wanneer kan je goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Re: wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:16

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Lijkt me een beetje een contradictio in terminis
Als je je ervan bewust bent dat niet niet goed kan rijden, dan blijft het zo dat je niet goed kan rijden.
Als ik me plots bedenk dat ik helemaal niet kan rijden, maakt me nog geen goede ruiter, lijkt me.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:22

Ik denk dat je niet als ruiter goed kunt rijden, ik denk dat je samen met een paard waarmee het klikt enz. wel goed kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:15

Maar als je denk dat je goed kunt rijden zijn er veel te eigenwijs om nog wat aan te nemen Lachen

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:24

Als je weet dat jij de fout maakt en niet je paard.
en hij stukken al ontspant.

En als je voor je lol rijdt.
je paard niet overal de schuld van loopt te geven, en weet dat sommige dingen je eige fout was/is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:26

Frannie schreef:
KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Lijkt me een beetje een contradictio in terminis
Als je je ervan bewust bent dat niet niet goed kan rijden, dan blijft het zo dat je niet goed kan rijden.
Als ik me plots bedenk dat ik helemaal niet kan rijden, maakt me nog geen goede ruiter, lijkt me.

haha, ja zo kan je het ook uitleggen. Ik ben het wel met Kiwiko eens. Hoe beter je leert rijden, hoe meer je je gaat beseffen hoe veel er nog te leren valt. En dat een mensenleven te kort is om dat allemaal te doen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:08

erleyne schreef:
haha, ja zo kan je het ook uitleggen. Ik ben het wel met Kiwiko eens. Hoe beter je leert rijden, hoe meer je je gaat beseffen hoe veel er nog te leren valt. En dat een mensenleven te kort is om dat allemaal te doen.

Een mensenleven is te kort om perfect te kunnen rijden. Maar om GOED of degelijk te kunnen rijden, heb je niet bepaald een mensenleven nodig. Alleen heel veel lesuurtjes en veel geduld Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:53

en heel veel gevoel. Je kan nog wel zoveel lessen en nog wel zoveel geduld hebben. Maar zonder gevoel kom je niet ver met paardrijden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:21

- als je eerlijk bent en blijft tegenover jezelf en je paard
- als je je grenzen kent
- als je de grenzen van je paard kent
- als je jezelf een spiegel voor durft te houden

dat soort dingen maken je ook wel een goede ruiter denk ik. Niet per definitie dat je goed kunt rijden, maar wel een goed paardenmens Lachen

Die discussie over dresuurtrutjes vind ik nu weer laf.... hoezo over één kam scheren? Ik noem mijzelf niet laf als ik zeg dat ik met mijn paard niet naar buiten ga om te rijden... eerder verstandig. En nog niet levensmoe.... dát is heeeeeeel wat anders! Ook dat is wat ik bedoel met bovenstaande.

Mijn paard wordt gevaarlijk voor mens en dier en zichzelf met buitenrijden. Ik ben dan de persoon die hem hiertegen wil beschermen. Nou ja, dan maar geen lef hebben, dat zal mij aan mn kont roesten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:30

Nog zo 1:
Dat je ergens veel van weet, betekent nog niet dat je er verstand van hebt....

Maar je bent een eind op weg als je je beseft waar je min punten zitten

Petra_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:55

als je op een redelijk nivaeu wedstrijden
rijdt en in de les je goed kunt reden! Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:01

dus als je geen wedstrijden rijd kan je niet goed rijden? Knipoog

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:05

Denkt dat de meningen er nogal over verschillen Knipoog .
Ik denk dat je goed kan rijden als je, je paard niet hindert in zijn bewegingen, voorzichtig met zijn mond. En vooral begrip voor het dier zelf hebt Knipoog .

Moet zeggen dat ik die van KiWiKo ook erg goed vind!

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:06

Ik vind dat je goed kan rijden als je er op kunt blijven zitten,en je plezier hebt Knipoog

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:16

KiWiKo schreef:

Als je dit besef hebt, ga je iig de goede richting op. Haha! Helemaal mee eens Haha!

Maar ik denk persoonlijk dat bv. Anky deze gedachte niet meer heeft........

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:55

Als je erop kan blijven zitten Clown

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:40

Je kan goed rijden, als je wéét dat je nog veel moet leren en er nog lang niet bent. En ook wíl leren en beter wíl worden.

En ik vind dat als je Z rijd of hoger, nog niet bij voorbaat goed rijd. Iedereen kan beter worden en zichzelf verbeteren, dus ook als je al een dusdanig niveau rijd.

