Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:25

wat zonde zeg je hebt een prachtig en leergierig paard onder je verwende kont zitten en jij gaat er verkeerd op rijden dus dwing je hem maar om met een slof eraan dat hij zijn hoofd naar beneden houdt, terwijl jij lekker de moeilijke oefeningetjes kan gaan rijden,,, ik zou maar eens op zoek gaan naar een andere instructie want het is zonde..
ik wil niet aanvallend zijn maar om een paard zo te zien is pijnlijk hij zou de gene moeten zijn die gaat huilen niet jij
van de rest ga ik met denice mee, die heeft nu een geweldig paard en met veel leifde en geduld is ze zo gekomen dus misschien is dat ook een optie voor jou

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:26

Natuurlijk plaatst ze geen foto's om te stangen. Verward Dat zou wel heel dom zijn. Veel reactie's zijn zeker wel opbouwend, maar ze neemt ze niet aan.. Lachen Wij (Als ik even in het algemeen mag spreken. Knipoog ) vinden het gewoon zonde dat zo'n prachtig beest zo gespannen word gereden. That's all.

Marianne; Dit vind ik geen leuke reactie. Niet opbouwend en aanvallend.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:26

die geven we en dan is het ook niet goed!!

we geven aan waar het probleem ligt, zij geeft aan er niets aan te gaan doen!

ergens houdt het op!

ik ga mee met Faelivrin!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:28

ls het misschien een idee om in ieder geval de slof te vervangen door een ander hulpmiddel dat je paard nagefelijk laat lopen? Als je nu wat strenger met je hand bent, ben je dat ook meteen met je slof. Een andere hulpteugel die goed is afgestelt ontspant zodra je paard nageeft en dat lijkt mij vriendelijk dat een slof die nu constant te strak is. Dan kun jij je concentreren op je eigen houding en zit en op de basis. Misschien een tussenoplossing? Aangezien je wel wat terug doet voor je lessen zou ik toch wat meer overleggen en je eigen mening uiten tegen je instructrice. Daar hebben jullie en vooral je paard uiteindelijk het meeste aan. Persoonlijk vind ik haar manier van werken op zijn zachts gezegd 'opmerkelijk'.
Verder is het een leuk dier, en jullie zijn een leuke combinatie!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:29

Wat ik storend vind aan deze foto's is, dat de slof op ieder genomen moment gespannen is.
Bij het goed rijden met slof, is er bij goede aanleuning van je paard, een boogje te zien in de slofteugel, maw is deze zonder spanning.
Dat zie ik op géén van deze foto's.

Daarbij komt nog dat je vreselijk in de teugels lijkt te hangen.

De discussie hier heb ik niet helemaal gevolgd, maar ik vind dit geen vriendelijke manier van rijden.
Werk eerst eens aan het vanuit de achterhand rijden.
Zonder achterhand geen oprichting aan de voorkant en kán je paard niet eens nageeflijk lopen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:33

Mijn paard is voordat ze van mij was regelmatig met slof gereden, en ook vrij streng.
Ik heb nooit met slof gereden, en ja in het begin loopt je paard ''minder fijn'' dan dat je gewend bent.. maar uiteindelijk bereik je op de lange termijn veel meer!

En je verwees naar foto's in je profiel, en daar spring je zelfs met slof..

Ik zou de slof eraf halen en beginnen alsof je een paard aan het inrijden bent..

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:37

imker schreef:
Werk eerst eens aan het vanuit de achterhand rijden.
Zonder achterhand geen oprichting aan de voorkant en kán je paard niet eens nageeflijk lopen.

Nee, jij snapt 't... achterhand , oprichting... daar heeft ze al helemáál niks aan! Termen die op niveau ZZ thuishoren en niet bij een beginneling die eerst maar es moet leren wat basis nou eigenlijk is.

Ik neem aan dat je het heeeeel anders bedoeld dan wat er staat! Knipoog

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:38

wat is de basis dan? lichtrijden? Nagelbijten / Gniffelen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:39

Ontspanning...

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:41

Net zoals velen al hebben gezegd kom ik er ook mee.
Ga is helemaal met je paard terug naar het begin-> de basis dus. Je moet nog helemaal niet aan de gang gaan met van die moeilijke oefeningen als je paard de basis nog niet goed kent. Vork

Wat ik je ook zeker aanraad: Ga opzoek naar een andere instuctrice. Deze is misschien heel aardig en gezellig, maar ik neem aan dat je lest omdat je vooruitgang wilt. Ik heb je profiel bekeken en ik zie eigenlijk geen vooruitgang. Wat ook niet goed is is dat jouw instructrice meegaat in deze manier van rijden.

