Bitloos of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waarmee rijd je?

Met bit
73 (45%)
Zonder bit
28 (17%)
Met beide
61 (37%)

Totaal aantal stemmen: 162

lisa_jpeine

Re: Bitloos of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:58

ik rij ook met bit, maar zou je pony als ze nog nooit zonder bit heeft gereden ook zonder bit kunnen rijden?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:58

lisa_jpeine schreef:
ik rij ook met bit, maar zou je pony als ze nog nooit zonder bit heeft gereden ook zonder bit kunnen rijden?

Tuurlijk! Ik zou geen idee hebben waarom niet Knipoog Ik zou dan wel eerst even aan de hand werken voordat je erop gaat. Zodat het niet in 1 x zomaar op springen en wegrijden is Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:05

lisa_jpeine: Ik zal je zeggen, mijn oude verzorgpaardje had naar mijn en eigenaars weten nog nooit bitloos gelopen.. Op een dag besloot ik dat we eens wat anders gingen doen, ik bond een touwtje om zijn nek, en we konden gewoon gelijk de hele bak door, zonder enige optoming. We konden zelfs gelijk een sprongetje maken, helemaal zonder hoofdstel enzo Lachen
Ik wil niet zeggen dat je elk paard zo zonder hoofdstel kan rijden en doen, maar met een bitloos hoofdstel/halster rijden, zou in principe, met wat medewerking van paard én baas, gewoon moeten kunnen Lachen
Evt. eerst met iemand ernaast, aan de longeerlijn, of zelfs met een hoofdstel mét bit eronder ofzo..

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:06

geluksvogel schreef:
Lady_in_red schreef:
wat zijn de exacte voor en nadelen en waarom iis beter dan met bit?

Zolang de hand van de rijder zacht is, is een bit niet slechter dan zonder bit. Wanneer de hand van een ruiter hard is, doet het in beide gevallen pijn bij het paard.

een voordeel van bitloos kan zijn dat paarden het bit niet kunnen vastpakken om ermee vandoor te gaan, sommige zijn gevoelig op de mond en zijn gespannen en kunnen met bitloos geweldig lopen en heerlijk ontspannen zijn.

een nadeel kan zijn dat als je te hard trekt aan de neus, je het neusbeentje kan breken. Maar dan moet er ook wel wat gebeuren of je moet hem heel laag hebben hangen Knipoog

okee bedankt Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:46

runningkawa schreef:
standaard ijzers onder meppen?
Wat een vooroordelen toch weer...ken meer paarden zonder dan met...maar goed

eenbit, waarschijnlijk omdat veel mensen wel eens een wedstrijdje willen rijden?

Een bit in zachte hand niet vervelender voor een paard is dan een zachte hand met bitloos

Daarom vind ik ook dat mensen ook bitloos wedstrijden zouden moeten mogen rijden Knipoog .

Natuurlijk zijn er veel paarden die niet beslagen zijn, maar met standaard beslaan bedoel ik de sportpaarden (vaak uit de opfok) die op hun derde beleerd worden en vaak meteen op ijzers gaan. En waarom? Geen idee.

Ik ben niet tegen ijzers, voor sommige paarden is het beter (maar dit is bijna altijd nadat de hoeven al door de mens verpest zijn (niet goed onderhouden)), maar een paard met gezonde hoeven ijzers onder doen? Ik zie het nut er niet van in...

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:03

mijn paard hebt gezonde onderhouden hoeven en ze hebt wel ijzers alleen voor omdat ze op wedstrijd meestal uitglijdt op het gras.. en ze tilt haar benen meer op zonder ijzers sloft ze heel erg... ma in de winter heb ik geen ijzers onder..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:15

eilleen333 schreef:
runningkawa schreef:

een bit, waarschijnlijk omdat veel mensen wel eens een wedstrijdje willen rijden?

Daarom vind ik ook dat mensen ook bitloos wedstrijden zouden moeten mogen rijden Knipoog .

Het is toch ook van de zotte dat je niet eens bitloos een wedstrijd mag rijden! Boos!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:22

geluksvogel schreef:
lisa_jpeine schreef:

Tuurlijk! Ik zou geen idee hebben waarom niet Knipoog Ik zou dan wel eerst even aan de hand werken voordat je erop gaat. Zodat het niet in 1 x zomaar op springen en wegrijden is Knipoog

Zo is het bij mij wel gegaan. Clown Stapte er gewoon op en mijn paard was superbraaf. Alhoewel hij de eerste paar dagen nog wel is moeite had met de stuurhulpen. Dus wat dat betreft kun je beter eerst wat grondwerk doen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:43

eilleen333 schreef:
runningkawa schreef:
standaard ijzers onder meppen?
Wat een vooroordelen toch weer...ken meer paarden zonder dan met...maar goed

eenbit, waarschijnlijk omdat veel mensen wel eens een wedstrijdje willen rijden?

