Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:47

Fnie schreef:
Ja, ik zou graag een beetje gedetailleerder weten hoe je de achterhand moet trainen:) iedereen zegt hier : van overgang wisselen, maar ja hoelang moet ik dan rijden voor ik een overgang maak enzo? ...
Heb jij dat boek misschien? Kafue ?

Ja dat boek heb ik wel. Volgens mij kun je die bestellen bij de meeste boekhandels.
Het heet de eenvoud van de dressuur en is geschreven door johan hinneman en coby van baalen.
Maar ook het boek van bijvoorbeeld Kyra Kyrklund of Jennie Lorriston Klark zijn super.
Een heel mooi boek is Te Paard van W.H. Mueseler. Het wordt niet meer gedrukt maar sommige boekhandels verkopen hem tweedehands bijvoorbeeld via marktplaats.nl.

Hoe je de achterhand moet trainen is heel eenvouding eigenlijk en een basis voorwaarde. Door er telkens voor te zorgen dat je met zit en been het paard activeert komt de achterhand al onder. Natuurlijk moet je voor wel blijven ondersteunen met halve ophoudingen anders zou het paard steeds sneller worden. Dus iedere keer achterhand activeren, vooral in het begin telkens been en zit om te zorgen dat het paard actief doormarcheert. Voor vragen en het liefst iets ronder over de rug stellen.
Ja en dan de overgangen inderdaad daar kun je een spelletje van maken bijvoorbeeld ook om weer te leren tellen vier passen draf, doorpareren en vier stap, vier draf en vier galop, vier draf en vier contragalop, dat soort dingen om het leuk te maken.
Overgang galop draf worden ze trouwens achter lekker los van.
Ach er is zoveel en daar is de les weer voor belangrijk, op mij part maar een keer in de maand of een vriendin, vader moeder iedereen die iets begrijpt van actief lopen.
Suc6 het lijkt meer dan het is hoor want in principe is dit dus basiskennis.

Claartje van Andel
De eenvoud van de dressuur
Met Johann Hinnemann en Coby van Baalen

Prijs Euro 24.90

Dit boek gaat over de eenvoud van de dressuur. 'Niet omdat dressuur nu zo eenvoudig te beoefenen is,' zegt de Olympische amazone Coby van Baalen. 'Wel omdat dressuur uiteindelijk eenvoudig uit te leggen is. Het komt namelijk bij elk paard steeds weer neer op dezelfde basisprincipes.' of de dressuurruiter dus met een jong driejarig paard te maken heeft. of met een doorgewinterde geroutineerde crack, de trainingsbasis is in wezen steeds dezelfde.

Zes centrale basisbegrippen blijven onlosmakelijk van elkaar een rol spelen. Het zijn: - Tact - Ontspanning (Losgelassenheit) Aanleuning - Schwung - Recht richten - Verzamelen

Aan de hand van deze basisbegrippen laten Coby van Baaien en Johann Hinnemann vele scholingsproblemen de revue passeren en bespreken zij vele bekende paarden tilt eigen stal. Geïnteresseerden zullen daarbij interessante fokkerijgegevens aantreffen ook over gerenommeerde dekhengsten.

Extra informatie:
Gebonden, 128 pagina's
Met illustraties
Verschenen: oktober 2002
Gewicht: 839 gram
Formaat: 288 x 218 x 16 mm
Fontaine Uitgevers B.V.

Klanten die bovenstaand artikel kochten, kochten ook: Anne Muller,<b>Basis Rijkunst</b> Anne Muller
Basis Rijkunst
Wat beweegt de ruiter?

Andel, C. van, Eenvoud van de dressuur
Prijs Euro 24.90 Bij u in huis op: vrijdag (NL) Snel leverbaar

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:56

Merci:) , maar kdenk niet dat ik dat boek zal kopen:)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:03

Fnie schreef:
Merci:) , maar kdenk niet dat ik dat boek zal kopen:)

Waarom niet als ik vragen mag?

Overigens als je je nog meer wilt verdiepen is steinbrecht ook aan te raden maar dat is vrij moeilijke materie.
Het mooiste is het boek van mueseler beetje ouderwets maar die beschrijft de inwerking met de zit ontzettend mooi.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:10

Op de binnenhoefslag is een goede, als hij zijn balans niet heeft is hij dus erg scheef.
Tegenwoordig zijn genoeg paarden die scheef zijn, maar steeds blijven oefenen met de binnenhoefslag.
Vaak duwen in je hand, dwz, je handen naar voren brengen: toestaan, dus niet losgooien! Veel overgangen rijden en goed die achterhand eronder willen brengen, als hij recht is goed voorwaarts is dan kan de nageeflijkheid pas goed komen, maar dan ben je een tijdje verder..
Veel succes!!

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:16

Wat staat er dan zoal in dat boek?
Maar gewoon omdat probleem op te lossen ga ik ook geen 25 euro betalen , ik moet daar voor werken hoor:)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:09

Wij moeten denk ik allemaal voor onze centjes werken, ik niet minder hoor.

