Cursus zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Cursus zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:47

Precies, diegene op de grond is nog belangrijker dan degene die er op zit. Ja
Inderdaad moet het iemand zijn die je helemaal kan vertrouwen en die heel kundig met je paard omgaat. Zeer belangrijk, helemaal mee eens.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:02

WowAmigo schreef:
KiWiKo schreef:
Ik geloof best wel dan jij dat kan hoor Nadya Lachen Alleen moet je zorgen voor een goed grondpersoon die jij vertrouwd Lachen

Volgens mij is dat nog het allerallerbelangrijkste bij het zadelmak maken. Toen ik 18 was kon ik gewoon netjes zitten en toen ben ik bij iemand begonnen met hengsten zadelmak maken, niks aan de hand. Die gaf precies aan wat ik wanneer moest doen (eigenlijk alleen maar stil- en meezitten) en hij hield ze vast met opstappen, liet ze voorwaarts gaan als ze wilden stoppen, haalde ze bij zich als het te hard ging, hield het hoofd naar binnen gesteld (je paard zal eens omdraaien aan de longe met jou erop) en stond in de bak als ze voor het eerst los gingen. Inmiddels heb ik er een redelijk stel zadelmak gemaakt, maar sinds die man wegens gezondheidsproblemen het niet meer kan doe ik het niet meer. Mijn eigen paard hebben we als laatste samen zadelmak gemaakt. Ik kan een paard alles bijbrengen tot aan het eerste opstappen en dan houd het gewoon op zonder ervaren persoon op de grond!

(of zouden ze bij die cursus zo iemand erbij leveren?)

Zo doe ik het ook al een paar jaar.
Ik mag er ook als eerste op, maar het enigste wat ik hoef te doen is er op blijven zitten en mee zitten.
De teugels zitten meestal nog nog vast aan de keelriem en been geven of wat dan ook is er de eerste keer meestal ook niet bij.
Degene die in het midden van de longeerbak staat is de balangrijkste persoon en deze zorgt er ook voor dat alles goed en rustig verloopt.

Ik durf ook echt niet zelf mijn eigenste thuis zadelmak te maken met mijn vader of zo, die vertrouw ik daar helemaal niet in.
Zie ziet echt niet wanneer hij hem losser moet laten of juist naar zich toe moet helen, laat staan dat ie ziet wanneer ie zijn rug spant!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:51

Katja schreef:
LDRD schreef:
Hee ja, dat lijkt me ook wel wat '2 daagse cursus GP'! ROFL
Daar wil ik me ook graag voor opgeven. Haha!

Welke idioot biedt die cursus aan?

Oh, als jij maar betaalt wil ik hem wel geven hoor Ja , garanties zijn toch altijd tot aan de deur Tong uitsteken .

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:41

wat een onzin leren een paard zadelmak te maken in, wat was het 3 dagen? en dan gaat iemand dat volgen die 2 manegelessen heb gehad. Weet voorderest niet zo goed wat ik hierop moet zeggen maar vind het grote onzin! JAREN ervaring moet je hebben en GOEDE begeleidng wil je een paard GOED zadelmak maken.