Een bit in zachte hand niet vervelender voor een paard is dan een zachte hand met bitloos

Natuurlijk zijn er veel paarden die niet beslagen zijn, maar met standaard beslaan bedoel ik de sportpaarden (vaak uit de opfok) die op hun derde beleerd worden en vaak meteen op ijzers gaan. En waarom? Geen idee.

Ik ben niet tegen ijzers, voor sommige paarden is het beter (maar dit is bijna altijd nadat de hoeven al door de mens verpest zijn (niet goed onderhouden)), maar een paard met gezonde hoeven ijzers onder doen? Ik zie het nut er niet van in...

Die ervaring deel ik niet
bij geen 1 van de stallen waar ik gereden heb
Daar gingen ze pas op ijzers als ze op gras moesten springen, niet eerder Lachen

Bitloos wedstrijden...mmm
je kunt zowel met bit als zonder bit je paard pijnigen...dus zie daar de noodzaak niet direct van

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:50

RK, die eeuwige discussie over wel of geen bit, ik vrees dat we daar toch niet uit gaan komen. Bloos
Wees eerlijk, als je gewoon netjes rijdt zonder bit, is het idioot dat je geen wedstrijden mag rijden.
Dat is mijn mening.

Gelukkig heb ik de behoefte niet om aan wedstrijden deel te nemen, dus ik lig er verder ook niet wakker van.
Maar ik vind het wel belachelijk. Ja

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:54

runningkawa schreef:
Bitloos wedstrijden...mmm
je kunt zowel met bit als zonder bit je paard pijnigen...dus zie daar de noodzaak niet direct van

Het gaat niet om de hoeveelheid pijn, maar er zijn paarden (zoals de mijne) die een hekel hebben aan het bit ookal rij ik echt met waslijnen. Ik kan dus niet starten, omdat ik mijn paard dan een bit in moet doen en dat haat ze... Lekker is dat...

Over de ijzers: Ik ken een hoop mensen die dat zo doen, en ik ben daar dus tegen. Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar de mensen die het zo doen zijn IMO verkeerd bezig. Maar ijzers voor wedstrijden op gras? Dan kan je toch ook voor die ene wedstrijd hoefschoenen doen? Tenminste, daar zou ik zelf voor gaan.

Maar we verschillen nu eenmaal van mening, en dit topic gaat van wel of geen bit (Is nog net on-topic vind ik), naar discussies over hoefijzers. En daar is dit topic niet voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:56

Ik rij voorlopig nog met beide. Heb nu eindelijk een manier gevonden waarop hij prima zonder bit loopt. De engiste reden dat ik zonder bit rij is omdat hij rustiger in zijn mond is, en daardoor met zijn hele hoofd, hals rug ect.

Met deze manier van bitloos reageert hij precies als met bit. Alleen buiten rijden we nog met bit puur voor mij hoewel we steeds vaker zonder bit buiten zijn aangezien ik hem nog wel eens vergeet.

Wat ik me alleen af vraag wat er gelijk zo slecht aan het bit is? Bit en bitloos is zo streng als de hand van de ruiter.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:00

Bitten zijn in principe niet slecht, alleen als bitloos ook kan. Zo heeft mijn paard (heb ik al eerder gezegd) een hekel aan het bit. Dan is bitloos de enige oplossing IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:07

die ene wedstrijd?
Misschien jou regio anders, maar het hele zomerseizoen is hier op gras Lachen

Mijn paard heeft ook een hekel aan het bit. behalve als ik een ander soort in hang Tong uitsteken
En dat is niet gemeen bedoeld, maar ik zie zo vaak bitten dat ik denk..gek hè dat hij niet wil, past niet Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:10

runningkawa schreef:
die ene wedstrijd?
Misschien jou regio anders, maar het hele zomerseizoen is hier op gras Lachen

Mijn paard heeft ook een hekel aan het bit. behalve als ik een ander soort in hang Tong uitsteken
En dat is niet gemeen bedoeld, maar ik zie zo vaak bitten dat ik denk..gek hè dat hij niet wil, past niet Lachen

Naja, ik rijd geen wedstrijden, dus ik heb ook geen idee waar ze gehouden worden. Ik heb een paar wedstrijden gezien en die waren gewoon in een bak, dus ik ging er bij voorbaat een beetje vanuit dat dat meestal zo was. Toch zou ik mijn paard niet beslaan voor de wedstrijden, maar daar hou ik verder over op.

Ik heb ook meerdere bitten geprobeerd, maar ze bleef pijn aangeven (Klinkt misschien stom, maar Mone doet raar met haar lip als ze pijn heeft (koliek) of pijn gaat verwachten (zoals met haar oude zadel en met het bit het geval was). Sinds ik met hack rijd doet ze dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:13

Ik ga er verstandig ook maar verder niet op in
Iedereen moet doen wat hem fijn lijkt, maar ik persoonlijk zie echt de problemen niet
Heb er ook geen 1 ongelukkig van zien worden Lachen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:52

Inge_ schreef:
Ik rij bitloos. Nooit met bit. Lachen

Idem. Lachen
Alleen op andere paarden, maar harry rijd ik (bijna) altijd bitloos.

