Stilstaan, ennn zagen maar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: Stilstaan, ennn zagen maar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:34

Tja inderdaad wat is het nut, dan laten ze hun paard weer voorwaarts gaan en gooit het zijn hoofd weer omhoog... Een paard naar beneden krijgen is geen kwestie van druk op de teugels maar vanuit de achterhand doorrijden. Ik hoef bij mijn vz pony bij het stilstaan en rijden alleen maar mijn kuiten aan te knijpen wil ze nageeflijk lopen en daar komt totaal geen druk op de teugels bij kijken... maja dat denken sommigen dus wel.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

Ik vind 'vragen' iets anders als 'zagen'.
Als ik op mijn paard stap is het eerste waar ik mee bezig ga het voorwaarts neerwaarts proberen te rijden.
Ik heb altijd geleerd om met mijn benen naar mijn handen toe te rijden. Ik blijf zo veel mogelijk van die mond af, hou wel contact maar verder vraag ik niets. Als jou paard lekker voorwaarts en ontspannen is komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Als het er een keer een dagje niet inzit. Dan laat ik het voor wat het is en ga niet mijn paard naar beneden gaan zitten 'zagen' omdat het voor dan wel mooi in de krul is maar terwijl misschien de achterhand en het ruggebruik niet gebruikt word. Dan heb je het niet eens meer over nageeflijkheid. Nageven moet een paard uit zichzelf doen. Het is een reactie op de ontspanning tijdens het werken.
Vragen vind ik niks verkeerds aan. Ik geef zelf ook wel af en toe een kleine ophouding om even te laten weten dat ik er nog wel ben. Verder geef ik soms wat kneepjes in de teugels om net ietsje meer van hem te vragen maar ik ben toch vooral van mening dat je van achteren moet rijden en voor komt dan vanzelf.

LaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:03

wij mogen dat niet op de manege, alleen kneden

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:05

Ik zet afentoe mijn pony wel stil en dan met kneepjes vraag ik hem naar beneden. Ik ga echt niet een potje lopen zagen, dan weet ik toch dat hij het bit tussen zijn kiezen neemt.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:09

Ik zie ook zo vaak mensen rijden die zagen,,
Maar ik vraag me altijd af is het nou onwetendheid of hebben ze er gewoon schijt aan?
Bijvoorbeeld dan in manege lessen hé, dat die mensen dus niet weten hoe het helemaal goed hoort.
Dat ze dus maar gewoon wat doen "zagen dus".

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:12

Jaa, In een les na mij (ik rij met mijn haflinger op een ponyclub,geen manege dus) En dan is er na mij altijd zon mens en haar paard loopt heel nageeflijk (meestal te diep geloof ik ) en dan zagen zagen en nog eens zagen(ook als dat paard al omlaag loopt. En in diezelfde les rijden er meer met (wiel) sporen. Opzich niks mis mee ookal hou ik er zelf niet zo van, Maar er is een zon mens die duwt dan elke pas de sporen (met wieltjes) erin en dan ook nog met een zweep. En ze krijgt het beestje amper vooruit. Ik vind het best laks als je zo rijd. Mijn haflinger moet met een keer been aandraven ,zoniet tikje met de zweep. Meestal gaat ie dan in draf. Dan neem ik hem weer terug. En opnieuw en als ie het dan goed doet belonen. Als ik dat niet doe krijg ik hem binnen de kortst mogelijke keren niet meer vooruit!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:36

lailapri schreef:
Had dat gedaan! als je met goede argumenten komt kunnen ze je niets maken (gaan ze meestal wel schelden omdat ze weten dat je gelijk hebt)

ik wil me niet met zulke dingen bemoeien. maar vind het zo ontzettend zielig!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:22

Hier op stal loopt ook een grietje rond die loopt te zagen als de nete .
Ze vind je pony een verwend nest en een sloom beest, terijl hij lekker doorloopt en normaal naar je luisterd wanneer je dat normale hulpen geeft. Hij 'kan' alleen nog niet netjes rond lopen. Maarja wat wil je hij is nog geen 3 maanden ohz. Je wil nie weten wat ze met m'n arme beest probeerde!
Ben er wel een beetje mee bezig hoor, bijzetje met longeren, les etc.

Maarja, hier nog zo'n verhaal
suus_ schreef:
Haha echt ziek vandaag ik was op stal en was met een meisje die op der verzorgshetlander buiten ging uitstappen vroeg aan mij of ik mee wou met Nemo (a.d hand want ik had al gereden) omdat ze niet alleen mag.
Ik zo vragen of ze lekker had gereden enzo, toen ging ze zo zeggen van ja hij heeft echt heel goed gereden vandaag in de bak en hij liep lekker aan de teugel. Ze zegt zo van ja ik ging ** na doen en hij liep gelijk aan de teugel, ik zeg zo weet je zeker dat dat wel helemaal oke is hoe ** d'r paard rijdt!? Clown Zegt ze ja anders doet ti het niet. Njaa ze was er zo trots op dat ze het hele stuk dat we gingen uitstappen heeft zitten zagen Clown Ze is eigenwijs en wilt absoluut niet begrijpen ze hem pijn doet. Ze is 11/12 jaar ofzo
( ** maakt gebruik van slof Clown)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:32

ik heb nog nooit gezaagd behalve als mijn fries der buiten vandoor gaat dan kan ik gewoon niks anders.

verder vind ik het vreselijk als mensen voor jan doedel gaan zitten zagen

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:41

JA het valt mij ook best vaak op. Maar ik vind je kunt ook op een paardvriendelijke manier rijden, en een beetje respect naar je paard tonen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:06

Bij ons deden ze het zelfs in de lrv- vereniging tijdens les... Vaak nog met slof eraan, en de lesgevers zeiden er echt nooit iets van...

Missamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:44

Je ziet dit idd heel erg veel mensen doen Ja .
Niet alleen om het feit dat het paard naar beneden moet. Maar ook dat het mooier is.

Ik zelf met me paard vind dit niet terrecht voor het dier, voordat ik ga halthouden bereid je je paard voor en houd je de
teugels net wat meer in contact. zo blijft mijn paard in overgang stap naar halt netjes naar beneden.