2 Friezen @work welke uit vergrote?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: 2 Friezen @work welke uit vergrote?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:19

Weet je, niet om je aan te vallen ofzo, maar ik snap écht niet waarom je nog foto-topics blijft plaatsen. Eigenlijk lopen al jouw topics op hetzelfde uit: Je moet écht wat gaan doen aan hoe je paardjes lopen...
Thymen én Anke lopen allebei gewoon echt níét ontspannen, en ik vraag me dan ook af van wie jij les hebt, als dit ontspannen genoemd wordt? Ik zie zeker bij Anke een paardje wat ontzettend tegen de hand is, die graag zo hard mogelijk wil, en waarop ook nog eens een ruiter zit die niet weet wat ze moet doen.
Zelf ben ik helemáál niet van het 'geen gelul trek hem in de krul'-idee, maar úít ontspanning hoort nageeflijkheid en het 'aan de teugel lopen' te komen. Als je paardjes echt goed ontspannen waren geweest, en het ging góéd, jij neemt je teugels aan, en je rijdt van achter naar voren, zakt als het goed is de hals automatisch wat, loopt je paard lekker over zijn rug, ontspannen. Dan kan jij super op hem/haar blijven zitten, en ziet het hele plaatje er gewoon super uit.

Ik ben ervan overtuigd dat je paarden het kunnen. Nu jij nog. Ik zou eerlijk gezegd echt gaan zoeken naar een andere instructeur, want echt verbetering zie ik niet echt, van de foto's en filmpjes af Bloos

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:26

Een filmpje maken van hoe het rijden nu gaat is misschien ook een goed idee? Foto's zijn momentopnames, van filmopnames krijgen we een beter beeld en kunnen we je beter advies geven Lachen

Olettaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:28

heej
die foto van da kunstje is wel grappig !!
maar weet niej welke je moet uitvergroten !
miss.. nog een keer fotos maken in zomer (nu, haha) met de zon ziet er altijd vrolijker en mooier uit haha
maar ja wie ben ik Tong uitsteken

groetjes

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:37

Beste Anton love...
Ik wil je proberen uit te leggen wat de anderen ook bedoelen. Ik heb ongeveer 25 jaar ervaring met het rijden van veel verschillende paarden, waaronder ook heel veel friezen zijn geweest. (ik reed bij een handelsstal/fokkerij van friezen en KWPN-ers).
Ook nu rijd ik nog twee friezen. Eén van mezelf en één voor iemand anders.

Ten eerste even over de oortjes naar voren. Dat kan heel veel zeggen. dat kan iets zeggen over ontspanning, maar ook over nieuwsgierigheid, werklust, kijkerigheid etc.. het is dus niet zo dat als een paard zijn oren naar voren heeft, dat hij dan dus ontspannen is persé... Hij kan ook gewoon loperig zijn, maar voor geen meter ontspannen aan de teugel gaan en noem maar op.

Nu over de houding van het hoofd, wat veel mensen je proberen duidelijk te maken.
Als een paard correct aan de teugel gaat, in ontspanning is het stukje nek waar het hoofdstel ligt het hoogste punt. Het paard mag NIET zijn hoofd op de borst hebben, zoals op de laatste foto.
Wat jij daar laat zien, zie ik veel bij mensen met friezen voorkomen. Hoe komt dat? Friezen hebben vaak de neiging om zich aan de hulpen te onttrekken door zich op te krullen met de neus op de borst. Dat kan...als je er op zit aanvoelen als ontspannen aan de teugel gaan. Je kunt dan de neiging hebben om de teugellengte daarop aan te passen. Maar zo maak je het dier veel te kort in de hals. Het gevolg daarvan is dat het dier met de rest van zijn lijf niets meer doet. En dat is niet goed...dat is een soort "valse" ontspanning.
Hoe moet het dan voelen?
Jij moet je paard voor je been rijden. je zou hem "in de krul" moeten kunnen rijden met je handen in je broekzakken als het ware. het gaat om lichtheid. Je rijdt je paard voor je been naar voren. de v oorwaartse drang die je opwekt, sluit je iets met je hand. Dit doe je door in de teugel te knijpen alsof je een spons uitknijpt. Niets meer en niets minder. Dan zal het paard gaan nageven, dus deze knijpbeweging volgen door zijn weerstand in de mond los te laten. Op het moment dat jij dat voelt hou je je hand stil en voor. je doet met je hand verder niets meer, je bewaakt alleen het lichte contact dat je dan hebt. En je blijft aanvullen met je been om te zorgen dat dit contact behouden blijft. Steekt het paard zijn hoofd omhoog...dan moet je eerste reactie zijn: inkomen met je been en dan weer knijpen als in een spons en weer ontspannen in je hand.
Duikt het paard weg met zijn kin op de borst, dan is ook je eerste reactie been (en flink ook), maar je laat de knijpbeweging achterwege. Je blijft been geven, totdat het paard weer de juiste hoofdhouding heeft. En dan hou je je been er weer aan en heb je weer lichte druk in je handen. te veel druk in de handen is niet goed. Maar geen of weinig ook niet. Je moet wel een lichte verbinding hebben.
Als je dat doet, dan zal de rug van het paard dragend worden en de achterhand ondertreden. dat voel je beslist als je er op zit.
Dit is de hele kunst van dressuurrijden. En dat is niet makkelijk. het gaat om gevoel...om dansen met je paard, elkaar aanvoelen daarin.
En als je nog nooit gevoeld hebt hoe een fijne aanleuning werkt...dan kan dat best lastig zijn in jouw geval. Als ik een leerling heb, zoals jij, die het nog niet helemaal begrijpt, die zet ik dan wel eens op één van mijn paarden. En dan gaat er ineens een lichtje op. Misschien ken jij iemand die een fijn paard heeft, waar jij dat eens op mag voelen?
Dan kun je het ook beter aanvoelen bij deze paarden, die duidelijk ook nog veel moeten leren.
Het is helemaal niet erg dat je nog veel moet leren, hoor. Zie het als een uitdaging. Ik vind dat er in dit topic veel mensen zijn die jou graag willen helpen. Maak daar gebruik van ipv je aangevallen te voelen.
Ik snap het wel hoor...jij hebt er een goed gevoel bij, denkt dat je het echt goed doet...en dan blijkt dat niet zo te zijn. dat is even slikken.
Maar...ga met de tips aan de slag.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:49