Ik wens je veel suc6 en hoop dat je goed gaat nadenken na alle tips die je van iedereen intussen gekregen hebt. Op deze manier is het rijden in ieder geval niet goed voor je paard en heb je geluk dat hij zooo braaf is.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:42

Pion schreef:
Ontspanning...

Dat ONTBREEKT in alle mate inderdaad....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:42

Ontspanning, rechte lijnen rijden, je paard licht en makkelijk in de hand krijgen (dus van die strenge hand af!!), goed aan de hulpen maken, goed stelling kunnen vragen op beide kanten. Wanneer JIJ en je paard dat netjes en bevestigd hebben kun je vanuit daar verder bouwen..

Niet vanuit een hoog tempo, een slof en SB..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:45

Dit is een superfijn leerpaard, dier is geduldig, vergeeft fouten.... en alle knoppen zitten erop.

Hier kan je heel veel van leren, maar je moet toch echt bij de basis beginnen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:45

Ok, jij bent zo eigenwijs om die slof eraan te blijven hangen. Accepteer dan ook dat je binnen nu en niet al te lange tijd voor fysio-kosten kunt komen te staan.

Iemand die een rustige zit heeft, een stille hand en een perfecte houding kan wat mij betreft denken aan een slof met goede instructie erbij. Maar als ik zie hoe jij op dat paard zit te trekken en te tieren, dan had ik je persoonlijk van dat dier afgesleurd als ik erbij was geweest!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:48

Ik zal niet alles opnieuw herhalen wat al gezegd, hoewel ik het wel eens ben met het merendeel dat gezegd is. Wat ik nog wil toevoegen zijn twee dingen:
1 Een slof hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, het gaat om de manier waarop er mee gereden wordt. Zoals ik je reacties lees, zeg je; ik haal hem er niet af omdat hij met slof lekkerder loopt. Maar wil je dan altijd met slof willen blijven rijden? Het is toch ieders doel een paard verzameld te krijgen op een ontspannen manier? Stel de vraag eens aan je zelf of je wel heel zeker weet wat aanleuning nou precies is. Want met een slof, zoals jij die gebruikt krijg je nooit aanleuning.

2 Je bent nog jong en moet nog veel leren, daar is niks mis mee. Je moet zeker leren omgaan met kritiek. Zie niet alle commentaar die hier gegeven worden als een persoonlijke aanval. Dat deze foto's minder mooi zijn betekent niet dat jij als persoon niet zou deugen. Je aanpak is gewoon niet zoals die moet zijn. Ga nou eens echt nadenken over de tips, en kijk verder dan de instructice van wie je nu les hebt. Misschien moet je ook eens boeken, artikelen, vakbladen gaan lezen over instructeurs die een andere kijk op het rijden hebben dan jou instructrice. Die hoeven niet bij voorbaad beter te zijn, maar anders betekent lang niet altijd verkeerd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:48

Petulan schreef:
Áls je al een slof gebruikt, hoort deze (imo) gebruikt te worden als een aanvulling op je rijden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:57

Sh*t... net hele lap tekst getypt en alles weg.

Heb ook geen zin om dit nog een keer te typen. Dan maar niet.

Bambam, ben je lichtelijk gefrustreerd?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:58

imker schreef:
Bambam, ben je lichtelijk gefrustreerd?

Neuh, anders smile ik niet! Clown

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:06

commentaar is al gegeven

verder wou ik nog zeggen dat ik het een prachtig paard vind!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:08

KiWiKo schreef:
Dit is een superfijn leerpaard, dier is geduldig, vergeeft fouten.... en alle knoppen zitten erop.

Hier kan je heel veel van leren, maar je moet toch echt bij de basis beginnen

Mooi gezegd! Ja
Zal het b-woord niet meer herhalen Knipoog
Maar zoals iemand zei (weet de naam niet meer) je zult de hele weg af moeten, deze kan niet even patsoem ingekort worden..

enne wat betreft dat bit..Ik zag in je profiel vrij veel setjes..Dus snap dan niet waarom een bit er niet van af kan? Ook zou je deze bij een evt ander paard ook gewoon kunnen gebruiken, lijkt mij een goede investering..zo duur is een bit niet Knipoog Je kan zelfs hier op bokt voor rond de 20 euro wel een k&K krijgen (pin me er niet op vast, je moet een beetje mazzel hebben Knipoog )

Ook zag ik dat je nog vrij jong bent (nee ben zelf ook niet oud Clown ), dus je moet nog gewoon veel leren..Dat geeft ook niks, iedereen is ooit begonnen.. Knipoog
Maar je moet wel leerbaar zijn! Dus dat je wel dingen wilt aannemen..openstaat voor andere meningen..
Zou gewoon eens voor de grap vragen (even tussendoor ofzo) aan je instructrice hoe zij denkt over de basis enz.. En je kan heus wel wat aan haar vragen? Lijkt me juist leerzaam, dat je weet wáárom iets is..en niet allemaal maar..zei zegt het dus het zal wel zo zijn..

