uitten op de TS, maar misschien is het dan een aanrader op voortaan één proef te starten of een aantal keer niet "officieel" te starten, want iets afleren blijft altijd moeilijker dan iets aanleren. De basis is nog niet voor elkaar en ja het is een jong dier, maar ik zie dan liever dat hij met zijn neus eruit loopt en op eigen benen dan dit.
)