Rijd je 100%. Ja dan mag je zeggen dat je écht goed kan rijden, maar niemand rijd dat. Dus is er nog genoeg te verbeteren. Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:06

Ik rij nu 14 jaar of meer inmiddels. En ik ben pas het laatste jaar 2 jaar tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk nog maar heel weinig kan. Ik zag mezelf als een goede ruiter, ik reed m2 dressuur en kon goed springen. Maar nu ik ben gaan kijken naar mijn totale plaatje kom ik tot de conclusie dat ik nog een hele hoop te leren heb.

Dit is ook een van de redenen dat ik me ben gaan verdiepen in Natural Horsemanship zodat ik een meer natuurlijke band met mijn paarden kan krijgen en ik moet zeggen ik ben nog nooit beter met mijn paarden omgegaan en mijn paarden willen veel beter voor me werken. Niet dat ze voorheen niet lusiterden of slecht liepen. Ik heb op deze manier mijn hulpen zo kunnen verfijnen dat het lijkt alsof ze op mijn gedachten in plaats van mijn hulpen reageren.
Ik heb nu een jonge merrie die ik aan het inrijden ben. Ik heb een keer of 10 gereden en ik kan haar zonder teugels rijden en zonder gebruik van beenhulpen lijkt het wel. Alleen maar door mijn houding kan ik haar sturen halt laten houden en voor en achterwaarts laten lopen. Ik ben niet meer van plan om actief in de sport bezig te gaan een heel enkele keer een wedstrijdje op de club is leuk, maar de behoefte om te presteren is weg. Ik ben veel meer onstpannen in mijn rijden geworden. En ik merk dat deze merrie ook met andere mensen erop heel licht reageert op de hulpen.
(ik laat er andere mensen op rijden omdat ik mijn linkerbeen niet goed kan gebruiken er is een keer een paard bovenop me gevallen en toen zei mijn been krak)

Kortom ik ben nu volgens het rijtje bewust onbekwaam ik word er soms wel eens nerveus van als ik besef wat ik allemaal nog kan leren (niet dat dat moet) en wat ik allemaal nog uit mijn paard kan halen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:47

is op elk paard anders. ik vind dat je kunt ryden als je het paard onder controle krijgt en rustig kan blijven.en de gevare ziet.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:49

@maaitjuh en @karin_88: jullie doen zeker de pabo of niet? Knipoog ben hier ook mee doodgegooid in mijn studiejaren.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:41

niemand kan goed rijden.

Elk paard is anders en je zult altijd blijven leren en verbeteren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:21

Je hebt 4 levels:

Onbewust onbekwaam: Dit is de fase van de beginnende ruiter. Begint met paardrijden, maar heeft nog geen idee WAAR hij eigenlijk aan begint.
Bewust onbekwaam: de fase dat je gaat erkennen dat je nog een heleboel moet leren
Bewust bekwaam: Dan ben je al een heel eind op weg. Je kunt de dingen al vaak goed uitvoeren, maar het gaat nog niet altijd als vanzelf

en als laatst:

Onbewust bekwaam: De dingen gaan vanzelf. Je voert de dingen goed uit zonder er bij na te denken. Je kunt ook vaak niet meer uitleggen hoe je bepaalde dingen doet, want ze gaan vanzelf. Op gevoel dus.

Overigens blijven veel ruiters steken op level 2: Bewust onbekwaam. Zij kunnen niet erkennen dat ze nog een heleboel moeten leren. Kritisch naar jezelf kijken valt namelijk niet mee. En als je niet bewust bent van je fouten kom je geen stap verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:32

Ik weet heel vaak niet wat ik doe, kan het niet uitleggen en toch doet het paard het dan.
Toch vind ik mij absoluut! niet bij dat level horen

In_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:12

zelfs Anky is nog niet uitgeleerd, dus ja wnr kan je goed rijden. groot begrip

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:18

Melissa24 schreef:
Als je bewust ben van de fouten die je maakt en daar weer van leert! Pling

Ja, hier ben ik het wel mee eens.

Als je je paard aan de teugel rijdt betekend dat imo echt niet meteen dat je goed kan rijden, aangezien er genoeg mensen zijn die hun paard in de krul trekken.

En inderdaad, je bent nooit uitgeleerd ; je kan altijd wel weer nieuwe dingen bij leren.

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:05

IK denk dat je goed kan rijden als je een vaste zit hebt en je je paard in elke situatie bij je kan houden. Dus gebeurt er iets en je paard is even van de kook dat jij het paard onder controle kan houden!