Alleen voor de veiligheid als ik alleen buiten rijd oid hang ik hem er nog wel eens in.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:06

Ik heb absoluut geen neiging om wedstrijden te gaan rijden, eerder nog, ik heb er zelfs een bloedhekel aan. Het enige wat ik altijd zie als ik erbij ben zijn zagende handen, prikkende sporen en slaande zwepen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die goed rijden en ik beschuldig ook niemand maar ik heb het gevoel dat het paard niet meer meetelt op wedstrijden. Ze willen als mens hoge punten halen en zoniet dan is het paard meestal de schuldige. Nee aub voor mij geen wedstrijden al zou het bitloos mogen

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:42

ik rij met bid dan heb ik het idee dat ik er meer controle over heb

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:45

tja ligt eraan. ik heb paarden op hackemore lopen en paarden op bitten

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:02

runningkawa schreef:
Ik ga er verstandig ook maar verder niet op in
Iedereen moet doen wat hem fijn lijkt, maar ik persoonlijk zie echt de problemen niet
Heb er ook geen 1 ongelukkig van zien worden Lachen

Eigenlijk snap k niet waarom je nou zó tegen bitloos bent? Als andere mensen daar nou gelukkiger van worden, en zeker de paarden, wat is dan het probleem?

Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan, die gewoon aantonen dat een paardenmond niet voor een bit gemaakt is. Kun je zeggen dat je nog nooit een paard ongelukkig heb zien worden, maar dan kijk je écht niet goed, want er zijn meer dan genoeg paarden die een bit gewoon echt niet dulden. Hoe dik, dun, gebroken of groot het ook is.

En als bitloos toegestaan wordt op wedstrijden heb jíj er toch geen last van? Als jij met bit wil blijven rijden, prima, niemand die jou daarop aan zal spreken. Maar de mensen die níét met bit willen rijden, hebben er wel profijt van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:15

Myukii schreef:
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan, die gewoon aantonen dat een paardenmond niet voor een bit gemaakt is.

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat de rug van een paard niet gemaakt is om erop te zitten. Trek dan ook daar je conclusie maar uit. Tong uitsteken
Ook is een paardenhoofd niet gemaakt om er een hoofdstel omheen te hangen, maar ondertussen kun je wel dingen maken, die zo goed mogelijk passend zijn. Waarom zou dat voor een bit dan niet kunnen en voor een hoofdstel, zadel, mentuig, etc. wèl?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:10

Waratje schreef:
Myukii schreef:
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan, die gewoon aantonen dat een paardenmond niet voor een bit gemaakt is.

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat de rug van een paard niet gemaakt is om erop te zitten. Trek dan ook daar je conclusie maar uit. Tong uitsteken
Ook is een paardenhoofd niet gemaakt om er een hoofdstel omheen te hangen, maar ondertussen kun je wel dingen maken, die zo goed mogelijk passend zijn. Waarom zou dat voor een bit dan niet kunnen en voor een hoofdstel, zadel, mentuig, etc. wèl?

En dat noem ik eigenlijk je kop in het zand steken. Huilen van het lachen Omdat eigenlijk álles wat wij doen met paarden, moeten we de dingen díé we kunnen verbeteren maar niet doen, omdat er toch nog genoeg andere slechte dingen zijn?

Tja, als iedereen zo denkt, wordt het nooit beter

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:18

Ik rij zowel met als zonder bit. Mijn paard ontspant het beste op bit, omdat mijn hulpen dan wat beter doorkomen, maar zonder bit lukt ook wel, maar moeizaam, ze ontspant wel, maar niet richting de echte dressuurmatige houding die we graag zien, wat niet inhoud dat het niet heerlijk rijdt zonder bit.

Jammergenoeg wordt ik er te vaak op aangesproken op mijn stal waarom ik bitloos rijd. Volgens de mensen is het onverantwoordelijk tot zelfs extreem gevaarlijk, en wordt ik regelmatig teruggefloten, dit vooral als ik alleen met halster rijd.

Laatst heb ik gereden met mijn hoofdstel, maar het bit ervanaf gehaalt, daardoor zien de stalmensen het niet zo snel, en kan ik toch lekker rijden, maar ik prefereer toch een speciaal bitlooshoofstel of halster.

Misschien in de toekomst nog een bitlooshoofdstel kopen? Heeft iemand nog tips voor paardenwinkels die ze verkopen? PM me anders even Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:36

@Focussed: Wat raar dat je daar op aangesproken wordt. Waar bemoeien ze zich mee. Je spreekt hen toch ook niet aan op hun wel-bitgebruik?!

Edit: in dit topic vind je diverse bitloze optomingen:
viewtopic.php?f=34&t=593104&st=0&sk=t&sd=a