Nogmaals wil je niet afzeiken, maar is goed bedoeld! Ach gut

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:10

Ik vind het een erg mooi paard. Jammer van de slof maar hier ga ik verder niet op in. Waar ik wel achter sta is dat je terug moet naar de basis en in de stap,draf en galop je paard netjes ontspannen rond moet kunnen rijden voordat je aan de moeilijkere dingen kan beginnen. Ik zie nu een combi die wel erg graag wil maar nog niet weet hoe. Stel gewoon eens aan je instructrice voor om eens een aantal lessen echt puur het basis werk te doen en bekijk dan eens de vooruitgang

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:35

sporen, een zweep en een slof..
m'n paardjes hebben die dingen nog nooit bij elkaar gezien..
in dit geval imo zwakke punten van de ruiter
ik zou zeggen, vooral met de les.. naturel proberen op te lossen
en is dan altijd iemand in de buurt die je helpen kan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:36

ik heb ooit een slof gekocht (IK kon MIJN PAARD ook moeilijk nageeflijk rijden), en heel voorzichtig één keer geprobeerd, en ja, mijn paard loopt er ook makkelijk 'nageeflijk' door. mijn instructrice zegt echter dat de slof niet de oplossing is, zodra die eraf gaat is de 'nageeflijkheid' weg, dus wat heb je er dan aan? na die ene keer is mijn slof in de kast komen te hangen, en hij hangt er nog. misschien kan ik er een halstertje van knopen? Haha!
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 19-04-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:37

Reggs schreef:
Ohja, en voor sommige nog, gefeliciteerd! ik heb zitten huilen!

Lieve meid, iedereen heeft hier echt het beste met je voor! Verman jezelf en lees dit topic nog eens rustig door. Ga aan de slag met de tips. Ga dus eerst werken aan de basis, lekker laag en rond over zijn rug, lekker ontspannen. Lekker inbuigen, voltes rijden, overgangen rijden, ga zo maar door.
Dit alles zonder slof. In het begin zal hij vast minder goed lopen. Maar probeer het eens een maand, je zult zien dat het daarna beter gaat! En proberen kan nooit kwaad lijkt me? Lachen

Zeg tegen je instructrice dat je aan de basis wilt werken. Zij is er om jou te helpen, niet andersom! Jij moet immers ook doen wat zij van jou vraagt, dit geld andersom ook!

Je hebt een prachtig paard onder je kont, en ik geloof echt dat hij het allemaal wel kan. Maar het duurt nou eenmaal een tijd voordat ruiter en paard een echt team zijn, je moet alle knopjes gewoon nog ontdekken.

Hoop dat je mijn voorstel (maand zonder slof) wilt proberen, plaats dan eens foto's, dan zul je zien dat iedereen het er fijner uit vind zien, en van daaruit kan je weer een stapje verder gaan!

Heel veel succes en ik hoop echt van harte dat je met de tips aan de slag gaat, dan kunnen jullie het nl. heel ver schoppen Lachen

Pb'en mag altijd! Lachen

Groetjes, Katja.

(p.s. je hebt al een goed bit vanaf 10,- Ik heb voor mijn verzorgpaard ook een goed passend bit gekocht, en eerst liep hij er slechter op, maar ik heb doorgezet, en na een week ging het beter. Nu loopt hij goed nageefelijk over zijn rug. Dus nog een tip: koop een passend bitje voor hem, zo word het voor hem ook makkelijk te doen wat je van hem vraagt Lachen )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:14

We bedoelen het heus niet kwaad, we willen alleen dat jij en je paard fijner kunnen rijden Ja
Jij zegt dat hij losser wordt van SB, travers en zo, alleen is wat jij rijdt iets heel anders dan die zaken. Zolang je hem nou niet nageeflijk en los over de rug hebt, kun je hem echt niet doorpakken naar die zijgangen. Hoe je hem wel losrijdt? Veel overgangen, vwnw, grote voltes, enz. Wanneer je hem dan voorzichtig in de werkfase meer gaat oprichten kan je beter voelen wat je aankan en wat niet.

Bedenk: beter 2 passen goed van een oefening dan 20 foute! Vraag aan je lesgeefster of ze echt wil letten op je houding en je hulpen, want ook daar heb je het gewoon nog niet voor elkaar. Dat is geen schande, iedereen moet het leren. Ik hoop dat je inziet dat verderdoen zoals je nu bezig bent gewoon niet gaat..