Wat staat er in dat boek. Heel simpele waardevolle informatie die je kan helpen het paard beter te begrijpen en beter te rijden waardoor je met meer plezier en meer gemak je doelstelling bereikt.
Een athleet trainen vergt nu eenmaal een beetje kennis. En om die kennis te krijgen moet je investeren in zaken zoals een goede lesgever, goed lesmateriaal noem maar op.

25 euro is niet goedkoop maar zeer zeker aanbevelenswaardig om verder te komen in de rijkunst.
Immer als we niet geinvesteerd hadden in jou hadden we nu niet via bokt kunnen kommuniceren met elkaar want dat had je niet kunnen lezen of schrijven.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:32

Ja iedereen moet werken voor z'n centjes
Hoe oud benj? Ik 13 dus:)
Kzal het boek niet kopen wi, Toch bedankt hoor ! Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 18:38

Bib misschien? Ik ga zoiezo eens gaan zoeken in de bib voor boeken, anders neem ik er wel eens mee naar school, goed? Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:39

Fnie schreef:
Ja iedereen moet werken voor z'n centjes
Hoe oud benj? Ik 13 dus:)
Kzal het boek niet kopen wi, Toch bedankt hoor ! Lachen

Iets ouder ik ben 32. Maar goed toen ik zo oud was als jou had ik een abonnement op de bibliotheek en daar leende ik dan al die boeken. Belangrijke dingen kopieerde ik dan of schreef ik over in een schriftje.
Ik heb me helemaal krom gelezen in van alles en nog wat.
Alhoewel met 13 toen ben ik pas begonnen met rijden, en toen had ik twee krantenwijken op naam van een ander natuurlijk om de centjes te verdienen voor de lessen en dergelijke.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:07

Kzal het wel houden bij achterhand trainen enzo:)

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:58

Vanaf vandaag staat hij op de wei:)
Hij ging voor de eerste keer , volgens mij weten op de vanne!
En het ging in één keer Lachen
Hij was wel een beetje onrustig toen hij er uitkwam , maar toen hij zijn weide zag en z'n vriendje die ook uit de van kwam , was het al over:p
Morgen ga ik hem longeren Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 20:13

Go jij! Go jij! Succes Fanny! En laat me weten hoe het gaat hé Knipoog

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:49

Ik vind dat als je met de slof gaat lopen omdat er problemen zijn met naar beneden lopen , niet goed.
Al helemaal niet bij hanflingers.
Haflingers hebben een hele dikke nek , dus hebben problemen met netjes doorbuigen.
Als je ze dan wel goed naar beneden krijgt , is het ook superknap.

Je kan beter proberen het de pony weer opnieuw aan te leren.

Hij kan het waaschijnlijk wel.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 08:54

En waar slaat die reactie nu weer op? Als je even het topic hebt doorgelezen, of gewoon al de eerste post wist je dat dit haar beslissing niet was, dat zij hier niet meer akkoord was, en dat de slof er al langer dan een maand af is.. Rolleyes

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:15

Idd , Het is nooit de bedoeling geweest om met slof te rijden zodat hij naar beneden rijd!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 09:16

Fnie; Ga je vandaag longeren? Lachen

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:20

Gaat het al beter trouwens, al vorderingen?

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:28

Ja vandaag ga ik longeren , en mss rijden ,
Magli: Er zijn al vorderingen ja maar ik heb al een paar dagen niet meer gereden : Kmoest leren en gaan slapen naar soet:p

Ik heb ook gemerkt dat het beter gaat als ik met wat lossere teugels rij , en vooruit rij
Kheb ook nog vraagj zouk met hoofdstel of halster longeren , of maakt dat niet uit<?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:30

Hoe je ook longeert, je longeerlijn vastmaken aan de buitenkant. Ik denk niet dat het echt veel uitmaakt.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:30

aan de buitenkant?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:33

Wel ja, het clipje moet je door de binnenste bitring doen dan over het hoofd en dan aan de buitenste bitring vastmaken. Als je dit niet doet kan het zijn dat hij begint z'n achterhand uit te zwaaien. Ik zoek even een foto.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:33

Oke bedankt:)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:36

Ik vind nu geen foto. Mss kun je eens kijken bij Wiki. Of mss kun je een topic open of eens kijken bij de zoekmachine wat het best zou zijn, met halster of hoofdstel. Zo veel verstand van longeren heb ik nu ook weer niet.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:37

Maar ik snap wat je bedoelt, want er zijn er in mijn manege die dat ook zo doen , maar ik longeer mijn pony zelden dus
Maar Bedankt:)

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:27

Ik ben een voorstander van de pessoa-hulpteugel. Ik longeer mn paard altijd met dit ding. Als ik het verhaal bij deze pony hoor lijkt het me erg handig om dit ding aan te schaffen.

Deze hulpteugel zorgt ervoor dat hij van achter naar voor gaat bewegen waardoor de achterhand dus word geactiveert. Als de pony met dit ding om gaat hangen, dan hangt hij op zn eigen achterhand waardoor die er verder onderschuift. Hij zal dus op een gegeven moment gaan snappen dat het geen zin heeft om te hangen omdat hij dan alleen maar zijn eigen achterhand eronder duwt.

Afbeelding

en ik wilde ook even duidelijk maken dat ik voor de slof ben! maar dan wel alleen bij goed gebruik. maar dat is toch bij alles? Vingers aflikken