Eerst op voorhand, dan op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Eerst op voorhand, dan op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:25

Een paard met veel druk aan de teugel moeten rijden is niet de juiste
manier en zal later tegen je gaan werken.
Afleren is moeilijker dan aanleren.

Wanneer je het paard aan de teugel wilt rijden is het een spel van druk en ontspanning op het juiste moment. Wanneer je een sec te laat bent, is de hulp alweer overbodig of werkt zelf tegen. Daarin moet je gaan oefenen.
Gewoon proberen een beetje druk en onspanning afwisselen.
Je handen vastzetten is echt het ergste wat je kunt doen.
(voor het paard, maar ook zeker voor jezelf)

succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:28

laurae schreef:
Wat gebeurd er als je met je zadel en hoofdstel aan komt lopen? Of zelfs maar met een halster? Ik heb het vermoeden dat ik het antwoord wel weet. Oren naar achter, misschien zelfs wat dreigen, niet kunnen vangen als hij los staat. Los van wat jij verder vind van alle adviezen, je paard vindt het rijden op dit moment niet leuk. En ik neem toch aan dat dat plezier ook voor jou voorop staat.

De meeste paarden zijn zeer werkwillig en zullen niet "boos" worden, bij het opzadelen.
Ik heb meegemaakt, dat en pony z'n mond open deed voor het bit, terwijl deze open lag, door de harde hand van de ruiter.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:11

Even off topic.. Ik reed altijd een pony en die beet je echt letterlijk in je hoofd met opzadelen hé! Maar hij was zéér werkwillig! Maar dat kwam omdat het een manegepony was en dan deden ze altijd heel hard aansingelen! Dan word ik ook gemeen!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:29

Vraag de eigenaresse anders eens of je wellicht een keer bij iemand anders mag lessen omdat je het idee hebt dat jullie niet zo goed klikken. Ook al is het alleen maar om een keer van iemand te horen dat het ook anders kan.

Ik heb overigens wat moeite om te geloven dat de pony niets zou laten merken bij het opzadelen... Maar goed, als jij het maar weet.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:45

laurae schreef:
Vraag de eigenaresse anders eens of je wellicht een keer bij iemand anders mag lessen omdat je het idee hebt dat jullie niet zo goed klikken. Ook al is het alleen maar om een keer van iemand te horen dat het ook anders kan.

Ik heb overigens wat moeite om te geloven dat de pony niets zou laten merken bij het opzadelen... Maar goed, als jij het maar weet.

Ik meen het, hij vindt het eerder prettig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:37

Maar HOE rijdt de eigenaresse hem? Is zij ook zo zwaar in zijn mond?
Verder: je moet helemaal niet lief en zacht rijden, je mag idd wel consequent zijn bij een paard. Maar uiteindelijk is hard zijn weer een stap te ver. Ik kan je nog altijd geen gouden tips geven omdat ik jullie niet heb zien rijden en eerlijk niet begrijp waarom het paard dit van jou tolereert op dit moment. Overdonderd waarschijnlijk. Ik vrees echter dat hij het op een dag toch echt zat is dat getrek en dan sta je werkelijk nergens meer. De meeste paarden die ik ken hadden je al aan het plafond gehangen, en dat zijn ook niet de makkelijkste om netjes te laten lopen maar het kan wel, op een goede manier.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:32

Ik ga hier tot na me examens niet meer op reageren, de reden:

stress, ik ben ontzettend moe al weken en denk dat dit aan het doorslaan is. Ik heb hier geen zin meer in en kijk wel hoe ik eruit kom. Tot 1 juni.

p.s. Ik zit gewoon niet lekker in me vel en me slaap maakt het er ook niet beter op. Ik ben gewoon moe, ben vrolijk overdag maar snachts kan ik er nieteens meer van slapen. ik heb vandaag dus niet gereden, was te moe, te druk bezig. Ik kan er even niets bijhebben nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:35

Als je zo moe en gestressed bent, kun je beter het rijden op dit paard even laten voor wat 't is, dan hier goede adviezen niet meer lezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:50

Paarden voelen alles aan, Carry. En daar reageren ze meteen op. Als ik moe en gestresst ben, merk ik dat direct aan mijn paard en dan vraag ik op zo'n dag niet zoveel van hem, omdat ik bij voorbaat al weet dat het niet gaat werken.
En dat is op zo'n moment dan mijn schuld. Werkt perfect op deze manier!

Verder sterkte met alles! Moe en gestresst zijn, opgebrand raken is niet prettig.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:31

dat is toch al vaker gezegd: omdat het paard op die manier niet aan de druk kan ontkomen en zo wel 'moet' (ook al zit er misschien ergens iets vast).
en waarom hij het misschien op de 'normale' manier niet doet: omdat er ergens iets vast zit, of omdat hij niet weet op welke manier het wél kan (neem tijd en leer 't hem).
Hij heeft misschien geleerd: flink spelen (grote druk) = nageven.
En niet: zachte druk, contactteugel is nageven.
Dit is geen kritiek op jou, misschien wel op de ander die het paard gereden heeft.

En uit je bovenste posts maak ik op dat je het niet zo fijn vind, en het is aan jou om op deze manier door te gaan of niet. Doe wat het verstandigste is.