Vera [belg] @ work: een geslaagde dag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

Re: Vera [belg] @ work: een geslaagde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:07

hallo,

ziet er lekker uit hoor Lachen is ie ook al zo snel nat met dit warme weer nog in die dikke vacht ??
meike is nu al klam als ik dr uit de wei pluk.

even een vraagje, hoe zit het eigenlijk met de conditie van vera ? ik merk bij meike dat de conditie toch wel heel wat minder is als bij een gemiddeld paardje, ze heeft energie genoeg en wil ook graag, maar na half uur a 45 intensief bakwerk dan is ze niet "gewoon" buiten adem, maar dan staat ze echt te "pompen". mn instructrice vertrouwt het niet helemaal dus doen we nu wat rustiger aan met de les. maar ik vraag me af of het iets typisch is voor trekpaarden omdat ze toch zwaar gebouwd zijn en een heel gewicht mee moeten dragen, ofdat het puur aan de conditie ligt. De conditie is trouwens al wel een heel stuk beter als in het begin.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:16

Ze staat na een half uur bakwerk idd net zo erg te pompen als na 2 uur buitenrijden. Denk dat het zoiezo zwaarder is voor onze paardjes om dat er erg veel op tempo gereden word en je uiteraard ook veel oefeningen rijd. Vera is nu na 15 minuten al doorweekt maar dat komt door het 3 maanden rustig aan doen.

En idd als je ze al uit de wei haalt en ze denkt alleen maar aan werk dan zweet ze al Nagelbijten / Gniffelen over een paar weken gaat de tondeuse er ook overheen hoor, anders is het niet te doen.

Ik zou me voorlopig geen zorgen maken over het feit dat ze zo erg pompt. Trekpaarden hebben natuurlijk een andere bouw en schouderligging. Ze zijn niet gebouwd op een uur dressuren maar om een uur iets te trekken zoals landbouwapparatuur en een kar. Bij een kar trekken maken ze tog een andere beweging dan dressuren. Uiteraard moet na een tijd er wel verandering komen maar ik denk dat je daar echt de tijd voor moet nemen. Ik bedoel een kwpner is na een half uur goed trainen ook doodop, bij ons moet je eigenlijk de tijd door de helft delen... Ook jij nog veel succes met het bakwerk, hopenlijk zien we elkaar ooit met een belgenevenement onder het zadel Knipoog

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:20

ik vind hem/ haar erg cool!!!:))

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:23

hihi, ja een pas de deux of zo in mekaar fratsen Knipoog

oke, nja haar conditie is al wel verbeterd hoor, maar vooral het galloperen word ze echt doodmoe van.
het scheelt nu wel dat tijdens het stappen en draven ze wat minder over dr tempo gaat lopen, en de afgelope paar keer ging de galop ook al een stukkie beter, wat rustiger en wat minder hangerig. Maar dan word het dus gewoon veel conditie training voor meike, arm paard Knipoog.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:27

ach dierenbeul LD maar dat gaat bij Vera ook een probleem worden die galop. Ze maait helaas met haar voorbenen waardoor galoperen op een volte nu eenmaal moeilijker is. Ook zit ze altijd in een soort contragalop. Ze galopeert wel goed aan alleen hangt ze met haar hals naar de andere kant.

Doordat ze doie hoefproblemen had gingen we alleen longeren en doordat ze nu gedwongen op een volte moest blijven (is namelijk een ronde wei) is ze wel beter in het bochtenwerk geworden. Maar ik ga nu nog niet galoperen in de bak. Eerst de 2 basisgangen van stap en draf op een volte goed onder de knie krijgen voordat ik haar ga over vragen en ze het niet meer leuk vind.

En die pas de deux is zo'n slecht idee nog niet, als het zover komt zal ik je zeker een pm sturen Pling

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:35

Haha!, dat word dan wel een eindje rijden met de trailer Knipoog.

bij meike is vooral het galop probleem dat ze nogal hard wil, gaat hangen in mn handen en daardoor het "stuur" een beetje zoek is en de bochten wat lompjes worden. maar de afgelope tijd heb ik weer wat meer kunnen rijden, omdat school het weer een beetje toelaat, en de bak en wei zijn ook weer mooi opgedroogd dus nu kan ik het bij huis ook weer wat meer oefenen. en t gaat nu ook al stukken beter ze gaat wat rustiger en wat minder hangen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:39

dat is zeker mooi. Vera is ook zo gewend om op haar eigen benen te lopen dat ze telkens lange teugel wil en de teugels uit mijn handen sleurt. Gelukkig had ze na een paar zweeptikken wel door dat dat dus blijkbaar niet mocht. En je wilt niet weten hoe bij ons een rechte lijn nu gaat Nagelbijten / Gniffelen slingerslingerslinge Nagelbijten / Gniffelen

We hebben nog een lange weg te gaan en die we samen aflopen Pling

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:43

ziet er goed uit en mooi paardje Haha!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:44

hihi,
maar succes nog met vera, ik ga dr weer even vantussen Lachen.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:49

leuk dier, eigen paard? Wat voor bloed zit hierachter?
Wil deze makkelijk galloperen, heb nu de derde belg te rijden en deze is qua galop en inbuigen erg makkelijk de vorige twee moest je iets meer moeite voor doen. Is leuk om te rijden, maar rijhem er nu bij voor het "serieuzere werk" heb ik nu andere paardjes.

Maar veel plezier iig!!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:56

nee verzorgpaard, voor afstamming moet je even in mijn profiel snuffelen. Het buigen in het lichaam gaat steeds makkelijker dankzij het los longeren in een ronde wei. aan de teugel loopt ze nog niet en dat ga ik zeker nog niet vragen van haar. Galop laat ik ook nog achterwegen. Wil eerst andere belangrijkere dingen goed hebben.

Leuk dat je nu een belg heb die wat makkelijker is. Kan idd ook aan afstamming liggen aangezien ze nu meer rijpaardtype aan het fokken zijn. |Maar dat is de mijne zeker niet, die is 12 en toen fokte men nog niet op het rijpaardtype, wel is ze van het elegantere type. En idd, voor echt serieus hebben we het verkeerde paard, maar je kan er wel een heel leuk proefje mee neer zetten Ja

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:03

gave combinatie zijn jullie zeg

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:05

gaaf hoor!
jammer van de staart alleen maar verder erg leuk
de foto die je zelf erg mooi vind vind ik ook echt wat hebben

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:00

je kan er idd een leuke proef mee neerzetten!!!

Die ik nu rij is ook bijna 13 is een beer van een paard maar voor haar doen nog behoorlijk soepel Lachen ach zolang je maar lol hebt Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:50

idd belgen kunnen veel meer dan mensen denken en kunnen ook heus wel de soeplesse opbrengen Ja en idd gewoon lekker rustig aan doen en samen het pad van de dressuur bewandelen Lachen