Fijn dat je de tijd hebt genomen om alles zo duidelijk neer te zetten polly2, ik hoop dat anton_love er iets aan heeft. Ik sluit me dan ook volledig aan bij jouw tekst.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:51

Matsjo schreef:
Recht op zitten en les nemen

beetje vriendelijker mag ook wel!!

over je paarden leuke beestjes...
(verder is commentaar wel gegeven)
maar in de bochten kantelt die wel heel erg...

ik zou overigens de foto's ook niet uit laten vergroten.. net zoals een aantal zeggen ze zijn van te ver weg genomen.. en de bak...

verder succes met die leuke beestjes Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:54

daffene schreef:
Fijn dat je de tijd hebt genomen om alles zo duidelijk neer te zetten polly2, ik hoop dat anton_love er iets aan heeft. Ik sluit me dan ook volledig aan bij jouw tekst.

Dank je...ik hoop dat ze er inderdaad iets aan heeft.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:00

Ik kan dit niet allemaal lezen doe ik morgen wel ik ga nu naar thymen en anke doeidoei

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:06

succes met rijden Haha! en veel plezier

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:06

oh is trouwens niet gemeen bedoeld. Knipoog

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:41

Nee dat snap ik dank je wel Knipoog

Ging net nog even rijden.
en het ging heel goed niet gegalopeert maar veel ge stapt en gedraaft. half uurtje 20 minuten ongveer.
Ging eigenlijk wel heel goed

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:42

mooi zo.. kreeg je ze al wat langer in de hals? of heb je het nog niet geprobeerd? dat galoperen komt vanzelf een x.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:44

Naja eerst ging ie weer met zijn kin op zijn borst en toen kwam een meisje even lang en die legde beetje uit wat ik moest doen enzo en dat ging stukke beter

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:46

Mooizo Ja
Hopelijk zien we binnenkort betere foto's van jou en je verzorgfriezen.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:46

gelukkig.. gewoon je teugels wat langer laten en wachten tot hij je hand op zoekt. gewoon rustig been blijven geven. Polly heeft het allemaal heel mooi opgeschreven. Het valt ook heus niet mee allemaal. En als je wilt leren en luisteren en voelen ben je al een heel klein beetje op de goede weg. Knipoog

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:54

Ja ik heb het goed gelezen:D

Maar afentoe als ik dat doe wil hij gaan rennen hij is heel gevoelig aan de been.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:58

dan kan je hem wel opvangen met je hand. maar laat hem dan weer losser.. Is even kwestie van aanvoelen..

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:11

Ja oke bedankt Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:29

_anton_love_ schreef:
Naja eerst ging ie weer met zijn kin op zijn borst en toen kwam een meisje even lang en die legde beetje uit wat ik moest doen enzo en dat ging stukke beter

Mooi zo!

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:26

vandaag had ik ook even buiten gereden en dat ging ook onweis goed geen 1 keer van door gegaan ging alleen met hem! was onweis braaf Knipoog

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:14

WAAAUW Haha!